A+ A A-

Χριστίνα Φραγκεσκάκη: «Πιάνεις χώμα» κριτική της Ελένης Σαραντίτη

Χριστίνα Φραγκεσκάκη: «Πιάνεις χώμα» κριτική της Ελένης Σαραντίτη


«Ξένος εδώ, ξένος εκεί, όπου κι αν πάγω ξένος...»
Παραδοσιακό μακεδονικό τραγούδι της ξενιτιάς

Αυτό είναι το πρώτο βιβλίο για ενηλίκους που έγραψε η Χριστίνα Φραγκεσκάκη, γνωστή, αγαπημένη, και βραβευμένη συγγραφέας βιβλίων για παιδιά. Επάξια βραβευμένη. Και δικαιολογημένα αγαπημένη, καθώς η ποιότητα των βιβλίων της μέχρι σήμερα υπήρξε ξεχωριστή. Σε όλους τους τίτλους, στις σελίδες τους όλες ανασαίνεις σπάνιες ευωδιές που ευφραίνουν την ψυχή και διατηρούν ακέραιη και παλλόμενη την ελπίδα: ευγένεια και ήθος, γλυκασμός και κατανόηση, καρτερία και ανθρωπιά, συγκίνηση και διακριτικότητα. Μα και πίστη στον αγώνα και στις αδιάκοπες προσπάθειες του ανθρώπου να παραμείνει άνθρωπος και ας φυσούν όλα ενάντια.

 

Εμφανίσεις: 1362

Περισσότερα...

Νίκος Δαββέτας: «Ωστικό κύμα» κριτική του Χρίστου Παπαγεωργίου

Ωστικό κύμα Νίκος Δαββέτας Πατάκης


Ένας σοβαρός ποιητής και πεζογράφος, ο οποίος σε κάθε του εμφάνιση ταρακουνά τα λιμνάζοντα ύδατα με τα άκρως ενδιαφέροντα πονήματά του, μπορεί και να μην είναι μεγάλος, μέγιστος ή τεράστιος, μπορεί να μην αγγίζει την τελειότητα –ποιος αλήθεια εκτός των κλασικών το έχει αυτό πετύχει–, μπορεί να μην αφήνει την πένα του να απλωθεί σε μακροσκελείς αναλύσεις –τέτοιες που το μυθιστόρημα ανηλεώς προτάσσει–, είναι όμως ιδιόμορφος, είναι μινιμαλιστής, είναι ιδιαίτερος και δεν είναι άλλος απ' τον μεστό δημιουργό Νίκο Δαββέτα. Και γιατί το λέμε αυτό: Διότι στο τελευταίο του πεζό κείμενο ασχολείται με ένα θέμα το οποίο δεν έχει ακόμη περατωθεί, που βρίσκεται εν εξελίξει, στο οποίο ίσως μας προκύψουν και άλλα επεισόδια και γεγονότα στη συνέχεια, και, καταθέτοντας τώρα το έργο του, υπάρχει πιθανότητα να χάσει θανάτους ή τραυματισμούς, κοινωνικούς ή πολιτικούς, σωματικούς ή ψυχολογικούς, και που, τέλος, ο πόλεμος αυτός που ξέσπασε ανάμεσα στους Τζιχαντιστές και στη Δύση μπορεί να κρατήσει καιρό πολύ, να έχουμε και άλλα πλάνα, και άλλες καταστροφές και ίσως εκεί που δεν το περιμένει κανείς, ξεπερνώντας το Λονδίνο, το Παρίσι ή τις Βρυξέλλες που σήμερα αποτελούν τους πρωταρχικούς στόχους. Άρα, ασχολούμενος ο Δαββέτας με ένα τέτοιο τρομοκρατικό χτύπημα –ασχέτως αν οι δυτικές χώρες έχουν κάνει εγκλήματα στην περιοχή, έχουν εκκινήσει πολέμους, έχουν σκοτώσει αμάχους, έχουν ισοπεδώσει κτίρια, ακόμη και νοσοκομεία–, μπαίνει για τα καλά σε ένα κάδρο, με την απόσταση τη γεωπολιτική, όχι όμως τη χρονική, μέσα απ’ το οποίο σημαδεύει με τον τρόπο του έναν Έλληνα φοιτητή που ασπάστηκε τον Ισλαμισμό, παίρνοντας μέρος σε μια τρομοκρατική ενέργεια στο μετρό του Λονδίνου, και τελικώς καταλήγει φύλλο και φτερό, εντελώς διαμελισμένος και προφανώς αδικαίωτος και πλανημένος. Ο Δαββέτας δεν εστιάζει στον νεαρό φοιτητή, αλλά στη μητέρα του, η οποία πλέον μετά το συμβάν ζει μια ζωή απάρνησης καθώς, χωρισμένη και εξουθενωμένη, καταφεύγει στο εξοχικό της αδερφής της, και μετά από ατέλειωτες ώρες προσβολών από αστυνομικές και άλλες αρχές πηγαίνει με τον τελευταίο Αλβανό που βρίσκεται στην Ελλάδα, ένα ερωτικό ερείπιο, και μένει έγκυος, θέλοντας προφανώς να ξαναγεννήσει ένα αγόρι στη θέση εκείνου που έφυγε, στη θέση εκείνου που δεν την κατάλαβε ποτέ, στη θέση εκείνου ο χαμός του οποίου στάθηκε όχι μόνο χτύπημα οδυνηρό αλλά πολύ περισσότερο δραματική εξέλιξη, άνευ όρων, άνευ αιτιών ή ορίων.

 

Εμφανίσεις: 1093

Περισσότερα...

Βασίλης Λαδάς: «Αφρικανική σκόνη» κριτική του Δημήτρη Μακρίδη

Αφρικανική σκόνη Βασίλης Λαδάς Γαβριηλίδης

 

Στους μπερδεμένους καιρούς μας που ο ανθρωπισμός έχει γίνει ένα με τη δημοσιότητα, πρέπει να ειπωθούν ξανά πράγματα στοιχειώδη. Πως ο σεβασμός και η φροντίδα των μειονεκτούντων άλλων, των έκθετων και των σαλών, δεν μπορεί να συντελείται επιδερμικά και μόνο τις γιορτινές μέρες. Να μετατρέπεται σε ένα ημίωρο χόμπι που το κραυγάζει ο καθένας διαδικτυακά για να δείξει πόσο ευαίσθητος είναι, χαϊδεύοντας παράλληλα τη ματαιοδοξία του. Το νέο βιβλίο του Βασίλη Λαδά έρχεται να μας τα υπενθυμίσει.

Χωρίς διδακτισμούς και μαθήματα ηθικής αλλά με μια προσγειωμένη στην καθημερινότητα ευαισθησία. Ο συγγραφέας επιστρέφει μετά τα Παιχνίδια κρίκετ και ο αέρας του Κρατικού Βραβείου φέρνει Αφρικανική σκόνη. Έτσι τιτλοφορείται το νέο του μυθιστόρημα, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Γαβριηλίδη. Ο λόγος για τη λασποβροχή και τη γκρίζα λάσπη που φέρνουν οι νότιοι άνεμοι τους βροχερούς μήνες. Τίτλος αλληγορικός.

Η δράση του βιβλίου εξελίσσεται όπως πάντα στην Πάτρα, τόπο καταγωγής και κατοικίας του συγγραφέα. Οι χαρακτήρες θα μπορούσαν όμως να ζουν σε οποιαδήποτε πόλη και σε οποιαδήποτε χώρα, όπως και οι ήρωες των προηγούμενων βιβλίων του. Οι προβληματισμοί του κινούνται πάνω στα ίδια κοινωνικά θέματα. Το πώς διαμορφώνεται η ματιά και γενικά η συμπεριφορά μας απέναντι στο άλλο. Το διαφορετικό, το ξένο.

 

Εμφανίσεις: 972

Περισσότερα...

Κατερίνα Αγγελάκη-Ρουκ: «Της μοναξιάς διπρόσωποι μονόλογοι» κριτική της Ασημίνας Ξηρογιάννη

Της μοναξιάς διπρόσωποι μονόλογοι Κατερίνα Αγγελάκη-Ρουκ Καστανιώτης


Της μοναξιάς διπρόσωποι μονόλογοι. Το τελευταίο βιβλίο της Κατερίνας Αγγελάκη-Ρουκ. Τρεις πράξεις. Μετά ένα ιντερμέδιο. Και μετά η τέταρτη πράξη. Και πάλι ιντερμέδιο. Η πέμπτη πράξη, ιντερμέδιο, η έκτη πράξη. Μονόλογοι, αλλά διάλογοι με τον εαυτό. Διάλογοι με τον πόνο, με το χρόνο, με τη θλίψη, με τη μοναξιά, την υποκρισία, με τον καθρέφτη. Δεν μπορούμε παρά να το δούμε ως ένα ενιαίο σύνολο που διαθέτει θεατρικότητα και το χαρακτηρίζει έντονη φιλοσοφική χροιά.

Η ποιήτρια συνηθίζει να φιλοσοφεί στα ποιήματά της, είναι αυτό ένα στοιχείο που αποτελεί ίδιον της ποιητικής της. Χρειάζεται σίγουρα μεγάλη καταβύθιση στο «Εγώ» του δημιουργού αλλά και του ανθρώπου για να συνθέσεις ένα έργο που αγαπά και καταδεικνύει το βάθος. Σκάβοντας κανείς μέσα του έρχεται αντιμέτωπος με την αλήθεια των πραγμάτων, κάτι που είναι εξαιρετικά επίπονο αλλά ουσιαστικό και απολύτως αναγκαίο. Η Ρουκ κάνει έναν απολογισμό, θα έλεγε κανείς, με τη γενναιότητα και την αυθεντικότητα που τη χαρακτηρίζει.

 

Εμφανίσεις: 1452

Περισσότερα...

Γιώργος Χειμωνάς: «Αγάπη σαν ακολασία» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ

Αγάπη σαν ακολασία Γιώργος Χειμωνάς Κριτική


Ο ποιητής Αργύρης Παλούκας, στην επιλογή των αποσπασμάτων από το έργο του Γιώργου Χειμωνά, μάς προσφέρει δείγμα των ποικίλων καταβυθίσεων του σημαντικού πεζογράφου στο νου και στην ψυχή, εκεί από όπου θα ανασύρει όχι άνθη από ροδώνα αλλά αγκάθια, ίσως και σαν εκείνο του Όσκαρ Ουάιλντ που όσο βυθιζόταν στο στήθος του πουλιού τόσο το πουλί κελαηδούσε καλύτερα και κελαηδούσε καλύτερα όσο πέθαινε. Αποσπάσματα από δύσβατες ψυχονοητικές περιπλανήσεις, δηλαδή.

Αντιγράφω, επιλέγω και απομονώνω με τη σειρά μου από την καλογραμμένη «Εισαγωγή» του Α. Παλούκα ό,τι εκείνος γράφει, καθώς το θεωρώ ικανό να αντιπροσωπεύσει τον σπουδαίο αυτόν συγγραφέα που διάβασε την ελληνική, και όχι μόνο, φιλολογία ώς το μεδούλι της. Που είδε πίσω από την ευτρεπισμένη επιφάνεια τον πόνο που απαιτείται για να γεννηθεί το θαύμα. Λέει ο Α. Παλούκας: «Η Αγάπη στην πεζογραφία του Χειμωνά είναι... μια καινούρια λέξη και μια καινούρια έννοια. Αποσυνδέεται από τη συναισθηματική φόρτιση για να περιγράψει τη φανατική αφοσίωση ή την απλή καθημερινή εγγύτητα, την απιστία ή το φόβο της απομάκρυνσης. Εμπεριέχει το ιδανικό και την ίδια στιγμή τον τρόμο για την εξάτμισή του, το όνειρο και την αγωνία του ξυπνήματος. Η αγάπη είναι ένοικος του κόσμου που οραματίζεται ο συγγραφέας (ο άνθρωπος) του νέου κόσμου που θα αντικαταστήσει αυτόν που έχει πεθάνει». Στο απόσπασμα από τους Χτίστες διαβάζουμε: «Αρχίζει μία Αναγέννηση... αδιάφορη για τις σφαγές. Σαν εξουσία δόξας θα παρουσιαστεί. Θα παρουσιαστεί με τη βία, όπως η καταστροφή». Προφητεία; Αποκάλυψη; Δεν είναι ο πρώτος φυσικά που έθεσε έτσι την έννοια της αγάπης. «Πώς αλλιώς, αφού αγαπιούνται οι άνθρωποι/ Θα παραστήσει ο ουρανός τα σωθικά μας/ Και θα χτυπήσει τον κόσμο η αθωότητα/ Με το δριμύ του μαύρου του θανάτου» (Οδυσσέας Ελύτης, Μονόγραμμα, Ι).

 

Εμφανίσεις: 903

Περισσότερα...

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr