Hans Fallada: «Και τώρα, ανθρωπάκο;»
Hans Fallada: «Και τώρα, ανθρωπάκο;»

Hans Fallada: «Και τώρα, ανθρωπάκο;»

Το opus magnum του Hans Fallada, που εκδόθηκε πρόσφατα στη χώρα μας σε περίφημη μετάφραση της Ιωάννας Αβραμίδου από τις εκδόσεις Gutenberg, παραμένει τραγικά επίκαιρο, αν και η πρώτη του έκδοση γίνεται το 1932. Τότε που το γερμανικό κράτος αδυνατούσε να πληρώσει τα χρέη του, η πίεση για την αποπληρωμή τους ήταν αφόρητη από τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, οι απολύσεις και η ανεργία εντείνονταν καθημερινά, με τους μισθούς να κατρακυλούν συνεχώς και όλα αυτά να συντελούν στην εξαθλίωση της γερμανικής κοινωνίας. Οι παραλληλισμοί με αυτά που ζούμε τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας είναι προφανείς και τόσο μα τόσο ανατριχιαστικά επίκαιροι με αυτά που περιγράφει ο Φάλαντα στο σπουδαίο αυτό βιβλίο.

Ο τίτλος του μυθιστορήματος Και τώρα, ανθρωπάκο; είναι ενδεικτικός και το ερώτημα –με μια σαρκαστική χροιά– απευθύνεται όχι μόνο στον πρωταγωνιστή της ιστορίας αλλά σε όλους εκείνους που προσπαθούσαν να ορθοποδίσουν σε μια κοινωνία που τη σάρωνε η οικονομική κρίση και τα πάντα κατέρρεαν. Ο αγώνας του «ανθρωπάκου» για επιβίωση είναι καθημερινός και συνεχής. «Είναι ένας από αυτούς, μπορεί από τη μια μέρα στην άλλη να βρεθεί κι αυτός εδώ να περιμένει, δεν μπορεί να κάνει τίποτε γι’ αυτό, τίποτε δεν τον προστατεύει. Αλληλεγγύη των υπαλλήλων, έκκληση στον γερμανικό λαό, η εθνική κοινότητα, υπάρχει μόνο μια κοινότητα, η μικροβιακή κοινότητα, δεν πά’ να ψοφήσεις, τι σημασία έχει, υπάρχουν εκατομμύρια σαν εσένα».

Το «Και τώρα, ανθρωπάκο;» είναι ένα σπουδαίο μυθιστόρημα για τη Γερμανία του μεσοπολέμου, που αγγίζει τον αναγνώστη με τις περιπέτειες των ηρώων του, τον συγκινεί με τον αγώνα τους για επιβίωση, ενώ δεν μπορεί παρά να συμπάσχει μαζί τους.

Ήρωας του βιβλίου είναι ο Γιοχάνες Πίνεμπεργκ, ο οποίος τρία χρόνια πριν καταλάβει την εξουσία ο Χίτλερ, ερωτεύεται την Έμα, το Μανάρι, όπως την αποκαλεί χαϊδευτικά, την παντρεύεται και στήνουν το δικό τους σπιτικό, ενώ περιμένουν το πρώτο τους παιδί. Ο Πίνεμπεργκ επιδιώκει και μια δεύτερη δουλειά, τα γεγονότα όμως τον προλαβαίνουν και απολύεται και από αυτή που έχει. Η δαμόκλειος σπάθη της ανεργίας πέφτει πάνω στο νιόπαντρο ζευγάρι και η καθημερινότητα τους δυσκολεύει συνεχώς, παρ’ όλα αυτά «ο Πίνεμπεργκ ξέρει τώρα ότι τίποτε πια δεν έχει σημασία εκτός από το να είναι καλά το Μανάρι και ο Μπόμπιρας ευτυχισμένος. Τι σημασία έχει ο Πίνεμπεργκ; Ο Πίνεμπεργκ δεν είναι τόσο σημαντικός. Ο Πίνεμπεργκ μπορεί δίχως κανένα πρόβλημα να ταπεινωθεί αν πρόκειται να είναι καλά τα δύο αγαπημένα του πρόσωπα». Αποφασίζουν να μετακομίσουν στο Βερολίνο, όπου ο Πίνεμπεργκ βρίσκει δουλειά ως πωλητής με πολύ λιγότερα χρήματα απ’ όσα υπολόγιζε. Η βοήθεια από τη μητέρα του –με την οποία δεν διατηρεί τις καλύτερες σχέσεις– αποδεικνύεται φρούδα και τα χρήματα δεν επαρκούν για την πληρωμή του δωματίου που τους νοικιάζει. Η αναζήτηση για μια πιο φτηνή στέγη είναι επιβεβλημένη και αυτή εντοπίζεται σε έναν ξεχασμένο χώρο, πάνω από μια ξυλαποθήκη και έναν κλειστό κινηματογράφο. Η γέννηση του παιδιού τους, του μπόμπιρα, θα τους βρει σε ακόμη χειρότερη μοίρα, αφού πλέον ο Πίνεμπεργκ είναι άνεργος και αγωνίζεται να τα φέρει βόλτα. Οι μέρες της αισιοδοξίας έχουν παρέλθει και η ελπίδα θα μπορούσε να είναι μια μικρή αναλαμπή. «Παλιότερα όλα ήταν τόσο διαφορετικά! Ήταν νέοι, ήταν ερωτευμένοι, μια ηλιαχτίδα διαπερνούσε τα πάντα, μια αστραφτερή και ασημένια φλέβα διαπερνούσε ακόμα και τα πιο σκοτεινά βράχια. Σήμερα όλα έχουν καταρρεύσει, βουνά από θλιβερά συντρίμμια, και εν μέσω όλων αυτών, πού και πού μια μικρή αναλαμπή. Κι ύστερα πάλι συντρίμμια. Και πάλι μια μικρή αναλαμπή».

Το μυθιστόρημα του Φάλαντα είναι γραμμένο στην καρδιά της κρίσης και ο συγγραφέας είχε ζήσει παρόμοιες συνθήκες μ’ αυτές που περιγράφει στο βιβλίο του. Το 1931 ο Φάλαντα απολύεται από τον εκδότη Rowolh που εργαζόταν, οι εκδόσεις προχωρούν σε στάση πληρωμών και ο συγγραφέας χάνει την αμοιβή από τις πωλήσεις του προηγούμενου έργου του που υπολόγιζε και ενώ είχε δημιουργήσει ένα χρέος πολλών χιλιάδων μάρκων. Ο κίνδυνος να χάσει το σπίτι του είναι μεγάλος λόγω των χρεών, ενώ έχει γίνει ήδη πατέρας. Αξίζει να αναφερθεί ότι το Και τώρα, ανθρωπάκο; κυκλοφορούσε για πάνω από ογδόντα χρόνια έχοντας εκατό σελίδες λιγότερες από το χειρόγραφο του Φάλαντα· σελίδες που είχαν περικοπεί από τον εκδότη με τον φόβο της λογοκρισίας από τους ναζί. Το 2016 κυκλοφόρησε η αποκαταστημένη πλήρης μορφή του έργου και σ’ αυτή στηρίχτηκε η ελληνική έκδοση.

Το Και τώρα, ανθρωπάκο; είναι ένα σπουδαίο μυθιστόρημα για τη Γερμανίαξεν του μεσοπολέμου, που αγγίζει τον αναγνώστη με τις περιπέτειες των ηρώων του, τον συγκινεί με τον αγώνα τους για επιβίωση, ενώ δεν μπορεί παρά να συμπάσχει μαζί τους. Παρ’ όλα αυτά, και ενώ φαίνεται στο μεγαλύτερο μέρος του βιβλίου να σβήνει η ελπίδα λόγω των δυσοίωνων καταστάσεων, υπάρχει η αγάπη του «Μαναριού» προς τον Πίνεμπεργκ, που είναι συγκινητική καθ’ όλη τη διάρκεια της ανάγνωσης, και ο αγώνας για την επιβίωση του ανθρώπου, που παρά τις αντίξοες συνθήκες επικεντρώνεται στην ακόλουθη φράση: «Τίποτε δεν τελείωσε: η ζωή συνεχίζεται, όλα συνεχίζονται».

 

Και τώρα, ανθρωπάκο;
Hans Fallada
Μετάφραση: Ιωάννα Αβραμίδου
Gutenberg
636 σελ.
ISBN 978-960-01-1843-8
Τιμή: €23,00
001 patakis eshop

Ο Σιδέρης Ντιούδης είναι ποιητής και κριτικός βιβλίου.
Άλλα κείμενα:

 

Τα σχόλια σας

Κάντε το σχόλιο σας, με σύνδεση από το facebook ή συμπληρώστε τα στοιχεία σας, στην παρακάτω φόρμα.

 


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΞΕΝΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Neil Gaiman, Terry Pratchett: Καλοί Οιωνοί

Το τέλος του κόσμου όπως (δεν) το ξέρουμε Κάπου στην Αγγλία, σ’ ένα ειδυλλιακό χωριό, ο Αντίχριστος μεγαλώνει, εξαιτίας μιας ανταλλαγής μωρών, οργανωμένης από τις Δυνάμεις του Σκότους, που πήγε εντελώς στραβά,...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΞΕΝΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Arthur Conan Doyle: «Οι περιπέτειες του Σέρλοκ Χολμς»

Ο μύθος του Σέρλοκ Χολμς είναι μέγας όσο και οι αρχετυπικοί μύθοι περί δημιουργίας του κόσμου. Εδώ, περί δημιουργίας ενός κόσμου μυστηρίου και ενός μυαλού δαιμονίου πρόκειται, ικανού να λύνει όσα...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Το μήνυμά σας

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

 

Το email σας: