fbpx
Νίκος Φαρούπος: «Έγκλημα στην Αντίπαρο» κριτική του Φίλιππου Φιλίππου

Νίκος Φαρούπος: «Έγκλημα στην Αντίπαρο»

Υπάρχουν βιβλία απρόσμενα, υπάρχουν και συγγραφείς που μπορούν να εκπλήξουν ευχάριστα τον αναγνώστη. Τέτοιο βιβλίο είναι το Έγκλημα στην Αντίπαρο, τέτοιος συγγραφέας είναι ο Νίκος Φαρούπος. Σκηνοθέτης, σεναριογράφος (συνεργάστηκε στην τηλεοπτική σειρά Ανατομία ενός εγκλήματος), με κάμποσα βιβλία στο ενεργητικό του, ο συγγραφέας είναι πρόδηλο πως γνωρίζει άριστα την τέχνη της αφήγησης, μόνο που δεν του δόθηκε ίσως η ευκαιρία να το δείξει. Έχοντας αφομοιώσει την τεχνική του Άρθουρ Κόναν Ντόιλ, της Άγκαθα Κρίστι, αλλά και της Πατρίσια Χάισμιθ (αναφέρει τα ονόματά τους στις σελίδες του βιβλίου του), επιχειρεί να αφηγηθεί μια αστυνομική ιστορία που, μολονότι θυμίζει μυθιστορήματα άλλων ομοτέχνων του (ακόμα και του Πέτρου Μάρκαρη), διαβάζεται ευχάριστα. Το στοιχείο που εισάγει στο μυθιστόρημά του, αν και δεν είναι απολύτως πρωτότυπο, δίνει μια καινούργια διάσταση στην αφήγηση. Πρόκειται για τις δοκιμιακού χαρακτήρα παρατηρήσεις του, που βρίσκονται διάσπαρτες σε αρκετά κεφάλαια. Ας πούμε, μιλάει για την ομορφιά χρησιμοποιώντας ρήσεις του Ντοστογιέφσκι, του Αριστοτέλη, του Σταντάλ. Μιλάει, επίσης, για τους ντετέκτιβ στη λογοτεχνία: τον Ηρακλή Πουαρό, τη Μις Μαρπλ, τον Σέρλοκ Χολμς, αλλά και αξιομνημόνευτους δολοφόνους, όπως ο Τομ Ρίπλεϊ. Μιλάει, ακόμα, για τον φόνο και τον φονιά. «Ο άνθρωπος που σκοτώνει», γράφει, «είναι σαφώς προβληματικό άτομο». Από τον Κάιν ως τον Ρασκόλνικοφ του Ντοστογιέφσκι, από τους πρωταγωνιστές επαναστατικών κινημάτων μέχρι τους ηγέτες ολοκληρωτικών καθεστώτων, «το έγκλημα φλερτάρει με την ψυχοπάθεια».

Γραμμένο με φιλοσοφική διάθεση, διανθισμένο με καλής ποιότητας χιούμορ, το μυθιστόρημα έχει αρκετή δράση και ανατροπές, μολονότι ο υποψιασμένος αναγνώστης από την αρχή υποπτεύεται τον δράστη ή τους δράστες.

Κεντρικός ήρωας του μυθιστορήματος είναι ο αστυνόμος Αντρέας Ρούσσος, ο οποίος κάνει διακοπές στην Αντίπαρο, νησί των Κυκλάδων, ή «το νησί του Χόλιγουντ», επειδή εκεί έχουν γυριστεί ελληνικές και ξένες ταινίες και, σύμφωνα με φήμες, το επισκέπτεται και ο Τομ Χανκς. Εκεί λοιπόν συμβαίνουν διάφορα περίεργα γεγονότα: φόνοι, πτώσεις ελικοπτέρων... Φυσικά, αναπτύσσονται και ξαφνικοί έρωτες, που προσθέτουν αλατοπίπερο στην ιστορία, έστω και αν αδυνατίζουν την αληθοφάνειά της. Ας εξηγηθούμε. Η Αντίπαρος, τόπος καταγωγής του ήρωα, έχει γίνει κέντρο άνομων δραστηριοτήτων, καθώς στο νησί κατοικεί κάποιος Κωστόπουλος, γνωστός ως «ο βασιλιάς της κτηματαγοράς». Όταν ο τελευταίος εξαφανίζεται μυστηριωδώς από το σκάφος του, οι Αρχές του νησιού κινητοποιούνται. Αργότερα, κι ενώ ο Ρούσσος έχει γνωρίσει την Αλίκη, γυναίκα του εξαφανισμένου, την κόρη του από προηγούμενο γάμο, τους συνεργάτες και τους ανταγωνιστές του, καθώς και διάφορα άλλα πρόσωπα, ο Κωστόπουλος βρίσκεται νεκρός.

Από την αρχή μαθαίνουμε πως βασική ύποπτη για τον θάνατό του είναι η γυναίκα του, επειδή ο εκλιπών, πέραν της μεγάλης περιουσίας του, έχει κάνει και μια ασφάλεια ζωής με αυτήν ως δικαιούχο. Μαθαίνουμε επίσης πως ο Ρούσσος, ο αφηγητής, δεν είναι παντρεμένος, και πως η μοναδική γυναίκα που αγάπησε, η Μάριον, κάτοικος Αντιπάρου, τον εγκατέλειψε για χάρη του Χάρη, ενός πρώην τροτσκιστή, νυν επαναστάτη του γλυκού νερού, υποψήφιου βουλευτή λιλιπούτειου ακροαριστερού κόμματος. Έτσι κι αυτός ερωτεύεται τη Χριστίνα, η οποία όμως τον βάζει σε μπελάδες, διότι του κρύβει πράγματα από τη ζωή της. Τελικά, κι αφού έχουν γίνει κι άλλες δολοφονίες στο νησί και αλλού, ο θάνατος του Κωστόπουλου εξιχνιάζεται. Ποιο ήταν το κίνητρο; Όσοι διαβάζουν ή γράφουν αστυνομικές ιστορίες γνωρίζουν άριστα πως το χρήμα είναι ο ισχυρότερος λόγος για να εγκληματήσει κάποιος. Το ίδιο ασφαλώς συμβαίνει κι εδώ.

Γραμμένο με φιλοσοφική διάθεση, διανθισμένο με καλής ποιότητας χιούμορ, το μυθιστόρημα έχει αρκετή δράση και ανατροπές, μολονότι ο υποψιασμένος αναγνώστης από την αρχή υποπτεύεται τον δράστη ή τους δράστες. Συμπερασματικά, ο Φαρούπος, έχοντας διαπιστώσει πως «οι δολοφονίες στη χώρα είναι στην ημερήσια διάταξη», πως η φτώχεια, η εξαθλίωση και η κοινωνική αναλγησία είναι φαινόμενα που έχουν μπει στη ζωή μας, μιλάει για την Ελλάδα του Μνημονίου, αλλά περιορίζει τη δράση των ηρώων του στην Αντίπαρο, όπου οι συνέπειες της οικονομικής κρίσης δεν είναι ευθέως ορατές. Η ηλικία του (δεν αναγράφεται στο βιογραφικό του στο αυτί του βιβλίου) του επιτρέπει να αναφέρει πρόσωπα και γεγονότα που έχουν σχεδόν ξεχαστεί και είναι μάλλον άγνωστα στους σημερινούς νέους. Π.χ. μνημονεύει τον αρχηγό της Ελληνικής Αστυνομίας τα πρώτα χρόνια του ΠΑΣΟΚ, τον θρυλικό Νίκωνα Αρκουδέα.

Έγκλημα στην Αντίπαρο
Νίκος Φαρούπος
Κέδρος
320 σελ.
Τιμή € 14,00
001 patakis eshop


 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Ελένη Καραγιάννη: «Το κόκκινο τάπερ»

Όταν έφτασε στα χέρια μου αυτή η πρώτη συλλογή διηγημάτων της Ελένης Καραγιάννη ήμουν βέβαιη, διαβάζοντας τον τίτλο, ότι θα ήταν γεμάτη αγάπη όπως ένα μαμαδίστικο «κόκκινο τάπερ» και δεν γελάστηκα....

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Γιώργος Αγγελίδης: «Σκοτεινή κληρονομιά»

Η Σκοτεινή κληρονομιά του Γιώργου Αγγελίδη αποτελεί μια ενδιαφέρουσα αφήγηση, που συνδυάζει με δεξιοτεχνία τη φαντασία και το κοινωνικό δράμα. Ο συγγραφέας, μετά την «Τριλογία του φεγγαριού», αποφασίζει να...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Χρυσοξένη Προκοπάκη: «Αβαρής»

Το τελευταίο πεζογραφικό βιβλίο της Χρυσοξένης Προκοπάκη έρχεται για να διευρύνει τα όρια του αφηγηματικού λόγου και τον κάνει να εναγκαλισθεί μεθόδους και τεχνικές του θεάτρου και, συγκεκριμένα,...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι. τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

Με την επίσκεψη στο site μας, αποδέχεστε τη χρήση Cookies από το diastixo.gr, με σκοπό τη βελτίωση των υπηρεσιών που σας παρέχουμε.