A+ A A-

Βασιλική Νεράντζη-Βαρμάζη: «Βυζαντινός πολιτισμός» κριτική του Απόστολου Σπυράκη

Βασιλική Νεράντζη-Βαρμάζη: «Βυζαντινός πολιτισμός» κριτική του Απόστολου Σπυράκη


Το μεγαλύτερο επίτευγμα της ύστερης αρχαιότητας, κατά τον καθηγητή του πανεπιστημίου της Οξφόρδης Cyril Magno, ήταν η μετατροπή της θρησκείας σε φιλοσοφία, επίτευγμα που πραγματοποίησαν οι χριστιανοί διανοούμενοι στο πιο πρώιμο στάδιο της βυζαντινής αυτοκρατορίας, καθορίζοντας αποφασιστικά τη φυσιογνωμία της και επηρεάζοντας ριζικά τη εξέλιξη ολόκληρου του δυτικού κόσμου. Σύμφωνα με τους ιστορικούς, το δεύτερο πιο σημαντικό επίτευγμα των Βυζαντινών ήταν η διάσωση ενός μεγάλου κομματιού της τεράστιας αρχαίας ελληνικής γραμματείας, διάσωση που κατέστη δυνατή χάρη στην ακούραστη εργασία ταπεινών μοναχών σε απομονωμένα μοναστήρια, υπό την καθοδήγηση φωτισμένων στοχαστών και αυτοκρατόρων. Ό,τι δεν αντιγράφηκε εκείνη την εποχή έχει χαθεί μάλλον για πάντα.

 

Εμφανίσεις: 1105

Περισσότερα...

Γιάννης Τόλιος: «Η μετάβαση στο “εθνικό νόμισμα”» κριτική του Θανάση Αντωνίου

Γιάννης Τόλιος: «Η μετάβαση στο “εθνικό νόμισμα”» κριτική του Θανάση Αντωνίου


Καθώς η Ελλάδα βαδίζει προς τη «δεύτερη αξιολόγηση» και η κυβέρνηση περιμένει από τους δανειστές μας κάποια μείωση του δυσβάσταχτου χρέους, η συζήτηση για το «εθνικό νόμισμα» όχι μόνο δεν έχει κοπάσει αλλά επανέρχεται στο προσκήνιο με διάφορες αφορμές· πιο πρόσφατη η υπουργοποίηση του κεϋνσιανού οικονομολόγου Δημήτρη Παπαδημητρίου. Λίγο πιο πριν, ήταν η κυκλοφορία του βιβλίου που έγραψε ο νομπελίστας οικονομολόγος Τζόζεφ Στίγκλιτς (Ευρώ: Πώς ένα κοινό νόμισμα απειλεί το μέλλον της Ευρώπης, εκδόσεις Παπαδόπουλος 2016), στο οποίο προτείνει, μεταξύ άλλων, δύο νομίσματα εντός μιας ενιαίας οικονομικής ζώνης στην Ε.Ε.

 

Εμφανίσεις: 797

Περισσότερα...

Γιώργος Δ. Παναγιώτου: «Μποτίλια στο πέλαγο» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ

Γιώργος Δ. Παναγιώτου: «Μποτίλια στο πέλαγος» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ


Ως τίτλο για το βιβλίο του πάνω στο έργο του Γιώργου Σεφέρη, ο Γιώργος Παναγιώτου επιλέγει μια φράση του ποιητή –μποτίλια στο πέλαγο–, η οποία υπαινίσσεται την αμφίβολη ή απίθανη παραλαβή του μηνύματος από όποιον αποδέκτη ή, ακόμα, υπαινίσσεται την απελπισμένη απόπειρα για επικοινωνία. Έτσι ο στίχος-τίτλος σημαδεύει και ολόκληρο το βιβλίο.

Στο «Αντί προλόγου» κείμενο ο συγγραφέας αναφέρεται στη γνωριμία του με τον ποιητή, θεωρώντας, και σωστά, ότι η προσωπική και εκ του πλησίον επαφή έχει μεγάλη σημασία. Διότι και ο άνθρωπος με την ανάσα του παρεμβαίνει στη θερμή επικοινωνία, την ώρα που οι αναγνώστες έχουν στα χέρια τους απλώς το ψυχρό τυπωμένο χαρτί.

 

Εμφανίσεις: 733

Περισσότερα...

Ελένη Λαδιά: «Η σημασία του Ξένου» κριτική της Τούλας Ρεπαπή

Η σημασία του Ξένου Ελένη Λαδιά Αρμός


Δεν είναι η πρώτη φορά που η Ελένη Λαδιά αναφέρεται στους ξένους που ζουν δίπλα μας. Μαζί μας. Που είναι μέσα στη ζωή μας. Το είδαμε και στους Ποταμίσιους Έρωτες( σ.25-26, 82, 96-100, 101-104, 136-140) και στον Ονειρόσακκο στο διήγημα «Σεληνιακό συμβόλαιο». Στο βιβλίο της όμως αυτό, με τον τίτλο Η σημασία του Ξένου, κάνει μια πλήρη καταγραφή της θρησκευτικής και φιλοσοφικής αντιμετώπισης του «ξένου» από αρχαιοτάτων χρόνων μέχρι σήμερα, αναφερόμενη στους Νόμους του Πλάτωνα, σε φιλοσοφικές τοποθετήσεις, θρησκευτικές δοξασίες και διλήμματα που απορρέουν καθορίζοντας την καθημερινότητά μας. Στη γραφή της, χωρίς να έρχεται σε δεύτερη μοίρα, το κάλλος της γλώσσας υποχωρεί, αφήνοντας να λάμψουν τα φιλοσοφικά ρεύματα, οι έννοιες, οι ορισμοί και οι διαχωρισμοί, προκειμένου να δοθεί βαρύτητα στο χρόνο που έχει μεσολαβήσει αλλά και στα γεγονότα τα οποία θα καθορίσουν την αντιμετώπιση του τώρα.

 

Εμφανίσεις: 835

Περισσότερα...

Λάμπρος Βαρελάς: «Μετά θάρρους ανησυχίαν εμπνέοντος» κριτική του Ελπιδοφόρου Ιντζέμπελη

Μετά θάρρους ανησυχίαν εμπνέοντος Η κριτική πρόσληψη του Γ. Μ. Βιζυηνού (1873-1896) Λάμπρος Βαρελάς University Studio Press


O Γεώργιος Βιζυηνός ήταν πεζογράφος, ποιητής και λόγιος. Γεννήθηκε στη Βιζύη της Ανατολικής Θράκης. Ο πατέρας του ήταν βιοπαλαιστής και δούλεψε σκληρά για να μεγαλώσει τα παιδιά του. Αρρώστησε όμως και τα άφησε ορφανά το 1854. Αυτή η ανέχεια και η μάχη της επιβίωσης οδήγησαν τον Γεώργιο στο να αλλάξει τη διαμονή του και να μετακομίσει στην Κωνσταντινούπολη, όπου ζούσε ένας θείος του, για να μάθει ραπτική. Εκεί έμεινε μέχρι την ηλικία των δεκαοχτώ χρονών. Η κλίση του στα γράμματα τού έδωσε την ώθηση να συνεχίσει και να πραγματοποιήσει ανώτατες σπουδές. Εγγράφεται στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών, αλλά με τη χορηγία του πλούσιου Γεωργίου Ζαρίφη μεταβαίνει στη Γερμανία και σπουδάζει φιλολογία και φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο της Γοτίγγης. Ακολουθεί η διδακτορική του διατριβή που την εξέδωσε το 1881 στη Λειψία με τον τίτλο «Το παιδικό παιχνίδι υπό έποψη ψυχολογική και παιδαγωγική». Παράλληλα, δημοσιεύει την ποιητική συλλογή Ατθίδες Αύραι. Την ίδια χρονιά (1883) δημοσιεύεται στην «Εστία» το πρώτο μεγάλο διήγημά του Μεταξύ Πειραιώς και Νεαπόλεως. Δημοσιεύονται επίσης τα Ποίος ήτο ο φονεύς του αδελφού μου και Το αμάρτημα της μητρός μου. Το 1884, λόγω του θανάτου του προστάτη του, Ζαρίφη, υποχρεώνεται να επιστρέψει στην Αθήνα και διορίζεται καθηγητής σε γυμνάσιο.

 

Εμφανίσεις: 817

Περισσότερα...

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr