Δημήτρης Φύσσας: «Η Νιλουφέρ στα χρόνια της κρίσης» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ

Δημήτρης Φύσσας: «Η Νιλουφέρ στα χρόνια της κρίσης» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ

Και για του λόγου το αληθές, όλο το υλικό που ο ήρωας-συγγραφέας έχει μαζέψει για να επεξεργαστεί θα το καταθέσει στις σελίδες του βιβλίου του, στη διάθεση του αναγνώστη. Το υλικό αυτό είναι περιγραφές, καταγραφές και αφηγήσεις, επίσημες αναφορές και επιστολές των εξορίστων.

Η Νιλουφέρ θέλει συνέντευξη από τον Στέλιο. Κι εκείνος τη δίνει. Είναι φιλόλογος, ανύπαντρος, αδιόριστος, εξηντάρης, που δουλεύει σε λεξικό και το βράδυ νυχτοφύλακας (αντισυστημικός, θα λέγαμε σήμερα) που μιλάει για την κρίση στην Ελλάδα και τη δική του, τις δουλειές που κάνει για να επιβιώσει, για το ωράριο, για το μπλοκάκι, για την ηλικία του που είναι δύσκολο να προσληφθεί κάπου, αλλά και, πλαγίως, εκθειάζει και τα αγαθά του μποεμισμού.

Επιστρέφουμε στο στρατόπεδο, όπου ο γιατρός δεν επιτρέπεται να εξετάσει το πτώμα. Στην τσέπη του πάντως βρίσκει μια ανυπόγραφη δήλωση. Άλλος, ιατροδικαστής, γράφει συνέχεια στις γνωματεύσεις του «εξόρυξις οφθαλμών», γιατί χρειάζεται να αποδείξει μια βιαιοπραγία. Σχετικά με τους τούρκικους τάφους, βρέθηκαν δυο ομαδικοί. Ο συγγραφέας δεν μπορεί να παραλείψει την αναφορά στο μυθιστόρημα του Φραγκιά, Ο λοιμός, όπου «αλληγορία και ρεαλισμός, πραγματικότητα και φαντασία, αλλά και ειρωνεία και σαρκασμός, διάλογοι και αρκετά μίνι δοκίμια, ενταγμένα στην αφήγηση» κινητοποιούν τη σκέψη του αναγνώστη. Όπως, επίσης, δεν μπορεί να αποφύγει, τιμής ένεκεν, την αναφορά σε ονόματα και άλλων συγγραφέων που έχουν ασχοληθεί με την εποχή, όπως, μεταξύ άλλων, ο Στρατής Τσίρκας και ο Σωτήρης Πατατζής. Από τον Λοιμό, μάλιστα, εγκιβωτίζει στην αφήγησή του το περιστατικό των εξορίστων που κλείνονται σ’ ένα σακί μαζί με μια αγριόγατα και τους βουλιάζουν στο νερό…

Απομονωμένος ο ήρωας, μοναχικός, περιθωριακός, επινοητικός, ιδιότροπος, αυτάρκης, ζει μέσα στον κόσμο του και μέσα στη μοναξιά του. Ο υπολογιστής του, μήτρα που θα γονιμοποιήσει το υλικό που έχει συλλέξει, τα βιβλία του, η μουσική του είναι οι αγαπημένες εμμονές του. Και όταν όλα τον πιέζουν, το μυθιστόρημά του είναι εκεί, «το καταφύγιο που φθονούμε» όπως έλεγε ο Καρυωτάκης για την ποίηση. Και τα τραγούδια είτε του Μίκη είτε κάποιου άλλου, και το γράμμα του Κούνδουρου για το θέατρό του και τον Βέγγο βοηθό του. Κι άλλα κι άλλα κι άλλα που τελειωμό δεν έχουν, και θέσεις και αντιθέσεις. Η Νιλουφέρ, μάλλον, δεν κατάλαβε τίποτα από την κρίση που περνάει η Ελλάδα ή ο Στέλιος. Η ίδια πάντως περνάει καλά και το βιβλίο της θα βγει, θα κυκλοφορήσει και θα μεταφραστεί. Ίσως, γιατί αυτό που έγινε με τον παππού της εκεί στη Μακρόνησο είναι πολύ μακρινό, ενώ για τον Στέλιο δουλεύεται ακόμα και τελική μορφή δεν παίρνει.

Πάντως, πέρα από την όποια προπαγάνδα ή μυθολογία περί τα βασανιστήρια, πέρα από τον όποιο προβληματισμό, πέρα από το βιβλίο που σε αναγκάζει να δεις και την άλλη όχθη, βρίσκεται πάντα στη διάθεση του αναγνώστη στο Ίντερνετ η συνέντευξη του Μίκη Θεοδωράκη και δεν χρειάζεται να μπούμε στα βαθιά νερά του νησιού για να έχουμε άποψη. Ο Μίκης λέει, μεταξύ των άλλων που ο ίδιος έζησε: «Η σπεσιαλιτέ τους ήταν να βγάζουν νύχια με τανάλια» και αυτό αρκεί ως ορντέβρ για τα υπόλοιπα. Θα πρέπει να πεθάνουν όλοι όσοι ζουν ακόμα και τα παιδιά τους και τα παιδιά των παιδιών των παιδιών τους, για να ξεχαστεί το τι έγινε εκεί ή για να καταγραφεί χωρίς πάθος ό,τι έγινε εκεί.

Η Νιλουφέρ στα χρόνια της κρίσης
Δημήτρης Φύσσας
Βιβλιοπωλείον της Εστίας
316 σελ.
Τιμή € 15,00
001 patakis eshop


 

Τα σχόλια σας

Κάντε το σχόλιο σας, με σύνδεση από το facebook ή συμπληρώστε τα στοιχεία σας, στην παρακάτω φόρμα.

 


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Μάιρα Παπαθανασοπούλου: «Η ιεραποστολική στάση»

Η Ζαΐρα στο κράτος του υπαρκτού ερωτισμού Η Μάιρα Παπαθανασοπούλου το 1998 προκάλεσε εκδοτικό σεισμό με το πρώτο της βιβλίο, το εμβληματικό μυθιστόρημα Ο Ιούδας φιλούσε υπέροχα, το οποίο πολύ γρήγορα...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Φίλιππος Φιλίππου: «Η κόρη του εφοπλιστή»

Ο χαλκέντερος συγγραφέας και κριτικός της λογοτεχνίας Φίλιππος Φιλίππου επαναφέρει σε μια ατμοσφαιρική ιστορία του τον δημοσιογράφο Τηλέμαχο Λεοντάρη και τον εμπλέκει σε μια υπόθεση που ξεκινάει από το...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Κατερίνα Αγγελάκη-Ρουκ: «Της μοναξιάς διπρόσωποι μονόλογοι»

Της μοναξιάς διπρόσωποι μονόλογοι. Το τελευταίο βιβλίο της Κατερίνας Αγγελάκη-Ρουκ. Τρεις πράξεις. Μετά ένα ιντερμέδιο. Και μετά η τέταρτη πράξη. Και πάλι ιντερμέδιο. Η πέμπτη πράξη, ιντερμέδιο, η έκτη πράξη....

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Το μήνυμά σας

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER