fbpx
Τάσος Πορφύρης: «Τα σπίτια»

Τάσος Πορφύρης: «Τα σπίτια»

Τα «πεζογραφήματα» είναι ένας γενικότερος όρος που έχει καθιερωθεί για να περιγράφει κείμενα που ξεφεύγουν από τα πρότυπα του διηγήματος, δηλαδή της πλοκής, των δομημένων χαρακτήρων, συνήθως ενός κεντρικού θέματος και της τελικής ανατροπής. Ένας γνωστός Έλληνας συγγραφέας, που θεωρείται από τους αντιπροσωπευτικότερους και αυτούς που καθιέρωσαν το είδος, είναι ο Γιώργος Ιωάννου.

Στα Σπίτια του Τάσου Πορφύρη παρατηρούμε μια περιγραφική σκιαγράφηση γεγονότων και καταστάσεων περασμένων εποχών ή που βασίζονται και εμπλέκονται άμεσα ή έμμεσα με αυτές. Η αγάπη του για τον γενέθλιο τόπο του –την Ήπειρο– και οτιδήποτε φυσικό και ανθρώπινο, που αποτελεί τη συγγραφική του ταυτότητα, τόσο θεματικά όσο και από πλευράς ύφους, αποτυπώνεται καθαρότατα και έντονα στο βιβλίο. Μια σειρά από παράπλευρα μνημονικά στοιχεία περιλαμβάνονται –κοινωνιολογικής φύσεως, ηθογραφικής και γενικότερα του τρόπου ζωής–, που έρχονται από το παρελθόν με συνειρμική αλληλουχία, σκιαγραφώντας ένα κλίμα, μια εποχή, έναν τόπο και τελικά κατασκευάζουν ένα πεζό με έναν κεντρικό άξονα –που σαφώς υπάρχει– και μας δίνεται στον τίτλο.

Το βιβλίο πατάει διαρκώς στην αντίθεση του αυθεντικού, του φυσικού, της αγάπης και της αληθινής φιλίας, με το νεωτεριστικά απροσάρμοστο, το προσωπικό συμφέρον, την αλλοτρίωση και τις φυσικές καταστροφές, κυρίως των μεγαλουπόλεων. Αυτές οι αντιθέσεις εκρέουν αυθόρμητα από την περιγραφή αυτοβιογραφικών μικροσυμβάντων και δεν αποτελούν αυτοσκοπό, όμως έχουν βασικό δομικό ρόλο στο νόημα και στην αισθητική, ενώ δεν επιδιώκεται μια στημένη ιστορία.

Μια ζεστή νοσταλγική θαλπωρή αποπνέει το βιβλίο, με έναν ψυχικό πλούτο, που οδηγεί σε αναπόληση τους παλαιότερους και ευφραντική και γνωσιολογική ενατένιση τους νεότερους, ελατήρια στα οποία στηρίζεται η αισθητική προσέγγισή του.

Ο Τάσος Πορφύρης θυμάται και γράφει ή γράφει για να θυμηθεί, γιατί μέσα του υπάρχουν πολλά που ζορίζονται να βγουν στην επιφάνεια και ξετυλίγονται στα μάτια μας.

Τα σπίτια
Τάσος Πορφύρης
Πανοπτικόν
136 σελ.
Τιμή € 9,59
1-patakis-link

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Ελένη Καραγιάννη: «Το κόκκινο τάπερ»

Όταν έφτασε στα χέρια μου αυτή η πρώτη συλλογή διηγημάτων της Ελένης Καραγιάννη ήμουν βέβαιη, διαβάζοντας τον τίτλο, ότι θα ήταν γεμάτη αγάπη όπως ένα μαμαδίστικο «κόκκινο τάπερ» και δεν γελάστηκα....

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Γιώργος Αγγελίδης: «Σκοτεινή κληρονομιά»

Η Σκοτεινή κληρονομιά του Γιώργου Αγγελίδη αποτελεί μια ενδιαφέρουσα αφήγηση, που συνδυάζει με δεξιοτεχνία τη φαντασία και το κοινωνικό δράμα. Ο συγγραφέας, μετά την «Τριλογία του φεγγαριού», αποφασίζει να...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Χρυσοξένη Προκοπάκη: «Αβαρής»

Το τελευταίο πεζογραφικό βιβλίο της Χρυσοξένης Προκοπάκη έρχεται για να διευρύνει τα όρια του αφηγηματικού λόγου και τον κάνει να εναγκαλισθεί μεθόδους και τεχνικές του θεάτρου και, συγκεκριμένα,...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι. τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

Με την επίσκεψη στο site μας, αποδέχεστε τη χρήση Cookies από το diastixo.gr, με σκοπό τη βελτίωση των υπηρεσιών που σας παρέχουμε.