Ιωάννης Φύκαρης: «Όρια και δυνατότητες της σύγχρονης διδασκαλίας» κριτική του Ελπιδοφόρου Ιντζέμπελη

Ιωάννης Φύκαρης: «Όρια και δυνατότητες της σύγχρονης διδασκαλίας» κριτική του Ελπιδοφόρου Ιντζέμπελη

Σημειωτέον ότι η διδασκαλία είναι τόσο μια μοναχική υπόθεση του εκπαιδευτικού, όσο και μια συλλογική υπόθεση, που αφορά ενδογενείς παραμέτρους της σχολικής μονάδας και των προσώπων που την απαρτίζουν.

Στο σημερινό σχολείο δεν έχει σημασία η ποσότητα των γνώσεων αλλά, κυρίως, η ανακάλυψη –ανάλογα με την περίσταση– μεθόδων και δυναμικών τρόπων προσέγγισης της γνώσης, καθώς και η δημιουργία κινήτρων για συνεχή μάθηση και εκπαίδευση (διά βίου μάθηση), δίνοντας ταυτόχρονα έμφαση στη δυναμική της δημιουργίας της γνώσης. Αυτό σημαίνει ότι ο σύγχρονος άνθρωπος πρέπει να βρίσκεται σε μια συνεχή διαδικασία μάθησης, έχοντας την ικανότητα προσαρμογής σε συνεχώς μεταβαλλόμενες συνθήκες στον κοινωνικό και επαγγελματικό τομέα, σε έναν κόσμο ραγδαίων εξελίξεων σε κάθε έκφανση της δραστηριοποίησης των ανθρώπων, στη σύγχρονη «μετανεωτερική» εποχή. Διαμορφώνεται, επομένως, η ανάγκη οι εκπαιδευτικοί να αντιληφθούν, στη νέα της θεώρηση, τη διδασκαλία και τη μάθηση ως ενεργητική, επικοινωνιακή και τελικά ως μετασχηματιστική διαδικασία, εξασφαλίζοντας στους μαθητές τους διδακτικές καταστάσεις αυτενέργειας και αυτορρύθμισης, προκειμένου να αντιμετωπίσουν καταστάσεις, στις οποίες πρέπει να αναζητήσουν αυτόνομα τις σχετικές πληροφορίες και να επεξεργαστούν στρατηγικές για την αντιμετώπισή τους. Γι’ αυτό είναι έργο του εκπαιδευτικού να τους υποδείξει πώς θα χρησιμοποιήσουν τις συγκεκριμένες δεξιότητες και ικανότητές τους σε ποια δεδομένη περίσταση, αλλά και με ποιον τρόπο.

Στο σημείο αυτό είναι χαρακτηριστική η άποψη του Νίκου Καζαντζάκη, σύμφωνα με την οποία: «Ο δάσκαλος είναι εκείνος που γίνεται γέφυρα για να περάσει αντίπερα ο μαθητής του. Και όταν πια του διευκολύνει το πέρασμα αφήνεται να γκρεμιστεί, ενθαρρύνοντας τον μαθητή του να φτιάξει νέες γέφυρες». Ο εκπαιδευτικός , ως εκ τούτου, δεν παραβλέπει κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας διαδικασίες ενεργοποίησης της δυναμικής της μαθητικής ομάδας, προκειμένου να επιτύχει γνωστικό αποτέλεσμα, συμμετοχή, συνεργασία, ανάπτυξη ικανότητας αντιπαράθεσης και συμφωνίας. Επιπλέον, εμπλουτίζει τη διδασκαλία του με εναλλακτικές διδακτικές διαδικασίες, προκειμένου να διατηρεί την προσοχή των μαθητών και να αξιοποιεί τις εμπειρίες τους, τις γνώσεις και τον τρόπο σκέψης τους. Σε αυτό συμβάλλει καθοριστικά η οντότητα και η προσωπικότητα του εκπαιδευτικού. Αλλά για να γίνει αυτό απαιτείται ένας εκπαιδευτικός με ελεύθερη σκέψη, ικανός να οργανώνει συνθήκες και διαδικασίες μάθησης, ικανός να κοινωνικοποιήσει τους μαθητές. Ζητούμενο αποτελεί, δηλαδή, η έμφαση στις ποιοτικές διαστάσεις της διδακτικής λειτουργικότητας.

Ένα ακόμη πολύτιμο βοήθημα στους εκπαιδευτικούς, που ευελπιστεί να λειτουργήσει ως έναυσμα παραπέρα προβληματισμών και αναζητήσεων.

Όρια και δυνατότητες της σύγχρονης διδασκαλίας
Ιωάννης Φύκαρης
Εκδόσεις Δέσποινα Κυριακίδη
432 σελ.
Τιμή € 34,00
001 patakis eshop


 

Τα σχόλια σας

Κάντε το σχόλιο σας, με σύνδεση από το facebook ή συμπληρώστε τα στοιχεία σας, στην παρακάτω φόρμα.

 


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΜΕΛΕΤΕΣ - ΔΟΚΙΜΙΑ
Θανάσης Αγάθος: «Η κινηματογραφική όψη του Γρηγορίου Ξενόπουλου»

Όλοι ξέρουμε ότι λογοτεχνία και κινηματογράφος είναι δύο τέχνες που έχουν μεταξύ τους μια συνεχή και δημιουργική συνομιλία. Από τότε που εμφανίστηκε η, τελικά, έβδομη τέχνη (στα τέλη του 19ου αι.,...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΜΕΛΕΤΕΣ - ΔΟΚΙΜΙΑ
Τσαρλς Γκλας: «Η Συρία φλέγεται – Το Ισλαμικό Κράτος και ο θάνατος της Αραβικής Άνοιξης»

Ο Έλληνας ποιητής Μελέαγρος από τα Γάδαρα (αρχαία πόλη της Συρίας, σήμερα η Ουμ Καΐς της Ιορδανίας), ο οποίος έζησε τον 1ο π.Χ. αιώνα, αποκαλούσε τη Συρία «μια χώρα που είναι ολόκληρος ο κόσμος»,...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΜΕΛΕΤΕΣ - ΔΟΚΙΜΙΑ
Σταύρος Λυγερός: «Η ισλαμική τρομοκρατία»

«Δεν είναι τυχαίο ότι κανείς Σέρβος δεν πραγματοποίησε τυφλή τρομοκρατική επίθεση σε κάποια δυτική μεγαλούπολη παρότι η χώρα του βομβαρδίσθηκε και ακρωτηριάστηκε από το ΝΑΤΟ». Αυτή είναι μία από τις...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Το μήνυμά σας

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 7
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER