John Sutherland: «Μικρή Ιστορία της Λογοτεχνίας» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ
John Sutherland: «Μικρή Ιστορία της Λογοτεχνίας» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ

John Sutherland: «Μικρή Ιστορία της Λογοτεχνίας» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ

Η Λογοτεχνία είναι η τέχνη του λόγου και τέτοια απαιτεί ή, τουλάχιστον, οφείλει να είναι και η Ιστορία της. Να τέρπει τον αναγνώστη και να τον προκαλεί να διασχίσει τον μικρό ωκεανό των τετρακοσίων σελίδων της. Να είναι, κατά το ρωμαϊκώς λεγόμενο, dulcis et utilis.

Για την τραγωδία μάς λέει ότι είναι μια άλλη ψηλή κορυφή και ότι δεν υπάρχει καλύτερο θέατρο από αυτό που έγραψαν οι αρχαίοι μας τραγικοί. Μάλιστα, μπαίνει αμέσως στη διάκριση του «τρομερού» από το «τραγικό». Ποια είναι η διαφορά ανάμεσά τους; Την απάντηση την έχει δώσει ο Αριστοτέλης στο Περί Ποιητικής έργο του. Για τους κοινούς θνητούς ισχύει το τρομερό, για τους ήρωες και θεούς το τραγικό. Στον Αριστοτέλη επίσης θα βρούμε την απάντηση στο τι είναι «αμαρτία», πώς λειτουργεί ο «έλεος και φόβος», η «κάθαρση». Μας λέει ακόμα πως «το θεατρικό έργο είναι εξαίσια κατασκευασμένο, είναι αντικείμενο αισθητικής ομορφιάς […] σαν τον Παρθενώνα», είναι το πιο φιλόδοξο είδος, «το πιο σπουδαίο», διότι διερευνά τα μεγάλα ερωτήματα που απασχολούν τον άνθρωπο και μας κάνει καλύτερους ανθρώπους.

Και μπαίνει στο κεφάλαιο Αγγλία, στην οποία αφιερώνει εκτενείς σελίδες με ονόματα λογοτεχνών και τίτλους έργων, σχόλια κοινωνικά και καλλιτεχνικά, αρχίζοντας από τον γενάρχη της λογοτεχνίας, Τσόσερ, που πήρε και τον τίτλο του Dan (Dominus). Είναι αυτός που έγραψε τις Ιστορίες του Καντέρμπερι,που είναι ένας καθρέφτης των κοινωνικών θεμάτων της εποχής. Και μετά μπαίνει στο «Θέατρο του Δρόμου», στον βάρδο Σαίξπηρ που τελειοποίησε τον μονόλογο, που κατάφερε να μπαίνει στον νου των προσώπων επί σκηνής, που όλη η ζωή, έλεγε ο Σαίξπηρ, είναι μια σκηνή, όπως το «θέατρο Σφαίρα». Και ακολουθεί ολόκληρη στρατιά με σπουδαίους εκπροσώπους του είδους: Τζον Νταν, Μίλτον και Σπένσερ, οι οποίοι έκαναν μεγάλα βήματα στην λογοτεχνία. Ο Μίλτον, μάλιστα, με τον Απολεσθέντα Παράδεισο επεχείρησε να γράψει ένα μεγάλο έπος για την Αγγλία, στην αγγλική γλώσσα, για μορφωμένους όμως Άγγλους. Με το πέρασμα του χρόνου εμφανίζονται οι Ρομαντικοί· ο Λόρδος Μπάιρον, ο Κιτς, ο Σέλεϊ, η Τζέιν Όστεν και η Σαρλότ Μπροντέ, έρχεται έπειτα ο Ντίκενς, που έκανε ήρωές του τα παιδιά και πίστευε πως η δύναμη της μυθοπλασίας θα μπορούσε να βελτιώσει την κοινωνία. Ακολουθούν οι Εστέτ, με επικεφαλής τον ιδιοφυή Όσκαρ Ουάιλντ, και παράλληλα πετάγεται στη Γαλλία για να μιλήσει για τον Προυστ και τον Μποντλέρ, αργότερα για τον απαισιόδοξο Καμί και τον συνοδοιπόρο του σκοτεινό Κάφκα, στην Πράγα. Διασκελίζοντας τον Ατλαντικό θα μιλήσει για τον Ουόλτ Ουίτμαν, που πίστευε πως η ζωή του ήταν το τελειότερο έργο τέχνης του, πράγμα που απέδειξαν με το παράδειγμά τους καταστροφικά και ο Ουάιλντ και ο Μποντλέρ. Η Αγγλία διαπρέπει και στο «παράλογο» με Μπέκετ και Πίντερ, αλλά κοντά σ’ αυτούς βρίσκεται και ο Ιταλός Πιραντέλο, όλοι τους «μηχανές που εκκρίνουν πλαστό νόημα στον κόσμο». Το «παράλογο» στην Αμερική δεν ρίζωσε, μας λέει, ρίζωσε όμως η οργή, όπως φαίνεται στα έργα του Άρθουρ Μίλερ, Τενεσί Ουίλιαμς, Έντουαρντ Άλμπι και Ευγένιου Ο’ Νιλ, που θεωρούσε την οικογενειακή ζωή κόλαση. Τα θέματα είναι πολλά και αφορούν και παράπλευρες πτυχές της δημιουργίας, όπως τυπογραφία, εκτύπωση, πνευματικά δικαιώματα, βιβλία για παιδιά, βιβλία που μεταφέρθηκαν στον κινηματογράφο, αλλαγές που υπέστησαν, θετικά και αρνητικά του εγχειρήματος και πολλά άλλα, πολύ ενδιαφέροντα.

Το βιβλίο συμπληρώνουν πίνακες ονομάτων και τίτλων. Πρόκειται για ένα πολύ ωραίο και απολαυστικό ανάγνωσμα. Διαβάζεται εύκολα αλλά απαιτεί και μεγάλη προσοχή, για να μπορέσει να αφομοιωθεί το πολύτιμο υλικό του.

Μικρή ιστορία της λογοτεχνίας
John Sutherland
μετάφραση: Γιώργος Λαμπράκος
εικονογράφηση: Sarah Young
Πατάκης
400 σελ.
Τιμή € 18,80
001 patakis eshop


 

Τα σχόλια σας

Κάντε το σχόλιο σας, με σύνδεση από το facebook ή συμπληρώστε τα στοιχεία σας, στην παρακάτω φόρμα.

 


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΜΕΛΕΤΕΣ - ΔΟΚΙΜΙΑ
Ευάνθης Χατζηβασιλείου: «Βιώματα του Μακεδονικού Ζητήματος»

Μπορεί η εν ψυχρώ εθνοκάθαρση των μουσουλμάνων από τους Σέρβους της Βοσνίας το 1995 στη Σρεμπρένιτσα να σόκαρε την Ευρώπη κι ολόκληρο τον κόσμο υπενθυμίζοντας ότι η πυριτιδαποθήκη των Βαλκανίων...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΜΕΛΕΤΕΣ - ΔΟΚΙΜΙΑ
Κώστας Βούλγαρης: «Η μεταμυθοπλασία στη νεοελληνική πεζογραφία»

Η Μεταμυθοπλασία στη νεοελληνική πεζογραφία του Κώστα Βούλγαρη είναι ένας ογκώδης τόμος που ο συγγραφέας τον έστησε με πολύ μεράκι, φιλοδοξώντας να ερμηνεύσει τον όρο «μεταμυθοπλασία». Συγκεντρώνει, λοιπόν, τα πάντα...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΜΕΛΕΤΕΣ - ΔΟΚΙΜΙΑ
Απόστολος Δοξιάδης: «Λέγοντας και ξαναλέγοντας»

Επτά επιφανείς συγγραφείς, ποιητές, μεταφραστές, πανεπιστημιακοί καθηγητές παίρνουν τη σκυτάλη ο ένας από τον άλλο, σκυτάλη είναι η Έρημη Χώρα που παρέλαβαν από τον Τ. Σ. Έλιοτ, και ο καθένας την προσαρμόζει στα...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Το μήνυμά σας

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

 

Το email σας: