A+ A A-

Θεόδωρος Γ. Παππάς: «Αριστοφάνης, ο ποιητής και το έργο του» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ

Αριστοφάνης, ο ποιητής και το έργο του Θεόδωρος Γ. Παππάς Gutenberg


Η ελπίδα, ο ήλιος και το γέλιο απαλύνουν τη σκληρότητα της ζωής, είπε ο Καντ. Και ο συγγραφέας του παρόντος βιβλίου, Θεόδωρος Γ. Παππάς, μας παρέχει και τα τρία με το σημαντικό αυτό πόνημα πάνω στον μεγάλο, τον μεγαλύτερο, κωμικό ποιητή του αρχαίου κόσμου. Το βιβλίο ανοίγει με την πρώτη σελίδα της έκδοσης του 1498 του Πλούτου του Αριστοφάνη, με τον Καρίωνα οικέτη να αυτοοικτίρεται: «Αργαλέον πράγμ’ εστίν ω Ζευ και θεοί Δούλον....». Και, βέβαια, αλήθεια λέει ο καημένος ο Καρίων, και ακριβώς επειδή μερικές αλήθειες είναι διαχρονικές, είναι αθάνατα και τα έργα και εκείνοι που τις είπαν. Της αθανασίας τους και της επικαιρότητάς τους μάρτυρες είναι οι συνεχείς επανεκδόσεις, ερμηνευτικές εκδόσεις, μελέτες, μονογραφίες, μεταφράσεις. Ο συγγραφέας αναφέρεται λεπτομερώς στον «Πρόλογό» του, κυρίως, στις πρόσφατες εκδόσεις από διαπρεπείς επιστήμονες, Έλληνες και ξένους, ακόμη και στις διασκευές σε κόμικ. Όλη αυτή η κίνηση δείχνει το αμείωτο ενδιαφέρον για το θέατρο του Αριστοφάνη. Και είναι, εν πάση περιπτώσει, καταδεικτική της αγάπης του κοινού για τον αρχαίο ποιητή και η συρροή του στο αρχαίο θέατρο κάθε καλοκαίρι.

 

Εμφανίσεις: 1128

Περισσότερα...

Ελένη Λαδιά: «Τα άλογα των συγγραφέων» κριτική της Ελένης Λιντζαροπούλου

Τα άλογα των συγγραφέων Ελένη Λαδιά Βιβλιοπωλείον της Εστίας


Ο «καλπασμός» ο οποίος δείχνει να εμφανίζεται στον τίτλο του βιβλίου της Ελένης Λαδιά, που μόλις κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις της Εστίας, αποτυπώνει μέρος μόνο της δύναμης και της ποικιλίας οι οποίες χαρακτηρίζουν τα κείμενα που περιέχονται σε αυτήν τη συλλογή «μικρών δοκιμίων», όπως αναφέρεται στο εξαιρετικό εξώφυλλο, το κοσμημένο με κολάζ-έργο της συγγραφέως.

Τα «Άλογα των συγγραφέων», ένα εκ των 45 κειμένων της έκδοσης, τα περισσότερα των οποίων φιλοξενήθηκαν από το 2012 έως το 2015 εδώ, στο diastixo.gr, δεν είναι, αν και θα μπορούσε, ένας έπαινος προς τις εκλεκτές διάνοιες των ομοτέχνων της, αλλά προσκύνημα συγκίνησης και σεβασμού προς «δύο ευγενείς φύσεις», τον Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι και τον Φρειδερίκο Νίτσε, τον μεγαλοφυή πεζογράφο και τον ριζοσπαστικό φιλόσοφο, τις οποίες συνέδεσε, πέραν της πνευματικής συγγένειας την οποία αναδεικνύει η Ελένη Λαδιά, ένα μυθιστορηματικό όνειρο και η πραγμάτωσή του.

 

Εμφανίσεις: 1041

Περισσότερα...

Κωνσταντίνος Κ. Παπουλίδης: «Ευεργέτες δύο πατρίδων» κριτική του Ελπιδοφόρου Ιντζέμπελη

Ευεργέτες δύο πατρίδων Ιωάννης Βαρβάκης (1750-1824), Δημήτριος Μπερναρδάκης (1799-1870), Γρηγόριος Μαρασλής (1831-1907) Κωνσταντίνος Κ. Παπουλίδης Κυριακίδη


Το βιβλίο γράφτηκε, τονίζει ο συγγραφέας, για να παρουσιάσει το εποικοδομητικό έργο των τριών ομογενών, Ιωάννη Βαρβάκη, Δημητρίου Μπερναρδάκη και Γρηγορίου Μαρασλή. Οι τρεις αυτοί ομογενείς ευεργέτες της Αυτοκρατορικής Ρωσίας στάθηκαν παράδειγμα ιδιωτικής πρωτοβουλίας και απέδωσαν τα τροφεία τη πατρίδι όπου γεννήθηκαν, ανατράφηκαν, βρήκαν ευκαιρίες σταδιοδρομίας, πλούτισαν και αναδείχτηκαν στην κοινωνία. Οι ίδιοι, γόνοι οικογενειών με παράδοση, δεν λησμόνησαν την ιστορική τους πατρίδα, ενώ θα μπορούσαν να αδιαφορήσουν ή να σιωπήσουν. Και οι τρεις ευεργέτες έδρασαν και δραστηριοποιήθηκαν στο εμπόριο της Αυτοκρατορικής Ρωσίας αλλά και χωρών του εξωτερικού. Πρόκειται για τον Ιωάννη Ανδρέου Βαρβάκη (1750-1825), τον Δημήτριο Γεωργίου Μπερναρδάκη (1799-1870) και τον Γρηγόριο Γρηγορίου Μαρασλή (1831-1907). Ο Ιωάννης Βαρβάκης πήγε στη Ρωσία από τον ελληνικό χώρο, ενώ οι Δημήτριος Μπερναρδάκης και Γρηγόριος Μαρασλής γεννήθηκαν εκεί. Και οι τρεις είχαν εταιρείες με δράση στη χώρα των τσάρων, διότι βρήκαν κρατική και αυτοκρατορική υποστήριξη. Πέρα από αυτό όμως, και οι τρεις υπήρξαν σπουδαίοι άνθρωποι.

 

Εμφανίσεις: 914

Περισσότερα...

Erik Brynjolfsson, Andrew McAfee: «Η θαυμαστή εποχή της νέας τεχνολογίας» κριτική του Θανάση Αντωνίου

Η θαυμαστή εποχή της νέας τεχνολογίας Erik Brynjolfsson, Andrew McAfee Κριτική


Στις 25 Αυγούστου του 2016 εμφανίστηκαν στους δρόμους της Σιγκαπούρης τα πρώτα έξι ταξί χωρίς οδηγό, τα οποία θα πραγματοποιούν κούρσες με τη βοήθεια ενός μη επανδρωμένου ελικοπτέρου σε μια περιορισμένη περιοχή, αλλά υπό πραγματικές συνθήκες. Ανήκουν σε μια εταιρεία η οποία δημιουργήθηκε το 2013 από δύο νεαρούς αποφοίτους του ΜΙΤ. Ίσως να ήταν φοιτητές των Brynjolfsson και McAfee, των συγγραφέων του παρόντος έργου, οι οποίοι ανήκουν στο διδακτικό προσωπικό του διάσημου αυτού πανεπιστημιακού ιδρύματος.

 

Εμφανίσεις: 906

Περισσότερα...

Ε. Ν. Τσιγαρίδας: «Θεοφάνης ο Κρης» κριτική του Απόστολου Σπυράκη

Θεοφάνης ο Κρης Κορυφαίος ζωγράφος του 16ου αιώνα Ε. Ν. Τσιγαρίδας Κυριακίδη


«Πώς να αφήσω την ιστορίαν του πανιέρου τούτου ναού αύτη επειδή είναι μεγαλοφυούς χειρός έργον, του Θεοφάνους εκείνου, του χρηματίσαντος μαθητού του πολυθρυλλήτου εκείνου Πανσελήνου αφήνω εις την ημετέραν διάκρισην να στοχασθήτε το μεγαλείον και το αρχαίον αξίωμα όπου έχει·ας κυρήττη και σιωπώσα το κάλος της και τα προνόμιά της» αναφέρει μια επιγραφή σε προσκυνητάριο της μονής της Μεγίστης Λαύρας, που αποδίδεται στον μοναχό Σάββα (1780), εγκωμιάζοντας την υψηλή ποιότητα και την ομορφιά της ζωγραφικής του Κρητικού ζωγράφου.

 

Εμφανίσεις: 1424

Περισσότερα...

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ...

  1. Γιώργος Βαρθαλίτης: «Η μέθοδος του Κ.Π. Καβάφη» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ
  2. Δημήτριος Αγγ. Παπάζης: «Βάβδος, ιστορική και εκκλησιαστική μελέτη» κριτική του Ελπιδοφόρου Ιντζέμπελη
  3. Νίκος Σούζας: «Σταμάτα να μιλάς για θάνατο μωρό μου» κριτική του Θανάση Αντωνίου
  4. Αλέξανδρος Ρίζος: «Διοίκηση επιχειρήσεων εστίασης & ψυχαγωγίας» κριτική του Θανάση Αντωνίου
  5. David Harvey: «Δεκαεφτά αντιφάσεις και το τέλος του καπιταλισμού» κριτική του Θανάση Αντωνίου
  6. Αντώνης Γλυτζουρής: «Διά την διανοητικήν εξύψωσιν του λαού» κριτική του Κώστα Καρασαββίδη
  7. Διονύσης Ν. Μουσμούτης: «Ανα-γνώσεις. Κείμενα για συγγραφείς και βιβλία» κριτική της Μαρίνας Γρηγοροπούλου
  8. Konstantinos A. Dimadis: «Power and Prose fiction in modern Greece» κριτική του Σπύρου Σκλαβενίτη
  9. Ιωάννης Πανουτσόπουλος: «Γιώργος Μαρκόπουλος, ο “σκοτεινός Αλφειός” της ελληνικής ποίησης» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ
  10. Γιάννης Α. Τασόπουλος: «Η λαϊκή κυριαρχία και η πρόκληση της αμεροληψίας» κριτική του Θανάση Αντωνίου

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr