A+ A A-

Ελένη Γκίκα: «Ιδεολογικά ύποπτη» κριτική της Ελένης Χωρεάνθη

Ιδεολογικά ύποπτη Ελένη Γκίκα Καλέντης


Με την εκπνοή του εφιαλτικού έτους 2016, η Ελένη Γκίκα πρόσθεσε ένα ακόμα δυναμικό έργο στον μεγάλο κατάλογο των βιβλίων και των συμμετοχών της σε συλλογικές εκδόσεις. Έδωσε μια όμορφη συλλογή είκοσι τριών ιδιότυπων κειμένων που η ίδια η έμπειρη συγγραφέας και αισθαντική ποιήτρια χαρακτηρίζει «διηγήματα».

Πρόκειται για ένα σύνολο ποιοτικών σύντομων κειμένων με έκδηλη την ποιητική διάθεση που χαρακτηρίζει την πυκνή, περιεκτική, πολυσυλλεκτική γραφή της. Θεωρώ περιεκτική τη γραφή της Ελένης Γκίκα γιατί, λόγω της πολυγνωσίας και της κατοχής τεράστιας έκτασης και κυριαρχίας στο πεδίο της λογοτεχνίας, με σταθερό σημείο το κεντρικό της θέμα ή πρόσωπο την ίδια στιγμή έχει την ευχέρεια και τη δυνατότητα να κάνει ανοίγματα και αναδρομές με αναφορές σε κείμενα άλλων συγγραφέων, να παίρνει είτε ό,τι έχει σχέση με το θέμα που διαπραγματεύεται είτε ό,τι θεωρεί απαραίτητο στην εξέλιξη του προκείμενου δικού της και να ενσωματώνει αριστοτεχνικά συναφή ή ετερόκλητα, μπορεί και τα μεν και τα δε, στο δικό της κείμενο.

 

Εμφανίσεις: 1278

Περισσότερα...

Ελπιδοφόρος Ιντζέμπελης: «Η λιτανεία» κριτική του Φίλιππου Φιλίππου

Η λιτανεία Ελπιδοφόρος Ιντζέμπελης Στοχαστής


Ο πολυγραφότατος Ελπιδοφόρος Ιντζέμπελης, μετά από τα ιστορικά του βιβλία Νταχάου, προφορικές και επιστολικές μαρτυρίες (Μένανδρος, 2014) και Ο Ελευθέριος Βενιζέλος και το κόμμα των Φιλελευθέρων στην Ήπειρο (Historical Quest, 2015), εκδίδει ένα ακόμα πεζογραφικό έργο. Το μικρό μυθιστόρημα ή νουβέλα Η λιτανεία περιέχει δύο διαφορετικές ιστορίες σε δύο διαφορετικές εποχές, όπου ισάριθμα ζευγάρια βιώνουν τον έρωτα εν μέσω κινδύνων και αντιδράσεων. Τόπος δράσης είναι η Άρτα, όπου φτάνει ο Δημήτρης, ένας μάχιμος δημοσιογράφος από την Αθήνα για να κάνει ρεπορτάζ σχετικά με την καταστροφική πλημμύρα. Κι ενώ οι κάτοικοι έχουν ξεσηκωθεί εναντίον των αρχών που δεν έκαναν κάτι για να εμποδίσουν τη συμφορά, αφού η βασική αιτία της καταστροφής είναι το φράγμα του ποταμού Αράχθου της ΔΕΗ στην περιοχή, συναντάει μια νεαρή γυναίκα, την Ανθή, και ανάμεσά τους αναπτύσσεται ένας δυνατός έρωτας.

 

Εμφανίσεις: 845

Περισσότερα...

Δημήτρης Γ. Μαγριπλής: «Τα καναπεδάκια της ανεργίας» κριτική της Έρης Ρίτσου

Τα καναπεδάκια της ανεργίας Δημήτρης Γ. Μαγριπλής e-book Κριτική


Μια συλλογή «μικροδιηγημάτων», όπως τα αποκαλεί ο ίδιος ο συγγραφέας, είναι η συλλογή Τα καναπεδάκια της ανεργίας. Πραγματικά πρόκειται για μικρά σε έκταση διηγήματα, που όμως το καθένα αποκαλύπτει έναν κόσμο ολόκληρο.

Η συλλογή εισάγεται με το διήγημα «Η χώρα της αφθονίας» που, με τον όποιο συμβολισμό του, ξεκινά σχεδόν σαν μια αφήγηση επιστημονικής φαντασίας. Ο αφηγητής ακολουθεί έναν γηγενή που επιστρέφει στη χώρα της αφθονίας περνώντας «όλα τα χρώματα της δικής μας επικράτειας» και φτάνοντας στην πύλη ενός τεράστιου τείχους, το οποίο φρουρεί ένας αμίλητος φύλακας. Σε μια παράξενη πολιτεία που δημιουργεί κλειστοφοβικά αισθήματα, και που μοιάζει σαν μια τεράστια παγίδα. Κλειστή ολούθε, χωρίς διαφυγή, μουντή, με έναν διαρκή βόμβο να ακούγεται, με τον λόγο και κάθε προσπάθεια ομιλίας και επικοινωνίας να έχουν καταργηθεί. Το μόνο που μπορούν να κάνουν οι κάτοικοί της είναι να καταναλώνουν. Να αγοράζουν τα πάντα. Χωρίς χρήματα. Μόνο με τη χρήση κάρτας. Και φυσικά να εργάζονται διαρκώς αμίλητοι. Δυνατότητα λόγου αποκτούν μόνο μετά από χρήση φαρμάκων αλλά και τότε μιλούν μόνο σε καθρέφτες απέναντί τους. Ο αφηγητής, μην μπορώντας να αντέξει τη χώρα της αφθονίας, δραπετεύει. Γαντζωμένος πάνω του, τον ακολουθεί και ο γηγενής στη χώρα των αισθήσεων.

 

Εμφανίσεις: 1725

Περισσότερα...

Νίκος Παναγιωτόπουλος: «Γραφικός χαρακτήρας» κριτική του Σιδέρη Ντιούδη

Νίκος Παναγιωτόπουλος: «Γραφικός χαρακτήρας» κριτική του Σιδέρη Ντιούδη


Θα μπορούσε να ήταν ασπρόμαυρο φωτογραφικό album με μεγαλύτερα κείμενα από ό,τι συνήθως, ένα είδος αυτοβιογραφίας του συγγραφέα σε μικρά κεφάλαια, μια συλλογή 67 μικροδιηγημάτων ή ένα μυθιστόρημα σε ανάλογα κεφάλαια. Θα μπορούσε να ήταν όλα αυτά μαζί και όλα αυτά ξεχωριστά και κάπως έτσι θα μπορούσαμε να δεχτούμε το νέο βιβλίο –έκτο τον αριθμό– του Νίκου Παναγιωτόπουλου με τον τίτλο Γραφικός χαρακτήρας.

 

Εμφανίσεις: 786

Περισσότερα...

Ούρσουλα Φωσκόλου: «Το κήτος» κριτική του Χρίστου Παπαγεωργίου

Το κήτος Ούρσουλα Φωσκόλου Κίχλη


Είναι παρήγορο, ελπιδοφόρο και σημαντικό το γεγονός ότι οι νέοι άνθρωποι με σπουδές, διπλώματα και επιστημονικές περγαμηνές στρέφονται προς τη λογοτεχνία, καταθέτοντας εξαιρετικά έργα τα οποία στο μέλλον θα γίνουν ακόμα πιο σημαντικά –αποτελώντας το αύριο σε όλα τα είδη του λόγου– ποίηση, διήγημα, νουβέλα, μυθιστόρημα. Αυτό το γεγονός δεν είναι πρωτόγνωρο, καθώς πάντα νεοφερμένοι λογοτέχνες διεκδικούσαν τη θέση τους από τους προηγηθέντες πιο μεγάλους σε ηλικία και πιο καταξιωμένους. Όπως επίσης γινόταν κάποτε η είσοδος στο χώρο των γραμμάτων μιας ορισμένης γενιάς, ενός συνόλου δηλαδή συγγραφέων που είτε γεννήθηκαν την ίδια περίοδο είτε εξέδωσαν την ίδια εποχή, και η συγκεκριμένη γενιά εκτόπιζε, επεσκίαζε ή ίσως μετρίαζε τη λάμψη και το κύρος των παλαιότερων, σε σημείο μάλιστα που να προκαλεί αφενός ατέρμονες συζητήσεις, αφετέρου έντονες αντεγκλήσεις και διαξιφισμούς τόσο για το μέγεθος όσο και για την αξία των εισερχόμενων στη δημιουργία.

 

Εμφανίσεις: 1393

Περισσότερα...

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr