ΛΟΥΤΣΙΑΝΑ ΜΠΕΝΙΝΚΑΖΑ: ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ ΣΤΙΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΦΟΙΤΗΤΙΚΗ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ κριτική του Θανάση Αντωνίου

ΛΟΥΤΣΙΑΝΑ ΜΠΕΝΙΝΚΑΖΑ: ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ ΣΤΙΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΦΟΙΤΗΤΙΚΗ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ κριτική του Θανάση Αντωνίου

Στο παρόν έργο παρουσιάζει πληθώρα απαντήσεων από τους ερωτώμενους φοιτητές και ομαδοποιεί τις απαντήσεις τους (εκτενή αποσπάσματα των οποίων περιέχει όλο το βιβλίο) προκειμένου να εξαγάγει συμπεράσματα για μια σειρά έννοιες που αφορούν αυτή καθεαυτή την εκπαιδευτική διαδικασία. Έτσι, στο πλαίσιο αυτό, έχουμε την ευκαιρία να «ακούσουμε» τους φοιτητές να σχολιάζουν πτυχές του βίου τους που συνδέονται αλλά τελικά ξεπερνούν τα όρια της εκπαίδευσης: τα παιδιά σχολιάζουν την αδικία και την αξιοκρατία στο εκπαιδευτικό σύστημα, την αμφίβολη αξία του πτυχίου και την πίεση που υπέστησαν για να σπουδάσουν και, τελικά, την ίδια τη διαδικασία της μάθησης (βαρετά ή ακατάληπτα μαθήματα, δυσνόητες θεματικές, δύσκολες εργασίες, «παπαγαλία» κ.ά.).

Αν και η συντριπτική πλειοψηφία των ερωτώμενων θεωρεί την αντιγραφή καταδικαστέα συμπεριφορά, τα παιδιά, με την αφορμή της συμπλήρωσης των ερωτηματολογίων και της συζήτησης με την καθηγήτρια, βρίσκουν την ευκαιρία να σχολιάσουν επίσης το ίδιο το εκπαιδευτικό σύστημα, μάλιστα ορισμένα από αυτά καταφεύγουν σε εμπνευσμένα πολιτικοπαιδαγωγικά επιχειρήματα, καθώς είτε αμφισβητούν την έννοια της εντιμότητας είτε απορρίπτουν την έννοια της ατομικής αξιολόγησης, με αποτέλεσμα, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η συγγραφέας, να προσλαμβάνει η αντιγραφή θετικό πρόσημο στη σκέψη τους.

ΣΥΝΕΧΕΣ ΣΩΣΤΟΥ-ΛΑΘΟΥΣ

Στα δύο τελευταία κεφάλαια του έργου, η Λ. Μπενινκάζα εισέρχεται στο κέντρο του εκπαιδευτικού προβληματισμού κι επιχειρεί μια ανάλυση του φαινομένου της αντιγραφής, ξεκινώντας από την ερμηνεία του ίδιου του φοιτητικού λόγου που περιγράφει ή δικαιολογεί το φαινόμενο της αντιγραφής/λογοκλοπής.

Αν κι επαναλαμβάνει αρκετές φορές ότι δεν αντιμετωπίζει τα λόγια των φοιτητών με κριτήρια αλήθειας, εντούτοις εκτιμάει ότι τα παιδιά εκπέμπουν πολύ σημαντικά μηνύματα κι εκφράζουν ηχηρές εμπειρίες – από το σύνολο της ζωής τους, κι όχι μόνο τη φοιτητική. Για παράδειγμα, η ασάφεια ανάμεσα στο σωστό και το λάθος, το γεγονός δηλαδή ότι τα παιδιά θεωρούν την αντιγραφή ως το αποτέλεσμα μιας εμπειρίας κι όχι αυτοσκοπό, ως αποκούμπι ή «καβάντζα» κατά την εξέταση, και την υιοθετούν ακόμα κι όταν πάνε σχετικά διαβασμένα, είναι ένα από τα μεγάλα ζητήματα που ανοίγει το εν λόγω βιβλίο. Στο ίδιο μήκος κύματος, έχει ενδιαφέρον ο τρόπος με τον οποίο αναλύεται από τη συγγραφέα η ηθική και μάλιστα η ηθική της κοινότητας, εν προκειμένω της φοιτητικής: αλληλοβοήθεια, συνεργασία, συντροφικό πνεύμα, ακόμα κι ο νόμος της σιωπής χαρακτηρίζουν το πλέγμα των σχέσεων σχετικά με την αντιγραφή στις εξετάσεις.

Η Λ. Μπενινκάζα ασφαλώς κι έχει άποψη για το φαινόμενο που τόσο διεξοδικά μελετάει: θεωρεί την αντιγραφή ως «εφαρμογή μιας ατομικής δικαιοσύνης», ως αντικατάσταση μιας μορφής αδικίας –αυτής του εκπαιδευτικού συστήματος εν γένει– με μια άλλη, ενώ αναρωτιέται αν η αντιγραφή δεν είναι τελικά μια μορφή αντίστασης ή ανυπακοής, αλλά μια «ναρκισσιστική απόρριψη του κανόνα».

Η ίδια πάντως, με τη βοήθεια των ερωτώμενών της, καταλήγει σε μια σειρά συμπεράσματα, ενώ εκφράζει και τα παράπονά της για την αντιμετώπιση που είχε στη συνέχεια η πρόσκλησή της για μια ευρύτερη συζήτηση για τα εκπαιδευτικά ζητήματα, πρόσκληση που απεύθυνε στους φοιτητές αλλά, δυστυχώς, δεν πήρε απάντηση.

001 patakis eshopΑντιγραφή στις εξετάσεις και φοιτητική κουλτούρα
Μια εμπειρική έρευνα

Επίκεντρο
256 σελ.
Τιμή € 17,00


 

Τα σχόλια σας

Κάντε το σχόλιο σας, με σύνδεση από το facebook ή συμπληρώστε τα στοιχεία σας, στην παρακάτω φόρμα.

 


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΜΕΛΕΤΕΣ - ΔΟΚΙΜΙΑ
Leonard Mlodinow: «Τα βήματα του μεθυσμένου»

«[…] ο ανθρώπινος νους είναι έτσι φτιαγμένος ώστε να εντοπίζει για κάθε γεγονός μια ορισμένη αιτία, και για τον λόγο αυτό δυσκολεύεται να αποδεχθεί την επιρροή άσχετων ή τυχαίων παραγόντων. Άρα, το...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΜΕΛΕΤΕΣ - ΔΟΚΙΜΙΑ
Θεόδωρος Β. Θάνος: «Σχολική διαμεσολάβηση: Θεωρία, εφαρμογή, αξιολόγηση»

Τα τελευταία χρόνια η σχολική βία και εκφοβισμός και οι δυνατότητες αντιμετώπισής τους βρίσκονται στο επίκεντρο του κοινωνικού, εκπαιδευτικού και επιστημονικού ενδιαφέροντος. Ο αγγλικός όρος...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΜΕΛΕΤΕΣ - ΔΟΚΙΜΙΑ
Γιάνης Βαρουφάκης: «Η αρπαγή της Ευρώπης»

«Μόλις αρχίσει η καταιγίδα, ο τραπεζίτης συμπεριφέρεται σαν καπετάνιος του γλυκού νερού. Όχι μόνο εγκαταλείπει το πλοίο αλλά και, στη βιασύνη του να μπει στη σωστική λέμβο πριν από τους υπολοίπους,...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Το μήνυμά σας

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

 

Το email σας: