A+ A A-

Ουρανία Αναγνώστου: «Το θέατρο της Έλενας Πέγκα» κριτική της Καίτης Διαμαντάκου-Αγάθου

Το θέατρο της Έλενας Πέγκα Ουρανία Αναγνώστου Κάπα Εκδοτική


Η Oυρανία Αναγνώστου αντιμετώπισε και έφερε σε πέρας ένα επίμοχθο θεατρολογικό έργο με το βιβλίο της για την Έλενα Πέγκα. Επίμοχθο, όχι μόνο γιατί η συγγραφέας είχε να αποδομήσει αναλυτικά και να αναδομήσει συνθετικά έναν μεγάλο αριθμό πυκνών δραματουργικά δραματικών κειμένων, μεγάλης ή μικρής έκτασης, ελληνόφωνων ή αγγλόφωνων ή και ανάμεικτων γλωσσικά, που καλύπτουν μία εικοσιπενταετή περίοδο αναφοράς (από το 1989 μέχρι το 2014), αλλά και γιατί είχε απέναντί της ένα συνολικά ατίθασο σημειακά και σημασιολογικά θεατρικό έργο, στα όρια του δραματικού και του μεταδραματικού, με μια διεσταλμένη ανθρωπογεωγραφική σύνθεση και έναν ιδιαίτερα ευρύ θεματικό ορίζοντα⸱ έργο ανυπότακτο σε εύκολες ειδολογικές ταξινομήσεις, συμβατές δραματολογικές προσεγγίσεις ή προφανείς κοινωνιολογικές, ανθρωπολογικές, πολιτικές, ψυχαναλυτικές κ.ο.κ. συσχετίσεις.

 

Εμφανίσεις: 1164

Περισσότερα...

Ευάγγελος Β. Αλεξίου: «Η ρητορική του 4ου αι. π.Χ.» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ

Ευάγγελος Β. Αλεξίου: «Η ρητορική του 4ου αι. π.Χ.» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ


«Ρητορική και δημοκρατία είναι σχεδόν ταυτόσημες έννοιες, συνιστούν εν διά δυοίν» αλλά είναι και «καθρέφτης της καθημερινής ηθικής».

Ο Ευάγγελος Β. Αλεξίου είναι αναπληρωτής καθηγητής της Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας στο Α.Π.Θ. με ιδιαίτερα ενδιαφέροντα στη ρητορική, τη βιογραφία και τον κόσμο των ιδεών της αρχαιότητας. Έχει δημοσιεύσει μελέτες για τους Θουκυδίδη, Ισοκράτη, Λυσία, Ξενοφώντα, Πλούταρχο, Δίωνα, Χρυσόστομο, Λουκιανό και Ιουλιανό. Η απέραντη γνώση του, αντλημένη από τον κόσμο της αρχαιότητας, συμπυκνώθηκε σε έναν τόμο με τίτλο Η ρητορική του 4ου αι. π.Χ. και με διευκρινιστικό υπότιτλο Το ελιξίριο της δημοκρατίας και η ατομικότητα.

Το έργο είναι  κολοσσιαίο και έρχεται να καλύψει το κενό ανάμεσα στην πρακτική ρητορεία, τους λόγους των αττικών ρητόρων δηλαδή, και τη θεωρητική ρητορική, ήτοι τις πραγματείες για την τέχνη του λόγου. Το πόνημα διασκελίζει το είδος της ρητορείας για να αγγίξει τα λογοτεχνικά κείμενα και να φανεί, αν υπάρχει, η αντιπαράθεση μεταξύ γραπτού λόγου και αυτοσχεδιασμού ή ατομικότητας και πολιτικής κοινότητας.

Στη μελέτη συμπεριλαμβάνονται και οι ελάσσονες λεγόμενοι ρήτορες, οι οποίοι εξετάζονται ισότιμα με τους μεγάλους, καθώς προκύπτουν νέα στοιχεία αντλημένα από τα αποσπάσματα του «νέου Υπερείδη» στο παλίμψηστο χειρόγραφο του Αρχιμήδη. Και αυτό ήταν η πρόκληση και πρόσκληση για τον επιστήμονα να στραφεί ειδικά στον 4ο π.Χ αιώνα. Ο συγγραφέας θα συνεκτιμήσει τις θεωρητικές αντιπαραθέσεις για την τέχνη του λόγου στα ρητορικά εγχειρίδια του Αναξιμένη και του Αριστοτέλη, καθώς και τον πρωταγωνιστικό ρόλο του Ισοκράτη και την αντιπαράθεσή του με τη φιλοσοφία. Τα κεφάλαια του βιβλίου, πέραν του «Προλόγου» και του «Προλογικού Σημειώματος» είναι έντεκα. Οι τίτλοι τους: Η εξέλιξη της έντεχνης ρητορικής, Θεωρητικές αντιπαραθέσεις περί ρητορικής, Τα ρητορικά εγχειρίδια, Ο κανών των αττικών ρητόρων, Ισοκράτης, Αισχίνης, Ισαίος, Λυκούργος, Υπερείδης, Δημοσθένης και Δείναρχος. Ακολουθούν Συμπεράσματα, Βιβλιογραφία, Πίνακας ονομάτων - Εννοιών -Θεμάτων.

 

Εμφανίσεις: 1655

Περισσότερα...

Βασιλική Νεράντζη-Βαρμάζη: «Βυζαντινός πολιτισμός» κριτική του Απόστολου Σπυράκη

Βασιλική Νεράντζη-Βαρμάζη: «Βυζαντινός πολιτισμός» κριτική του Απόστολου Σπυράκη


Το μεγαλύτερο επίτευγμα της ύστερης αρχαιότητας, κατά τον καθηγητή του πανεπιστημίου της Οξφόρδης Cyril Magno, ήταν η μετατροπή της θρησκείας σε φιλοσοφία, επίτευγμα που πραγματοποίησαν οι χριστιανοί διανοούμενοι στο πιο πρώιμο στάδιο της βυζαντινής αυτοκρατορίας, καθορίζοντας αποφασιστικά τη φυσιογνωμία της και επηρεάζοντας ριζικά τη εξέλιξη ολόκληρου του δυτικού κόσμου. Σύμφωνα με τους ιστορικούς, το δεύτερο πιο σημαντικό επίτευγμα των Βυζαντινών ήταν η διάσωση ενός μεγάλου κομματιού της τεράστιας αρχαίας ελληνικής γραμματείας, διάσωση που κατέστη δυνατή χάρη στην ακούραστη εργασία ταπεινών μοναχών σε απομονωμένα μοναστήρια, υπό την καθοδήγηση φωτισμένων στοχαστών και αυτοκρατόρων. Ό,τι δεν αντιγράφηκε εκείνη την εποχή έχει χαθεί μάλλον για πάντα.

 

Εμφανίσεις: 1241

Περισσότερα...

Γιάννης Τόλιος: «Η μετάβαση στο “εθνικό νόμισμα”» κριτική του Θανάση Αντωνίου

Γιάννης Τόλιος: «Η μετάβαση στο “εθνικό νόμισμα”» κριτική του Θανάση Αντωνίου


Καθώς η Ελλάδα βαδίζει προς τη «δεύτερη αξιολόγηση» και η κυβέρνηση περιμένει από τους δανειστές μας κάποια μείωση του δυσβάσταχτου χρέους, η συζήτηση για το «εθνικό νόμισμα» όχι μόνο δεν έχει κοπάσει αλλά επανέρχεται στο προσκήνιο με διάφορες αφορμές· πιο πρόσφατη η υπουργοποίηση του κεϋνσιανού οικονομολόγου Δημήτρη Παπαδημητρίου. Λίγο πιο πριν, ήταν η κυκλοφορία του βιβλίου που έγραψε ο νομπελίστας οικονομολόγος Τζόζεφ Στίγκλιτς (Ευρώ: Πώς ένα κοινό νόμισμα απειλεί το μέλλον της Ευρώπης, εκδόσεις Παπαδόπουλος 2016), στο οποίο προτείνει, μεταξύ άλλων, δύο νομίσματα εντός μιας ενιαίας οικονομικής ζώνης στην Ε.Ε.

 

Εμφανίσεις: 872

Περισσότερα...

Γιώργος Δ. Παναγιώτου: «Μποτίλια στο πέλαγο» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ

Γιώργος Δ. Παναγιώτου: «Μποτίλια στο πέλαγος» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ


Ως τίτλο για το βιβλίο του πάνω στο έργο του Γιώργου Σεφέρη, ο Γιώργος Παναγιώτου επιλέγει μια φράση του ποιητή –μποτίλια στο πέλαγο–, η οποία υπαινίσσεται την αμφίβολη ή απίθανη παραλαβή του μηνύματος από όποιον αποδέκτη ή, ακόμα, υπαινίσσεται την απελπισμένη απόπειρα για επικοινωνία. Έτσι ο στίχος-τίτλος σημαδεύει και ολόκληρο το βιβλίο.

Στο «Αντί προλόγου» κείμενο ο συγγραφέας αναφέρεται στη γνωριμία του με τον ποιητή, θεωρώντας, και σωστά, ότι η προσωπική και εκ του πλησίον επαφή έχει μεγάλη σημασία. Διότι και ο άνθρωπος με την ανάσα του παρεμβαίνει στη θερμή επικοινωνία, την ώρα που οι αναγνώστες έχουν στα χέρια τους απλώς το ψυχρό τυπωμένο χαρτί.

 

Εμφανίσεις: 837

Περισσότερα...

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr