A+ A A-

Γιώργος Βέης: «Για ένα πιάτο χόρτα» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ

Για ένα πιάτο χόρτα Γιώργος Βέης Ύψιλον


Ο Γιώργος Βέης στη νέα, δέκατη τρίτη, ποιητική συλλογή του επεξεργάζεται τα αποθησαυρισμένα από τα ταξίδια και τα βιβλία της εμπειρίας και της ψυχής κοιτάσματα. Γράφοντας και διαβάζοντας και βλέποντας τα πάντα και Παντού, πεζά και στίχους, σήματα λυγρά, Σαπφώ και Ήριννα (και οι δύο καταχωρισμένες στα λυρικά ποιητικά ληξιαρχεία, λυρικός και ο ίδιος), στρέφει την κλείδα προς την αντίθετη κατεύθυνση της λογικής και του αριθμού και αφήνει την ψυχή να μιλήσει με τον τρόπο που εκείνη θέλει. Και για να μιλήσεις υπάρχουν χιλιάδες τρόποι, όσοι και οι ποιητές.

 

Εμφανίσεις: 1018

Περισσότερα...

Ουίλλιαμ Σαίξπηρ: «Τα Σονέτα» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ

Τα Σονέτα William Shakespeare Μετάφραση Λένια Ζαφειροπούλου Gutenberg


For term of life thou art assured mine

And life no longer than thy love will stay

Τα σονέτα του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ σε δίγλωσση έκδοση προσφέρουν διπλή απόλαυση. Η πλούσια «Εισαγωγή» και η προσεγμένη μετάφραση της Λένιας Ζαφειροπούλου επιτονίζουν την αναγνωστική ηδονή. Ο βάρδος της αγγλικής ποίησης, είτε στο θέατρο είναι ποιητής είτε στο σονέτο, καταφέρνει να κάνει τη γλώσσα να ηχεί αρμονικά και να παίζει τους σκοπούς του απαιτητικού αυτού είδους με την άνεση του μεγάλου μάστορα. Στην «Εισαγωγή» της η μεταφράστρια μάς πληροφορεί για το «Τι (δεν) γνωρίζουμε για τα σονέτα του Σαίξπηρ». Ανάμεσα σ’ αυτά που γνωρίζουμε/ δεν γνωρίζουμε είναι πως τα σονέτα αποτελούν την ερωτική αυτοβιογραφία του ποιητή, τον δεσμό του με έναν ωραίο νέο ή κάποια μαύρη κυρία. Ότι τα σονέτα αποτελούν μια πόρτα από όπου θα μπούμε στο δωμάτιο του ποιητή. Τελικά, όμως, δεν είναι πόρτα, αλλά περιστρεφόμενος κύλινδρος που μας εμποδίζει να μπούμε. Κι όσο μας εμποδίζεται η πρόσβαση, τόσο εξάπτεται η περιέργειά μας, η οποία μας αφήνει με τη απορία αλλά μας αποζημιώνει η τέχνη.

 

Εμφανίσεις: 1184

Περισσότερα...

Συλλογικό έργο: «Η εκδίκηση των ανέμων» κριτική της Βερίνας Χωρεάνθη

Η εκδίκηση των ανέμων Ανθολόγηση-μετάφραση Δημήτρης Χουλιαράκης Ροδακιό


Φόβος για να με σταματήσει δεν υπάρχει/ Θυμός για να με σταματήσει δεν υπάρχει/ Αγάπη για να με σταματήσει δεν υπάρχει/ Θάνατος δεν υπάρχει.

Θα μπορούσαν να είναι στίχοι ενός δόκιμου ποιητή, ωστόσο είναι ένα από τα ποιήματα που άφησαν πίσω τους Ιάπωνες καμικάζι, γραμμένα από το χέρι τους λίγο πριν εκτελέσουν την προκαθορισμένη τους επίθεση αυτοκτονίας με στόχο κάποιο πλοίο των Συμμάχων κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, ακολουθώντας την αρχετυπική παράδοση των σαμουράι, οι οποίοι συνήθιζαν να γράφουν ένα ποίημα πριν αυτοκτονήσουν, προσφέροντας έτσι έναν ύστατο χαιρετισμό στη ζωή.

Η πολύ ιδιαίτερη και καλαίσθητη έκδοση από το Ροδακιό παρουσιάζει ορισμένα από αυτά τα ολιγόστιχα ποιήματα που, όπως μας πληροφορεί η κατατοπιστική εισαγωγή του Δημήτρη Χουλιαράκη, γράφτηκαν είτε μέσα στο πιλοτήριο του αεροπλάνου τα τελευταία λεπτά πριν από την επίθεση, είτε στην αεροπορική βάση όπου οι πιλότοι περίμεναν την εντολή που θα τους έστελνε στην τελευταία τους αυτή αποστολή.

 

Εμφανίσεις: 843

Περισσότερα...

Χρύσα Αλεξοπούλου: «Φάος φάος φάος φως» κριτική της Στέλλας Πριόβολου

Φάος φάος φάος φως Χρύσα Ευστ. Αλεξοπούλου Γαβριηλίδης


Το έτος 2015 έχει ανακηρυχθεί από τα Ηνωμένα Έθνη ως Διεθνές Έτος Φωτός. Το υπέροχο Φως έχει διαχρονικά από τον Όμηρο μέχρι τον Σεφέρη και τις μέρες μας ξεχωριστή θέση όχι μόνον στη ζωή αλλά και στην ποίηση.

Τη χρονιά αυτή η Χρύσα Αλεξοπούλου παρουσίασε την τέταρτη ποιητική συλλογή της με τίτλο Φάος φάος φάος φως, εμπνευσμένη από την Αυτοβιογραφία του Φωτός του εκλεκτού συναδέλφου διανοητή Γ. Γραμματικάκη. Τη συγγραφέα τη γνώρισα κατά τη διάρκεια των σπουδών της στο Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και στη συνέχεια παρακολούθησα την πορεία εκπόνησης της διδακτορικής της διατριβής. Εξαιρετική και αξιαγάπητη, η Χρύσα διακρινόταν πάντα για την κριτική της σκέψη και τη λογοτεχνική της πένα. Σήμερα ύστερα από αρκετά χρόνια αναγνωρίζω στα βιβλία της μια ώριμη και στοχαστική φιλόλογο.

 

Εμφανίσεις: 597

Περισσότερα...

Κωνσταντίνος Ι. Κορίδης: «Βραχυγραφίες» κριτική του Άλκη Παπαντωνίου

Βραχυγραφίες Κωνσταντίνος Ι. Κορίδης Ιωλκός


Ως «βραχυγραφία» χαρακτηρίζεται η γραφή λέξεων ή φράσεων σε μικρότερη μορφή, παραλείποντας τμήμα των λέξεων χάρη συντομίας και οικονομίας χώρου. Ανάγοντάς το στην ποίηση, οι «βραχυγραφίες» είναι η συγγραφή σύντομων ποιημάτων, με παράλειψη στίχων, εννοιών ή εικόνων ή με άλλον τρόπο, χάρη του προσωπικού ύφους του ποιητή ή και χάρη της φαντασίας του αναγνώστη. Ο Κ. Ι. Κορίδης, λοιπόν, στις Βραχυγραφίες «ενστερνίζεται το ρόλο του δημιουργού και ζωγραφίζει ένα προσωπικό του γκράφιτι στην πολύπλευρη και πολυδιάστατη ελληνική τέχνη του λόγου», όπως αναφέρεται και στο Δελτίο Τύπου της έκδοσης.

Ο δημιουργός γνωρίζει την ποίηση, νομίζω ότι κανείς δεν το αμφισβητεί αυτό. Την έχει δει νέα, γριά, μπογιατισμένη, πολιτικοποιημένη, ωμή σε πάρα πολλές από τις μορφές που μπορείς να δεις μια ύπαρξη στην πορεία της ζωής της. Η ποίηση είναι η καθημερινή του ανησυχία, όπως αναφέρει και στο ποίημά του «Καθημερινότητα». Ο Κ. Ι. Κορίδης, λοιπόν, γνωρίζει την ποίηση και επιλέγει να την απογυμνώσει, κρατώντας τα δύο βασικά στοιχεία που ο ίδιος επιθυμεί να συνθέτουν την ποίησή του σε αυτήν την πρώτη του εμφάνιση. Τη λογική και το συναίσθημα. Τις ενδυματολογικές της επιλογές τις αφήνει στον αναγνώστη, τον οποίο προκαλεί να λάβει μέρος στην ποιητική διαδικασία χρησιμοποιώντας κάθε φορά τα ενδύματα που αυτός επιθυμεί, πάνω σε αυτό το καλοσμιλεμένο γυμνό σώμα της ποίησής του.

 

Εμφανίσεις: 885

Περισσότερα...

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr