ΜΑΞ ΤΣΑΡΛΣΓΟΥΟΡΘ: ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΙΑ κριτική της Ανθούλας Δανιήλ

Ο όρος «μεταμοντερνισμός» χαρακτηρίζεται ως παραπλανητικό όνομα διαφόρων τάσεων που έδειξαν ότι οι θρησκείες είναι «κατασκευάσματα» και «επινοήματα», με αποτέλεσμα να μπορεί κανείς να τις ερευνήσει με την αποδόμηση, ήτοι με την έρευνα των ιστορικών και κοινωνικών συνθηκών μέσα στις οποίες γεννήθηκαν.

Ο συγγραφέας τονίζει ότι εστιάζει στη σχέση του φιλοσοφικού λόγου με το θρησκευτικό πεδίο και επικεντρώνει τη μελέτη του στις μονοθεϊστικές θρησκείες. Η φιλοσοφία της θρησκείας είναι δημιούργημα, κυρίως, της Δυτικής παράδοσης και ο υπερδισχιλιετής διάλογος φιλοσοφίας και θρησκείας είναι μια παράδοση ισάξια της εμφάνισης των φυσικών επιστημών τον 16ο και 17ο αιώνα στην Ευρώπη. Ακόμα, ο συγγραφέας διευκρινίζει πως δεν θα ασχοληθεί λεπτομερώς με τις φεμινιστικές απόψεις επί του θέματος.

Οι τύποι θεώρησης του θέματος είναι πέντε. Ο πρώτος σχετίζεται με τη θρησκευτική θεώρηση της πραγματικότητας, ο δεύτερος συνδέεται με τον στοχασμό του Θωμά Ακυινάτη και την «αποφατική οδό», ήτοι το θέμα της γνώσης περί Θεού στηρίζεται στο τι δεν ξέρουμε και όχι στο τι ξέρουμε. Ο τρίτος, του Καντ, υποστηρίζει ότι ούτε ξέρουμε πως υπάρχει Θεός ούτε ότι δεν υπάρχει, και την ύπαρξή του την αντιλαμβανόμαστε μέσα από την αίσθηση του καθήκοντος. Ο τέταρτος τύπος βλέπει τη φιλοσοφία ως μετα-λογικό εγχείρημα και ένας στοχασμός για να έχει νόημα πρέπει να μπορεί να επαληθευτεί. Άλλοι, πάλι, όπως ο Βίττγκενσταϊν, υποστηρίζουν πως η φιλοσοφία δεν έχει σκοπό να εξηγήσει τον κόσμο, αλλά να μας υπενθυμίσει τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούμε τη γλώσσα. Ο πέμπτος τύπος ανήκει στους μεταμοντέρνους στοχαστές, οι οποίοι υποστηρίζουν την αποκάθαρση της φιλοσοφίας από τη «μεταφυσική» που διαστρέβλωσε τις παραδοσιακές μεθόδους της φιλοσοφίας.

Στο βιβλίο αυτό ο Τσάρλσγουορθ ασχολείται με τη Δυτική παράδοση, κυρίως, και περιστασιακά με την Ανατολική σκέψη, εφόσον το θέμα είναι καθαρά δημιούργημα της Δυτικής σκέψης, διότι αυτό που ονομάζουμε «φιλοσοφία της θρησκείας» υπήρξε ιστορικό αποτέλεσμα της συνάντησης της ελληνικής φιλοσοφίας, της ελληνικής σκέψης, με τις μεγάλες μονοθεϊστικές θρησκείες της Μέσης Ανατολής με τις οποίες συμπορεύτηκε. Γιατί, εντέλει, οι Έλληνες είναι οι πρώτοι που έκαναν τη διάκριση του φιλοσοφικού λόγου από τη μυθική σκέψη.

Το βιβλίο, στην καλή και κατανοητή μετάφραση του Χρήστου Τριανταφυλλόπουλου, θίγει ένα θέμα που, παρά τη διεξοδική και στους πέντε τύπους διερεύνησή του, παραμένει ανοιχτό και γοητευτικό.

001 patakis eshopΦιλοσοφία και θρησκεία
Τυπολογία των σχέσεών τους από την αρχαιότητα έως σήμερα

μετάφραση: Χρήστος Τριανταφυλλόπουλος
επιμέλεια: Γιάννης Α. Δημητρακόπουλος
Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης
364 σελ.
Τιμή € 20,00


 

Τα σχόλια σας

Κάντε το σχόλιο σας, με σύνδεση από το facebook ή συμπληρώστε τα στοιχεία σας, στην παρακάτω φόρμα.

 


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΜΕΛΕΤΕΣ - ΔΟΚΙΜΙΑ
Θανάσης Αγάθος: «Η κινηματογραφική όψη του Γρηγορίου Ξενόπουλου»

Όλοι ξέρουμε ότι λογοτεχνία και κινηματογράφος είναι δύο τέχνες που έχουν μεταξύ τους μια συνεχή και δημιουργική συνομιλία. Από τότε που εμφανίστηκε η, τελικά, έβδομη τέχνη (στα τέλη του 19ου αι.,...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΜΕΛΕΤΕΣ - ΔΟΚΙΜΙΑ
Τσαρλς Γκλας: «Η Συρία φλέγεται – Το Ισλαμικό Κράτος και ο θάνατος της Αραβικής Άνοιξης»

Ο Έλληνας ποιητής Μελέαγρος από τα Γάδαρα (αρχαία πόλη της Συρίας, σήμερα η Ουμ Καΐς της Ιορδανίας), ο οποίος έζησε τον 1ο π.Χ. αιώνα, αποκαλούσε τη Συρία «μια χώρα που είναι ολόκληρος ο κόσμος»,...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΜΕΛΕΤΕΣ - ΔΟΚΙΜΙΑ
Σταύρος Λυγερός: «Η ισλαμική τρομοκρατία»

«Δεν είναι τυχαίο ότι κανείς Σέρβος δεν πραγματοποίησε τυφλή τρομοκρατική επίθεση σε κάποια δυτική μεγαλούπολη παρότι η χώρα του βομβαρδίσθηκε και ακρωτηριάστηκε από το ΝΑΤΟ». Αυτή είναι μία από τις...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Το μήνυμά σας

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER