A+ A A-

ΣΧΕΣΗ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ-ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΙΩΑΝΝΗ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟ

ΣΧΕΣΗ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ-ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΙΩΑΝΝΗ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟ του Αλέξανδρου Δρίβα

Το ζήτημα της συνύπαρξης του Ελληνισμού και του Χριστιανισμού και της αλληλεπίδρασής τους αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα και διαχρονικότερα ακαδημαϊκά και πνευματικά ζητήματα, από τη συνάντηση των δύο κοσμοθεωριών μέχρι και σήμερα. Πάνω σε αυτό το ζήτημα, ο Ομότιμος Καθηγητής Θεολογίας κ. Χρίστος Κρικώνης αναλώνει το έργο του Σχέση Ελληνισμού-Χριστιανισμού κατά τον Ιωάννη Χρυσόστομο, προκειμένου να φωτίσει όλες εκείνες τις πτυχές που συνθέτουν την άποψη τού εκ των κορυφαίων κεφαλών της Ορθοδοξίας, αφού πρώτα κάνει την ιστορική αναδρομή της σχέσης μεταξύ Ελληνισμού και Χριστιανισμού.

Μέχρι την εμφάνιση του Χριστιανισμού, ο Ελληνισμός ήταν η κυρίαρχη πνευματική, γλωσσική και πολιτιστική ταυτότητα στον γνωστό κόσμο. Ο Χριστιανισμός δανείστηκε τη γλώσσα, την εννοιολογία και όλα εκείνα τα πνευματικά εργαλεία προκειμένου να καθιερωθεί και να διαδοθεί. Ο Αριστοτέλης, Ο Πλάτωνας, η Στωική φιλοσοφία, η ηθική των Πυθαγορείων και ο Νεοπλατωνισμός ήταν οι βασικοί φιλοσοφικοί άξονες, πάνω στους οποίους ενέκυψε η χριστιανική θρησκεία. Κοινή συνισταμένη όλων αυτών των ελληνικών φιλοσοφικών ρευμάτων αποτελεί η μονοθεϊστική αναζήτηση. Επομένως, το χριστιανικό δόγμα, το οποίο στηρίζεται στον μονοθεϊστικό άξονα, χρησιμοποίησε τον Ελληνισμό προκειμένου να γίνει κατανοητό στον κόσμο και να διαδοθεί. Στους δύο πρώτους αιώνες χρονοθετείται η ζύμωση και η συζήτηση για τη μορφή των σχέσεων μεταξύ των δύο κοσμοθεωριών. Η εξαιρετική ανεκτικότητα του Ελληνισμού σε νέες ιδέες και η μετουσίωση αρχικά ξένων στοιχείων με τρόπο τέτοιον, ώστε να προσαρμόζονται στο σώμα του, αξιοποιήθηκε και στην περίπτωση του Χριστιανισμού, σύμφωνα με τον Χ. Κρικώνη. Παρ’ όλα αυτά, οι σχέσεις μεταξύ Ελληνισμού και Χριστιανισμού ακολούθησαν γραμμική εξέλιξη, έχοντας αρκετές φάσεις εντάσεων. Ειδικά κατά τον 2ο αιώνα μ.Χ., ο Γνωστικισμός ήταν εκείνο το κίνημα που αμφισβήτησε το Χριστιανισμό ως μέλος του ελληνικού σώματος. Σε αυτή τη φάση, μάλιστα, παρατηρείται ένας «οξύς εξελληνισμός του Χριστιανισμού», όπως αναφέρει ο ιστορικός Harnack.

 

Εμφανίσεις: 2104

Περισσότερα...

ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΑΙΔΕΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ

ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΑΙΔΕΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑτου Αλέξανδρου Δρίβα

Στόχος της Ελένης Λαδιά, στην εξαιρετική αυτή εργασία της, είναι να καταδείξει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που ολοκληρώνουν το πρότυπο του παιδιού στην ελληνική αρχαιότητα. Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο, το βιβλίο αφορά αρκετά ευρύ κοινό όπως παιδαγωγούς, ιστορικούς, κοινωνιολόγους, ψυχολόγους, μελετητές της ελληνικής μυθολογίας κ.ά. Οι διάφορες διόπτρες μέσα από τις οποίες εξετάζεται το παιδί στο παρόν πόνημα βοηθούν όχι μόνο στο να σκιαγραφήσουμε την παιδική ηλικία και τη νεότητα, αλλά και να αντιληφθούμε τις εκάστοτε ιδιότητες που τις πλαισιώνουν.

 

Εμφανίσεις: 1162

Περισσότερα...

ΑΥΘΕΝΤΙΕΣ ΤΟΥ ΜΑΝΑΤΖΜΕΝΤ

ΑΥΘΕΝΤΙΕΣ ΤΟΥ ΜΑΝΑΤΖΜΕΝΤτου Θανάση Αντωνίου

To 1996, δύο συντάκτες του Economist, ο Άντριαν Γούλντριτζ και ο Τζον Μικλερθγουέρ, κυκλοφόρησαν το βιβλίο Οι μάγοι του μάνατζμεντ, στο οποίο παρουσίαζαν τους σημαντικότερους θεωρητικούς των Σχολών Διοίκησης Επιχειρήσεων και τις θεωρίες τους για το στρατηγικό μάνατζμεντ. Το βιβλίο τους είχε μια δόση αμφισβήτησης απέναντι σε όσα κόμιζαν τότε στο διψασμένο για μάθηση κοινό των πανεπιστημίων και των εταιρειών, κι αυτός ίσως ήταν ο λόγος για τον οποίο οι πωλήσεις του βιβλίου ήταν χαμηλές. Υποστήριζαν ότι οι περισσότεροι «μάγοι» των επιχειρηματικών επιστημών ανακυκλώνουν παραδοσιακές θεωρίες διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού και αξιοποίησης πόρων, ενώ έχουν δύο τρόπους να περιορίσουν το κόστος και να αυξήσουν την αξία των επιχειρήσεων: απολύσεις στις άσχημες περιόδους και προσλήψεις ταλαντούχων στις καλές… Τόσο πρωτότυπο.

 

Εμφανίσεις: 1297

Περισσότερα...

ΝΕΟΧΑΛΚΗΔΟΝΙΣΜΟΣ

ΝΕΟΧΑΛΚΗΔΟΝΙΣΜΟΣτου Δημητρίου Γ. Αβδελά

Η εκκλησιαστική ιστορία είναι διάσπαρτη από όρους που προβλημάτισαν με την αμφισημία τους προκαλώντας την απαίτηση για λιπαρή γνώση των δογμάτων από μέρος των φιλόδοξων ερευνητών τους. Μια τέτοια περίπτωση διφορούμενης κατανόησης και ερμηνευτικής δυσκολίας είναι και ο νεοχαλκηδονισμός, όρος που κατάφερε κατ’ αρχάς να διχάσει αρκετά τη θεολογική επιστημονική κοινότητα και ερμηνεύτηκε εντέλει με λανθασμένο τρόπο από Δυτικούς ερευνητές της ιστορίας των δογμάτων. Επηρέασε έτσι και τις ερμηνείες των συστηματικών θεολόγων για τη δογματική σκέψη της ορθόδοξης Ανατολής. Ο Ι.Κ.[1] στο μελέτημά του, το οποίο έχει ως κέντρο έρευνας τον όρο «νεοχαλκηδονισμός», επιχειρεί να βρει τον δογματικό μίτο μέσα από την εκκλησιαστική ιστορία, λύνοντας έτσι το γρίφο ενός όρου που συμπορεύτηκε με την κυρίλλεια κατανόηση της Χαλκηδόνας (Δ’ Οικουμενική Σύνοδος) και χαρακτήρισε αρνητικά την ορθόδοξη παράδοση αφήνοντας, δυστυχώς, φιλομονοφυσιτικά υπονοούμενα για τη θεολογία της.

 

Εμφανίσεις: 1591

Περισσότερα...

Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΜΑΡΗ

Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΜΑΡΗ του Φίλιππου Φιλίππου

Ο Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης και μεταφραστής κυρίως αγγλόφωνων συγγραφέων αστυνομικής λογοτεχνίας (Ντάσιελ Χάμετ, Ρέιμοντ Τσάντλερ, Πατρίσια Χάισμιθ και άλλων), στο παρόν βιβλίο μελετάει συστηματικά το συνολικό έργο του Γιάννη Μαρή (1916-1979), του εισηγητή του αστυνομικού μυθιστορήματος στην Ελλάδα. Ο κόσμος του Γιάννη Μαρή, μια ογκώδης μελέτη που απαίτησε σκληρή δουλειά και συστηματική έρευνα εκ μέρους του συγγραφέα του, αποτελεί ένα πρωτότυπο έργο, το πρώτο στο είδος του, που παρουσιάζει και αναλύει όλα τα μυθιστορήματα, τις νουβέλες και τα διηγήματα του Μαρή, που δημοσιεύτηκαν σε αθηναϊκές εφημερίδες και περιοδικά από το 1953, δηλαδή από την πρώτη δημοσίευση του Έγκλημα το Κολωνάκι στο περιοδικό Οικογένεια, έως το Η απαγωγή που φιλοξενήθηκε στην Ακρόπολι το 1978.

 

Εμφανίσεις: 1476

Περισσότερα...

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr