A+ A A-

Γιώργος Γούσης, Δημοσθένης Παπαμάρκος, Γιάννης Ράγκος: «Ερωτόκριτος» κριτική του Σιδέρη Ντιούδη

Ερωτόκριτος Βιτσέντζος Κορνάρος Διασκευή: Δ. Παπαμάρκος, Γιάννης Ράγκος Εικονογράφηση: Γ. Γούσης Polaris


Ο Ερωτόκριτος, το πολύστιχο αφηγηματικό ποίημα που συντέθηκε από τον Κρητικό ποιητή Βιτσέντζο Κορνάρο στην Κρήτη τον 17ο αιώνα και αποτελείται από δέκα περίπου χιλιάδες δεκαπεντασύλλαβους στίχους, επιστρέφει στην επικαιρότητα το 2016 με το graphic novel του εξέδωσαν οι εκδόσεις Polaris, το οποίο αποτελεί μια εξαιρετική δουλειά και παραγωγή για τα ελληνικά δεδομένα.

Ο Ερωτόκριτος των Παπαμάρκου, Ράγκου, Γούση αναλαμβάνει να ξανασυστήσει το λησμονημένο αυτό κείμενο σε ένα κοινό που διευρύνεται συνεχώς και που διψάει για κόμικ και ειδικότερα για graphic novel.  

Οι συντελεστές που ανέλαβαν να διασκευάσουν και να παρουσιάσουν σε κόμικ ένα από τα πιο δημοφιλή αναγνώσματα του ελληνισμού είναι ο Δημοσθένης Παπαμάρκος (συγγραφέας της εξαιρετικής συλλογής διηγημάτων Γκιακ) και ο Γιάννης Ράγκος (δημοσιογράφος και συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων) στο σενάριο, ο Γιώργος Γούσης στο σχέδιο και ο Παναγιώτης Πανταζής στο χρώμα, και εκ του αποτελέσματος δικαιώνονται απόλυτα για την προσπάθειά τους.

Ξεφυλλίζοντας και διαβάζοντας το graphic novel των 88 σελίδων, ιδιαίτερα θετική εντύπωση προκαλείται από το άκρως μελετημένο και τεκμηριωμένο στήσιμο της ιστορίας, γεγονός που υποδηλώνει την έρευνα του σεναριακού διδύμου. Οι σκηνές των μαχών είναι ολοζώντανες, στις στολές διακρίνεται και η παραμικρή λεπτομέρεια, οι φιγούρες θα μπορούσαν να έχουν ξεπροβάλει από αρχαία ελληνικά αγγεία, η απεικόνιση του παλατιού όπου εκτυλίσσονται ορισμένες σκηνές είναι εντυπωσιακή, και όσο για το χρώμα, ιδίως σε ορισμένα νυχτερινά καρέ, δημιουργεί μια υποβλητική και ταιριαστή ατμόσφαιρα με την αφήγηση.

Ερωτόκριτος Βιτσέντζος Κορνάρος Διασκευή: Δ. Παπαμάρκος, Γιάννης Ράγκος Εικονογράφηση: Γ. Γούσης Polaris

Όσο για το κείμενο, επιλέχτηκε η συνύπαρξη του δεκαπεντασύλλαβου στίχου του Κορνάρου σε σκηνές όπου τα πλάνα είναι μακρινά και αποτελούν το προοίμιο, πριν εστιάσει η πλοκή στους διαλόγους, όπου ο λόγος γίνεται πιο σύγχρονος. Με τον τρόπο αυτό ξεκινάει και η αφήγηση στο graphic novel του Ερωτόκριτου με τον λόγο του Κορνάρου: «Στους περαζόμενους καιρούς που οι Ελληνες ορίζα/ και που δεν είχε η πίστη τους θεμέλιο μηδέ ρίζα/ εις την Αθήνα που ήτανε της μάθησης η βρώσις/ και το θρονί της αφεντιάς κι ο ποταμός της γνώσης/ τότ’ ένας νέος φρόνιμος που ’χε καιρού θεμέλιο/ του Έρωτα εγίνηκε παιχνίδι του και γέλιο» και με μια συμπλοκή στη νυχτερινή άχρονη Αθήνα. Μια Αθήνα στην οποία τοποθέτησε ο Κορνάρος την ιστορία του με αόριστο χρονικό προσδιορισμό, δίχως τους δώδεκα θεούς και με στοιχεία από ιταλική Αναγέννηση. Στηριζόμενοι στο στοιχείο αυτό, οι συντελεστές στήνουν μια Αθήνα που έχει στοιχεία από αρχαιότητα, Μεσαίωνα και Αναγέννηση, πλαισιώνοντας με το απαραίτητο σκηνικό την ιστορία του νέου Ερωτόκριτου και της αγαπημένης του Αρετούσας. Δεν εστιάζουν όμως μόνο στην ερωτική ιστορία των δύο νέων, αλλά αντιθέτως αναδεικνύονται θεματικές όπως οι ταξικές διαφορές της εποχής, ο πόλεμος και οι επιπτώσεις του, ο πρώιμος φεμινισμός, οι σχέσεις με τους άλλους λαούς.

Ξεφυλλίζοντας και διαβάζοντας το graphic novel των 88 σελίδων, ιδιαίτερα θετική εντύπωση προκαλείται από το άκρως μελετημένο και τεκμηριωμένο στήσιμο της ιστορίας, γεγονός που υποδηλώνει την έρευνα του σεναριακού διδύμου.

Ο Ερωτόκριτος του Βιτσέντζου Κορνάρου αποτέλεσε δημοφιλές ανάγνωσμα για αιώνες, κατηγορήθηκε ως «εξάμβλωμα» από τον Κοραή και επηρέασε όσο κανένα άλλο κείμενο τη νεοελληνική ποίηση, ενώ θεωρείται ως σήμερα, και όχι αδικαιολόγητα, ένα από τα αριστουργήματα της Αναγέννησης σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.

Ο Ερωτόκριτος των Παπαμάρκου, Ράγκου, Γούση αναλαμβάνει να ξανασυστήσει το λησμονημένο αυτό κείμενο σε ένα κοινό που διευρύνεται συνεχώς και που διψάει για κόμικ και ειδικότερα για graphic novel. Πόσω μάλλον όταν πρόκειται για ένα ελληνικό κείμενο, το οποίο παρουσιάζεται σε μια εξαιρετική ελληνική παραγωγή, την οποία αντιλαμβάνεσαι απ’ τη στιγμή που κρατάς στα χέρια σου τον καλαίσθητο τόμο μεγάλου σχήματος των εκδόσεων Polaris. Σίγουρα αξίζουν συγχαρητήρια και στους συντελεστές, αλλά και στις εκδόσεις γι’ αυτή την έκδοση.

Ερωτόκριτος
Βιτσέντζος Κορνάρος
Διασκευή: Δημοσθένης Παπαμάρκος, Γιάννης Ράγκος
Εικονογράφηση: Γιώργος Γούσης
Polaris
88 σελ.
ISBN 978-960-6829-76-5
Τιμή: €12,00
001 patakis eshop

 

Διαβάστε επίσης
ΤΕΧΝΕΣ
Oscar Pantoja: «Γκάμπο» κριτική του Σιδέρη Ντιούδη

Τα graphic novel τείνουν να γίνουν η νέα τάση της εποχής στα εκδοτικά δρώμενα της χώρας μας, με τις ολοένα αυξανόμενες εκδόσεις, με το ιδιαίτερα καλαίσθητο και εντυπωσιακό Γκάμπο να επιβεβαιώνει τον πιο πάνω ισχυρισμό....

ΤΕΧΝΕΣ
Ευριπίδης: «Κύκλωψ» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ

Η ιστορία της μετάφρασης του έργου Κύκλωψ του Ευριπίδη είναι μακρά. Ο καθηγητής κλασικής φιλολογίας Βάιος Λιαπής την έχει περάσει από πολλά στάδια επεξεργασίας. Την ξεκίνησε ως διδακτικό βοήθημα για τους...

ΤΕΧΝΕΣ
«Κάπα Εκδοτική: Μια πλούσια θεατρική βιβλιοθήκη» της Μάριον Χωρεάνθη

Διευρύνοντας και εδραιώνοντας μια, αν όχι μεγάλης εμβέλειας, εξαιρετικού ωστόσο ενδιαφέροντος παράδοση του τόπου μας στο χώρο του βιβλίου σε συνάρτηση με το θέατρο –ας θυμηθούμε για παράδειγμα τις...

ΦΙΛΙΚΑ SITE

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr