A+ A A-

Ελπιδοφόρος Ιντζέμπελης: «Το ημερολόγιο μιας μικρής απουσίας» κριτική της Κατερίνας Καριζώνη

Ελπιδοφόρος Ιντζέμπελης: «Το ημερολόγιο μιας μικρής απουσίας» κριτική της Κατερίνας Καριζώνη


Τρικυμία ψυχής χωρίς λιμάνι

καράβι σού στέλνω το φιλί, μα δεν μπορεί να φτάσει…

Ποιήματα γραμμένα με τρυφερότητα, αλλά και οικονομία του λόγου, όπως απαιτεί η καλή ποίηση. Ο Ελπιδοφόρος Ιντζέμπελης σ’ αυτό το βιβλίο του αποκαλύπτει και μιαν άλλη, κρυφή πτυχή της δημιουργικότητάς του, την ποίηση. Αν και η ποιητική πνοή είναι αισθητή και στα πεζογραφικά του κείμενα, σ’ αυτό το βιβλίο του ο συγγραφέας επιλέγει να εκφραστεί μέσα απ’ την καθαρόαιμη ποιητική έκφραση. Έτσι, μας δίνει μια συλλογή με τριάντα ποιήματα υπό τον γενικό τίτλο: Το ημερολόγιο μιας μικρής απουσίας. Ζωγραφίζει καράβια-ποιήματα, όπως μας αποκαλύπτει ο ίδιος στους στίχους του, και μας ταξιδεύει άλλοτε σε ήρεμα νερά κι άλλοτε σε πιο σκοτεινά και ταραγμένα. Τα θέματά του είναι ο έρωτας και η αμφισβήτηση, η μοναξιά αλλά και η λύτρωση που φέρνει η λογοτεχνική γραφή.

Πέρα-δώθε, φθαρτή ύλη, κουράζεσαι,
διάδρομος, κουζίνα, τουαλέτα,
άνοιγμα πόρτας, ραδιόφωνο, ένταση.
Ξέσπασμα σε λευκά χαρτιά. Πλήθος οι λέξεις.
Διέξοδος.

Η ποίησή του, ακόμα κι όταν βγαίνει μέσα από σκοτεινά τοπία της ψυχής, έχει φως, διαπνέεται από μια αισιόδοξη διάθεση και, κυρίως, από μια παιδική τρυφερότητα. Ακόμα και στις σκληρές στιγμές της είναι τρυφερή.

Τα ποιήματά του έχουν ρυθμό και υπόγεια μουσική, οι λέξεις είναι ζυγισμένες, μοιάζουν με ψηφίδες ενός μυστικού κόσμου που ο Ελπιδοφόρος Ιντζέμπελης τον ξεδιπλώνει στο χαρτί, λέξεις απόρθητες που τις κατακτά μια μια, βουνών κορυφές, όπως τις περιγράφει κι ο ίδιος. Αλήθεια, τι κρύβεται κάτω απ’ τις λέξεις; Φορτία συναισθημάτων που δεν βρίσκουν έκφραση, μια ηλικία αθωότητας που δεν χωράει στην καθημερινότητά μας, ο έρωτας που έρπει μέσα στα πράγματα, κραυγές που βρίσκουν καταφύγιο στους στίχους. Η ποίησή του, ακόμα κι όταν βγαίνει μέσα από σκοτεινά τοπία της ψυχής, έχει φως, διαπνέεται από μια αισιόδοξη διάθεση και, κυρίως, από μια παιδική τρυφερότητα. Ακόμα και στις σκληρές στιγμές της είναι τρυφερή. Ξεχώρισα ένα ποίημα που είναι χαρακτηριστικό αυτής της γραφής.

ΤΕΤΡΑΔΙΟ
Στη διαδρομή που έκανα απόκτησα πολλές μαχαιριές
και πάντοτε γελούσα και αναρωτιόμουν. Γιατί
να μην είναι οι μαχαιριές τετράδιο, που στα φύλλα
του να γράφει:
«Αυτούς που βοήθησα, δίνοντας τη δύναμή μου
και πάντοτε με πρόδωσαν, θα τους έβαζα στα
αζήτητα γράμματα του ταχυδρομείου. Να πάρουν
τα χτυπήματα της σφραγίδας του ταχυδρόμου. Να αποκτήσουν
τη λεπτή στρώση, από τη σκόνη, του δυνατού αέρα».

Ο Ελπιδοφόρος Ιντζέμπελης γράφει ποιήματα με πνοή και συναίσθημα, με μια λοξή ματιά στα πράγματα που τους προσδίδει όμως μια ιδιαίτερη εικόνα. Έχει αναμφισβήτητα ποιητική στόφα. Είναι, κατά την άποψή μου, ποιητής που μεταμφιέζεται σε πεζογράφο. Έτσι τον γνωρίσαμε, άλλωστε. Ακόμα όμως κι όταν γράφει πεζογραφία, συνεπικουρείται από τον ποιητή και φυσικά αυτό είναι προς το συμφέρον του. Χαρακτηριστικό της γραφής του, επίσης, είναι η αίσθηση της θάλασσας. Η θάλασσα είναι άλλοτε ορατή κι άλλοτε μακρινή ως οπτασία, αλλά πάντα παρούσα. Ακόμα κι εκεί που δεν την περιμένεις. Συχνά παραξενεύει. Οι λέξεις αντιστέκονται στη θάλασσα που έχει χαμηλή στάθμη, γράφει κάπου. Ζει άλλωστε κι ο ίδιος δίπλα στη θάλασσα. Και, κυρίως, μπροστά στον ανοιχτό ορίζοντα που προσφέρει μια διαφορετική οπτική των πραγμάτων. Η ποίησή του είναι δροσερή από το αεράκι που φυσάει κρυφά από την ένδον θάλασσα. Κατά την άποψή μου, πρέπει να ασχοληθεί περισσότερο με την ποίηση. Έχει μεγάλο απόθεμα ποιητικών εικόνων και πρέπει να μας τις αποκαλύψει. Έχει επίσης μια συνέπεια ως προς τις λέξεις, η οποία προσιδιάζει περισσότερο σε ποιητή παρά σε πεζογράφο. Τις προσεγγίζει με σεβασμό και με ταπείνωση, ως προσκυνητής και όχι ως χρήστης. Τους δίνει τη σημασία που τους αξίζει, κι έτσι φτιάχνει τα ποιήματά του. Πολυπράγμων, αεικίνητος και πολυγραφότατος ο ίδιος, πιστεύω πως πρέπει να δώσει μεγαλύτερη βαρύτητα στο ποιητικό υλικό που φέρει μέσα του. Έχει μια εξοικείωση με το αναπάντεχο γύρισμα του λόγου, που είναι χαρακτηριστικό της ποιητικής γραφής. Μπορεί να κάνει το άλμα στο παράλογο και στο ονειρικό. Έχει συνθετική σκέψη και γραφή. Και, κυρίως, κατέχει την οικονομία του λόγου, στοιχείο απαραίτητο για έναν ποιητή. Εύχομαι να μας δώσει κι άλλα δείγματα ποιητικής γραφής στο άμεσο μέλλον. Και κλείνω μ’ ένα μικρό ποίημα από τη συλλογή του:

ΑΝΑΠΟΛΗΣΗ
Αναπολώ τις στιγμές της κουβέντας μας δίπλα στη θάλασσα.
Ζωγραφίζω καράβια μα η θάλασσα είναι μακριά μου.

Το ημερολόγιο μιας μικρής απουσίας
Ελπιδοφόρος Ιντζέμπελης
Στοχαστής
48 σελ.
Τιμή € 8,52
001 patakis eshop

 

Διαβάστε επίσης
ΠΟΙΗΣΗ
Γιώργος Βέης: «Για ένα πιάτο χόρτα» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ

Ο Γιώργος Βέης στη νέα, δέκατη τρίτη, ποιητική συλλογή του επεξεργάζεται τα αποθησαυρισμένα από τα ταξίδια και τα βιβλία της εμπειρίας και της ψυχής κοιτάσματα. Γράφοντας και διαβάζοντας και...

ΠΟΙΗΣΗ
Ευριπίδης Γαραντούδης: «Τα σύνεργα» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ

Αρχίζω από το μότο που συνιστούν οι στίχοι του Λέναρντ Κοέν [Leonard Cohen]σε πρόχειρη μετάφραση: «δεν ήταν δύσκολο να σ’ αγαπώ/ δεν χρειαζόταν να προσπαθήσω/ σε κράτησα για μια στιγμούλα/ δική μου, δική...

ΠΟΙΗΣΗ
Θάνος Πάσχος: «Φως οδυνηρό» κριτική της Ελένης Χωρεάνθη

Φως οδυνηρό επιγράφεται η καινούρια ποιητική συλλογή του Θάνου Πάσχου, το χαρακτηριστικό εξώφυλλο της οποίας κοσμεί «λεπτομέρεια από το γλυπτό του Αντόνιο Κανόβα: Μετανοούσα Μαγδαληνή». Ο Θάνος Πάσχος είναι...

ΦΙΛΙΚΑ SITE

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr