A+ A A-

Μαρία Κουγιουμτζή: «Όλα μπορούν να συμβούν μ’ ένα άγγιγμα» κριτική της Ζωής Σαμαρά

Όλα μπορούν να συμβούν μ’ ένα άγγιγμα Μαρία Κουγιουμτζή Καστανιώτης


Οι ανθρώπινες σχέσεις, με όλη τους την ομορφιά και όλη τους την αγριότητα, ξεκινούν από ένα άγγιγμα και χάνονται μέσα σε ένα τοπίο μεταφυσικών αποχρώσεων, σε ένα «σπίτι αιχμαλωσίας», που εξαφανίζεται και επανεμφανίζεται μυστηριωδώς μπροστά στα μάτια μας. Στην αγωνιώδη ερώτηση πότε άρχισε ο εγκλεισμός μας, υπάρχει μόνο μια απάντηση: από την πρώτη στιγμή της ύπαρξής μας.

Η καταξιωμένη πεζογράφος Μαρία Κουγιουμτζή ανοίγει τη νέα συλλογή διηγημάτων της με μια αλληγορία του βάλτου –ύπουλη αιχμαλωσία του βάθους, του βυθού–, που μας κρατά σε εγρήγορση καθ’ όλη τη διάρκεια των αφηγήσεών της, καθώς ο βάλτος μεταμορφώνεται σε σπίτι, σε κλουβί, σε κλειδωμένο δωμάτιο με το κλειδί άφαντο, ή ακόμη σε ανθρώπινο κορμί, με τα μάτια να γίνονται «άφωτες χαραμάδες». Στο πρώτο διήγημα, ο γιατρός που επισκέπτεται ασθενή μέσα στη νύχτα νιώθει μια αόρατη απειλή να αναδύεται από τα βάθη της γης. Όταν φτάσει στον προορισμό του, αντιλαμβάνεται ότι μόνο άνθρωποι χωρίς ηθικές αναστολές, θεόρατοι άνδρες και πανύψηλες γυναίκες, επιζούν στη χέρσα γη, βολεμένοι πάνω στην απειλή του βάλτου.

 

Εμφανίσεις: 1043

Περισσότερα...

Στέφανος Δάνδολος: «Όταν θα δεις τη θάλασσα» κριτική της Τέσυς Μπάιλα

 Όταν θα δεις τη θάλασσα Στέφανος Δάνδολος Ψυχογιός


Πάθος, εντάσεις, πολιτική, διπλωματία και Ιστορία είναι τα στοιχεία εκείνα που κυριαρχούν στο Όταν θα δεις τη θάλασσα του Στέφανου Δάνδολου, ένα βιβλίο που κυκλοφόρησε, τρία χρόνια μετά τη Χορεύτρια του Διαβόλου, επίσης από τις εκδόσεις Ψυχογιός. Και παράλληλα είναι ένα βιβλίο με διαχρονικές προεκτάσεις, που μιλά για τη σημερινή κρίση μέσα από μια ιστορία που εκτυλίσσεται τον 19ο αιώνα, σε μια χώρα που προσπαθεί να συνέλθει και να σταθεί στα πόδια της, αντιμετωπίζοντας εξαιρετικά ριζοσπαστικές κοινωνικές και οικονομικές αλλαγές.

Μια νέα γυναίκα του 1886, η Μαργαρίτα, βρίσκεται εγκλωβισμένη σε έναν αταίριαστο γάμο με έναν διπλωμάτη, ο οποίος κινεί παρασκηνιακά τα νήματα του δανεισμού της Ελλάδας, δουλεύοντας για τη βρετανική κυβέρνηση. Η ίδια είναι ένας άνθρωπος με ανησυχίες. Το φεμινιστικό κίνημα ό,τι έχει αρχίσει να δονεί τις γυναικείες συνειδήσεις και η Μαργαρίτα ανακαλύπτει τις αλήθειες του μέσα στις αναζητήσεις της Καλλιρόης Παρρέν, διαβάζει τη Μαντάμ Μποβαρί, γράφει και η ίδια τις δικές της μαρτυρίες, σε μια προσπάθεια να γεμίσει τη ζωή της και να την προστατεύσει από το τέλμα της οικογενειακής ρουτίνας που ασφυκτικά την τυλίγει.

 

Εμφανίσεις: 1946

Περισσότερα...

Μιχάλης Μοδινός: «Εκουατόρια» κριτική του Χρίστου Παπαγεωργίου

Εκουατόρια Μιχάλης Μοδινός Καστανιώτης


Πριν συγκροτήσουμε το παρόν κείμενο σε κριτικό σώμα, είναι αναγκαίες τρεις επισημάνσεις, που έχουν να κάνουν και με την επαφή του γράφοντος απέναντι στα πεζά του Μοδινού, αλλά και με την εν γένει αφομοίωσή τους. Πράγματι, είναι γεγονός πως δεν έχουμε βαθιά αναγνωστική διερεύνηση του συγκεκριμένου δημιουργού, πλην κάποιων οικολογικών δικών του προσπαθειών, ίσως και κάποιων εξωλογοτεχνικών πληροφοριών. Άρα, εκ των πραγμάτων, θα παραμείνουμε προσηλωμένοι στην Εκουατόρια, έργο το οποίο ειλικρινά μας υπερβαίνει, και με τον συγκεκριμένο χωροχρόνο στον οπoίο αναπτύσσεται, αλλά και στην εκπληκτική του διάρθρωση, η οποία μας καθηλώνει. Απ’ την άλλη –σκέφτομαι– οι κριτικοί (πολύ δε περισσότερο οι αναγνώστες) δεν είναι πανεπιστήμονες, δεν είναι δυνατόν να γνωρίζουν τα πάντα, δεν είναι δυνατόν να αξιολογούν θέματα συγγραφέων οι οποίοι έχουν κάνει πριν ολοκληρώσουν το έργο τους τεράστια έρευνα, ταξίδια, βιβλιογραφίες και πάει λέγοντας. Δεν είναι δυνατόν δηλαδή (οι κριτικοί) να μπορούν να κριτικάρουν όλους τους μικρόκοσμους που ολοκληρώνουν οι πεζογράφοι, προσπαθώντας πάντα να πρωτοτυπούν και να δείχνουν και να είναι πρωτοπόροι. Άρα, και παρά το γεγονός ότι η Εκουατόρια είναι ένα βιβλίο απαιτητικό και δύσκολο, που θέλει προσοχή και προσήλωση, που απαντά σε κάθε ερώτηση και απορία που προκύπτει, που υπαινίσσεται αλλά και υποθέτει, τέλος, που χωρίς την παραμικρή αμφιβολία λειτουργεί ως μυθιστορία παρά ως μυθιστόρημα (αφού και η έκταση αλλά και το ιστορικό υπόβαθρο το συνηγορούν), η ουσία είναι πως η δική μας διαμεσολαβητική απόπειρα θα είναι άκρως περιορισμένη, ημιτελής και πάραυτα αναφορική.

 

Εμφανίσεις: 1067

Περισσότερα...

Ελένη Λαδιά: «Η Φερέοικη» κριτική της Ελένης Λιντζαροπούλου

Ελένη Λαδιά: «Η Φερέοικη» κριτική της Ελένης Λιντζαροπούλου


Ένα χρόνο μετά τις Θεές, το πολυσήμαντο μυθιστόρημα της Ελένης Λαδιά στο οποίο αναβίωναν τα μυθολογικά αρχέτυπα της μητέρας και της κόρης παράλληλα με την πρόσφατη ιστορία της Ελλάδας, και ενώ μόλις κυκλοφορούν και επανακυκλοφορούν τα σπουδαία δοκίμιά της: το Ποικιλόγραφο βιβλίο, η ήδη αγαπημένη στους αναγνώστες της πολύτιμη συλλογή κειμένων τα οποία ξεδιπλώνουν την ευρύτατη θεματογραφία της συγγραφέως από το 1972 μέχρι το 2012, τα εξαίρετα Άλογα των συγγραφέων, ένα στολίδι μικρών δοκιμίων με γλωσσικό δυναμισμό και ακριβό περιεχόμενο, τα Άρθρα για την καβαφική ποίηση, ένα βιβλίο παρακαταθήκη για τις επόμενες γενιές και για κάθε μελετητή που έρχεται να δείξει πώς πρέπει να προσεγγίζεται και να μελετάται η ποίηση του μεγάλου Αλεξανδρινού, αναδεικνύοντας την ουσία και την αισθαντικότητά της, και το νεότερο της Η σημασία του Ξένου, ένα δοκίμιο-οδηγός για τη σκέψη μας, το οποίο μας γνωρίζει την έννοια του ξένου έτσι όπως αυτή μεταβάλλεται και αλλάζει από τα ομηρικά χρόνια ως τη χριστιανική εποχή, η πολυβραβευμένη και πολυγραφότατη πεζογράφος, με περισσότερους από 40 τίτλους βιβλίων και άλλα τόσα χρόνια θητεία στα γράμματα, καταθέτει στα χέρια μας το νέο της μυθιστόρημα με τίτλο: Η Φερέοικη.

 

Εμφανίσεις: 877

Περισσότερα...

Φίλιππος Φιλίππου: «Η κόρη του εφοπλιστή» κριτική της Χρύσας Σπυροπούλου

Φίλιππος Φιλίππου: «Η κόρη του εφοπλιστή» κριτική της Χρύσας Σπυροπούλου


Ο χαλκέντερος συγγραφέας και κριτικός της λογοτεχνίας Φίλιππος Φιλίππου επαναφέρει σε μια ατμοσφαιρική ιστορία του τον δημοσιογράφο Τηλέμαχο Λεοντάρη και τον εμπλέκει σε μια υπόθεση που ξεκινάει από το Λονδίνο και καταλήγει στη σκοτεινή και παρακμιακή πόλη των Αθηνών, κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης.

 

Εμφανίσεις: 741

Περισσότερα...

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr