A+ A A-

Μάικλ Κόνελι: «Το μαύρο κουτί» κριτική του Φίλιππου Φιλίππου

Μάικλ Κόνελι: «Το μαύρο κουτί» κριτική του Φίλιππου Φιλίππου
Ο Μάικλ Κόνελι (Φιλαδέλφεια της Πενσιλβάνια, 1956), δημοσιογράφος και αστυνομικός συντάκτης σε μεγάλες εφημερίδες των ΗΠΑ, το 1992 αποφάσισε να ασχοληθεί με τη λογοτεχνία κι έγραψε το αστυνομικό μυθιστόρημα Σκοτεινή ηχώ, με κεντρικό ήρωα τον ντετέκτιβ Χάρι Μπος. Η επιτυχία του βιβλίου τον ώθησε να γράψει κι άλλα παρόμοια, που μέχρι σήμερα έχουν φτάσει τα είκοσι εφτά, έχουν πουλήσει περισσότερα από πενήντα οχτώ εκατομμύρια αντίτυπα κι έχουν μεταφραστεί σε τριάντα εννέα γλώσσες. Μολονότι έχει επηρεαστεί από το ύφος του Τσάντλερ και ορισμένοι τον συγκρίνουν μαζί του, χαρακτηρίζοντάς τον «νέο Ρέιμοντ Τσάντλερ», δεν μπορούμε να πούμε πως αυτό ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Ο Κόνελι είναι απλώς ένας καλός αστυνομικός συγγραφέας.

Στο μυθιστόρημα Το μαύρο κουτί, η ιστορία αρχίζει τον Μάιο του 1992 στο Λος Άντζελες, όταν η πόλη φλέγεται, στους δρόμους επικρατεί χάος και οι γειτονιές βυθίζονται στην τυφλή βία από τους μαύρους πολίτες που είναι εξαγριωμένοι εξαιτίας του ρατσισμού που βιώνουν. Μια νεαρή φωτορεπόρτερ, η Άνεκε Γιέσπερσεν από τη Δανία, δολοφονείται στη διάρκεια των ταραχών και ο Χάρι Μπος, βετεράνος στον πόλεμο του Βιετνάμ, αναλαμβάνει να ερευνήσει τι κρύβεται πίσω από το έγκλημα.

Το μυθιστόρημα είναι χορταστικό. Έχει δράση, σασπένς και ανατροπές. Φαίνεται πως αυτά τα στοιχεία ζητούν οι αναγνώστες του Κόνελι, κυρίως οι Αμερικανοί, και τον επιβραβεύουν με τόσο μεγάλες πωλήσεις.

Η υπόθεση παραπέμπεται στην ειδική ομάδα αντιμετώπισης εγκλημάτων, οι αστυνομικοί δεν βγάζουν κανένα συμπέρασμα και την εγκαταλείπουν. Είκοσι χρόνια αργότερα, το 2012, ο Μπος, που ασχολείται με μια άλλη υπόθεση, συνδέει τη σφαίρα με εκείνη την ξεχασμένη δολοφονία. Τώρα η βαλλιστική ταυτοποίηση δείχνει πως ο θάνατος της Γιέσπερσεν δεν ήταν τυχαίο γεγονός, αλλά προσχεδιασμένο. Ψάχνοντας με κίνδυνο της ζωής του, ο Μπος διαπιστώνει πως βρίσκεται μπροστά σε μια καλά κρυμμένη πλεκτάνη. Για να διαλευκάνει τη σκοτεινή υπόθεση, την αντιμετωπίζει σαν να ήταν αεροσκάφος που συνετρίβη και πρέπει να βρεθεί το «μαύρο κουτί» του, για να εξακριβωθεί το τι ακριβώς έγινε.

Σύμφωνα με την έρευνα, η Γιέσπερσεν βρέθηκε συμπτωματικά στις ΗΠΑ, όταν ξέσπασαν οι ταραχές στην Πόλη των Αγγέλων. Σκοτώθηκε στους δρόμους, προτού προλάβει να στείλει στην πατρίδα της φωτογραφίες ή κάποιο άρθρο. Σκόπευε, στη συνέχεια, να πάει στη Βοσνία για να καλύψει τον εμφύλιο πόλεμο που είχε ξεσπάσει στην πρώην Γιουγκοσλαβία. Ο Μπος ψάχνει, λοιπόν, και ανακαλύπτει διάφορα έγγραφα που αφορούσαν τις δραστηριότητες μιας συμμορίας. Τις βάζει σε ένα μαύρο κουτί και αντλεί πληροφορίες, χρήσιμες για τη συνέχιση της έρευνας. Κύριο μέλημά του είναι να βρει ένα όπλο, μια μπερέτα, με το οποίο είχε δολοφονηθεί η φωτορεπόρτερ. Στην πορεία της έρευνας, ανακαλύπτει πως το θύμα είχε κάνει ρεπορτάζ για τον πρώτο –και σύντομο– Πόλεμο του Κόλπου, μετά την εισβολή του στρατού του Ιράκ (με ηγέτη τον Σαντάμ Χουσεΐν) στο Κουβέιτ, που προκάλεσε την οργή των ΗΠΑ. Τελικά, συμπεραίνει πως επρόκειτο για μια συνωμοσία με θύμα τη Δανή φωτορεπόρτερ.

Το μυθιστόρημα είναι χορταστικό. Έχει δράση, σασπένς και ανατροπές. Φαίνεται πως αυτά τα στοιχεία ζητούν οι αναγνώστες του Κόνελι, κυρίως οι Αμερικανοί, και τον επιβραβεύουν με τόσο μεγάλες πωλήσεις.

Το μαύρο κουτί
Michael Connelly
μετάφραση: Έφη Τσιρώνη
Bell / Χαρλένικ Ελλάς
416 σελ.
Τιμή € 7,40
001 patakis eshop

 

Διαβάστε επίσης
ΞΕΝΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Pierre Loti: «Οι τρεις γυναίκες της κάσμπας» κριτική του Σιδέρη Ντιούδη

Έχουν περάσει σχεδόν εκατόν σαράντα χρόνια από τότε που δημοσιεύτηκαν οι δύο νουβέλες της παρούσας έκδοσης και, παρ’ όλα αυτά, η ατμόσφαιρα που λαμβάνει ο αναγνώστης με την ανάγνωσή τους είναι...

ΞΕΝΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Ted Chiang: «Ιστορίες της ζωής σου» κριτική του Θανάση Λιακόπουλου

Όταν μιλάμε για δεκαπέντε συνολικά λογοτεχνικά κείμενα επιστημονικής φαντασίας και sci-fi σε μέγεθος νουβέλας και νουβελέτας (novelette: αφήγηση μικρότερη από νουβέλα και μεγαλύτερη από διήγημα),...

ΞΕΝΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Fernando Pessoa: «Ω Λισαβόνα, σπίτι μου!» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ

Τα κείμενα που ανθολογούνται στο βιβλίο του Φερνάντο Πεσσόα Ω Λισαβόνα, σπίτι μου! τα υπογράφουν, εκτός από τον ίδιο τον Πεσσόα, οι Μπερνάντο Σοάρες, Άλβαρο ντε Κάμπος, Αλμπέρτο Καέιρο, τρία από τα περίπου...

ΦΙΛΙΚΑ SITE

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr