A+ A A-

ΠΑΙΔΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ ΚΑΙ ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑ

του Αλέξανδρου Δρίβα

Το έργο του Γιάννη Παπαδάτου θίγει ένα ζήτημα πολύ σοβαρό για το ρόλο της λογοτεχνίας στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Μέσα στο βιβλίο του ουσιαστικά επαναπροσδιορίζει και συστήνει ξανά το ρόλο της λογοτεχνίας και της φιλαναγνωσίας στα παιδικά χρόνια.

Αναμφίβολα, πολλά είναι τα μαθήματα αλλά και οι δραστηριότητες που πλέον συζητούνται για το αν έχουν παρόν και μέλλον στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας. Με παιδαγωγικές προσεγγίσεις και με κατανοητή γλώσσα ακόμη και για μη παιδαγωγούς, ο συγγραφέας αναλύει και εντέλει προτείνει το ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει η λογοτεχνία από τα πρώτα διδακτικά χρόνια του ανθρώπου. Θα μπορούσαμε να πούμε πως δημιουργεί τα πλαίσια μιας πρόληψης στην ερώτηση που μπορεί να γίνει από τους διδασκόμενους σε ανώτερες σχολικές βαθμίδες: «Γιατί χρειάζομαι τη λογοτεχνία ή το τάδε μάθημα;» και την αντίστοιχη: «Γιατί χρειάζομαι το διάβασμα;». Δυστυχώς ή ευτυχώς, το περιεχόμενο κάθε μαθήματος είναι ανάλογο με τον τρόπο που διδάσκεται. Σύμφωνα με τον Γιάννη Παπαδάτο, η λογοτεχνία θα έπρεπε όχι μόνο να υπάρχει σαν αυτοτελές διδασκόμενο μάθημα, αλλά όφειλε να είναι εκείνο το μάθημα που θα καλλιεργεί στο παιδί τη φιλαναγνωσία, η οποία θα αποτελεί μελλοντική προίκα του. Η διαμόρφωση ενός αναγνώστη ιδιότυπου, με ανοιχτούς ορίζοντες σε θέματα πολιτισμών και οικολογίας είναι ο στόχος της λογοτεχνίας, έτσι ώστε αυτή να είναι απαραίτητη σε κάθε παιδί. Κορυφαίοι θεωρητικοί της παιδαγωγικής καθώς και συγγενών θεματικών με αυτήν, μαζί με τις θεωρίες τους, παρουσιάζονται από το συγγραφέα ως μεθοδολογικά εργαλεία απόδειξης της εγκυρότητας των θέσεών του. Αν θέλουμε να διδάξουμε ηθικές αρχές μέσα από τις οποίες εξελίσσεται η κοινωνικοποίηση ενός παιδιού, ποιο είναι το πιο κατάλληλο μάθημα; Η λογοτεχνία μπορεί να διαπλάσει και να καλλιεργήσει ταυτόχρονα πολλές πτυχές της προσωπικότητας και της γνωστικής υπόστασης ενός ανθρώπου, και αυτό είναι ανάγκη να καλλιεργηθεί από τα πρώτα σχολικά χρόνια του παιδιού. Μέσα στο έργο του συγγραφέα υπάρχουν απλοί τρόποι –ενδεδειγμένοι από παιδοψυχολογικής άποψης– που μπορούν να χρησιμοποιηθούν από γονείς και εκπαιδευτικούς, προκειμένου η λογοτεχνία να γίνει ουσιαστικά αρεστή στο παιδί.

Στις σύγχρονες απαιτήσεις, η λογοτεχνία οφείλει να προσαρμόζεται με αντίστοιχο τρόπο. Δεν μπορούμε να κάνουμε λόγο για βιωματική εκπαίδευση και να ξεχνούμε τις δραστηριότητες εκείνες με τις οποίες ο διδασκόμενος κατανοεί την αξία αυτού που διδάσκεται. Με λίγα λόγια, οι προεκτάσεις της λογοτεχνίας για παιδιά και νέους μπορούν να γίνουν σημαντικοί πυλώνες για τη δημιουργία ενός νέου εκπαιδευτικού σχεδιασμού για τη χώρα μας. Το βιβλίο συνίσταται κυρίως για παιδαγωγούς και συγγραφείς παιδικών βιβλίων, αλλά δεν μπορεί ταυτόχρονα να μην αφορά γονείς και όσους ενδιαφέρονται να πλαισιώσουν ένα νέο σύστημα εκπαίδευσης. Η επίκαιρη και ευρεία συζήτηση για το σύστημα της διά βίου μάθησης μπορεί να προχωρήσει με εργασίες αντίστοιχες του Γιάννη Παπαδάτου.

ΠΑΙΔΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ ΚΑΙ ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑΠαιδικό βιβλίο και φιλαναγνωσία
Θεωρητικές αναφορές και προσεγγίσεις: Δραστηριότητες
Γιάννης Σ. Παπαδάτος
Πατάκης
300 σελ.
Τιμή € 19,36

 

ΦΙΛΙΚΑ SITE

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr