A+ A A-

Ουμπέρτο Έκο: «Χρονικά μιας ρευστής κοινωνίας» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ

Ουμπέρτο Έκο: «Χρονικά μιας ρευστής κοινωνίας» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ


Το βιβλίο με τον τίτλο Χρονικά μιας ρευστής κοινωνίας περιέχει δεκαπέντε τίτλους δοκιμίων και μια «Εισαγωγή». Τα κείμενα προέρχονται από τη συνεργασία του Ουμπέρτο Έκο με την εφημερίδα Espresso και με τίτλο της στήλης Le bustine di Minerva. Ο τίτλος προέρχεται από το κουτάκι με τα σπίρτα της φίρμας Minerva, το οποίο είχε δύο κενούς χώρους για να κρατά κάποιος σύντομες σημειώσεις. Από τις τετρακόσιες bustine που είχε συγκεντρώσει, πολλές έχουν δημοσιευτεί σε διάφορους τόμους και εδώ έχουμε δεκαπέντε. Όλες αναφέρονται σε φαινόμενα της «ρευστής κοινωνίας», στη διάρκεια μιας δεκαπενταετίας, σε μερικά από τα οποία επανέρχεται, επειδή βλέπει να επαναλαμβάνονται ενοχλητικά. Όσο για τον λατινικό δεύτερο τίτλο «pape Satàn aleppe», αυτός προέρχεται από τον Δάντη, είναι δυσερμήνευτος και μπορεί να εκφράσει οποιαδήποτε «ζαβολιά».

 

Εμφανίσεις: 948

Περισσότερα...

Ρόμπερτ Μούζιλ: «Περί βλακείας» κριτική του Φίλιππου Φιλίππου

Ρόμπερτ Μούζιλ: «Περί βλακείας» κριτική του Φίλιππου Φιλίππου


Σχετικά με τη βλακεία –την ανθρώπινη βλακεία, ασφαλώς– έχουν γραφτεί πολλά βιβλία, μελέτες και δοκίμια. Ανάμεσά τους βρίσκονται και τρία που έχουν ξεχωρίσει κι έχουν γίνει κλασικά. Είναι το Μωρίας εγκώμιον του Έρασμου, το Περί βλακείας του Ρόμπερτ Μούζιλ, και το Η τεράστια κοινωνική σημασία των βλακών στο σύγχρονοβίο, του Ευάγγελου Λεμπέση. Πρόσφατα, εκδόθηκε από τον Μίνωα σε εξαιρετική μετάφραση της Αλεξάνδρας Ιωαννίδου το βιβλίο του Μούζιλ. Στον πρόλογό του, ο Πέτρος Τατσόπουλος σημειώνει πως ο συγγραφέας επιδιώκει να καταδείξει ότι η βλακεία δεν είναι μια έννοια «τόσο προφανής όσο δείχνει εκ πρώτης όψεως», και πιθανόν να τη συναπαντήσουμε εκεί όπου νομίζουμε πως συχνάζει η ευφυΐα. Το δοκίμιο Περί βλακείας είναι μια διάλεξη-ομιλία που έδωσε ο Μούζιλ τον Μάρτιο του 1937 στον Αυστριακό Σύλλογο Εργασίας στη Βιέννη. Στην αρχή, απευθυνόμενος στο ακροατήριό του, θέτει το ρητορικό ερώτημα: «Τι είναι τελικά η βλακεία;».

 

Εμφανίσεις: 1958

Περισσότερα...

Horst Dietrich Preuss: «Θεολογία της Παλαιάς Διαθήκης» κριτική του Απόστολου Σπυράκη

Horst Dietrich Preuss: «Θεολογία της Παλαιάς Διαθήκης» κριτική του Απόστολου Σπυράκη


Η θρησκεία της Παλαιάς Διαθήκης αναπτύχθηκε σε ένα υπόβαθρο εξαιρετικά πλούσιο σε επιρροές και δανείστηκε, όπως ήταν φυσικό, στοιχεία από τις προϋπάρχουσες δοξασίες. Ο θεός των Ισραηλιτών είναι ένας πολεμικός θεός όπως ο θεός Ασσούρ των Ασσυρίων, η θεά Ιστάρ των Βαβυλωνίων και η πολεμική θεά Ανάθ των Χαναναίων, που είχαν πολεμική φυσιογνωμία συμβολίζοντας τη νίκη εναντίον του αρχέγονου εχθρού, του χάους, όπου ζούσε η προϊστορική ανθρωπότητα. «Ο θεός των βουνών», όπως τον αποκαλούσαν οι Χαναναίοι, στους οποίους σκορπούσε τον τρόμο, συντέλεσε τα μέγιστα στην έξοδο των Εβραίων από τον αιγυπτιακό ζυγό ρίχνοντας στην Ερυθρά Θάλασσα «ίππον και αναβάτην» και κατατροπώνοντας εχθρούς κατά τη διάρκεια των περιπλανήσεών τους στην έρημο.

 

Εμφανίσεις: 908

Περισσότερα...

Σλαβόι Ζίζεκ: «Προβλήματα στον Παράδεισο» κριτική του Θανάση Αντωνίου

Σλαβόι Ζίζεκ: «Προβλήματα στον Παράδεισο» κριτική του Θανάση Αντωνίου


Μπορεί να μην είναι «ο πιο επικίνδυνος φιλόσοφος στη Δύση», όπως ισχυρίζονται κάποιοι, σίγουρα όμως ο Σλοβένος Σλαβόι Ζίζεκ δεν δυσκολεύεται να βρει τον δρόμο για να φτάσουν οι απόψεις του σε πλατιά ακροατήρια. Ευρυμαθής, χαρισματικός αφηγητής, τολμηρός και απρόβλεπτος σχολιαστής, εριστικός αλλά γλαφυρός συζητητής, ο Ζίζεκ κατάφερε να αποκτήσει πιστό ακροατήριο, κυρίως στον χώρο της αριστεράς και των κοινωνικών κινημάτων στα οποία ο ίδιος έχει επενδύσει πολλά.

Τα τελευταία χρόνια ο Ζίζεκ δημιούργησε νέους «εχθρούς» ή, για την ακρίβεια, πρόσθεσε αρκετούς σε αυτούς που είχε ήδη από τα τέλη του 20ού αιώνα, όταν είχε στραφεί από την ψυχανάλυση, που ήταν το γνωστικό αντικείμενό του, στον πολιτικό/κοινωνικό σχολιασμό. Κάτι η, παραπάνω από γενναιόδωρη, υποστήριξή του στον Αλέξη Τσίπρα και τον ΣΥΡΙΖΑ, κάτι οι σκληρές απόψεις του για το φαινόμενο της ακραίας ισλαμικής τρομοκρατίας μετά τα χτυπήματα στο Charlie Hebdo και το Στατ ντε Φρανς που του κόλλησαν τη ρετσινιά του «ισλαμοφοβικού», κι ο Ζίζεκ βρέθηκε στα σκοινιά του ρινγκ να βάλλεται από εχθρούς (φιλελεύθερους) και φίλους (αριστερούς).

 

Εμφανίσεις: 832

Περισσότερα...

«Δύο βιβλία για την επιθεώρηση της Κωνστάντζας Γεωργακάκη» κριτική της Καίτης Διαμαντάκου-Αγάθου

Βίος και πολιτεία μιας γηραιάς κυρίας στην επταετία. Επιθεώρηση και Δικτατορία (1967-1974) Κωνστάντζα Γεωργακάκη Ζήτη 1894-2014. Η εφήμερη γοητεία της Επιθεώρησης Κωνστάντζα Γεωργακάκη Polaris


Με το βιβλίο της Βίος και πολιτεία μιας γηραιάς κυρίας στην επταετία, η αναπληρώτρια καθηγήτρια του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Ε.Κ.Π.Α. Kωνστάντζα Γεωργακάκη προσφέρει διπλό επιστημονικό όφελος, ικανοποιώντας ταυτόχρονα δύο desiderata της σύγχρονης θεατρολογικής έρευνας: Αφενός συνεχίζει τον ουσιαστικό, αν και καθυστερημένα δρομολογημένο, διάλογο για την ιστορία τού –αμφιλεγόμενου και συνήθως πολύ σχηματικά και στερεότυπα θεωρημένου– είδους της επιθεώρησης στην ελληνική σκηνή, η παραγωγή και πρόσληψη του οποίου κατά τη μεταπολεμική ειδικά περίοδο παρέμενε στο σύνολό της αχαρτογράφητη. Αφετέρου, συμπληρώνει με τη χαρτογράφηση της επιθεωρησιακής συμβολής τον ευρύτερο θεατρικό χάρτη στη διάρκεια της απριλιανής δικτατορίας, ο οποίος «δεν είχε αποτελέσει μέχρι σήμερα αντικείμενο συστηματικής διερεύνησης γιατί πολλοί μελετητές δεν έχουν απεμπλακεί συναισθηματικά από τα γεγονότα και παραμένουν διστακτικοί στην ιστορική προσέγγιση του σύγχρονου παρελθόντος», όπως διαπιστώνει στην «Εισαγωγή» της μονογραφίας η συγγραφέας (σελ. 9).

 

Εμφανίσεις: 788

Περισσότερα...

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ...

  1. Νάσος Βαγενάς: «Εισαγωγή στην ποίηση του Κάλβου – Επιλογή κριτικών κειμένων» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ
  2. Σπύρος Α. Βρετός: «Στις ρίζες της κρίσης – Η δεκαετία του 1980 όπως την κατέγραψε ο Οικονομικός Ταχυδρόμος» κριτική του Θανάση Αντωνίου
  3. Ανδρέας Πανταζόπουλος: «Ο αριστερός εθνικολαϊκισμός – Από την αντιπολίτευση στην εξουσία» κριτική του Απόστολου Σπυράκη
  4. Ελένη Λαδιά: «Άρθρα για την καβαφική ποίηση» κριτική της Ελένης Λιντζαροπούλου
  5. Ονορέ ντε Μπαλζάκ: «Θεωρία του βαδίσματος» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ
  6. Φώτης Καγγελάρης: «Homo photographicus» κριτική του Πάνου Χαραλάμπους
  7. Έγκον Φριντέλ: «Πολιτιστική Ιστορία της Αρχαίας Ελλάδας» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ
  8. Γιάννης Χρονόπουλος: «Κωνσταντίνος Α', ο Μέγας» κριτική του Γεώργιου-Κωνσταντίνου Πήλιουρα
  9. Κωνσταντίνος Κ. Παπουλίδης: «Ανατολικό Ζήτημα και Άγιον Όρος» κριτική του Ελπιδοφόρου Ιντζέμπελη
  10. Νίκος Ποταμιάνος: «Οι νοικοκυραίοι» κριτική του Θανάση Αντωνίου

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr