PASI SAHLBERG: ΦΙΝΛΑΝΔΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ κριτική του Απόστολου Σπυράκη

Σήμερα όσο ποτέ άλλοτε στις σύγχρονες, ιδιαίτερες και μοναδικές συνθήκες, η επιστημονική και πολιτισμική συνέχεια που περνά μέσα από τα κανάλια της οργανωμένης εκπαίδευσης χρειάζεται να επιτευχθεί με τέτοιον τρόπο, ώστε να υπερισχύσουν οι θετικές δυνάμεις της δημιουργικότητας, της αλληλεγγύης και της συνεργασίας των ανθρώπων και των λαών του πλανήτη.

Ο Pasi Sahlberg θεωρείται ακαδημαϊκός παγκόσμιας εμβέλειας και αυθεντία σε θέματα εκπαίδευσης ανά τον κόσμο. Γεννήθηκε από γονείς δασκάλους και μεγάλωσε σ' ένα χωριό της βόρειας Φινλανδίας έχοντας το προνόμιο, όπως λέει, να γνωρίζει τα μυστικά της τάξης αφού είχαν φύγει όλοι οι συμμαθητές του, γεγονός που το έβρισκε συναρπαστικό. Δίδαξε επί εφτά χρόνια Μαθηματικά και Φυσική σ' ένα γυμνάσιο του Ελσίνκι, εργάστηκε στην εκπαιδευτική διοίκηση και στο Παιδαγωγικό Τμήμα του πανεπιστημίου έχοντας ταυτόχρονα την ευθύνη για τη στρατηγική επαγγελματικής εξέλιξης στο Υπουργείο Παιδείας. Φεύγοντας από τη Φινλανδία ανέλαβε σημαντική θέση στην Παγκόσμια Τράπεζα, από όπου παρείχε συστηματική υποστήριξη επί εκπαιδευτικών ζητημάτων σε χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, της Βόρειας Αφρικής, της Κεντρικής Ασίας και της Μέσης Ανατολής, έχει κάνει πάνω από 250 εναρκτήριες ομιλίες και έχει δώσει περισσότερες από 100 συνεντεύξεις σχετικά με το φινλανδικό μοντέλο στις μεγαλύτερες εφημερίδες, στα γνωστότερα περιοδικά και σε παγκόσμια τηλεοπτικά δίκτυα.

Εξηγεί στο παρόν βιβλίο, που τα ελληνικά ήταν η πρώτη γλώσσα στην οποία μεταφράστηκε, τη δομή και τα μυστικά της επιτυχίας του φινλανδικού «Τέταρτου δρόμου», όπως αποκαλείται διεθνώς, ένας δρόμος που έχει γίνει αντικείμενο μελέτης από χώρες όπως η Νέα Ζηλανδία και η Κορέα, η Κίνα και ο Καναδάς. Πώς, δηλαδή, μια μικρή χώρα, γνωστή για μια απ' τις μεγαλύτερες εταιρείες τηλεφωνίας και τους περίφημους οδηγούς των αγώνων ταχύτητας, μια χώρα με επίπεδα παιδικής φτώχειας γύρω στο 4% (20% στις ΗΠΑ), μια χώρα τοποθετημένη δίπλα σε μια υπερδύναμη, όπως ήταν η Σοβιετική Ένωση, στην οποία έπρεπε να παραχωρήσει το 12% των εδαφών της μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, να αποπληρώσει δυσβάστακτες πολεμικές αποζημιώσεις και να δώσει εδάφη για στρατιωτικές βάσεις, σύμφωνα με τις συνθήκες που υπογράφτηκαν από τους ισχυρούς του πλανήτη – πώς, λοιπόν, αυτή η χώρα κατάφερε να ορθοποδήσει και να εξελιχθεί χάρη στη νοοτροπία της, που τη χαρακτηρίζει ο μινιμαλισμός, η δύναμη της θέλησης, το πείσμα μπροστά στις αντιξοότητες, η πραότητα, η εμπιστοσύνη στις αρχές, η αφοσίωση στην κοινωνική ομάδα, η συναίνεση και η αποδοχή της πραγματικότητας, το πνεύμα αλληλεγγύης και η πρακτική σκέψη των πολιτών της. Οι πολίτες δεν θεωρητικολογούν αλλά ψάχνουν για λύσεις ουσιαστικές στα προβλήματά τους χρησιμοποιώντας ως κινητήρια δύναμη το εκπαιδευτικό τους σύστημα, του οποίου οι βασικές αρχές έχουν παραμείνει σταθερές τα τελευταία τριάντα πέντε χρόνια, ανεξάρτητα από το πέρασμα είκοσι διαφορετικών κυβερνήσεων και τριάντα υπουργών Παιδείας – ένα σύστημα που προσαρμόζεται, όμως, στις επιταγές και τις προκλήσεις των καιρών, ώστε να εκπληρώνει τις υψηλές του προσδοκίες. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι ένα προϊόν αυτού του συστήματος, ένας πρώην δάσκαλος δημοτικού σχολείου, ο Martti Ahtisaari, εξελίχθηκε σε διεθνή διπλωμάτη, πρόεδρο της χώρας, βραβεύτηκε με το Νόμπελ Ειρήνης για να γίνει τελικά διακεκριμένος παγκόσμιος ειρηνευτής.

Στην αυγή του 21ου αιώνα, η σωστή και δίκαιη εκπαίδευση αποτελεί πρώτιστο δικαίωμα κάθε μέλους της κοινωνίας, καθώς όλο και περισσότερο η ευημερία των ανθρώπων εξαρτάται από τη γνώση, τις δεξιότητες και την κοσμοθεωρία που τους προσφέρει μια καλή μόρφωση. Σήμερα η απόκτηση πληροφοριών πραγματοποιείται μέσα από άλλους δρόμους, κυρίως μέσ' από το διαδίκτυο, κι αυτό που χρειάζονται οι καινούργιες γενιές είναι σωστή καλλιέργεια του ομαδικού πνεύματος σε εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο, και η συνειδητοποίηση της ανάγκης, που είναι πιο δυνατή από ποτέ, οι άνθρωποι να μοιραστούν μεταξύ τους όσα γνωρίζουν. Η παιδεία πλέον πρέπει να στοχεύει στις εξατομικευμένες ανάγκες κάθε μαθητή, στην παροχή εμπειριών μέσα από εργαστηριακές τεχνικές και χειροπιαστές εμπειρίες, που θα εξασκήσουν τους μαθητές στην επινοητικότητα, την υπομονή και την αποφασιστικότητα.

Σήμερα όσο ποτέ άλλοτε ο πλούτος των εθνών εξαρτάται όλο και περισσότερο από την τεχνογνωσία και οι συνέπειες της πρόσφατης παγκόσμιας οικονομικής κρίσης ρίχνουν σε απόγνωση τους άνεργους νέους σε τέτοιο βαθμό, ώστε η οργή τους να απειλεί κυβερνήσεις και παγκόσμια συστήματα. Σ' αυτό το τοπίο η παιδεία καλείται να παίξει έναν ρόλο συνεκτικό και καθοδηγητικό, εξισορροπώντας τις διαλυτικές κεντρόφυγες δυνάμεις που οδηγούν σε αποδιάρθρωση των κοινωνικών ιστών. Σ' αυτό το τοπίο τα σύγχρονα εκπαιδευτικά συστήματα καλούνται να χαράξουν δρόμους καινούργιους, που θα οδηγήσουν σε διαπλανητικές συνθήκες ειρηνικής συνύπαρξης και συνεργασίας, εκεί όπου η ατομικότητα και το πατριωτικό πνεύμα παίρνουν μια άλλη υπόσταση προσφέροντας ψηφίδες διαφορετικές και ποικίλες στο σύγχρονο μωσαϊκό του πολιτισμού. Σήμερα όσο ποτέ άλλοτε στις σύγχρονες, ιδιαίτερες και μοναδικές συνθήκες, η επιστημονική και πολιτισμική συνέχεια που περνά μέσα από τα κανάλια της οργανωμένης εκπαίδευσης χρειάζεται να επιτευχθεί με τέτοιον τρόπο, ώστε να υπερισχύσουν οι θετικές δυνάμεις της δημιουργικότητας, της αλληλεγγύης και της συνεργασίας των ανθρώπων και των λαών του πλανήτη.

1-patakis-linkΦινλανδικά μαθήματα
Τι μπορεί να μάθει ο κόσμος από την εκπαιδευτική αλλαγή στη Φινλανδία;
Pasi Sahlberg
μετάφραση: Ελένη Κοτσυφού
Επίκεντρο
329 σελ.
Τιμή € 23,00


 

Τα σχόλια σας

Κάντε το σχόλιο σας, με σύνδεση από το facebook ή συμπληρώστε τα στοιχεία σας, στην παρακάτω φόρμα.

 


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΜΕΛΕΤΕΣ - ΔΟΚΙΜΙΑ
Συλλογικό: «Αντιγόνη»

στίχοι εμπράγματοι, σαν κίονες δωρικοί με ιωνική επίστεψη. Είναι γνωστό και χιλιοειπωμένο. Η Σοφοκλέους Αντιγόνηδεν είναι μόνο ελληνικό αλλά παγκόσμιο αριστούργημα. Η ενασχόληση με το έργο αυτό είναι διεθνής και η διδασκαλία...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΜΕΛΕΤΕΣ - ΔΟΚΙΜΙΑ
Χαράλαμπος Μ. Ανδρεόπουλος: «Η Εκκλησία κατά τη δικτατορία 1967-1974»

Ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος (Κοτσώνης) είναι η πιο σκοτεινή φυσιογνωμία στην ιστορία της ελληνικής Εκκλησίας τον εικοστό αιώνα. Προερχόμενος από τις παρεκκλησιαστικές οργανώσεις που είχαν καταστεί...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΜΕΛΕΤΕΣ - ΔΟΚΙΜΙΑ
Κυριάκος Δ. Κεντρωτής: «Το ποδόσφαιρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης»

Στις 13 Ιουλίου 2017, κατακαλόκαιρο και εν μέσω του δεύτερου φετινού καύσωνα, ο Πανιώνιος έδωσε στη Νέα Σμύρνη έναν ποδοσφαιρικό αγώνα ενάντια στη σλοβενική Γκόριτσα στο πλαίσιο του δεύτερου...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Το μήνυμά σας

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER