Συλλογικό: «Καθάρματα»

Συλλογικό: «Καθάρματα»

Μια συλλογή από τα πιο γοητευτικά καθάρματα της αγγλόφωνης λογοτεχνίας του φανταστικού και του μυστηρίου μάς συστήνουν οι εκδόσεις Κλειδάριθμος, σε επιμέλεια των George R. R. Martin και Gardner Dozois, επειδή «τελικά σε όλους μας αρέσουν τα γοητευτικά καθάρματα... παρόλο που καμιά φορά το πληρώνουμε ακριβά.

Ανήθικοι τύποι, απατεώνες και μπαγαπόντηδες. Ρεμάλια, κλέφτες, επιτήδειοι και κατεργάρηδες. Κακά αγόρια και κακά κορίτσια. Κομπιναδόροι, πλανευτές, τσαρλατάνοι, αγύρτες, μασκαράδες, λαμόγια, λωποδύτες, ψεύτες, παλιάνθρωποι, αετονύχηδες...».

Το βιβλίο των 1.103 σελίδων περιέχει είκοσι ένα διηγήματα ισάριθμων αναγνωρισμένων στο είδος τους συγγραφέων, με τα βιογραφικά τους και αναφορά σε άλλα έργα τους, μια και είναι σχεδόν βέβαιο ότι ο αναγνώστης μόλις τελειώσει την ιστορία τους θα τους αναζητήσει.

Οι ανθολογίες δεν τυχαίνουν συνήθως μεγάλης αποδοχής από το ελληνικό αναγνωστικό κοινό, όποιος όμως αγαπάει τις ιστορίες μυστηρίου δύσκολα θα αντισταθεί στα συγκεκριμένα Καθάρματα, που τελειώνουν με τον πρίγκιπα Νταίμον Ταργκάρυν, βγαλμένο από την πένα του ενός επιμελητή της έκδοσης, George Martin, γνωστού στο τηλεοπτικό κοινό από τη σειρά «Game of Thrones».

Κάθε όμως συγγραφέας και κάθε ήρωας της συλλογής είναι ξεχωριστός και μπορεί να σε παρασύρει εύκολα στον δικό του κόσμο, στη δική του εποχή, είτε μιλάμε για ελέφαντες που μιλάνε, είτε για ξωτικά, είτε για περίπλοκες απάτες του Χόλιγουντ. Κάθε διήγημα είναι ξεχωριστό, ακόμα και αν χειρίζεται το ίδιο θέμα, αποδεικνύοντας πόσο δημιουργική μπορεί να είναι η φαντασία, πόσο αλλόκοτοι κόσμοι και πλάσματα μπορούν να δημιουργηθούν από διαφορετικές πένες. Οι αναπάντεχες ανατροπές παραμονεύουν σχεδόν σε κάθε διήγημα, ενώ ίδια θέματα παρουσιάζονται με εντελώς διαφορετικό τρόπο, όπως η αιώνια μάχη καλού και κακού ή ο εθισμός σε ουσίες.

Τη συλλογή ξεκινάει ο Joe Abercdrombie, ο οποίος μας παρασύρει σε μια ιστορία όπου σε ένα ζοφερό περιβάλλον ένα πακέτο αλλάζει διαρκώς χέρια, πάντα ως αποτέλεσμα κλοπής, μια και πολλοί είναι αυτοί που πρέπει να το αποχτήσουν προκειμένου να εξοφλήσουν το δικό τους χρέος.

Η Gillian Flynn μας ξεγελάει στην αρχή, κάνοντάς μας να νομίσουμε ότι άφησε για λίγο τους ήρωες με τα πολλά ψυχολογικά προβλήματα και την έμφυτη βία για να μας περιγράψει μια ηρωίδα με κάπως ιδιόρρυθμο επάγγελμα εξυπηρέτησης μοναχικών ανδρών. Σύντομα όμως ξεδιπλώνεται ένα μυστήριο όπου ακόμα και μετά το τέλος θα είναι δύσκολο να ξεχωρίσεις το κάθαρμα της ιστορίας.

Το βιβλίο των 1.103 σελίδων περιέχει είκοσι ένα διηγήματα ισάριθμων αναγνωρισμένων στο είδος τους συγγραφέων, με τα βιογραφικά τους και αναφορά σε άλλα έργα τους, μια και είναι σχεδόν βέβαιο ότι ο αναγνώστης μόλις τελειώσει την ιστορία τους θα τους αναζητήσει.

Ο Matthew Hughes κλείνει έναν θεό μέσα σε ένα κουτί. Τι θα γίνει άραγε αν ανοίξουν το κουτί τα λάθος χέρια; Πόσο αγνώμων μπορεί να είναι κάποιος σε αυτόν που του έσωσε τη ζωή;

Ο Joe Lansdade αφήνει τους ήρωές του να βιώσουν το κακό όπως το ξέρουμε. Δεν είναι ανάγκη να είναι υπερφυσικό. Τα ναρκωτικά, εξάλλου, γνωρίζουν πώς να δημιουργούν περίεργα σχήματα και να μετατρέπουν εύκολα τους ανθρώπους σε θύματα, καθάρματα ή και τα δύο.

Ο Michael Swanwick στήνει ως σκηνικό μια πόλη με εργάτες ζόμπι και οι δυο του ήρωες αναζητούν το θηλυκό μέρος της παρέας που θα πλαισιώσει το μεγάλο κόλπο με στόχο τους σπουδαίους της πόλης.

Ο David Ball μας παρασύρει στο ταξίδι ενός διάσημου πίνακα, του οποίου τα ίχνη χάνονται την εποχή του Β΄ Παγκοσμίου πολέμου, μέσα από μια ιστορία με Ες Ες και προδοσία, και ξαναβρίσκονται από έναν διάσημο γκαλερίστα με κατεστραμμένο χέρι.

Η Carri Vaughn μας βάζει σε ένα μπαρ από την πίσω πόρτα, ένα μπαρ που θα πρέπει να είσαι λίγο αλλόκοτος για να καταφέρεις να βρεις την είσοδο. Οι μπάρμαν κρύβουν κάποιο περίεργο αυτί ή ουρά και όλοι οι θαμώνες γνωρίζουν ότι τα μάγια δεν είναι παραμύθι. Η ασφάλεια όμως φαίνεται να είναι το σημαντικότερο ζητούμενο.

Ο Scott Lynch δημιουργεί μια πόλη καταφύγιο για όσους καταζητούνται οπουδήποτε αλλού, μια πόλη όμως που αν παραβείς τους κανόνες της μπορείς να βρεθείς άγαλμα να φυλάς τις γέφυρές της. Εκεί οι μάγοι έχουν στήσει έναν πόλεμο ο ένας με τον άλλον και τα περιθώρια για αντίδραση φαίνονται μηδαμινά.

Ο Bradley Denton παρακολουθεί έναν δάσκαλο, ο οποίος προσπαθεί να κλέψει από τους μαθητές του που κλέβουν από το σχολείο τους. Οι πραγματικά κακοί όμως πάντα παραμονεύουν και ίσως είναι η μουσική αυτή που τελικά καταφέρνει να νικήσει, μια και είναι η μουσική που μετράει και όχι το όργανο, σε ένα ιδιόρρυθμο, χιουμοριστικό θρίλερ.

Της Cherie Priest ο ήρωας αποδεικνύει ότι η εμφάνιση δεν σε κάνει κακό και ότι οι πραγματικά κακοί μπορεί να κρύβονται πίσω από συνηθισμένες φυσιογνωμίες. Οι κάτοικοι μιας πόλης, δηλητηριασμένοι από τη μόλυνση του περιβάλλοντος που οι ίδιοι επέτρεψαν, δεν επιζητάν τίποτα άλλο από το να τους αφήσουν στην ησυχία τους, με το τέρας που οι ίδιοι ανέθρεψαν με την ανοχή τους.

O Daniel Abraham μας μιλάει για το νόημα της αγάπης, έστω και αν όλα θα ήταν πιο εύκολα αν ο καθένας αγαπούσε κάποιον άλλον. Κι όλα αυτά σε έναν τόπο όπου δεν υπάρχουν καθόλου κανόνες, το πιο παράξενο μέρος που υπήρξε ποτέ, μια αυτόνομη ζώνη όπου ο νόμος προστατεύει και επιβάλλει την ανομία.

Ο Paul Cornell φανερώνει μια κατάσταση όπου μπορείς να συναντήσεις τον νεότερο εαυτό σου, που κατοικεί σε έναν εναλλακτικό κόσμο. Αυτό όμως είναι κάτι που μπορεί να προκαλέσει προβλήματα σε όσους πιστεύουν ότι τα οικογενειακά δέντρα είναι το παν. Και τι άραγε πρέπει να κάνεις όταν ένας μόνο μπορεί να μείνει στον κόσμο;

Ο Steven Saylor μας πάει σε ένα μικρό πανδοχείο της αρχαίας Ρώμης για να μας συστήσει δυο περίεργους ήρωες, ιδιαίτερα διάσημους, αλλά μόνο στη συγκεκριμένη περιοχή: έναν μαθητή, τον δάσκαλό του και ένα μαγικό βιβλίο που περιέχει τη συνταγή για να γίνεις αόρατος.

Ο Garth Nixμας στέλνει σε ένα περίεργο σπίτι που ο πλούσιος ιδιοκτήτης του έχει μόλις αποχτήσει κάποια σπάνια αγαλματίδια. Μόνο που σε μερικά από αυτά κατοικούν μερικές μάλλον μοχθηρές θεότητες. Θεότητες που καλό θα ήταν να παραμείνουν παγιδευμένες εκεί που βρίσκονται.

Ο Walter Jon Williams δεν χρειάζεται να επιστρατεύσει την επιστημονική φαντασία. Εξάλλου, η επιστήμη έχει σχεδόν ταυτίσει την τύχη της με τη φαντασία. Δεδομένου ότι υπάρχουν ήδη τρισδιάστατοι εκτυπωτές, πόσο άραγε δύσκολο θα ήταν να αρχίσουν να τυπώνουν φάρμακα ή ναρκωτικά; Και ποιους θα θορυβούσε αυτό;

Ο ήρωας της Phyllis Eisenstein έχει την ικανότητα να βρίσκεται αυτοστιγμεί όπου θέλει. Ιδιότητα που θα του φανεί ιδιαίτερα χρήσιμη όταν θα παγιδευτεί από κάποιους που επιθυμούν να εκμεταλλεύονται μόνοι τους τη σκόνη που συλλέγουν από μια σπηλιά στα βάθη της ερήμου. Μια σκόνη που κάνει τον νου μόνιμα να ταξιδεύει.

Οι ντετέκτιβ ήρωες της Lisa Tutle έχουν να λύσουν μια περίεργη υπόθεση με μια νεκρή κοπέλα, την οποία όμως η αδελφή της είδε ζωντανή λίγες ημέρες μετά την κηδεία της. Ένας εργολάβος κηδειών φαίνεται ότι έχει πολλά να κρύψει, αλλά κακοί και θύματα δεν έχουν ξεκάθαρους ρόλους.

O Neil Gaiman φτιάχνει μια σουρεαλιστική ιστορία που εκτυλίσσεται στο υπόγειο Λονδίνο, που λίγοι γνωρίζουν την ύπαρξή του. Ο ήρωας φαίνεται ότι θα έκανε τα πάντα για να ξαναβρεί το όμορφο παλτό του, ενώ στην πορεία μπλέκεται με ανθρώπους-μανιτάρια, ανθρώπους με κεφάλια ελέφαντα και βοσκούς που φυλάνε υπάκουους ανθρώπους.

Η Conni Willis στέλνει τις νεαρές ηρωίδες της στο Σινεδρόμιο. Έναν χώρο για τους λάτρεις του σινεμά, αφού εκεί μπορείς να αγοράσεις όλα τα σουβενίρ από οποιαδήποτε ταινία σε καταστήματα με κινηματογραφικά ονόματα. Το ότι μπορείς να επιλέξεις ανάμεσα από 100 ταινίες φαίνεται να είναι το λιγότερο σημαντικό. Ίσως γι’ αυτό τελικά οι περισσότεροι καταλήγουν να δουν τις ίδιες δυο τρεις ταινίες και μόνο τρέιλερ από τις άλλες.

Ο Patrick Rothfuss δημιουργεί έναν εντελώς ξεχωριστό ήρωα, που κρύβει επιμελώς πίσω από ένα λίγο χαζό πρόσωπο κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του. Έναν ήρωα που ανταλλάσσει μυστικά με χάρες και όλοι στη μικρή πόλη φαίνεται να έχουν την ανάγκη του.

Τέλος, ο George R. R. Martin κλείνει τον κύκλο των καθαρμάτων με τον πρίγκιπα που ήταν εγγονός ενός βασιλιά, ο αδελφός ενός βασιλιά, ο σύζυγος μιας βασίλισσας, δύο από τους γιους του και τρεις από τους εγγονούς του κάθισαν στο θρόνο, του οποίου ο ίδιος δε φόρεσε ποτέ το στέμμα.

Ένα εξαιρετικό βιβλίο.

 

Καθάρματα
Συλλογικό
Μετάφραση: Μαρία Πηγαδά
Κλειδάριθμος
1.104 σελ.
ISBN 978-960-461-731-9
Τιμή: €22,00
001 patakis eshop


 

Τα σχόλια σας

Κάντε το σχόλιο σας, με σύνδεση από το facebook ή συμπληρώστε τα στοιχεία σας, στην παρακάτω φόρμα.

 


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΞΕΝΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Tobias Wolff: «Η χαρά του πολεμιστή και άλλα διηγήματα»

Ο Τομπάιας Τζόναθαν Άνσελ Γουλφ, όπως είναι ολόκληρο το όνομά του, γεννήθηκε στο Μπέρμιγχαμ της Αλαμπάμα των ΗΠΑ το 1945. Καίτοι διηγηματογράφος ολκής, αφού έχει συμπεριληφθεί στην τριανδρία των...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Το μήνυμά σας

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER