Ελένη Λόππα: «Απαγορευμένη πατρίδα» κριτική της Χαράς Νικολακοπούλου
Ελένη Λόππα: «Απαγορευμένη πατρίδα» κριτική της Χαράς Νικολακοπούλου

Ελένη Λόππα: «Απαγορευμένη πατρίδα» κριτική της Χαράς Νικολακοπούλου

Η γυναικεία μορφή προβάλλει στο βιβλίο της Ελένης Λόππα δικαιωμένη, απαρέγκλιτα πιστή μόνον στις επιταγές της καρδιάς της, μακριά από κομματικούς δογματισμούς και ιδεοληψίες. Είναι ένας ελεύθερος σκεπτόμενος άνθρωπος, ακέραιη, κυρία και δημιουργός της μοίρας της, αυτεξούσια.  

Η κάθαρση στο δράμα –που έχει αρκετά στοιχεία αρχαιοελληνικής τραγωδίας– μοιάζει να έρχεται από την αγάπη και τη συγχώρεση των οικείων προσώπων, την ίδια στιγμή που οι επίσημοι φορείς, τα κράτη και η γραφειοκρατία επιδεικνύουν ακαμψία και αναλγησία μπροστά στην οδύνη των ανθρώπων.

Η γυναικεία μορφή προβάλλει στο βιβλίο της Ελένης Λόππα δικαιωμένη, απαρέγκλιτα πιστή μόνον στις επιταγές της καρδιάς της, μακριά από κομματικούς δογματισμούς και ιδεοληψίες. Είναι ένας ελεύθερος σκεπτόμενος άνθρωπος, ακέραιη, κυρία και δημιουργός της μοίρας της, αυτεξούσια. Αμφισβητεί, ψάχνει, κρίνει, επικρίνει, διεκδικεί, δημιουργεί. Παίρνει τραγικά δύσκολες αποφάσεις και υφίσταται τη μοίρα της με καρτερικότητα, τιμωρείται για τις επιλογές της και το αποδέχεται με στωικότητα. Δεν είναι ένα μονοδιάστατο ον, όπως αποδεικνύεται εντέλει ο πολυπόθητος άπιστος εραστής, ο οποίος παραμένει με εμμονή και θρησκευτική ευλάβεια προσηλωμένος στις κομματικές επιταγές και οδηγίες.

Ανεξαρτήτως αν συμφωνούμε με τις επιλογές της Φανής ή όχι, αν έχουμε ηθικούς ενδοιασμούς ως προς την πορεία που χαράζει, δεν μπορούμε παρά να υποκλιθούμε στο ψυχικό της σθένος και στη δύναμη της καρδιάς της. Ένα απόσπασμα του Μπρεχτ που παραθέτει η συγγραφέας σκιαγραφεί ανάγλυφα τις «ιδεολογικές» τοποθετήσεις της ηρωίδας:

Θέλω μ’ αυτόν να πάω που αγαπώ
Δεν θέλω να λογαριάζω τι κοστίζει
Δεν θέλω να σκέφτομαι αν είναι καλό
Δεν θέλω να ξέρω αν μ’ αγαπάει
Θέλω να πάω μ’ αυτόν που αγαπώ.

Με έρωτα και με ποίηση τρέφεται η ηρωίδα του βιβλίου της Ελένης Λόππα, αφού αφθονούν τα ποιητικά παραθέματα από τον Γ. Σεφέρη, τον Μπρεχτ, τον Πωλ Ελυάρ, τον Αλέξη Τραϊανό, τον Νίκο Εγγονόπουλο, τον Άρη Αλεξάνδρου και άλλους. Η ποίηση, μετά τον έρωτα, είναι η δεύτερη κινητήριος δύναμη που υφαίνει τους ιστούς της ιστορίας. Η ποίηση, που κινείται υπόγεια και χρωματίζει με ανεξίτηλες αποχρώσεις τη μοίρα των ηρώων και τη ροή των γεγονότων.

Από το βιβλίο αντλούμε, εκτός από την ατόφια αναγνωστική απόλαυση, σημαντικές πληροφορίες για την οργάνωση της ζωής των Ελλήνων προσφύγων στις Ανατολικές χώρες, για την ουγγρική επανάσταση του 1956, για την άνοιξη της Πράγας του 1968 και για την εργατική εξέγερση στην Πολωνία το 1980.

Η γλώσσα του κειμένου ακολουθεί τους ρυθμούς της καρδιάς των ηρώων: ασθμαίνουσα σε καίρια σημεία, καλοδουλεμένη, συγκινησιακά φορτισμένη, άμεση, απαραχάρακτη από περιττά στολίδια και πολλά καλολογικά στοιχεία. Οι αφηγηματικές φωνές εναλλάσσονται, σε κάποια σημεία αφηγείται η Ελένη, ανιψιά της γυναίκας που περιμάζεψε τη Φανή, άλλοτε ακούμε τον παντογνώστη αφηγητή και άλλοτε αναλαμβάνει σε πρώτο πρόσωπο η Φανή, μέσα από τον ημερολογιακό της λόγο, να εξιστορήσει τα γεγονότα.

Η Απαγορευμένη πατρίδα είναι, πιστεύω, ένα μυθιστόρημα που αξίζει να αγαπηθεί για πολλούς λόγους και για έναν ακόμα: διότι μας δίνει τα ιστορικά γεγονότα –που ίσως βέβαια τα έχουμε ξανακούσει– μέσα από μια καινούρια οπτική γωνία, αυτήν της ανθρωπιάς και της ευαισθησίας.

Απαγορευμένη πατρίδα
Ελένη Λόππα
Ν. & Σ. Μπατσιούλας
188 σελ.
Τιμή € 13,30
001 patakis eshop

 

Τα σχόλια σας

Κάντε το σχόλιο σας, με σύνδεση από το facebook ή συμπληρώστε τα στοιχεία σας, στην παρακάτω φόρμα.

 


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Μιχάλης Μακρόπουλος: «Τσότσηγια & Ω'μ»

Οι δύο νουβέλες που συναπαρτίζουν το νέο βιβλίο του γνωστού πεζογράφου και μεταφραστή Μιχάλη Μακρόπουλου είναι άνισες. Αυτό δεν σημαίνει πως είναι θέμα ποιότητας (όλα τα βιβλία του Μακρόπουλου είναι υψηλού...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Γιώργος Πύργαρης: «Τα διηγήματα της πλατείας»

Το ψηφιδωτό των μικρών πραγμάτων «Στις πλατείες συναντιέται το "εγώ", που έρχεται ανυποψίαστο από τη φωλιά του, με άλλα "εγώ". Υπάρχει εκεί ένας αυστηρός καθρέφτης που φωτίζει διαφορετικά το είδωλο που έχει ο καθείς...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Χρυσοξένη Προκοπάκη: «Μια τυχαία Ιφιγένεια»

Μπορεί να είναι ένα όνομα που έχει βαριά ιστορία, όμως όταν το κουβαλά μια σύγχρονη ηρωίδα χρωματίζεται αλλιώς. Η ιστορία της Χρυσοξένης Προκοπάκη είναι για μια Ιφιγένεια του σήμερα, την Ιφιγένεια...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Το μήνυμά σας

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

 

Το email σας: