A+ A A-

ΑΓΓΕΛΑ ΚΑΣΤΡΙΝΑΚΗ: ΚΑΙ ΒΕΒΑΙΑ ΑΛΛΑΖΕΙ! κριτική του Φίλιππου Φιλίππου

ΑΓΓΕΛΑ ΚΑΣΤΡΙΝΑΚΗ: ΚΑΙ ΒΕΒΑΙΑ ΑΛΛΑΖΕΙ! κριτική του Φίλιππου Φιλίππου
Η Αγγέλα Καστρινάκη γεννήθηκε στην Αθήνα το 1961. Σπούδασε Κλασική Φιλολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και σήμερα είναι καθηγήτρια της Νέας Ελληνικής Λογοτεχνίας στο Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης. Έχει δημοσιεύσει τέσσερις συλλογές διηγημάτων, ένα μυθιστόρημα, έναν τόμο με αυτοβιογραφικά δοκίμια και πολλές μελέτες για την ελληνική λογοτεχνία, που είναι καρποί πολύχρονης έρευνας. Στα νεανικά της χρόνια συμμετείχε στις οργανώσεις της ανανεωτικής Αριστεράς, ενώ πρόσφατα «τάχθηκε δημοσίως υπέρ της ανασυγκρότησης της Κεντροαριστεράς», σύμφωνα με το βιογραφικό της στο αυτί του βιβλίου της Και βέβαια αλλάζει! Όλα αυτά είναι χρήσιμα στον αναγνώστη, προκειμένου να κατανοήσει το πνεύμα του συγκεκριμένου βιβλίου, που έχει τον διευκρινιστικό υπότιτλο «Αφήγημα για τη Μεταπολίτευση».

Το βιβλίο χωρίζεται σε κεφάλαια που αναφέρονται σε ιστορικές στιγμές του πρόσφατου παρελθόντος και ταυτόχρονα αποτελούν σταθμούς στη νεανική ζωή της Ειρήνης, της κεντρικής ηρωίδας: «1973: Το τέλος της δικτατορίας», «1974-1975: Η πρώτη χρονιά της Μεταπολίτευσης», «1975-1976! Το μαθητικό κίνημα», «1976-1977: Η χρονιά των αποφθεγμάτων», «Προεκλογικό καλοκαίρι», «1977-1978: Η χρονιά της ήττας», «1978-1979: Απόπειρα ανασυγκρότησης». Κεφάλαιο το κεφάλαιο, παρακολουθούμε την πορεία της Ειρήνης προς την πολιτική και παράλληλα την ερωτική ενηλικίωση. Αρχικά, βλέπουμε την αντίδρασή της στα γεγονότα του Πολυτεχνείου, όπου πρέπει να έγιναν σοβαρά πράγματα, σκέφτεται, αλλά δεν μπορεί να πει τι είχε συμβεί ακριβώς: ήταν τότε μόνο 12 χρονών. Στη συνέχεια, η Ειρήνη μεγαλώνει, προβληματίζεται, γνωρίζει τη λογοτεχνία, συγκεκριμένα την ποίηση, το θέατρο και τη μουσική, νιώθει τα πρώτα ερωτικά σκιρτήματα, παρακολουθεί τις φίλες της να «τα φτιάχνουν» με διάφορους νεαρούς.

Μια καθοριστική στιγμή είναι όταν βλέπει σε κάποιον κινηματογράφο την ταινία Ο θίασος του Αγγελόπουλου, όπου σε μια σκηνή βιασμού ένας «έντονος σφυγμός την είχε καθηλώσει». Αρχίζει να κρατάει ημερολόγιο καταγράφοντας τις σκέψεις της και διαπιστώνει πως της αρέσει η γραφή του Αντώνη Σαμαράκη. Γίνεται μέλος της ΔΗΜΑΚ, μαθητικής οργάνωσης του ΚΚΕ Εσωτερικού, και οι ορίζοντές της πλαταίνουν, αφού μυείται στις κομμουνιστικές ιδέες, ακούει αντάρτικα τραγούδια, φιλοτεχνεί σε χαρτόνια τη μορφή του Ρήγα Φεραίου. Λίγο μετά, έχει την πρώτη αθώα ερωτική επαφή με αγόρι, χάδια και φιλιά, μπλέξιμο γλώσσας με γλώσσα, αλλά δεν νιώθει ιδιαίτερη ευχαρίστηση.

Στην οργάνωση του Ρήγα Φεραίου εκτός από τον Μαρξ και τα μαρξιστικά βιβλία μαθαίνει τι εστί συντροφικότητα, και με δέος παρατηρεί τον Λεωνίδα Κύρκο, μια ηγετική φυσιογνωμία (αν και αντιφατική) της ανανεωτικής Αριστεράς, να παίζει τη φυσαρμόνικά του: αυτό τη συγκινεί, την ενθουσιάζει, την απογειώνει. Κι ύστερα έρχεται η ερωτική επαφή με έναν νεαρό από την ΚΝΕ, την άλλη κομμουνιστική οργάνωση, αντίπαλη κατά κάποιον τρόπο, και αναρωτιέται αν η σχέση τους θα κρατήσει μια ζωή.

Αυτό το υπέροχο από κάθε άποψη βιβλίο τελειώνει όταν η Ειρήνη κάνει φροντιστήριο για να δώσει εξετάσεις για το πανεπιστήμιο. Ήδη έχει αποσαφηνίσει τι θέλει, έχει βγάλει τα συμπεράσματά της για τον έρωτα και το σεξ, κι έχει αρχίσει να γράφει κείμενα για τα έντυπα του κομματικού της χώρου. Η ζωή συνεχίζεται...

Το Και βέβαια αλλάζει! είναι ένα μυθιστόρημα-αφήγημα γραμμένο σε τρίτο πρόσωπο, ώστε ο αναγνώστης να μην ταυτίσει την ηρωίδα Ειρήνη με τη συγγραφέα. Υπάρχουν όμως αρκετοί αφηγητές και αφηγήτριες. Η παρουσία τους χρησιμεύει στο να υπάρχει μια σφαιρικότητα για τα συμβάντα της εποχής που ενδιαφέρει τη συγγραφέα, αφού αντικειμενικά αυτό δεν μπορεί να το κάνει η Ειρήνη ως παντογνώστρια αφηγήτρια.

Ίσως το κλειδί του αφηγήματος και οι απαντήσεις για τις πιθανές ερωτήσεις-απορίες του αναγνώστη βρίσκονται στον επίλογο, όπου η Καστρινάκη λέει: «Η Ειρήνη είμαι και δεν είμαι εγώ». Εκεί αποκαλύπτει πως άλλοτε θυμάται γεγονότα κι άλλοτε τα κατασκευάζει, και πως έχει χρησιμοποιήσει ημερολόγια (δικά της και άλλων) κατά βούληση κι ενίοτε επίσης τα κατασκευάζει. Στόχος της είναι να δείξει το πώς έχουν επιδράσει οι ιδέες της ανανεωτικής Αριστεράς στην ίδια και στους φίλους-συντρόφους της εκείνης της εποχής, κι επίσης να τονίσει την αξία της δημοκρατίας και της συμμετοχής στους θεσμούς, μα κυρίως την «αναγκαιότητα των συμβιβασμών». Εξ ου και η φράση «τάχθηκε δημοσίως υπέρ της ανασυγκρότησης της Κεντροαριστεράς». Οι αναφορές της στο σήμερα, στο κόμμα της ΔΗΜΑΡ του Φώτη Κουβέλη και του ΣΥΡΙΖΑ του Αλέξη Τσίπρα προφανέστατα σημαίνουν πως η «Ειρήνη» εξακολουθεί να νοιάζεται και να προβληματίζεται για την Αριστερά, την Αριστερά της νιότης της που έχει μετεξελιχτεί σε κάτι άλλο και γι' αυτό πρέπει ν' αλλάξει.

001 patakis eshopΚαι βέβαια αλλάζει!
Αφήγημα για τη Μεταπολίτευση

Κίχλη
264 σελ.
Τιμή € 15,00

 

Διαβάστε επίσης
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Κατερίνα Ι. Παπαντωνίου: «Σκοτεινό ασανσέρ» κριτική του Χρίστου Παπαγεωργίου

Ποια η διαφορά ανάμεσα σε ένα ελλειπτικό μυθιστόρημα και σε μια νουβέλα, θα αναρωτηθεί αμέσως μόλις κλείσει το βιβλίο ο υποψιασμένος αναγνώστης, γνωρίζοντας πως το πρώτο είδος αφορά σε μια...

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Τόλης Νικηφόρου: «Αγνώστου Στρατιώτου» κριτική της Ελένης Χωρεάνθη

Έχω μια παλιά συνήθεια, να αρχίζω το ξεφύλλισμα και την περιδιάβαση κάθε βιβλίου, τις περισσότερες φορές, από το τέλος. Έτσι, δεν μπορώ να μην κάνω το ίδιο και με τα διηγήματα του Τόλη Νικηφόρου και να μην...

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Κώστας Ακρίβος: «Τελευταία νέα από την Ιθάκη» κριτική του Χρίστου Παπαγεωργίου

Διαγράφοντας μια τροχιά από το Χάος και την Αλλοδαπή, μέχρι τον Αλφόνς, το Φίδι και την Ιθάκη, ο γνωστός συγγραφέας και φιλόλογος Κώστας Ακρίβος αποδεικνύει για μια ακόμη φορά –καθώς τίθεται από πολλούς– πως, πέρα από το όποιο ταλέντο μπορεί...

ΦΙΛΙΚΑ SITE

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr