A+ A A-

Όσκαρ Ουάιλντ: «Σαλώμη» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ

Σαλώμη Μονόπρακτη τραγωδία Τρίγλωσση έκδοση με δεκαέξι σχέδια του Όμπρεϊ Μπίτντσλεϊ Όσκαρ Ουάιλντ Εισαγωγή-Μεταγραφή: Θανάσης Τριαρίδης, Χαρά Σύρου  Gutenberg


Συμβουλεύω τον αναγνώστη που θα πάρει στα χέρια του τη Σαλώμη του Όσκαρ Ουάιλντ να ξεκινήσει από το «Επίμετρο», αν και δεν ξέρω τι μετράει σ’ αυτό το βιβλίο πρώτο, τι δεύτερο, τι τρίτο· το κείμενο αυτό κάθε αυτό; Σε τρεις γλώσσες, γαλλικά, αγγλικά, ελληνικά; Το «Μεταφραστικό Σημείωμα για τη Σαλώμη» ή το ποιητικό «Επίμετρο»; Προέταξα, όμως, το «Επίμετρο» γιατί εκεί ο Θανάσης Τριαρίδης, ελεύθερος από τις συμβατικές υποχρεώσεις του είδους, έκανε ό,τι ήθελε. Μετατράπηκε ο ίδιος σε ένα είδος Όσκαρ Ουάιλντ που δεν δίστασε να μεταβάλει ένα ορθολογιστικό, κατά κανόνα, κείμενο σε «ποίημα» – έργο δικό του, φτιαγμένο, συνθεμένο με υλικά της ουαϊλδικής τέχνης αλλά και της ελληνικής. Γιατί το «Επίμετρο» αναπτύσσεται σε στροφικά σύνολα, γραμμένα με ποιητική αφαίρεση, με θαυμασμό για τον άνθρωπο Όσκαρ Ουάιλντ.

 

Εμφανίσεις: 1810

Περισσότερα...

Λέων Τολστόι: «Άννα Καρένινα» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ

Άννα Καρένινα Λέων Τολστόι Μετάφραση Αντώνης Κούφαλης, Κωνσταντίνος Κούφαλης Κάπα Εκδοτική


Το βιβλίο (που ανήκει στην εξαιρετικά καλαίσθητη σειρά θεατρικών έργων της Κάπα Εκδοτικής) ανοίγει με δυο ρητορικά ερωτήματα: «Πότε ένα έργο εξακολουθεί να είναι επίκαιρο εκατόν πενήντα χρόνια μετά τη συγγραφή του;» και «πώς ερμηνεύεται μια μυθιστορηματική αυτοχειρία να γίνεται σημείο αναφοράς τόσο στην παγκόσμια λογοτεχνία όσο και στην πεζή καθημερινότητά μας;». Τα ρητορικά ερωτήματα δεν έχουν χρεία απαντήσεως· ωστόσο, όταν πρόκειται για κλασικά έργα, υπάρχει πάντα διαθέσιμη η μία και μοναδική: Η αλήθεια τους στηρίζει την επικαιρότητά τους, και αυτή είναι η απάντηση και για τα δύο ερωτήματα.

 

Εμφανίσεις: 1027

Περισσότερα...

«Τα κείμενα των Φιλίππων» κριτική του Κώστα Καρασαββίδη

Τα κείμενα των Φιλίππων Συλλογικό έργο Κάππα Εκδοτική


Δεκατέσσερις καταξιωμένοι Νεοέλληνες συγγραφείς υπογράφουν δεκαπέντε θεατρικά έργα που γράφτηκαν κατά παραγγελία του Φεστιβάλ Φιλίππων και παρουσιάστηκαν σε αυτό από το 2009 έως και το 2014. Πρόκειται κατ’ ουσίαν για έναν μικρό απολογισμό της πρωτοβουλίας του Θοδωρή Γκόνη, Καλλιτεχνικού Διευθυντή του φεστιβάλ, να ενεργοποιήσει τις εγχώριες καλλιτεχνικές δυνάμεις και να τις εμπλέξει στη συγγραφική παραγωγή νέων θεατρικών έργων με σκοπό την ανανέωση του θεσμού. Στα Κείμενα των Φιλίππων ακολουθείται η χρονολογική σειρά παρουσίασης των έργων στο φεστιβάλ· έτσι ο αναγνώστης έχει τη δυνατότητα να παρατηρήσει την εξέλιξη του θεσμού, μέσω της θεατρικής γραφής, στο πέρασμα των έξι ετών που καλύπτει η έκδοση.

 

Εμφανίσεις: 1380

Περισσότερα...

Ντάριλ Κάνινγκχαμ: «Σούπερκραχ» κριτική του Θανάση Αντωνίου

Ντάριλ Κάνινγκχαμ: «Σούπερκραχ» κριτική του Θανάση Αντωνίου


Μπορεί ως Ελλάδα να μην καταφέραμε να μειώσουμε το υπέρογκο δημόσιο χρέος μας, μπορεί να μην ήρθε ούτε η ανάπτυξη αλλά ούτε η… ελπίδα, τουλάχιστον όμως ένα πτυχίο οικονομικών το πήραμε όλοι μας: επί έξι χρόνια τώρα, πολιτικοί εντός κι εκτός της επικράτειας, δημοσιογράφοι, οικονομολόγοι και επιχειρηματίες μάς βομβαρδίζουν καθημερινά με ατελείωτους δυσνόητους οικονομικούς όρους και εξειδικευμένες χρηματιστηριακές εκφράσεις, μια ακατάληπτη επαγγελματική αργκό που συμπληρώνεται με πίνακες, διαγράμματα και πίτες, σε μια προσπάθεια να μας εξηγήσουν τι συνέβη το 2008, τι συμβαίνει έκτοτε και τι πρόκειται να συμβεί στο μέλλον.

Όσοι δεν το πήραν με τη χρηματιστηριακή κρίση του 1999-2000, τότε που χάθηκαν περιουσίες μέσα σε λίγους μήνες, έχουν τώρα την ευκαιρία να λάβουν το πτυχίο τους…

Ο Ντάριλ Κάνινγκχαμ, από την πλευρά του, το έχει πάρει το πτυχίο του και μάλιστα από τη Σχολή Καλών Τεχνών στο Πανεπιστήμιο του Λιντς και, εδώ και μερικά χρόνια, ασχολείται με την «εικονογραφική δημοσιογραφία». Παρουσιάζει σημαντικές δημοσιογραφικές έρευνες χρησιμοποιώντας την τεχνική και την αισθητική των κόμικς – δεν «γράφει» βιβλία, αλλά εικονογραφεί graphic novels. Η δουλειά που κάνει είναι εντυπωσιακή και γι’ αυτήν έχει λάβει διάφορα βραβεία, στην πατρίδα του –την Αγγλία– κι αλλού. Το πιο πρόσφατο έργο του, το Σούπερκραχ, μπήκε στη λίστα των New York Times με τα ευπώλητα βιβλία του 2015· και το αξίζει, διότι είναι καταπληκτική δουλειά.

 

Εμφανίσεις: 1679

Περισσότερα...

Αλέκος Παπαδάτος – Αβραάμ Κάουα – Annie Di Donna: «Δημοκρατία» κριτική του Σιδέρη Ντιούδη

Αλέκος Παπαδάτος – Αβραάμ Κάουα – Annie Di Donna: «Δημοκρατία» κριτική του Σιδέρη Ντιούδη


Η απεικόνιση ενός σπασμένου αρχαίου αμφορέα στο εξώφυλλο αποτελεί έναν άκρως επιτυχημένο συμβολισμό σε σχέση με την πολύπαθη και τόσο εύθραυστη έννοια της δημοκρατίας, με την οποία ασχολείται το ομότιτλο αυτό graphic novel. Οι δύο από τους τρεις συντελεστές του βιβλίου υπογράφουν και το Logicomix, που κυκλοφόρησε πριν από επτά χρόνια επίσης από τις Εκδόσεις Ίκαρος, και o λόγος γίνεται για τον Αλέκο Παπαδάτο στο σχέδιο και στη σύλληψη της ιδέας και την Annie Di Donna στο χρώμα, ενώ στο μεγαλεπήβολο αυτό έργο προστέθηκε το όνομα του Αβραάμ Κάουα, ο οποίος έγραψε το κείμενο.

Το αποτέλεσμα: εξαιρετικό, άρτιο και απολαυστικό για τον αναγνώστη. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα ιστορικό μυθιστόρημα, που εκτυλίσσεται κατά κύριο λόγο στην αρχαία Αθήνα και εξιστορεί τη γένεση της αρχαίας αθηναϊκής δημοκρατίας και το οποίο ζωντανεύει από εικόνες που δίνουν μορφή στους ήρωες και στα μέρη όπου εξελίσσεται η πλοκή. Οι συντελεστές επιλέγουν την ιστορία να την αφηγηθεί ο Λέανδρος, ένας νέος Αθηναίος της εποχής εκείνης, τα γεγονότα της ζωής του οποίου συμπίπτουν με τα ιστορικά δρώμενα της εποχής. Η εξιστόρηση θα λάβει μέρος μια νύχτα πριν από τη Μάχη του Μαραθώνα, όταν η Αθήνα που βρίσκεται σε πόλεμο ετοιμάζεται να αντιμετωπίσει τον στρατό του Δαρείου και στην προσπάθεια να τονωθεί το ηθικό των συντρόφων του πριν ριχτούν στον πόλεμο. Ο Λέανδρος ξεκινάει την αφήγησή του με τη μαρτυρία του σχετικά με τη δολοφονία του τυράννου Ίππαρχου και τον χαμό του πολυαγαπημένου πατέρα του που ακολούθησε και συνεχίζοντας αφηγείται τη φυγή του από την πόλη των Αθηνών και την παραμονή του στους Δελφούς, όπου γνωρίζει τον αριστοκράτη Κλεισθένη, μια ιστορική μορφή που έπαιξε καταλυτικό ρόλο στη ζύμωση της δημοκρατίας. Η δημοκρατία σμιλεύεται μέσα από εμφύλιες διαμάχες, βίαιες συγκρούσεις, λαϊκές εξεγέρσεις και εντέλει τις μεταρρυθμίσεις που θα βάλουν τα θεμέλια του πολιτεύματος.

 

Εμφανίσεις: 1553

Περισσότερα...

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr