ΣΤΡΑΤΗΣ ΧΑΒΙΑΡΑΣ: ΑΧΝΑ κριτική της Ελένης Λάππα-Οικονόμου

ΣΤΡΑΤΗΣ ΧΑΒΙΑΡΑΣ: ΑΧΝΑ κριτική της Ελένης Λάππα-Οικονόμου

Η αρχική υποψία διατρέχοντας προσεχτικά το βιβλίο επαληθεύεται. Η Άχνα, η άπιαστη Άχνα, αποκαλύπτεται, ταυτίζεται με το βιβλίο, ήτοι την τέχνη του Λόγου, την Τέχνη.

Όλες αρδευμένες από τον αστείρευτο, καταχωνιασμένο για χρόνια γλωσσικό πλούτο, για να ζωντανέψουν μνήμες από τα παιδικά χρόνια, γεγονότα τραυματικά της Κατοχής και του Εμφύλιου (περίοδος που σφραγίζει όλα τα έργα του). Για να μιλήσουν για τον θάνατο, τον έρωτα, την «πρώτη και τη δεύτερη ζωή», τους φίλους και τους εχθρούς, το ελληνικό τοπίο, τις πόλεις, τα νησιά, τα βουνά, τις θάλασσες. Για τους αρχαίους μύθους, προεξάρχοντος του Ορφέα και της Ευρυδίκης. Για τις γυναίκες, για τις γυναίκες που σημάδεψαν όχι μόνο την ιστορία του ήρωά του αλλά γενικότερα την ιστορία του Έλληνα. Τέλος, για την Άχνα.

«Στην αφήγηση η μνήμη των πραγμάτων παλίνδρομη προβάλλει σαν αβέβαιη αίσθηση του τόπου και χρόνου όμως τις πέτρες που ρίχνεις στη ροή να περάσεις απέναντι δεν τις παίρνει ποτέ το ποτάμι».

Τελικά όλο το βιβλίο δεν αποβλέπει ακριβώς σε αυτή την «αφήγηση της μνήμης των πραγμάτων», που πραγματώνεται με τη γλώσσα; Αυτό το συνεχές παιγνίδι ανάμεσα στον ήρωά του, με το πολύ κοινό όνομα, Νίκο –γιατί άραγε;– και τον τριτοπρόσωπο αφηγητή με τον οποίο τελικά ο Νίκος ταυτίζεται και ανάμεσά τους, κυρίαρχη, η Άχνα, άλλοτε άυλη και «αεράτη χορογραφεί στις μύτες των ποδιών της χωρίς να αφήνει αχνάρια» και άλλοτε με υλική υπόσταση που μεταμορφώνεται σε μυθικές ή ιστορικές γυναικείες μορφές, με τον χορό να σέρνουν η Ελένη και η Ευρυδίκη, αυτόν τον σκοπό δεν έχουν;

Από την αρχή ως το τέλος δεν επανέρχεται με ποικίλους τρόπους αυτό το θέμα; Το θέμα της γλώσσας, της γραφής, της ανάγνωσης.

«Δηλώνεις παρών το μελάνι της πρώτης γραφής σου απλωμένο παντού πλην αόρατο»

«Έμαθες να γράφεις μα δεν υπήρχε χαρτί έγραφες με ασβέστη στις μάντρες»

«Μάθε παρεμβαίνει η Άχνα δεν είναι τόσο η γραφή που φυσάει την πνοή της ζωής στο χαρτί ή στην πέτρα. Η ανάγνωση είναι»

«Το βιβλίο που διαβάζεις είναι η Άχνα... κάνε άγια υπομονή το αίμα έτσι και αλλιώς δε διαβάζεται πριν γίνει μελάνι».

Η αρχική υποψία διατρέχοντας προσεχτικά το βιβλίο επαληθεύεται. Η Άχνα, η άπιαστη Άχνα, αποκαλύπτεται, ταυτίζεται με το βιβλίο, ήτοι την τέχνη του Λόγου, την Τέχνη. Είναι αυτή που «αν μιλούσε τώρα θα σου 'λεγε άκου και γράψε ή παίξε μουσική να συμπληρώσεις τα κενά του χρόνου και θα γυρίσει μέσα σου ο καιρός και θα βρέξει».

Να γιατί ο Νίκος, ο ήρωας, λατρεύει την Άχνα. Ως άλλος Ορφέας την έφερε από τον κάτω κόσμο με οδηγό τον έρωτα και εκείνη του έμαθε την τέχνη της γραφής.

«Ο έρωτας και η τέχνη σου χαρίζονται υπό όρους τι λες; Ούτε άγαν απ' το πρώτο ούτε μηδέν απ' το δεύτερο...»

Η Γραφή, η Μουσική, η Τέχνη. Ο έρωτας για την τέχνη και τη ζωή. Αυτή είναι η Άχνα.

1-patakis-linkΆχνα
Στρατής Χαβιαράς
Κέδρος
240 σελ.
Τιμή € 12,50

 

Τα σχόλια σας

Κάντε το σχόλιο σας, με σύνδεση από το facebook ή συμπληρώστε τα στοιχεία σας, στην παρακάτω φόρμα.

 


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Ανδρέας Φιλιππόπουλος-Μιχαλόπουλος: «Το βιβλίο του νερού»

Η λίμνη είναι οι άλλοι 1.«Όταν πια έβγαλε όλο τον αέρα από μέσα του, η υδάτινη μάζα γύρω του με τη σιμιγδαλένια αμμουδερή βάση της και τα διάφορα φύκια, ψάρια, πέτρες, είχε σταματήσει να κινείται. Όλα απλώθηκαν σαν...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Χαρά Κοσεγιάν: «Ναϊρί, εκεί που συναντιούνται τα ρυάκια…»

Ναϊρί… Παίρνεις το βιβλίο και σκέφτεσαι τι να σημαίνει άραγε. Το προφέρεις και ακούς νερά που τρέχουν… Όνομα κοριτσιού θα ’ναι. Αργότερα επαληθεύεται η εκδοχή σου: όνομα θηλυκό –Αρμενία, το...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Χλόη Κουτσουμπέλη: «Ο βοηθός του κυρίου Κλάιν»

 Ότι ο χρόνος δεν ήταν συμβατικός το αντιλήφθηκα στη σ. 44 του βιβλίου. Ο Στέφαν, ο βοηθός του κυρίου Κλάιν, ο θυρωρός, ας πούμε, της πολυκατοικίας, εντοπίζει κάποιες περίεργες λεπτομέρειες στην πρώτη...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Το μήνυμά σας

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

 

Το email σας: