Ιωάννα Μπουλντούμη: «Ούτε ψύλλος στον κόρφο»

Ιωάννα Μπουλντούμη: «Ούτε ψύλλος στον κόρφο»

Η Λίζα Ρούμπεν, διάσημη πρωταγωνίστρια της τηλεόρασης, επισκέπτεται τον έμπειρο ντετέκτιβ Ηρακλή Πουαντιγιέ για να του αναθέσει τη διερεύνηση μιας υπόθεσης εκβιασμού με στόχο την ίδια. Οι αποκαλύψεις διαδέχονται η μία την άλλη για την ιδιότροπη και φαντασμένη σταρ, και κυρίως για τον υπεράνω υποψίας διπλωμάτη αρραβωνιαστικό της. Πρόκειται για άλλο ένα βιβλίο από τη σειρά «Γραφείο Αστυνομικών Ερευνών Ηρακλή Πουαντιγιέ» της Ιωάννας Μπουλντούμη, μια διασκεδαστική και γεμάτη χιούμορ ιστορία (έχουν προηγηθεί: Λείπει η γάτα, χορεύουν τα φαντάσματα, Σαν το σκύλο με τη γάτα και Σκυλίσια ζωή), η οποία απευθύνεται μεν σε παιδιά, διαβάζεται ωστόσο ευχάριστα και από μεγαλύτερες ηλικίες, ακόμα και από ενήλικες.

Οι ήρωες είναι ζώα με ανθρώπινη συμπεριφορά και ιδιότητες, αλλά τα χαρακτηριστικά του είδους του καθενός δεν απουσιάζουν – το αντίθετο, μάλιστα, εντάσσονται στο γενικότερο πλαίσιο του μύθου και αποτελούν σημαντικό κομμάτι του. Για παράδειγμα, η γάτα, αν και μιλάει και φέρεται σαν άνθρωπος, δεν έχει χάσει την έμφυτη περιέργειά της, και επιπλέον την επιστρατεύει όποτε οι συνθήκες το απαιτούν. Ο ανθρωπομορφισμός των ζώων στη λογοτεχνία πάει αιώνες πίσω – με τον Αίσωπο και τους περίφημους μύθους του, τον Αριστοφάνη, τα μεταγενέστερα δημοτικά τραγούδια, τα λαϊκά παραμύθια, τις παραβολές, τον συναντάμε στα παραμύθια του Άντερσεν, των αδελφών Γκριμ, του Σαρλ Περό, ενώ καταλαμβάνει μια μεγάλη μερίδα στον χώρο των κινουμένων σχεδίων, των κόμικς και των τρισδιάστατων μέσων καλλιτεχνικής έκφρασης. Επιπλέον, πρόκειται για μια ιδιαίτερα διαδεδομένη τεχνική στην παιδική λογοτεχνία ειδικότερα, που τυγχάνει και εξαιρετικής αποδοχής από το αναγνωστικό κοινό για το οποίο προορίζεται.

Η συγγραφέας πλάθει ένα σουρεαλιστικό σύμπαν που κλείνει το μάτι στη νουάρ μυθοπλασία, επιχειρώντας να την επανατοποθετήσει σε μια βάση πιο ανάλαφρη και εύληπτη.

Η συγγραφέας πλάθει ένα σουρεαλιστικό σύμπαν που κλείνει το μάτι στη νουάρ μυθοπλασία, επιχειρώντας να την επανατοποθετήσει σε μια βάση πιο ανάλαφρη και εύληπτη – κάτι που επίσης αποτυπώνεται με καλαισθησία στις ασπρόμαυρες με κόκκινες λεπτομέρειες εικόνες της Κατερίνας Χαδουλού. Οι τετράποδοι πρωταγωνιστές δραστηριοποιούνται με ανθρώπινες ιδιότητες σε μια φανταστική κοινωνία με ανάλογα χαρακτηριστικά. Ο Ηρακλής Πουαντιγιέ είναι σκύλος Δαλματίας και είναι ντετέκτιβ, ενώ βοηθός του είναι η Αγαθή, μια γάτα. Διόλου τυχαία η επιλογή των ονομάτων, με τον Ηρακλή Πουαντιγιέ να παραπέμπει στον διάσημο λογοτεχνικό ντετέκτιβ Ηρακλή Πουαρό, και την Αγαθή στη δημιουργό του, Αγκάθα Κρίστι.

Εξίσου σημειολογικά και αναλογικά λειτουργούν και οι ιδιότητές τους σε σχέση με το είδος τους, αφού ο ντετέκτιβ δεν θα μπορούσε παρά να είναι το λαγωνικό που οσμίζεται τα πάντα, ενώ η βοηθός του, η αθόρυβη, διακριτική, ανεξάρτητη γάτα, ερευνά όσα δεν φαίνονται και σε κάποια σημεία κινεί τα νήματα, όπως η συνονόματή της συγγραφέας των αστυνομικών ιστοριών κατευθύνει τα βήματα του ντετέκτιβ ήρωά της. Κάτι αντίστοιχο παρατηρείται και στις εικόνες: το επίθετο μίας από τις βασικές ηρωίδες είναι Ρούμπεν, όνομα που παραπέμπει στο ρουμπίνι και κατ’ επέκταση στο κόκκινο χρώμα, το οποίο κυριαρχεί στα ασπρόμαυρα σχέδια, τονίζοντας διακριτικά το κλίμα χιουμοριστικού μυστηρίου της ιστορίας.

Οι τετράποδοι ήρωες της Μπουλντούμη εύκολα βρίσκουν αντιστοιχία με ανθρώπινους τύπους – από την άλλη, πάλι, ενώ φαινομενικά ανταποκρίνονται σε ορισμένα στερεότυπα, η συμπεριφορά τους δεν είναι πάντα η αναμενόμενη, ανατρέποντας τόσο τον εαυτό τους όσο και τα γεγονότα στα οποία εμπλέκονται.

Αν και η βάση του αφηγήματος είναι απλή, διαφαίνεται σε πολλά σημεία η ευχέρεια της συγγραφέως στη χρήση έξυπνων αναφορών και λογοπαιγνίων, κάτι που προσδίδει μια ξεχωριστή ταυτότητα στο βιβλίο. Είναι έξυπνο χωρίς να είναι εξυπνακίστικο, γιατί η περιγραφή των ευτράπελων καταστάσεων γίνεται φυσικά, μέσα στη ροή του κειμένου, και είναι απόλυτα συνταιριασμένη με το γενικότερο ύφος και πνεύμα της ιστορίας. Οι τετράποδοι ήρωες της Μπουλντούμη εύκολα βρίσκουν αντιστοιχία με ανθρώπινους τύπους – από την άλλη, πάλι, ενώ φαινομενικά ανταποκρίνονται σε ορισμένα στερεότυπα, η συμπεριφορά τους δεν είναι πάντα η αναμενόμενη, ανατρέποντας τόσο τον εαυτό τους όσο και τα γεγονότα στα οποία εμπλέκονται.

 

Ούτε ψύλλος στον κόρφο
Γραφείο αστυνομικών ερευνών Ηρακλή Πουαντιγέ
Ιωάννα Μπουλντούμη
Εικονογράφηση: Κατερίνα Χαδουλού
Μεταίχμιο
96 σελ.
ISBN 978-618-03-0472-5
Τιμή: €8,80
001 patakis eshop


 

Τα σχόλια σας

Κάντε το σχόλιο σας, με σύνδεση από το facebook ή συμπληρώστε τα στοιχεία σας, στην παρακάτω φόρμα.

 


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΠΑΙΔΙΚΑ
Αγγελική Σιδηρά: «Ο Ντρούφυ το σαλιγκαράκι και άλλες ιστορίες»

Στις 10 Ιουνίου 1941 ο ποιητής Γιώργος Σεφέρης βρίσκεται στο Ελληνικό Γυμνάσιο της Αλεξάνδρειας καλεσμένος του γυμνασιάρχη κυρίου Φτιαρά. Θα δώσει μια διάλεξη στα μεγάλα παιδιά για τους ποιητές...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΠΑΙΔΙΚΑ
Τζούλι Μασίνο: «Ο Πούκυ ταξιδεύει στο ελληνικό τραγούδι»

Το πρώτο βιβλίο της Τζούλι Μασίνο έχει σπουδαίο κείμενο, με πλούσια εικονογράφηση της Ναταλίας Καπατσούλια, εξώφυλλο ελκυστικό, και ένα εξαιρετικό CD. Απευθύνεται σε παιδιά του δημοτικού, αλλά και...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΠΑΙΔΙΚΑ
Μαριλίτα Χατζημποντόζη: «Δε σου το δίνω!»

Η πλεονεξία και η αντιμετώπισή της είναι ένα θέμα που συναντάμε συχνά στα βιβλία που αφορούν ή απευθύνονται σε πολύ μικρές ηλικίες, καθώς απασχολεί πολλούς γονείς αλλά και τον γενικότερο κοινωνικό...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Το μήνυμά σας

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 7
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER