fbpx
Νίκη Αναστασέα: «Τα άγρια περιστέρια»

Νίκη Αναστασέα: «Τα άγρια περιστέρια»

Μπορεί κάποιος να εκλάβει τις έξι ιστορίες της Νίκης Αναστασέα ως ένα σπονδυλωτό μυθιστόρημα, μιας και οι πέντε γυναίκες που πρωταγωνιστούν αντιμετωπίζουν ψυχολογικά προβλήματα, ενώ στην τελευταία, η γυναίκα, που τελικώς μένει μόνη, θα πεθάνει από αβάστακτη μοναξιά, μαρασμό και κατάθλιψη. Άρα, έχοντας αυτά τα δεδομένα, η συγγραφέας δουλεύει με βάση την παράμετρο της ασθένειας, η οποία και σπρώχνει τις ηρωίδες σε πράξεις άκρως οριακές, άκρως ενεχόμενες ακόμη και σε παραβατικές συμπεριφορές, όχι μόνο προς τους άλλους αλλά και προς τον ίδιο τους τον εαυτό, τον οποίο και βασανίζουν με κάθε τρόπο. Η Αναστασέα αρχίζει τις ιστορίες με γνώμονα την εισαγωγή σε κάτι καταθλιπτικό, προχωρά βαθιά μέσα στο υποσυνείδητο αλλά και την αντικοινωνικότητα της ανθρώπινης εξέλιξης και ολοκληρώνει με μια μικρή ανατροπή, μια έξοδο που κανείς δεν περιμένει, παρότι είναι πιο εμφανής παρά ποτέ. Έτσι, έχουμε συνολικά μύθους εντελώς κατασκευασμένους, που δεν άπτονται βέβαια της υπερρεαλιστικής εκδοχής, στην ουσία όμως δεν συμβαίνουν στην πραγματικότητα αλλά μόνο στο θυμικό της συγγραφέως, η οποία, αν και βάζει στο στόμα των ηρώων φράσεις που δεν συναντώνται στην καθημερινή συναναστροφή, έχουν βάρος ρεαλιστικό, έχουν βάση που υπονοούν αληθοφάνεια, έχουν εικόνα φωτογραφικού φακού και όχι πίνακες ζωγραφικής.

Δουλεύοντας τους μύθους δραματικά, συνεπικουρούμενη από το ανάλογο ύφος και με έντονα φορτισμένη συναισθηματικά γλώσσα –απλή και λιτή– πετυχαίνει αριστουργηματικά αποτελέσματα, πετυχαίνει συγκλονιστικές παραθέσεις που εκπλήσσουν.

Δεν θέλουμε να χαλάσουμε τη μαγεία αλλά και τη γοητεία των διηγημάτων της Αναστασέα, γι' αυτό θα μπούμε μόνο επιφανειακά στους μύθους που εξιστορεί. Αρχικά, η πράξη απόγνωσης της μητέρας θα αποβεί τελειωτικά μοιραία για τον εξαρτημένο απ' τα ναρκωτικά γιο της. Στη συνέχεια, ένα αφήγημα που στην ουσία μετατρέπεται σε θεατρικό μονόπρακτο, έτοιμο χωρίς διορθώσεις να ανέβει στο σανίδι, περιγράφει την άρρωστη συμπεριφορά μιας γυναίκας σχετικά με τη νεκρή κόρη της, στην οποία συμμαχεί, μη χαλώντας της το χατίρι, ο σύζυγός της, ο οποίος επιθυμεί να την έχει σε κάποια ισορροπία. Παρακάτω, απ' το θεατρικό δρώμενο περνάμε σε μια καταθλιπτική πρωταγωνίστρια, ηθοποιό που παίρνει πρώτη φορά στη ζωή της τον πρώτο ρόλο, η οποία ζει την ημέρα της πρεμιέρας όσο πιο αρρωστημένα γίνεται, δίνοντας όμως τον καλύτερο εαυτό της όταν η παράσταση αρχίζει και ολοκληρώνεται. Μια μοναχική γυναίκα στη συνέχεια προσλαμβάνει έναν αλλοδαπό για τις δουλειές του σπιτιού και προβαίνει σε μια ενέργεια άκρως υπερβολική, η οποία και θα γυρίσει μπούμερανγκ, θα την καταστήσει θλιμμένη, θα κάνει κουρέλι την αξιοπρέπειά της, τέλος θα τη δοκιμάσει ψυχολογικά. Και άλλη ηρωίδα θα χαθεί στην ψυχολογικά αρρωστημένη της μοναξιά, για να εκδικηθεί τον άντρα της, ο όποιος την πιέζει και τη βασανίζει, ενώ το τέλος της αποδεικνύεται ατύχημα, αν και λίγοι είναι εκείνοι που θα το πιστέψουν. Τέλος, μια άλλη γυναίκα, που έχει στόχο να βοηθά τη νύφη της και το ανάπηρο παιδί της, μένει μόνη, καθώς η χήρα παντρεύεται ενώ το παιδί μπαίνει σε ίδρυμα, και το μέλλον της είναι αρκετά έως πολύ καταθλιπτικό, είναι έμπλεο μοναξιάς και μοναχικότητας.

Η Νίκη Αναστασέα λοιπόν είναι μια ταλαντούχος, χαρισματική και παραστατική λογοτέχνις. Δουλεύοντας τους μύθους δραματικά, συνεπικουρούμενη από το ανάλογο ύφος και με έντονα φορτισμένη συναισθηματικά γλώσσα –απλή και λιτή– πετυχαίνει αριστουργηματικά αποτελέσματα, πετυχαίνει συγκλονιστικές παραθέσεις που εκπλήσσουν. Δεν είναι τόσο η ποιότητα των ιστοριών που αφηγείται –που και αυτές είναι πολύ ενδιαφέρουσες– όσο ο τρόπος κατασκευής τους, που όντως θεραπεύει την κατάρρευση των συγκεκριμένων γυναικών με γλυκό, τραγικό, δραματικό και αποσπασματικό προφίλ, έτσι ώστε το όλον προϊόν, από λογοτεχνικό σώμα να μετατρέπεται σε αναγνωστική συγκομιδή, με πλήρη, διά των αισθήσεων, αποδοχή. Και, φυσικά, σε καμία περίπτωση δεν ισχύει η άποψη που ακούστηκε, πως δηλαδή η Αναστασέα απευθύνεται ειδικά σε γυναίκες παραλήπτες, καθώς τόσο οι άντρες πρωταγωνιστές, όσο και ο χώρος στον οποίο εξελίσσονται τα γεγονότα τα πεζογραφικά, τείνουν στη θέση πως, παρά την έκδηλη ματιά προς τα θηλυκά, υπάρχει πρόδηλη μεταξύ των φύλων ισορροπία και παράλληλα προφανής συμμετοχή συζύγων ή παιδιών στην οριστική διατύπωση. Με δυο λόγια, απευθύνεται σε όλους, έχει τον νου της σε όλους, γράφει ανεξαρτήτως φύλου, οριοθετεί πράγματα κοινά και μιας ζωής που συμπεριφέρεται με μια μορφή, που ναι μεν οι γυναίκες βιώνουν στο πετσί τους βασανιστικά, οι άνδρες όμως συμπαραστέκονται και μοχθούν να υπάρξουν, προκειμένου να καταφέρουν να κάνουν το δράμα περισσότερο υποφερτό.

Τα άγρια περιστέρια
Νίκη Αναστασέα
Καστανιώτης
190 σελ.
Τιμή € 9,59
1-patakis-link


 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Ελένη Καραγιάννη: «Το κόκκινο τάπερ»

Όταν έφτασε στα χέρια μου αυτή η πρώτη συλλογή διηγημάτων της Ελένης Καραγιάννη ήμουν βέβαιη, διαβάζοντας τον τίτλο, ότι θα ήταν γεμάτη αγάπη όπως ένα μαμαδίστικο «κόκκινο τάπερ» και δεν γελάστηκα....

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Γιώργος Αγγελίδης: «Σκοτεινή κληρονομιά»

Η Σκοτεινή κληρονομιά του Γιώργου Αγγελίδη αποτελεί μια ενδιαφέρουσα αφήγηση, που συνδυάζει με δεξιοτεχνία τη φαντασία και το κοινωνικό δράμα. Ο συγγραφέας, μετά την «Τριλογία του φεγγαριού», αποφασίζει να...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Χρυσοξένη Προκοπάκη: «Αβαρής»

Το τελευταίο πεζογραφικό βιβλίο της Χρυσοξένης Προκοπάκη έρχεται για να διευρύνει τα όρια του αφηγηματικού λόγου και τον κάνει να εναγκαλισθεί μεθόδους και τεχνικές του θεάτρου και, συγκεκριμένα,...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι. τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

Με την επίσκεψη στο site μας, αποδέχεστε τη χρήση Cookies από το diastixo.gr, με σκοπό τη βελτίωση των υπηρεσιών που σας παρέχουμε.