A+ A A-

Μιχάλης Μοδινός: «Εκουατόρια» κριτική του Χρίστου Παπαγεωργίου

Εκουατόρια Μιχάλης Μοδινός Καστανιώτης


Πριν συγκροτήσουμε το παρόν κείμενο σε κριτικό σώμα, είναι αναγκαίες τρεις επισημάνσεις, που έχουν να κάνουν και με την επαφή του γράφοντος απέναντι στα πεζά του Μοδινού, αλλά και με την εν γένει αφομοίωσή τους. Πράγματι, είναι γεγονός πως δεν έχουμε βαθιά αναγνωστική διερεύνηση του συγκεκριμένου δημιουργού, πλην κάποιων οικολογικών δικών του προσπαθειών, ίσως και κάποιων εξωλογοτεχνικών πληροφοριών. Άρα, εκ των πραγμάτων, θα παραμείνουμε προσηλωμένοι στην Εκουατόρια, έργο το οποίο ειλικρινά μας υπερβαίνει, και με τον συγκεκριμένο χωροχρόνο στον οπoίο αναπτύσσεται, αλλά και στην εκπληκτική του διάρθρωση, η οποία μας καθηλώνει. Απ’ την άλλη –σκέφτομαι– οι κριτικοί (πολύ δε περισσότερο οι αναγνώστες) δεν είναι πανεπιστήμονες, δεν είναι δυνατόν να γνωρίζουν τα πάντα, δεν είναι δυνατόν να αξιολογούν θέματα συγγραφέων οι οποίοι έχουν κάνει πριν ολοκληρώσουν το έργο τους τεράστια έρευνα, ταξίδια, βιβλιογραφίες και πάει λέγοντας. Δεν είναι δυνατόν δηλαδή (οι κριτικοί) να μπορούν να κριτικάρουν όλους τους μικρόκοσμους που ολοκληρώνουν οι πεζογράφοι, προσπαθώντας πάντα να πρωτοτυπούν και να δείχνουν και να είναι πρωτοπόροι. Άρα, και παρά το γεγονός ότι η Εκουατόρια είναι ένα βιβλίο απαιτητικό και δύσκολο, που θέλει προσοχή και προσήλωση, που απαντά σε κάθε ερώτηση και απορία που προκύπτει, που υπαινίσσεται αλλά και υποθέτει, τέλος, που χωρίς την παραμικρή αμφιβολία λειτουργεί ως μυθιστορία παρά ως μυθιστόρημα (αφού και η έκταση αλλά και το ιστορικό υπόβαθρο το συνηγορούν), η ουσία είναι πως η δική μας διαμεσολαβητική απόπειρα θα είναι άκρως περιορισμένη, ημιτελής και πάραυτα αναφορική.

 

Εμφανίσεις: 959

Περισσότερα...

Ελένη Λαδιά: «Η Φερέοικη» κριτική της Ελένης Λιντζαροπούλου

Ελένη Λαδιά: «Η Φερέοικη» κριτική της Ελένης Λιντζαροπούλου


Ένα χρόνο μετά τις Θεές, το πολυσήμαντο μυθιστόρημα της Ελένης Λαδιά στο οποίο αναβίωναν τα μυθολογικά αρχέτυπα της μητέρας και της κόρης παράλληλα με την πρόσφατη ιστορία της Ελλάδας, και ενώ μόλις κυκλοφορούν και επανακυκλοφορούν τα σπουδαία δοκίμιά της: το Ποικιλόγραφο βιβλίο, η ήδη αγαπημένη στους αναγνώστες της πολύτιμη συλλογή κειμένων τα οποία ξεδιπλώνουν την ευρύτατη θεματογραφία της συγγραφέως από το 1972 μέχρι το 2012, τα εξαίρετα Άλογα των συγγραφέων, ένα στολίδι μικρών δοκιμίων με γλωσσικό δυναμισμό και ακριβό περιεχόμενο, τα Άρθρα για την καβαφική ποίηση, ένα βιβλίο παρακαταθήκη για τις επόμενες γενιές και για κάθε μελετητή που έρχεται να δείξει πώς πρέπει να προσεγγίζεται και να μελετάται η ποίηση του μεγάλου Αλεξανδρινού, αναδεικνύοντας την ουσία και την αισθαντικότητά της, και το νεότερο της Η σημασία του Ξένου, ένα δοκίμιο-οδηγός για τη σκέψη μας, το οποίο μας γνωρίζει την έννοια του ξένου έτσι όπως αυτή μεταβάλλεται και αλλάζει από τα ομηρικά χρόνια ως τη χριστιανική εποχή, η πολυβραβευμένη και πολυγραφότατη πεζογράφος, με περισσότερους από 40 τίτλους βιβλίων και άλλα τόσα χρόνια θητεία στα γράμματα, καταθέτει στα χέρια μας το νέο της μυθιστόρημα με τίτλο: Η Φερέοικη.

 

Εμφανίσεις: 827

Περισσότερα...

Φίλιππος Φιλίππου: «Η κόρη του εφοπλιστή» κριτική της Χρύσας Σπυροπούλου

Φίλιππος Φιλίππου: «Η κόρη του εφοπλιστή» κριτική της Χρύσας Σπυροπούλου


Ο χαλκέντερος συγγραφέας και κριτικός της λογοτεχνίας Φίλιππος Φιλίππου επαναφέρει σε μια ατμοσφαιρική ιστορία του τον δημοσιογράφο Τηλέμαχο Λεοντάρη και τον εμπλέκει σε μια υπόθεση που ξεκινάει από το Λονδίνο και καταλήγει στη σκοτεινή και παρακμιακή πόλη των Αθηνών, κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης.

 

Εμφανίσεις: 695

Περισσότερα...

Κατερίνα Ι. Παπαντωνίου: «Σκοτεινό ασανσέρ» κριτική του Χρίστου Παπαγεωργίου

Σκοτεινό ασανσέρ Κατερίνα Ι. Παπαντωνίου Τόπος


Ποια η διαφορά ανάμεσα σε ένα ελλειπτικό μυθιστόρημα και σε μια νουβέλα, θα αναρωτηθεί αμέσως μόλις κλείσει το βιβλίο ο υποψιασμένος αναγνώστης, γνωρίζοντας πως το πρώτο είδος αφορά σε μια πρωταρχική μυθική αναπαράσταση με μινιμαλιστικό τρόπο, ενώ το δεύτερο μπορεί να περικλείει εφαπτόμενες ιστορίες με κοινό κώδικα και ενιαίο ύφος. Έτσι τείνουμε να αποδεχθούμε την άποψη πως το Σκοτεινό ασανσέρ είναι μια σπονδυλωτή νουβέλα, που αποτελείται από τρεις μονομερώς δουλεμένες υποθέσεις, κοινό χαρακτηριστικό των οποίων αποτελεί αυτό το μέσο με το οποίο κινούμαστε ανάμεσα στους ορόφους των πολυκατοικιών.

 

Εμφανίσεις: 1090

Περισσότερα...

Τόλης Νικηφόρου: «Αγνώστου Στρατιώτου» κριτική της Ελένης Χωρεάνθη

 Αγνώστου στρατιώτου Τόλης Νικηφόρου Μανδραγόρας


Έχω μια παλιά συνήθεια, να αρχίζω το ξεφύλλισμα και την περιδιάβαση κάθε βιβλίου, τις περισσότερες φορές, από το τέλος. Έτσι, δεν μπορώ να μην κάνω το ίδιο και με τα διηγήματα του Τόλη Νικηφόρου και να μην αρχίσω από τους στίχους που προτάσσει ως μότο στο τελευταίο και το πιο «γενναίο» και συγκλονιστικό διήγημα με τίτλο «Μόνος με άλλους έντεκα και την κουβέρτα πάνω απ’ το κεφάλι»:

 

Εμφανίσεις: 653

Περισσότερα...

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr