A+ A A-

Ιουλίτα Ηλιοπούλου: «Τίμος ο Αθηναίος» κριτική της Ελένης Σαραντίτη

Τίμος ο Αθηναίος Ιουλίτα Ηλιοπούλου εικονογράφηση: Ιουλίτα Ηλιοπούλου μουσική σύνθεση: Γιώργος Κουρουπός Ύψιλον


Για το αγαπημένο στα παιδιά ζωάκι με την αστεία και χαριτωμένη εμφάνιση, τον μικρόσωμο σκαντζόχοιρο (ή ακανθόχοιρο), έχουν γραφτεί μάλλον αρκετά βιβλία. Μάλιστα, προ καιρού είχα παρουσιάσει από τις στήλες του diastixo.gr το έργο της φιλολόγου Ιωάννας Γιαννακοπούλου Ο σκαντζόχοιρος που ξέχασε να φοβηθεί, με την όμορφη εικονογράφηση της Ζωής Σεϊτάνη (Εκδόσεις Αιώρα, 2013)· είναι μια ιστορία για τον φόβο που συχνά μας κατακλύζει και τη νίκη του αποφασισμένου ατόμου επάνω σε αυτόν.

Ο Τίμος ο Αθηναίος, ο μικρούλης σκαντζόχοιρος της ποιήτριας αλλά και συγγραφέως βιβλίων για παιδιά (ας θυμηθούμε την Πράσινη Σκουφίτσα ή το Άλλο και τούτο! – βιβλία με πρωτοτυπία, που σπινθηροβολούν, και με ωραιότατη, επίσης, εικονογράφηση), δεν φοβάται ιδιαιτέρως –αν και αποφεύγει φωνές και διαπληκτισμούς–, είναι όμως περίεργος, ρομαντικός, αγαπά τη γνώση και διαρκώς την αποζητά. Άλλωστε, χάρη στην αγάπη του για τη μάθηση, όχι μόνο αυτή που τους δινόταν στο… σκαντζοχοιροδιδασκαλείο, έκανε το ωραιότερο ταξιδάκι. Το ταξίδι που απόλαυσε η ψυχή του. Και που φώτισε τον νου του. Αλλά ιδού πώς συνέβη το σημαντικό για τον Τίμο γεγονός:

O δάσκαλός τους, ο γερο-Τζάνης, μια μέρα, όχι και πολύ μακρινή, οδήγησε τους μαθητές του ψηλά στον Υμηττό για το μάθημα του προσανατολισμού· πλην κοιτώντας ο μικρούλης σκαντζόχοιρος την Αθήνα από ψηλά, μαγεύτηκε. Κι εκείνος ο Παρθενώνας πώς θα έλαμψε στα μάτια του! «Κύριε, κύριε, τι είναι αυτό το… δάσος εκεί κάτω;»

«Δεν είναι δάσος, βρε κουτέ», του είπε η μεγαλύτερη αδελφή του, η Ευτέρπη. «Είναι μια πόλη καθωσπρέπει».

«Α! Αγαπητά μου παιδιά», ύψωσε τη φωνή του ο δάσκαλος ο κύριος Τζάνης, «μπροστά σας βλέπετε την Αθήνα!»

 

Εμφανίσεις: 937

Περισσότερα...

Βησσαρία Ζορμπά-Ραμμοπούλου: «Το κρυμμένο εργοστάσιο παιχνιδιών» κριτική της Ελένης Χωρεάνθη

Το κρυμμένο εργοστάσιο παιχνιδιών Βησσαρία Ζορμπά-Ραμμοπούλου εικονογράφηση: Ίρις Σαμαρτζή Πατάκης


Η Βησσαρία Ζορμπά-Ραμμοπούλου είναι φιλόλογος και συγγραφέας. Γεννήθηκε, μεγάλωσε και ζει στο Αγρίνιο, όπου εργάζεται ως καθηγήτρια. Είναι μια καταξιωμένη συγγραφέας με έντονους κοινωνικούς προβληματισμούς, σαφής, ρεαλιστική και σταθερή στις απόψεις της, στον τρόπο σκέψης, αντιμετώπισης και διαχείρισης των θεμάτων που πραγματεύεται συγγραφικά. Η ευανάγνωστη, αναγνωρίσιμη γραφή της, ωστόσο, δεν στερείται τρυφερότητας και λυρισμού.

Οι κεντρικοί ήρωές της είναι παιδιά, δεν λείπουν όμως και οι μεγάλοι, άλλοτε με θετικό και ενίοτε με αρνητικό ρόλο, ίσαμε τα όρια τραγωδίας. Οι προβληματισμοί της είναι ανθρωποκεντρικοί. Την απασχολεί ο άνθρωπος και τα προβλήματα του σύγχρονου κόσμου, οι διαπροσωπικές και διανθρώπινες σχέσεις, με κέντρο πάντα ή σχεδόν πάντα το παιδί και τον έφηβο. Έχει γράψει ποιήματα για μικρούς και μεγάλους, διηγήματα, θέατρο, μυθιστορήματα ιστορικά, σύγχρονου κοινωνικού προβληματισμού και αστυνομικά. Για πολλά από τα έργα της έχει τιμηθεί με βραβεία και επαίνους σε πανελλήνιους διαγωνισμούς και από σωματεία.

 

Εμφανίσεις: 1329

Περισσότερα...

Άλι Σμιθ: «Η “Αντιγόνη” του Σοφοκλή» κριτική της Ελένης Σαραντίτη

Η «Αντιγόνη» του Σοφοκλή διασκευή: Άλι Σμιθ μετάφραση: Αργυρώ Μαντόγλου εικονογράφηση: Λάουρα Παολέτι Πατάκης


«Η κουρούνα διέσχισε τον ουρανό, χτυπώντας αργά τα φτερά της. Ταπ, ταπ, ταπ. Ήταν νύχτα, δεν είχε ακόμα ξημερώσει, και με τα κατάμαυρα φτερά μπορούσε να πετάει στον αέρα αόρατη, πάνω από τα τείχη της πόλης.

»Υπήρχαν εφτά πύλες συνολικά. Η συγκεκριμένη κουρούνα κούρνιασε πάνω στην έβδομη, ιδανικό μέρος για μια κουρούνα. Είχε την καλύτερη θέα του πεδίου της μάχης. Η μάχη που μόλις είχε λάβει τέλος ήταν με διαφορά η χειρότερη…

»Ο καπνός από τις χτεσινοβραδινές φωτιές σκόρπιζε εκεί κάτω, εκεί που οι ακόμα-ζωντανοί είχαν θάψει και κάψει τους νεκρούς τους. Οι γυναίκες ήταν εκείνες που είχαν αναλάβει το μετέπειτα ξεκαθάρισμα. Εκείνες ήταν που χώνονταν μέσα στα χαλάσματα και στα συντρίμμια. Σκυφτές, χωρίς φτερά, έσερναν τις διαλυμένες χειράμαξες… Η κουρούνα τα είχε ξαναδεί όλα αυτά και στο παρελθόν. Ήταν ένα γέρικο πουλί και τα χρόνια την είχαν κάνει ανοιχτομάτα και σοφή…»

Στην αρχαία Θήβα, μετά το τέλος της καταστροφικής επίθεσης του Πολυνείκη, νύχτα αξημέρωτη. Όμως τα μάτια της κουρούνας, από τα αγαπημένα πτηνά του θεού Απόλλωνα, σχίζουν το σκοτάδι ενώ η φυσική περιέργεια, η πασίγνωστη παρατηρητικότητά της και οι εμπειρίες της, έχουν να μας πουν πολλά. Εξάλλου, προκειμένου να χτίσει τη φωλιά της, διαλέγει τα ψηλότερα και δυνατότερα κλαδιά των δέντρων. Μια ακούραστη κουρούνα, εδώ εγκατεστημένη σε σημείο με θέα απεριόριστη, κουρούνα με μνήμη ισχυρότατη, όπως όλα δα τα κορακοειδή, παρακολουθεί και περιγράφει τον όλεθρο του πολέμου και τις φοβερές συνέπειές του. Μια σπουδαία συγγραφέας δε, από το Ίνβερνες της Σκοτίας, η Άλι Σμιθ (γενν. 1962), για την οποία η διάσημη ομότεχνή της Αμερικανίδα Τζόις Κάρολ Όουτς δεν παρέλειπε να υποστηρίζει ότι «είναι μια αληθινά αυθεντική συγγραφέας», σκύβει με σεβασμό και δέος στο έργο του Σοφοκλή Αντιγόνη, το αρχαιότερο από τα σωζόμενα έργα του. Το κορυφαίο, μάλλον. Και από τα πιο κοσμαγάπητα, ίσως.

 

Εμφανίσεις: 961

Περισσότερα...

Μαριανίνα Κριεζή: «Ο Καρομυτόγκας» κριτική της Μαρίας Τσούτσουβα

Ο Καρομυτόγκας Μαριανίνα Κριεζή εικονογράφηση: Σοφία Ζαραμπούκα Αιώρα


Η Μαριανίνα Κριεζή και η Σοφία Ζαραμπούκα δημιουργούν έναν πρωτότυπο και αξιομνημόνευτο χαρακτήρα, που το όνομα και τα παθήματά του θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν τα παιδιά, χαρίζοντάς τους αισθητική απόλαυση. Το ζήτημα της προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος, και πιο συγκεκριμένα του νερού, προσεγγίζεται με απλότητα, αλλά σοβαρότητα και υπευθυνότητα, καταδεικνύοντας τον ρόλο και την ατομική ευθύνη του καθενός μας. Το χιούμορ αναδεικνύεται σε βασικό υφολογικό στοιχείο –και μόνο το όνομα του πρωταγωνιστή αρκεί για να δημιουργήσει αστείους συνειρμούς– και βοηθά τα παιδιά χωρίς άμεσο διδακτισμό, παραινέσεις ή διδακτικό τόνο, να κατανοήσουν ότι μέσω του κύκλου του νερού εμείς οι ίδιοι υφιστάμεθα τελικά τις αρνητικές συνέπειες των πράξεών μας.

 

Εμφανίσεις: 881

Περισσότερα...

Κατερίνα Καριζώνη: «Το ταξίδι των παραμυθιών» κριτική της Ιφιγένειας Μαστρογιάννη

Κατερίνα Καριζώνη: «Το ταξίδι των παραμυθιών»


Η αστείρευτη δημοτική μας δημιουργία, οι θρύλοι, τα τραγούδια, oι παραδόσεις, το σύνολο των συνηθειών που αποδεχτήκαμε από γενιά σε γενιά και το συμπληρώνουμε, διαμορφώνοντας αδιάκοπα την ποιότητα της αποδοχής μας, τα πανάρχαια δηλαδή αρχέτυπα της ιστορικής πορείας του ανθρώπου λειτούργησαν για την Κατερίνα Καριζώνη ως πηγή έμπνευσης του τελευταίου βιβλίου της, Το ταξίδι των παραμυθιών.

Η συγγραφέας, ωστόσο, γνωρίζοντας καλά τον ψυχισμό των παιδιών, στα οποία απευθύνεται, την έξαρση του συναισθήματος, την επιζήτηση της αναγνώρισης, την περιέργειά τους για τη φύση και τη λειτουργία των πραγμάτων, αντλεί τα θέματά της και από τον χώρο της φαντασίας ή από τα ενδιαφέροντα των ίδιων των παιδιών, που με όλες τις ανάγκες τους για παραμύθι και όνειρο βρίσκονται στο κέντρο της ζωής των μπερδεμένων, ή ακόμη και σκληρών, ενηλίκων.

Όντας εκτός από συγγραφέας και ποιήτρια, με αξιόλογα δείγματα γραφής, καταφέρνει να αποδράσει από τη φυλακή του τωρινού και απελευθερωμένη να γυρίσει πίσω στο μικρό παιδί που κάποτε ήταν και η ίδια και να ξαναδεί τον κόσμο με τα δικά του έκπληκτα μάτια. Να εκφράσει με ποιητικά σύμβολα την κρυμμένη αλήθεια του κόσμου.

Οι ήρωες των ιστοριών της, «ένα φεγγαράκι, μια μικρή λεμονιά, ένα κοριτσάκι που φορούσε ξυλοπάπουτσα, ένα τελώνιο, ένας γάιδαρος με ναυτικό καπέλο, μια γυναίκα που άλλαζε συνεχώς ηλικία, δυο γυαλιστερές ελιές και μια ακατάδεκτη βασίλισσα», ξεκινούν να βρουν το νησί των παραμυθιών, για να πάρουν απάντηση σε κάτι που τους βασάνιζε πολύ καιρό: για ποιο λόγο υπάρχουν τα παραμύθια. Η λύση δίνεται με ευρηματικό τρόπο στο τέλος του βιβλίου.

 

Εμφανίσεις: 945

Περισσότερα...

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr