Νίκος Τράντας: «Ιστορίες 33 1/3 στροφών»

Νίκος Τράντας: «Ιστορίες 33 1/3 στροφών»

 

Επτά διηγήματα συνθέτουν το βιβλίο του Νίκου Τράντα Ιστορίες 33 1/3 στροφών, που κυκλοφορεί από τις Eκδόσεις Αλλότροπο. Επτά διηγήματα πλημμυρισμένα μουσική, ποτό, ναρκωτικά, έρωτα, θάνατο, προδοσία, περιπλάνηση, παραδοξότητες. Στη μέση αυτών των ιστοριών κάποιος άνδρας, τριγυρισμένος από ένα σύμπαν γυναικών, προσπαθεί να βρει το δρόμο του στη ζωή. Και σχεδόν πάντα αποτυγχάνει. Θα μπορούσε να τολμήσει κανείς τη διατύπωση πως το βιβλίο του Τράντα είναι μια σπουδή πάνω στην ανδρική ανεπάρκεια. Θα ήταν όμως λάθος να διαβαστεί μόνο έτσι. Μπορεί η γυναίκα να εμφανίζεται ως απειλή για εκείνον και πολύ συχνά ως θύτης, όμως δεν παύει να είναι και η ίδια θύμα των ενστίκτων της. Έτσι, περισσότερο αυτό το βιβλίο θα μπορούσε να διαβαστεί ως μαρτυρία –με έντονα αυτοβιογραφικά στοιχεία, όπως εικάζει κανείς– του ακατόρθωτου, του ακυρωμένου, του αδιέξοδου, του ανανταπόδοτου έρωτα και της πίκρας που αυτός σταλάζει στις ψυχές των ανθρώπων. ‘Η καλύτερα, ως μια σπουδή πάνω στις τεράστιες δυσκολίες να συναντηθούν ένας άντρας και μια γυναίκα και να αγαπηθούν αληθινά.

Ο Τράντας διηγείται ιστορίες σύγχρονες. Αλλά το κάνει με τον τρόπο των παλιών δασκάλων, που έδιναν σημασία στις σταθερές αξίες, στη λεπτομέρεια, στη στιγμή, στην τελετουργία. Όλα τα πράγματα κουβαλούν μνήμες και η ύπαρξη μνήμης είναι απαραίτητη προϋπόθεση, το πρώτο υλικό για κάθε αφήγηση. «Την ίδια αξία έχει να ακούς μουσική από ΜΡ3 ή CD και την ίδια από βινύλιο; Εκτός του ότι ο ήχος του βινυλίου είναι ασύγκριτα πιο ποιοτικός και ζεστός, για μένα η απόλαυση του να ακούω μουσική συμπεριλαμβάνει απολύτως και όλα τα συμπαρομαρτούντα, όπως το εξώφυλλο και την αισθητική του, την ανάγνωση του οπισθοφύλλου, το άγγιγμα του βινυλίου και του βραχίονα του πικάπ, τον καθαρισμό του δίσκου, την τακτοποίησή του, για να μην αναφέρω το ψάξιμο με τις ώρες στα δισκοπωλεία…»

Στο πρώτο διήγημα του βιβλίου («My September 11») ο Τομ, τυφλά ερωτευμένος με την βιτσιόζα και σοφιστικέ Βάλερι, παρακολουθεί τον έρωτά του να γίνεται παρανάλωμα, την ίδια στιγμή που λίγα τετράγωνα πιο πέρα, οι Δίδυμοι Πύργοι της Νέας Υόρκης καταρρέουν σαν τραπουλόχαρτα μέσα σε μια κόλαση κουρνιαχτού και φωτιάς. Στο «Thinking about Mona», ένας επιτυχημένος δικηγόρος, ο Άντι, αναπολεί την εποχή που ήταν μέλος κάποιου μουσικού συγκροτήματος στο Μέμφις του Τενεσί, και πασχίζει να «διαβάσει» την τωρινή ζωή του κάτω απ’ το πρίσμα της ηθικής μιας παλιάς φίλης και τραγουδίστριας στο συγκρότημα, που αν και δεν συνδέθηκε μαζί της στενά, άφησε ωστόσο βαθύ αποτύπωμα στην ψυχή του. Στο «The dead man beat me», ο εξηντάχρονος μαγκούφης Στηβ Λαφάργκ ετοιμάζεται να αποχαιρετήσει τον μάταιο αυτό κόσμο και αναθυμάται την πικρή ιστορία της Άλισον, που ξύπνησε μέσα του ένα πρωτοφανέρωτο αίσθημα και τη βαθιά –αλλά απωθημένη– ανάγκη του να δημιουργήσει δική του οικογένεια.

Στο τέταρτο διήγημα, «Femme fatale και Αφροδίτη με τη γούνα σε μία», η ψυχρή, αυτάρεσκη και δεσποτική Φανί μετατρέπει, με δική του υπόδειξη, τον καθηγητή Σεβέρ σε ερωτικό σκλάβο, κρατώντας στα χέρια της το μαστίγιο από τις ανελέητες ηρωίδες του Λεοπόλδου φον Ζάχερ-Μαζόχ. Στο «Βρυξέλλες-Αθήνα μπλουζ», ένας συντετριμμένος ερευνητής καταβροχθίζει μάρτσιπαν και αναθυμάται πώς παράτησε τη γυναίκα του για τα μάτια μιας άλλης, που με την πρώτη ευκαιρία τον πρόδωσε ξεδιάντροπα. «Κι εγώ τα έδωσα όλα. Και τα έχασα όλα. Για έναν παροξυσμό. Σε μια μέρα. Το πρωί είπα στη Δανάη ότι δεν μπορούσα να ζήσω χωρίς εσένα και μου έδωσε τα παπούτσια στο χέρι. Το βράδυ έφαγα πόρτα από σένα με τον χειρότερο τρόπο».

Στο «Ουκ αν λάβοις παρά του μη έχοντος», ένας χρεοκοπημένος εργοστασιάρχης προσπαθεί να αποδράσει από τα επαγγελματικά και προσωπικά του αδιέξοδα, για να συναντήσει το πεπρωμένο του σε μια κλειστή στροφή στα βουνά Κασκέιντ, ενώ λίγο πριν η διαφαινόμενη αλλαγή της ζωής του έχει ακυρωθεί με τα πιο σκληρά λόγια. Τέλος, στο «Sorry, wrong mix of drugs», ένας βαριά μαστουρωμένος σαμάνος στο Περού ζητάει μια ευκαιρία εξιλέωσης από τη φοβερή θεά Ηπάγα. «Φίδια, αράχνες και αναρριχώμενα φυτά σκαρφάλωναν στους στύλους του ιερού. Μια ξανθιά, γυναικεία φιγούρα, μάλλον η ίδια η θεά, μου έκανε έντονες και προσβλητικές παρατηρήσεις ενώ ταυτόχρονα χάιδευε ένα γεροδεμένο άντρα με περικεφαλαία και φιλούσε μια όμορφη λεπτή κοπέλα, που στέκονταν σ’ ένα μπαρ».

Το βιβλίο διαβάζεται απνευστί. Και η πρωτότυπη δομή των διηγημάτων, όπως άλλωστε οι αλλεπάλληλες ανατροπές στη δράση, αλλά και η κοφτή, σύγχρονη αφήγηση, που συνθέτει ένα εντελώς προσωπικό ύφος, δείχνουν πως ο Τράντας είναι ώριμος να καταπιαστεί με κάτι πολύ πιο σύνθετο: ένα μυθιστόρημα. Του το ευχόμαστε και το περιμένουμε.

Ιστορίες 33 1/3 στροφών
Νίκος Τράντας
Αλλότροπο
186 σελ.
Τιμή € 13,00

 

Τα σχόλια σας

Κάντε το σχόλιο σας, με σύνδεση από το facebook ή συμπληρώστε τα στοιχεία σας, στην παρακάτω φόρμα.

 


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Μάρω Δούκα: «Έλα να πούμε ψέματα»

  Ολοκληρώνοντας την άτυπη τριλογία, που ξεκίνησε με το Αθώοι και φταίχτες και συνεχίστηκε με Το δίκαιο είναι ζόρικο πολύ, η μεγαλύτερη εν ζωή Ελληνίδα πεζογράφος δίνει πανοραμικά, με άπειρες λεπτομέρειες, με...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Βασίλης Βασιλικός: «Θύματα Ειρήνης»

  Το μυθιστόρημα Θύματα Ειρήνης, εξήντα χρόνια περίπου μετά την πρώτη του έκδοση (1956), επανακυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Γκοβόστη. Γράφτηκε όταν ο Βασίλης Βασιλικός ήταν μόνο είκοσι δύο χρόνων. Αν γραφόταν σήμερα, ίσως...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Χρίστος Κυθρεώτης: «Μια χαρά»

  Το εντυπωσιακό των διηγημάτων της συλλογής Μια χαρά, του πρωτοεμφανιζόμενου συγγραφέα Χρίστου Κυθρεώτη, είναι η αλλαγή ύφους, σκηνικών, ατμόσφαιρας και γλωσσικού ιδιώματος ανάλογα με το θέμα που...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Το μήνυμά σας

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

 

Το email σας: