Ελένη Τριανταφύλλου: «Ο ρόλος του διευθυντή της σχολικής μονάδας στην ενδοσχολική επιμόρφωση»
Η επιμόρφωση είναι ένα σύνολο δραστηριοτήτων και τεχνικών που απαιτεί από τους εκπαιδευτικούς να δεσμευτούν για να επεκτείνουν τις γνώσεις τους, να τελειοποιήσουν τις ικανότητές τους, να αναλύσουν και να επιτύχουν την εξέλιξη της επαγγελματικής τους πρακτικής. Την ευθύνη για την πραγμάτωση αυτού του εγχειρήματος την αναλαμβάνει κυρίως η Πολιτεία, με την εκπαιδευτική πολιτική που εφαρμόζει στο θέμα της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών. Η επιμόρφωση είναι αναγκαία, διότι ο εκπαιδευτικός οφείλει να κατέχει τις απαραίτητες γνώσεις και εκείνους τους μηχανισμούς που θα τον βοηθήσουν να ανιχνεύσει τα κατάλληλα μέσα, τις ιδιαίτερες ανάγκες των μαθητών, και να πράξει αναλόγως. Η επιμόρφωση προσφέρει τα απαραίτητα εφόδια για να αντεπεξέλθει ο εκπαιδευτικός με τον καλύτερο τρόπο στο δύσκολο και απαιτητικό επάγγελμά του. Αν κάνουμε μια ιστορική αναδρομή στην επιμόρφωση, θα ανακαλύψουμε ότι ξεκίνησε το 1881 και κυριότερα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Το 1910 ιδρύθηκε το Διδασκαλείο Μέσης Εκπαίδευσης. Το 1922 το Διδασκαλείο που ιδρύθηκε με σκοπό να μετεκπαιδεύσει τους δασκάλους. Το 1979 ιδρύθηκε η ΣΕΛΜΕ και η ΣΕΛΔΕ, σχολές επιμόρφωσης για τους εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Το 1995 ιδρύθηκαν τα ΠΕΚ, Περιφερειακά Επιμορφωτικά Κέντρα. Η επιμόρφωση όλα αυτά τα χρόνια έγινε με άξονα την επίσημη πολιτική της Πολιτείας. Η επιμόρφωση της σχολικής μονάδας εμφανίστηκε πρώτα στην Αγγλία κατά τις δεκαετίες του 1970 και του 1980. Η σχολική μονάδα, λειτουργώντας ως κοινότητα, προσδιορίζει τις ανάγκες της, βρίσκει την απαραίτητη χρηματοδότηση και υλοποιεί τις επιμορφωτικές δραστηριότητες μέσα στους χώρους της και με την αποκλειστική συμμετοχή των εκπαιδευτικών της. Στο ρόλο αυτό αυτής της επιμόρφωσης σπουδαίο ρόλο μπορεί να έχει ο διευθυντής της σχολικής μονάδας. Αυτός καθοδηγεί τη σχολική κοινότητα και προσπαθεί να εξασφαλίσει τις προϋποθέσεις για να γίνει το σχολείο δημοκρατικό και ανοιχτό στην κοινωνία. Γι’ αυτό και πρέπει να επιλέξει ώστε η επιμόρφωση να γίνει σε θέματα διοικητικά , παιδαγωγικά και επιστημονικά. Στο δεύτερο μέρος, όπου πραγματοποιείται εμπειρική προσέγγιση και μιλούν με τη μορφή συνεντεύξεως εκπαιδευτικοί και διευθυντές, διαπιστώνεται ότι όλοι θέλουν την επιμόρφωση στη σχολική μονάδα αλλά, όπως ισχυρίζονται, είναι δύσκολο να πραγματοποιηθεί στην παρούσα περίοδο. Τα οικονομικά προβλήματα και η ανάγκη χρηματοδότησης της σχολικής μονάδας φρενάρουν οποιαδήποτε σκέψη για την ενδοσχολική επιμόρφωση. Η παρούσα όμως έρευνα και οι διαπιστώσεις της είναι ικανές να δώσουν το έναυσμα και σε άλλους ερευνητές να καταπιαστούν με το ζήτημα της επιμόρφωσης. Και όπως γνωρίζουμε, όσα εγχειρίδια γράφονται από μάχιμους εκπαιδευτικούς συνεισφέρουν στην εκπαίδευση και μας πλουτίζουν με νέες εμπειρίες.
Ο ρόλος του διευθυντή της σχολικής μονάδας στην ενδοσχολική επιμόρφωση
Θεωρητική και εμπειρική προσέγγιση
Ελένη Τριανταφύλλου
Αφοί Κυριακίδη
198 σελ.
Τιμή € 14,75