A+ A A-

Μάικλ Κόνελι: «Το μαύρο κουτί» κριτική του Φίλιππου Φιλίππου

Μάικλ Κόνελι: «Το μαύρο κουτί» κριτική του Φίλιππου Φιλίππου
Ο Μάικλ Κόνελι (Φιλαδέλφεια της Πενσιλβάνια, 1956), δημοσιογράφος και αστυνομικός συντάκτης σε μεγάλες εφημερίδες των ΗΠΑ, το 1992 αποφάσισε να ασχοληθεί με τη λογοτεχνία κι έγραψε το αστυνομικό μυθιστόρημα Σκοτεινή ηχώ, με κεντρικό ήρωα τον ντετέκτιβ Χάρι Μπος. Η επιτυχία του βιβλίου τον ώθησε να γράψει κι άλλα παρόμοια, που μέχρι σήμερα έχουν φτάσει τα είκοσι εφτά, έχουν πουλήσει περισσότερα από πενήντα οχτώ εκατομμύρια αντίτυπα κι έχουν μεταφραστεί σε τριάντα εννέα γλώσσες. Μολονότι έχει επηρεαστεί από το ύφος του Τσάντλερ και ορισμένοι τον συγκρίνουν μαζί του, χαρακτηρίζοντάς τον «νέο Ρέιμοντ Τσάντλερ», δεν μπορούμε να πούμε πως αυτό ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Ο Κόνελι είναι απλώς ένας καλός αστυνομικός συγγραφέας.

Στο μυθιστόρημα Το μαύρο κουτί, η ιστορία αρχίζει τον Μάιο του 1992 στο Λος Άντζελες, όταν η πόλη φλέγεται, στους δρόμους επικρατεί χάος και οι γειτονιές βυθίζονται στην τυφλή βία από τους μαύρους πολίτες που είναι εξαγριωμένοι εξαιτίας του ρατσισμού που βιώνουν. Μια νεαρή φωτορεπόρτερ, η Άνεκε Γιέσπερσεν από τη Δανία, δολοφονείται στη διάρκεια των ταραχών και ο Χάρι Μπος, βετεράνος στον πόλεμο του Βιετνάμ, αναλαμβάνει να ερευνήσει τι κρύβεται πίσω από το έγκλημα.

Το μυθιστόρημα είναι χορταστικό. Έχει δράση, σασπένς και ανατροπές. Φαίνεται πως αυτά τα στοιχεία ζητούν οι αναγνώστες του Κόνελι, κυρίως οι Αμερικανοί, και τον επιβραβεύουν με τόσο μεγάλες πωλήσεις.

Η υπόθεση παραπέμπεται στην ειδική ομάδα αντιμετώπισης εγκλημάτων, οι αστυνομικοί δεν βγάζουν κανένα συμπέρασμα και την εγκαταλείπουν. Είκοσι χρόνια αργότερα, το 2012, ο Μπος, που ασχολείται με μια άλλη υπόθεση, συνδέει τη σφαίρα με εκείνη την ξεχασμένη δολοφονία. Τώρα η βαλλιστική ταυτοποίηση δείχνει πως ο θάνατος της Γιέσπερσεν δεν ήταν τυχαίο γεγονός, αλλά προσχεδιασμένο. Ψάχνοντας με κίνδυνο της ζωής του, ο Μπος διαπιστώνει πως βρίσκεται μπροστά σε μια καλά κρυμμένη πλεκτάνη. Για να διαλευκάνει τη σκοτεινή υπόθεση, την αντιμετωπίζει σαν να ήταν αεροσκάφος που συνετρίβη και πρέπει να βρεθεί το «μαύρο κουτί» του, για να εξακριβωθεί το τι ακριβώς έγινε.

Σύμφωνα με την έρευνα, η Γιέσπερσεν βρέθηκε συμπτωματικά στις ΗΠΑ, όταν ξέσπασαν οι ταραχές στην Πόλη των Αγγέλων. Σκοτώθηκε στους δρόμους, προτού προλάβει να στείλει στην πατρίδα της φωτογραφίες ή κάποιο άρθρο. Σκόπευε, στη συνέχεια, να πάει στη Βοσνία για να καλύψει τον εμφύλιο πόλεμο που είχε ξεσπάσει στην πρώην Γιουγκοσλαβία. Ο Μπος ψάχνει, λοιπόν, και ανακαλύπτει διάφορα έγγραφα που αφορούσαν τις δραστηριότητες μιας συμμορίας. Τις βάζει σε ένα μαύρο κουτί και αντλεί πληροφορίες, χρήσιμες για τη συνέχιση της έρευνας. Κύριο μέλημά του είναι να βρει ένα όπλο, μια μπερέτα, με το οποίο είχε δολοφονηθεί η φωτορεπόρτερ. Στην πορεία της έρευνας, ανακαλύπτει πως το θύμα είχε κάνει ρεπορτάζ για τον πρώτο –και σύντομο– Πόλεμο του Κόλπου, μετά την εισβολή του στρατού του Ιράκ (με ηγέτη τον Σαντάμ Χουσεΐν) στο Κουβέιτ, που προκάλεσε την οργή των ΗΠΑ. Τελικά, συμπεραίνει πως επρόκειτο για μια συνωμοσία με θύμα τη Δανή φωτορεπόρτερ.

Το μυθιστόρημα είναι χορταστικό. Έχει δράση, σασπένς και ανατροπές. Φαίνεται πως αυτά τα στοιχεία ζητούν οι αναγνώστες του Κόνελι, κυρίως οι Αμερικανοί, και τον επιβραβεύουν με τόσο μεγάλες πωλήσεις.

Το μαύρο κουτί
Michael Connelly
μετάφραση: Έφη Τσιρώνη
Bell / Χαρλένικ Ελλάς
416 σελ.
Τιμή € 7,40
001 patakis eshop

 

Διαβάστε επίσης
ΞΕΝΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Ντούμπραβκα Λάλιτς: «Ύβρις» κριτική της Έρης Σταυροπούλου

Ομολογώ ότι το βιβλίο αυτό με ξάφνιασε ευχάριστα από την πρώτη στιγμή. Πρώτα από τον τίτλο του. Το αρχαίο σχήμα: Ύβρις – Άτη- Νέμεσις – Τίσις, δηλώνει ουσιαστικά τα στάδια της καταστροφής από την...

ΞΕΝΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Henry James: «Η εικόνα στο χαλί» κριτική του Θανάση Λιακόπουλου

Ο Χένρι Τζέιμς δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις στο ελληνικό αναγνωστικό κοινό. Ρίχνοντας μια γρήγορη ματιά στη βάση δεδομένων της biblionet θα καταλάβουμε το γιατί. Από το 1980 έως σήμερα έχουν...

ΞΕΝΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Wolfgang Herrndorf: «Εικόνες της μεγάλης σου αγάπης» κριτική της Βερίνας Χωρεάνθη

Ο πρόωρα χαμένος Βόλφγκανγκ Χέρντορφ, συγγραφέας του Βερολίνο, γεια που έκανε ιδιαίτερη αίσθηση λόγω της θεματολογίας του αλλά και της τόσο άμεσης, αφοπλιστικά ρεαλιστικής γραφής του, τοποθετεί στο μυθιστόρημα...

ΦΙΛΙΚΑ SITE

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr