Νόρα Πυλόρωφ: «Το διαμαντένιο Άλφα» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ

Το έργο είναι μια πλατιά τοιχογραφία, στης οποίας το φόντο αναφαίνονται πολιτικά και κοινωνικά κινήματα, πολιτικά πρόσωπα και εθνικές περιπέτειες, ιστορικά και κοινωνικά φαινόμενα που δίνουν στο μυθιστόρημα αληθοφάνεια, ήτοι στέρεο έδαφος να πατήσει ο μύθος και πάνω σ’ αυτό να γεννηθούν τα μυθικά πρόσωπα. Η ορθή πρωτοπρόσωπη αφήγηση εναλλάσσεται με την πλάγια τριτοπρόσωπη, υπηρετώντας το βίωμα η μία άμεσα και η άλλη έμμεσα.

Σ’ αυτό το σπίτι ο άντρας είναι εξοβελισμένος αλλά πόντο πόντο, καθώς εξελίσσεται η ιστορία, θα αναδυθούν και οι εκπρόσωποι του αντρικού φύλου, ο καθένας με τα αληθινά χαρακτηριστικά του, που δεν είναι πάντα αρνητικά. Όμως εκείνος, ο ένας, που στοιχειώνει τη ζωή των γυναικών είναι ο άντρας της Αργυρώς, ο Γιάγκος, ο πλούσιος μπον βιβέρ, ο καλοντυμένος, ευγενής και σπάταλος, έκφυλος, διεστραμμένος και βάναυσος σύζυγος που, πίσω από τα ακριβά κοστούμια και τα πολύτιμα αξεσουάρ, κρύβει ένα τέρας, ανάλογο με εκείνο που έχουμε ξαναδεί στο μυθιστόρημα της Λιλής Ζωγράφου Η αγάπη άργησε μια μέρα (όπου επίσης υπάρχει η ίδια πυραμίδα γυναικών, με τη μία γυναίκα να καταπιέζει την άλλη μέχρι θανάτου, και ένας άντρας μινώταυρος στα ενδότερα του σπιτιού που ζει για να διαιωνίζει τον τρόμο). Η Αργυρώ, με τα πάθη της, έχει πλέον φιλοσοφήσει και έχει κατασταλάξει στο συμπέρασμα ότι η λαϊκή ρήση «όλα εδώ πληρώνονται», που «μας κάνει να πιστεύουμε ότι υπάρχει μια στοιχειώδης δικαιοσύνη που διέπει τούτο τον κόσμο», δεν ισχύει.

Η αφήγηση εξελίσσεται τμηματικά, γυναίκα-γυναίκα, άποψη-άποψη, ιδιοσυγκρασία-ιδιοσυγκρασία. Κάθε μία από τη δική της οπτική θα εξομολογηθεί έρωτες, πάθη, μίση, φόβους, ίντριγκες, εξευτελισμούς, ντροπές.

Το έργο είναι μια πλατιά τοιχογραφία, στης οποίας το φόντο αναφαίνονται πολιτικά και κοινωνικά κινήματα, πολιτικά πρόσωπα και εθνικές περιπέτειες, ιστορικά και κοινωνικά φαινόμενα που δίνουν στο μυθιστόρημα αληθοφάνεια, ήτοι στέρεο έδαφος να πατήσει ο μύθος και πάνω σ’ αυτό να γεννηθούν τα μυθικά πρόσωπα. Η ορθή πρωτοπρόσωπη αφήγηση εναλλάσσεται με την πλάγια τριτοπρόσωπη, υπηρετώντας το βίωμα η μία άμεσα και η άλλη έμμεσα. Από τεχνικής απόψεως η γραφή είναι παλαιά, ζωηρή αφήγηση ωστόσο, τα πάντα από την πλευρά της έγκλειστης γυναίκας στο σπίτι, της εξαρτημένης, της υποταγμένης, της αδύναμης να αντισταθεί, εκείνη που πολλά παθούσα πολλά ποιεί με τη σειρά της, δείχνοντας πώς μια ψυχή μπορεί να στραβώσει και πώς οι συμπεριφορές διαμορφώνονται από την εμπειρία. Άλλοι καιροί, άλλα ήθη.

Το διαμαντένιο Άλφα
Νόρα Πυλόρωφ
Ψυχογιός
352 σελ.
Τιμή € 15,50

Βρείτε το εδώ.


 

Τα σχόλια σας

Κάντε το σχόλιο σας, με σύνδεση από το facebook ή συμπληρώστε τα στοιχεία σας, στην παρακάτω φόρμα.

 


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Πατρίσια Χάισμιθ: «Καταδίωξη στη Βενετία»

Μίσος, φόβος κι εκδίκηση H Πατρίσια Χάισμιθ (Φορτ Ουόρθ, Τέξας, 19 Ιανουαρίου 1921-Λοκάρνο, Ελβετία, 4 Φεβρουαρίου 1995), θεωρείται μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς στην αστυνομική λογοτεχνία, εκείνη που έδωσε άλλη...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Παναγιώτης Κουσαθανάς: «Ασύνταχτα μένουν τα δύσκολα»

Ο τόπος και η ψυχή του – μύθος και ιστορία της νήσου Μυκόνου Όσοι αγαπούν την ανάγνωση, όσοι βλέπουν τα βιβλία σαν μια νοητή προέκταση και του χεριού και της σκέψης, αυτοί θα καταλάβουν τι εννοώ λέγοντας ότι...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Γιώργος Δουατζής: «Ο μουσουργός»

Ο Αλέξανδρος ήταν το καμάρι της μητέρας του. Έπαιζε υπέροχα πιάνο κι αυτή του το ζητούσε επίμονα να παίξει για να τον ακούσουν οι συγγενείς και φίλοι που έρχονταν στο σπίτι. Πόσο καμάρωνε, που ήταν...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Το μήνυμά σας

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 7
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER