fbpx
 Όταν θα δεις τη θάλασσα Στέφανος Δάνδολος Ψυχογιός

Στέφανος Δάνδολος: «Όταν θα δεις τη θάλασσα»

Πάθος, εντάσεις, πολιτική, διπλωματία και Ιστορία είναι τα στοιχεία εκείνα που κυριαρχούν στο Όταν θα δεις τη θάλασσα του Στέφανου Δάνδολου, ένα βιβλίο που κυκλοφόρησε, τρία χρόνια μετά τη Χορεύτρια του Διαβόλου, επίσης από τις εκδόσεις Ψυχογιός. Και παράλληλα είναι ένα βιβλίο με διαχρονικές προεκτάσεις, που μιλά για τη σημερινή κρίση μέσα από μια ιστορία που εκτυλίσσεται τον 19ο αιώνα, σε μια χώρα που προσπαθεί να συνέλθει και να σταθεί στα πόδια της, αντιμετωπίζοντας εξαιρετικά ριζοσπαστικές κοινωνικές και οικονομικές αλλαγές.

Μια νέα γυναίκα του 1886, η Μαργαρίτα, βρίσκεται εγκλωβισμένη σε έναν αταίριαστο γάμο με έναν διπλωμάτη, ο οποίος κινεί παρασκηνιακά τα νήματα του δανεισμού της Ελλάδας, δουλεύοντας για τη βρετανική κυβέρνηση. Η ίδια είναι ένας άνθρωπος με ανησυχίες. Το φεμινιστικό κίνημα ό,τι έχει αρχίσει να δονεί τις γυναικείες συνειδήσεις και η Μαργαρίτα ανακαλύπτει τις αλήθειες του μέσα στις αναζητήσεις της Καλλιρόης Παρρέν, διαβάζει τη Μαντάμ Μποβαρί, γράφει και η ίδια τις δικές της μαρτυρίες, σε μια προσπάθεια να γεμίσει τη ζωή της και να την προστατεύσει από το τέλμα της οικογενειακής ρουτίνας που ασφυκτικά την τυλίγει.

Το Όταν θα δεις τη θάλασσα είναι ένα εξαιρετικά πλούσιο μυθιστόρημα. Οι ήρωες, αδρά σχηματισμένοι και βαθιά ανθρώπινοι, συνθέτουν τον δικό τους κόσμο, σε μια δυναμική ιστορία προσωπικής αναζήτησης, αυτογνωσίας και αυτοσυνείδησης και ταυτόχρονα στοιχειοθετούν τη μορφολογία της εποχής που προανήγγειλε τη σύγχρονη πραγματικότητα της χώρας.


Είναι η εποχή που η Ελλάδα μετασχηματίζεται. Και κάνει τα πρώτα της βήματα σε έναν εκσυγχρονισμό που θα αλλάξει το πρόσωπό της. Οι ανάγκες για επικοινωνία ρυθμίζουν τις καταστάσεις. Έτσι, ο σύζυγος της Μαργαρίτας θα καλέσει τον καλύτερο τοπογράφο από την Αγγλία για να σχεδιάσει το σιδηρόδρομο που θα ενώσει τη χώρα, τον Τσαρλς Φαραντέι. Εκείνος όμως θα χαράξει μαζί και τα μονοπάτια της καρδιάς της Μαργαρίτας. Με τη φινέτσα του και έναν ιδιαίτερο εκλεπτυσμό, θα γίνει η αφορμή για να γνωρίσει η νέα γυναίκα τον έρωτα και την αλήθεια που μπορεί να κρύβεται, όταν ένας άνθρωπος ακολουθήσει την ερωτική απελευθέρωση, όταν αποτινάξει από πάνω του τις κοινωνικές αγκυλώσεις του καθωσπρεπισμού, όταν αφεθεί να ανακαλύψει εκ νέου την ίδια τη ζωή και όλα όσα οι παγιωμένες αντιλήψεις και οι νοοτροπίες μιας ολόκληρης εποχής καταπνίγουν σαρώνοντάς την.

Η συγκρουσιακή ένταση των συναισθημάτων των ηρώων είναι μεγάλη και οι ήρωες καλούνται να πάρουν τις προσωπικές τους αποφάσεις μέσα από αντιφάσεις και βασανιστικές σκέψεις και επιθυμίες. Κι ενώ το βιβλίο μοιάζει να παίρνει τη μορφή μιας αισθηματικής ιστορίας, γραμμένης στα όρια των αρχών του κλασικού ρομαντισμού, ο συγγραφέας βρίσκει την ευκαιρία να στήσει την τοιχογραφία μιας ολόκληρης εποχής, να μας ενημερώσει για τη διπλωματική ιστορία και τα πολιτικά γεγονότα που τη σημάδεψαν, να μιλήσει για τις απαρχές του φεμινισμού στην Ελλάδα και να μας συστήσει τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι εκείνης της εποχής ζούσαν, διασκέδαζαν, ερωτεύονταν, πονούσαν, οικοδομούσαν την πόλη και το μέλλον τους, αντιδρούσαν στις ακίδες των προσωπικών τους ορίων και εντέλει λυτρώνονταν.

Ο Δάνδολος μάς δείχνει πώς οι άνθρωποι αυτοί ονειρεύονταν μια διαφορετική ζωή και ταυτόχρονα κάνει έναν δυναμικό σχολιασμό για το πώς οι δανειστές αυτής της χώρας σχεδίασαν τότε τη μοίρα της, ισχυροποίησαν πολιτικές μορφές της εποχής, έκαναν πολιτικές διαβουλεύσεις, ίντριγκες και λειτουργούσαν στο παρασκήνιο. Άνθρωποι με επιρροή που ρύθμιζαν τις τύχες αυτού του κόσμου. Ο αναγνώστης, μέσα από την πολιτική αντιπαράθεση των Τρικούπη, Δηλιγιάννη, αλλά και τις θέσεις του κοινοβουλίου και του παλατιού, θα δει για μια ακόμη φορά να ρυθμίζουν την τύχη της χώρας άνωθεν κέντρα εξουσίας, να καθορίζουν τα δεδομένα της εύπορης τάξης και του νεοπλουτισμού, να οδηγούν στη χρεωκοπία και να προσδιορίζουν την εξέλιξη της χώρας του 1890. Και παράλληλα, θα κατανοήσει πόσο ανάλογες μπορεί να είναι οι ιστορικές εκείνες στιγμές με τη σημερινή κατάσταση στην Ελλάδα.

Το βιβλίο είναι γραμμένο σε δύο αφηγηματικούς χρόνους. Στηρίζεται σε δυο αφηγηματικούς πυλώνες. Δυο χρονικές στιγμές με διαφορά σαράντα περίπου χρόνων, που παρακολουθούμε να εξελίσσονται ανά κεφάλαιο και γνωρίζουμε σταδιακά τη μοιραία τους σύνδεση. Μια σύνδεση που θα φέρει στο φως τα καλά φυλαγμένα μυστικά, τις αποφάσεις των ηρώων για την υπέρβαση που κλήθηκαν να κάνουν στη ζωή τους, τα πάθη, τα λάθη και τις ανάγκες τους, την προσωπική τους αναμέτρηση με τη μοναξιά, τον φόβο, την αλλαγή, τη χαραυγή της νέας εποχής.

Το Όταν θα δεις τη θάλασσα είναι ένα εξαιρετικά πλούσιο μυθιστόρημα. Οι ήρωες, αδρά σχηματισμένοι και βαθιά ανθρώπινοι, συνθέτουν τον δικό τους κόσμο, σε μια δυναμική ιστορία προσωπικής αναζήτησης, αυτογνωσίας και αυτοσυνείδησης και ταυτόχρονα στοιχειοθετούν τη μορφολογία της εποχής που προανήγγειλε τη σύγχρονη πραγματικότητα της χώρας. Και είναι ένα βιβλίο καλογραμμένο, με τη ζεστασιά της αφηγηματικής τεχνικής του Στέφανου Δάνδολου, που ευθέως ερωτοτροπεί με τα ρομαντικά μυθιστορήματα παλαιότερων εποχών, αλλά ταυτόχρονα καταφέρνει να ισορροπεί απόλυτα με τη σύγχρονη δραματουργική αφήγηση και καταθέτει ένα αξιοδιάβαστο ανθρωποκεντρικό μυθιστόρημα με σεβασμό για το ιστορικό πλαίσιο που τόσο παραστατικά αναβιώνει.

Όταν θα δεις τη θάλασσα
Στέφανος Δάνδολος
Ψυχογιός
616 σελ.
ISBN 978-618-01-1793-6
Τιμή: €18,80
001 patakis eshop

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Λευτέρης Γιαννακουδάκης: «Τα φαντάσματα του Δεκέμβρη»

Με αφορμή τη δολοφονία του δεκαεξάχρονου μαθητή Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου το 2008 από αστυνομικά πυρά, με φόντο τα γεγονότα που εξελίχθηκαν στη συνέχεια, με την πόλη να φλέγεται και με ένα σκηνικό...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Συλλογικό έργο (επιμέλεια: Ελπιδοφόρος Ιντζέμπελης): «Κύπρος, 1974-2024»

Αιώνες φαρμάκι· γενιές φαρμάκι Γ. Σεφέρης,«Οι γάτες τ’ Άι-Νικόλα» Αναμφίβολα, το βιβλίο Κύπρος, 1974-2024: Πενήντα χρόνια μετά την εισβολή (Ελληνοεκδοτική, 2024), με την επιμέλεια του ακάματου λογοτέχνη Ελπιδοφόρου...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Κώστια Κοντολέων: «Η Ίμα στη Ville d’Avray»

Η βαριά πόρτα ανοίγει και κλείνει, οριστικά πια πίσω της. Τα βρεμένα πεζοδρόμια έπαψαν να αντανακλούν μικρές ή μεγάλες σκιές, οι ομπρέλες μάσκες προσώπων και προσωπείων κρύβουν ταυτότητες ίσως και...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι. τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

Με την επίσκεψη στο site μας, αποδέχεστε τη χρήση Cookies από το diastixo.gr, με σκοπό τη βελτίωση των υπηρεσιών που σας παρέχουμε.