A+ A A-

ΑΡΜΑΝΤΕΪΛ

του Μιχάλη Μακρόπουλου

Εν μέρει καταδικασμένος στην πελώρια σκιά του Ντίκενς, ο Γουίλκι Κόλινς (1824-1889) μολοντούτο υπήρξε αδιαμφισβήτητα ένας σπουδαίος βικτοριανός λογοτέχνης κι αληθινός μάστορας της πλοκής.

Πολύ περίπλοκη για να συνοψιστεί, η πλοκή του Αρμαντέιλ ακολουθεί τη μοίρα δύο μακρινών εξαδέλφων με το ίδιο όνομα, Άλαν Αρμαντέιλ – αν κι ο ένας συστήνεται ως Οζίας Μιντγουίντερ, μια φιγούρα αινιγματική, γεμάτη πάθος, ένας ειλικρινής ήρωας-αντιήρωας, αφοσιωμένος με βαθιά κι ακλόνητη φιλία στον ιδεαλιστή κι αφελή συνονόματό του. Όπως σε κάθε γνήσια τραγωδία, κι εδώ το παρελθόν βαραίνει σκοτεινό στη μοίρα των ηρώων, ορίζοντας το μέλλον. Ο πατέρας του Οζίας είχε δολοφονήσει τον πατέρα του Άλαν. Ο Οζίας το γνωρίζει, ο Άλαν το αγνοεί. Η δολοφονία διαπράχτηκε πάνω σ’ ένα ναυαγισμένο πλοίο, και στο ίδιο εκείνο πλοίο βρίσκονται, παρασυρμένοι από τη θάλασσα, οι δυο εξάδελφοι – μία από τις ονειρικές σκηνές-κλειδιά του βιβλίου. Ο Άλαν αποκοιμιέται πάνω στο πλοίο, βλέπει έναν εφιάλτη κι αφηγείται τις σκηνές του στον Οζίας, που τις ερμηνεύει σαν μηνύματα από το μέλλον. Πρωταγωνίστρια, σε τούτο το μέλλον, η Λύντια Γκουίλτ, γκουβερνάντα της κόρης του ταγματάρχη Μιλρόι, νοικάρη του Άλαν Αρμαντέιλ. Η δις Γκουίλτ, παλιότερα η καμαριέρα της μητέρας του Άλαν, δολοπλοκεί, με τη βοήθεια της συνεργού της, Μαρίας Όλντερσο, και μ’ όπλο τα θέλγητρά της, για να παντρευτεί τον πολύ μικρότερό της Άλαν και να του αρπάξει την περιουσία.

Ο χαρακτήρας της αδίσταχτης γκουβερνάντας σόκαρε τους Βικτοριανούς, το Αρμαντέιλ δέχτηκε τα πυρά της κριτικής. Σήμερα διαβάζεται απνευστί. Οι χαρακτήρες –πρωταγωνιστές και κομπάρσοι− περιγράφονται ζωηρά, μ’ όλο το συγγραφικό μπρίο, το χιούμορ και τη σχετική υπερβολή των χαρακτήρων του μεγάλου συγκαιρινού του Κόλινς, του Ντίκενς. Κι αν σε κάποια σημεία μπορεί να τίθεται λιγάκι σε δοκιμασία η ευπιστία του αναγνώστη, ποτέ δε δοκιμάζεται η υπομονή του. Ο συγγραφέας κινεί δεξιοτεχνικά τα νήματα της πλοκής του, μοιράζοντάς τη με μαστοριά ανάμεσα σε μέρη αφήγησης σε τρίτο πρόσωπο και, υπό τη μορφή επιστολών, σε πρώτο (η προγενέστερη Γυναίκα με τα άσπρα, του ιδίου, ήταν καθ’ ολοκληρίαν επιστολική).

Εν κατακλείδι, ένα χορταστικό, στέρεο μυθιστόρημα. Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει στα όμορφα, ορθά ελληνικά της μεταφράστριας, Σάντυς Παπαϊωάννου, και στην τυπογραφική αρτιότητα της σειράς Orbis Literae των Εκδόσεων Gutenberg.

ΑΡΜΑΝΤΕΪΛ Αρμαντέιλ
Wilkie Collins
μετάφραση: Σάντυ Παπαϊωάννου
Gutenberg
1.214 σελ.
Τιμή € 35,00

 

Εμφανίσεις: 2004

ΟΙ ΚΥΝΗΓΟΙ ΤΩΝ ΧΑΪΛΑΝΤΣ

της Αργυρώς Μαντόγλου

Oι κυνηγοί των Χάιλαντς είναι το πρώτο μέρος μίας τριλογίας που εκτυλίσσεται στο αφιλόξενο νησί Λούις της Σκοτίας, έναν τόπο αποκομμένο από τον πολιτισμό, με τους κατοίκους προσηλωμένους στις παραδόσεις και στα βάρβαρα έθιμά τους. Οι ντόπιοι συνεχίζουν να μιλούν τη γαελική γλώσσα, να θερμαίνονται με τύρφη και να αντιστέκονται στον εκσυγχρονισμό. Ο Μέι μεταφέρει τη ζοφερή ατμόσφαιρα του νησιού, την αγριάδα του τοπίου η οποία επηρεάζει τον ψυχισμό των χαρακτήρων, ενώ οι περιγραφές σε σημεία ανακαλούν κλασικά μυθιστορήματα του δεκάτου ενάτου αιώνα, όπως τα Ανεμοδαρμένα ύψη της Έμιλι Μπροντέ ή του, επίσης Σκοτσέζου, Λούις Στίβενσον: η φύση προβάλλει απειλητική και εκδικητική κι ευθύνεται εν πολλοίς για τη μοιρολατρία, τη σκληρότητα αλλά και την υποταγή στους άγραφους νόμους των προγόνων.

Κεντρικός ήρωας είναι ο επιθεωρητής Φιν Μακλάουντ, γεννημένος στο Λούις, από τους ελάχιστους που έχουν εγκαταλείψει το νησί και που τώρα καλείται να επιστρέψει στη γενέτειρά του και να διερευνήσει έναν φόνο, ο οποίος παρουσιάζει ομοιότητες με μια υπόθεση στο Εδιμβούργο την οποία έχει, επίσης, ο ίδιος αναλάβει. Διασχίζοντας στοιχειωμένους βάλτους, σκαρφαλώνοντας φονικούς βράχους και περιδιαβαίνοντας εγκαταλειμμένα χωριά, ο Φιν συναντά παλιούς του φίλους κι εχθρούς και διαπιστώνει πως η έρευνα που του ανέθεσαν, τον αναγκάζει να ανακαλέσει κεφάλαια της ζωής του που έχει θάψει. Πίσω από κάθε συνάντηση με ανθρώπους που τον στιγμάτισαν, υπάρχει και ένα καλά κρυμμένο μυστικό που τον αφορά. Με συνεχείς αναδρομές στην παιδική και εφηβική ηλικία παρουσιάζεται όχι μόνο η δική του ιστορία, αλλά και η ιστορία του νησιού τις τελευταίες δεκαετίες.

Καθώς η έρευνα προχωρά, αναγκάζεται να έρθει αντιμέτωπος με την υποκρισία μιας θεοσεβούμενης κοινότητας, το δόλο και την αγριότητα, τις διαβρωμένες συνειδήσεις και το αμείωτο μίσος. Ο χρόνος στο νησί έχει σταματήσει, οι πληγές δεν έχουν επουλωθεί, τα βάρβαρα έθιμα δεν έχουν εκλείψει και οι εφιάλτες συνεχίζουν να σαρώνουν τη ζωή των εγκλωβισμένων κατοίκων. Εφιαλτικές εικόνες από την παιδική του ηλικία έρχονται στην επιφάνεια, η απώλεια των γονιών του, η συστηματική κακοποίηση και η υποχρεωτική συμμετοχή του στο βάρβαρο ετήσιο κυνήγι των πουλιών σε έναν άγριο βράχο.

Ο Πίτερ Μέι δεξιοτεχνικά κατορθώνει να υφάνει τη ζωή των σκοτεινών χαρακτήρων του με το πρωτόγονο τοπίο: σκληροί και ακατέργαστοι –παγιδευμένοι στο παρελθόν όπως τα πουλιά στις φωλιές τους–, εργατικοί, περίπλοκοι, σημαδεμένοι από τη μοίρα, θύματα και θύτες, αναζητούν τη λύτρωση, στην οποία έχουν σταματήσει προ πολλού να πιστεύουν.

Η γλώσσα και οι εικόνες μάς μεταφέρουν την εφιαλτική ατμόσφαιρα του νησιού. Ο αναγνώστης «ακούει» τις κραυγές γλάρων, έχει τη γεύση του φρέσκου σολομού, την αλμύρα της θάλασσας αλλά, κυρίως, αφουγκράζεται την απόγνωση μιας ολόκληρης φυλής.

Ένα σκοτεινό μυθιστόρημα με αμείωτη ένταση και συνεχείς αναδρομές στο παρελθόν, το οποίο πραγματεύεται, εκτός των άλλων, τη λειτουργία της μνήμης και τον αγώνα της επιβίωσης. Μιας επιβίωσης που για τους κατοίκους προϋποθέτει την ακύρωση της μνήμης, αλλά και τη συρρίκνωση κάθε σκέψης και συναισθήματος.

ΟΙ ΚΥΝΗΓΟΙ ΤΩΝ ΧΑΪΛΑΝΤΣΟι κυνηγοί των Χάιλαντς
Peter May
μετάφραση: Μάρω Φιλίππου
Κέδρος
458 σελ.
Τιμή € 22,00

 

Εμφανίσεις: 2404

Η ΤΡΙΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΒΕΡΟΛΙΝΟΥ

του Ελπιδοφόρου Ιντζέμπελη

Το βιβλίο αποτελείται από τρία μυθιστορήματα που γράφτηκαν με φόντο τη γερμανική πρωτεύουσα στη θυελλώδη εποχή του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Τα μυθιστορήματα είναι: Οι βιολέτες του Μάρτη, Ο χλομός εγκληματίας και το Γερμανικό Ρέκβιεμ. Και τα τρία, με κεντρικό άξονα το Βερολίνο, είναι γραμμένα με τέτοιον τρόπο που να καλύπτουν τις περιόδους της ακμής αλλά και της παρακμής της Γερμανίας του Χίτλερ.

Στο πρώτο μυθιστόρημα, Οι βιολέτες του Μάρτη, τα γεγονότα διαδραματίζονται λίγο πριν από τη διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων του 1936. Ο Μπέρνι Γκούντερ, πρώην αστυνομικός και νυν ιδιωτικός ντετέκτιβ, προσλαμβάνεται από τον πάμπλουτο Χέρμαν Σιξ, ο οποίος του αναθέτει να ανακαλύψει ποιος έκλεψε ένα διαμαντένιο κολιέ. Στην υπόθεση εμπλέκεται και η κόρη του Σιξ, η οποία βρέθηκε απανθρακωμένη μαζί με τον άντρα της. Η έρευνα της υπόθεσης, αν και έχει πολλές δυσκολίες, φέρνει στο φως διάφορες συναλλαγές αλλά και μυστικές υποθέσεις του γερμανικού κράτους. Η εμπλοκή των κατώτερων και ανώτερων κρατικών αξιωματούχων με κύκλους της διαφθοράς φέρνει μεγάλη αναταραχή. Όταν ο Γκούντερ φτάνει στη λύση του προβλήματος, καταλαβαίνει ότι ακόμη και ο εργοδότης του, ο Χέρμαν Σιξ, είναι βαθιά μπλεγμένος στην υπόθεση. Με σθένος, ο Γκούντερ θα υπερασπιστεί τις ιδέες του και θα μας δείξει ότι μόνο με την υπομονή και την επιμονή θα καταφέρουμε να υπερκεράσουμε τα καθημερινά εμπόδια στη ζωή.

Στο δεύτερο μυθιστόρημα, Ο χλομός εγκληματίας, η υπόθεση διαδραματίζεται στο Βερολίνο το 1938. Η Γερμανία, υποταγμένη στη μεγαλομανία του Χίτλερ, φαίνεται έτοιμη να κατακτήσει τον κόσμο. Ο Μπέρνι Γκούντερ αναλαμβάνει μία νέα υπόθεση, που έχει σχέση με την εξιχνίαση μιας σειράς δολοφονιών με θύματα νεαρά κορίτσια. Ο Γκούντερ έρχεται αντιμέτωπος με τα ένστικτα αδίστακτων ανθρώπων που, χάνοντας το μέτρο, δολοφονούν και βασανίζουν κορίτσια. Όλα αυτά όμως αποτελούν το μέρος ενός σχεδίου που θέλει τις δολοφονίες να τις αποδώσουν σε άλλους, ώστε να ακολουθήσει πογκρόμ και δημεύσεις περιουσιών. Όταν ανακαλύψει ο Γκούντερ τη σπείρα του κακού θα απογοητευτεί, γιατί οι υπεύθυνοι δεν θα δείξουν την ανάλογη σκληρότητα για να τιμωρήσουν τους υπαιτίους. Και αυτό διότι οι ποινές θα παρασύρουν το σαθρό οικοδόμημα της πολιτικής.

Στο τρίτο μυθιστόρημα, Γερμανικό Ρέκβιεμ, ο συγγραφέας αναφέρεται στο Βερολίνο του 1947. Η αυτοκρατορία του Χίτλερ έχει καταρρεύσει. Η Γερμανία μοιάζει με ξεπεσμένη ντίβα. Μισογκρεμισμένα κτίρια, κατεστραμμένοι δρόμοι, άνθρωποι-φαντάσματα του παλιού τους εαυτού. Απογοητευμένος, ο Γκούντερ σκέφτεται να φύγει μακριά από το Βερολίνο, την πόλη που τον πληγώνει. Δεν το βάζει όμως κάτω. Παλεύει και σίγουρα έχει τον τρόπο να ανατρέψει τη δύσκολη κατάσταση.

Και τα τρία μυθιστορήματα έχουν το προτέρημα να διαβάζονται εύκολα, διότι είναι εξαιρετικά καλογραμμένα. Το κυριότερο όμως είναι ότι ο Φίλιπ Κερ καταφέρνει να πλάσει μια ατμόσφαιρα νουάρ που, με την παράλληλη δράση, την έντονη γυναικεία παρουσία αλλά και το σασπένς, κερδίζει τον αναγνώστη. Η ανάγνωση της τριλογίας είναι ιδιαίτερα απολαυστική.

Η ΤΡΙΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΒΕΡΟΛΙΝΟΥΗ τριλογία του Βερολίνου
Philip Kerr
μετάφραση: Αντώνης Καλοκύρης, Ντενίζ Ρώντα
Κέδρος
1.070 σελ.
Τιμή € 29,50

 

Εμφανίσεις: 3016

ΣΕ ΖΩΝΤΑΝΗ ΜΕΤΑΔΟΣΗ

της Ελένης Γκίκα

Τη γνωρίσαμε από τα αστυνομικά μυθιστορήματα Η παγωμένη πριγκίπισσα, Ο ιεροκήρυκας, Οικογενειακά μυστικά. Η Καμίλα Λέκμπεργ, που γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Φιελμπάκα, ένα ψαροχώρι 140 χλμ. περίπου από το Γέτεμποργ, για τη Φιελμπάκα, τη γενέτειρά της γράφει και εκεί τοποθετεί να γίνονται οι φόνοι.

Κεντρικοί ήρωές της, ο επιθεωρητής Πάτρικ Χέντστρεμ και η σύντροφός του Ερίκα, συγγραφέας. Κεντρικός άξονάς της, τα μυστικά και ο ζόφος της μικρής κοινωνίας και, ακόμα περισσότερο, του μικρού της πυρήνα, της οικογένειας.

Υπενθυμίζοντάς μας με τριτοπρόσωπη αφήγηση προηγούμενους φόνους και τη ζωή των ηρώων της, η συγγραφέας (στην Παγωμένη πριγκίπισσα το ζευγάρι γνωρίστηκε, στον Ιεροκήρυκα απέκτησαν την κόρη τους , στο Σε ζωντανή μετάδοση θα κάνουν το γάμο τους), ακολουθεί τη γνωστή αφηγηματική τακτική της. Τα κεφάλαια εναλλάσσονται με τις σκέψεις και τη λάθρα ζωή του εκάστοτε δολοφόνου.

Στο τελευταίο της αστυνομικό μυθιστόρημα, εκτός από τα προσφιλή της οικογενειακά μυστικά, σημαντική θέση κατέχει και η εικονική πραγματικότητα. Στην ειδυλλιακή Φιελμπάκα στήνεται ένα άγριο ριάλιτι. Οι συμμετέχοντες, παιδιά με βεβαρημένο παρελθόν και σκοτεινή οικογενειακή κατάσταση. Στους καινούργιους κατοίκους της μικρής αυτής πόλης προστίθενται η Χάνα, αστυνομικός στο τοπικό αστυνομικό τμήμα, και ο Λαρς, ο άντρας της και ψυχολόγος του ριάλιτι.

Οι κεντρικοί ήρωες κι εδώ, φυσικά, η συγγραφέας Ερίκα που μεγαλώνει τη μικρή Μάγια και ετοιμάζει το γάμο της, η αδελφή της, Άννα, που επιστρέφει στο πατρικό βγαίνοντας από έναν τραυματικό γάμο, ο αστυνομικός επιθεωρητής Πάτρικ Χέντστρεμ, που προσπαθεί να συντονίσει την ομάδα του και θα βρεθεί στα χνάρια ενός κατά συρροή δολοφόνου. Ο οποίος επιλέγει για θύματα πρώην αλκοολικούς, σκοτώνει με υπερβολική δόση αλκοόλ και αφήνει ως υπογραφή του μια σελίδα παραμυθιού, συγκεκριμένα απ' το Χάνσελ και Γκρέτελ, μια παλιά έκδοση και από το ίδιο πάντα βιβλίο.

Στο μεταξύ, μια παίκτρια από το ριάλιτι, η επονομαζόμενη Μπάρμπι, θα βρεθεί νεκρή. Οι δυο υποθέσεις στην αρχή μοιάζουν άσχετες.

Τα ιντερμέδια του δολοφόνου αυτή τη φορά θυμίζουν παιδικό παραλήρημα. Το αποτέλεσμα, πέρα από κάθε αναγνωστική φαντασία.

Ο συνεργός είναι και πάλι ο κοντινότερος άνθρωπος. Το τραύμα βρίσκεται για άλλη μια φορά στον οικογενειακό μικρόκοσμο και το παρελθόν είναι μια εποχή που ποτέ δεν τελειώνει. Οι πρωταγωνιστές διαθέτουν το καλό και το κακό πρόσωπο και η μάχη καλού-κακού και πάλι συντελείται εντός τους.

Η συγγραφική εμμονή με τα οικογενειακά μυστικά και βάρη ενδεχομένως στην καλύτερη εκδοχή της. Αμαρτίες γονέων, για τον σκοτεινό κόσμο της Καμίλα Λέκμπεργ, καθορίζουν το παρόν και το μέλλον. Είμαστε ό,τι μας έκαναν, επιμένει. Και όσον αφορά τη σκοτεινή καθημερινότητα, τίποτε δεν είναι και ποτέ όπως φαίνεται. Αφήνοντας νύξεις και για το μυθιστόρημα που έρχεται. Αυτή τη φορά όλα δείχνουν να αφορά την οικογένεια της Ερίκα. Όλοι κρύβουν σκελετούς στο ντουλάπι τους. Και σ' αυτούς τους κρυμμένους σκελετούς η συγγραφέας είναι δεξιοτέχνισσα.

ΣΕ ΖΩΝΤΑΝΗ ΜΕΤΑΔΟΣΗΣε ζωντανή μετάδοση
Camilla Läckberg
μετάφραση: Γρηγόρης Κονδύλης
Μεταίχμιο
504 σελ.
Τιμή € 16,60

 

Εμφανίσεις: 1801

ΑΝΤΙΚΛΕΙΔΙ

της Ευαγγελίας Αθ. Ακρίβου

Ο Μπεν μόλις βγήκε από μια ψυχιατρική κλινική, αφού παρακολούθησε μια πειραματική μέθοδο θεραπείας. Η Ρέιτσελ νιώθει ότι όλος ο κόσμος έχει πέσει πάνω της. Και τότε, συναντιούνται. Και τότε, η Ρέιτσελ γίνεται η εμμονή του Μπεν. Ή, μήπως, ο Μπεν γίνεται η εμμονή της Ρέιτσελ;

Δεν θα σας αποκαλύψω περισσότερα για την υπόθεση του βιβλίου. Μπορώ, φυσικά, να σας πω για το πόσο αμείλικτα σκληρό είναι, για το πόσο διαστροφικά βίαιο είναι, για το πόσο αριστοτεχνικά καλογραμμένο είναι και για το ότι θα σας κάνει να αηδιάσετε, αλλά να μην μπορείτε να κάνετε τίποτε άλλο από το να το διαβάσετε μονορούφι. Αναμφισβήτητα είναι ένα βιβλίο για «γερά στομάχια», δεδομένου ότι ο συγγραφέας βαδίζει στα χνάρια του Jack Ketchum και του Edward Lee. Αυτό όμως που θέλω να πω, είναι ότι πρόκειται για ένα βιβλίο ΑΝΑΤΡΕΠΤΙΚΟ. Ναι, σωστά διαβάσατε. Ανατρεπτικό με κεφαλαία γράμματα. Ένα μπορώ να σας εγγυηθώ: πρόκειται για κεραυνό εν αιθρία. Θα σας αφήσει άφωνους, με το στόμα ανοιχτό. Και να σας δώσω και μία φιλική συμβουλή: προσέξτε τους γείτονές σας. Ξέχασα κάτι. Σιγουρευτείτε ότι δεν υπάρχει κάποιο αντικλείδι του διαμερίσματός σας.

Σαν επιδόρπιο θα βρείτε δύο, επιπλέον, ιστορίες – που δεν έχουν καμία σχέση με την υπόθεση του βιβλίου, αλλά αφήνουν την ίδια δυσάρεστη γεύση στο στόμα σας και θα στοιχειώσουν τα όνειρά σας. Ειδικά σε ό,τι αφορά την πρώτη απ’ αυτές, τους Σκηνοθέτες, με ευκολία μπορώ να σας πω ότι είναι ό,τι πιο δυσάρεστο έχω διαβάσει ποτέ.

Το Αντικλείδι προτείνεται ανεπιφύλακτα για τους λάτρεις της λογοτεχνίας τρόμου. Όμως θα ήθελα να σας προειδοποιήσω: προχωρήστε με προσοχή και, καλού κακού, αφήστε και το φως ανοιχτό.

ΑΝΤΙΚΛΕΙΔΙ Αντικλείδι και άλλες ιστορίες
R. Frederick Hamilton
μετάφραση: Βάγια Ψευτάκη
Λογείον
159 σελ.
Τιμή € 9,80

 

Εμφανίσεις: 2303

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr