ΛΙΛΛΥ ΣΠΑΝΤΙΔΑΚΗ: ΧΩΡΙΣ ΣΚΗΝΗ κριτική του Φίλιππου Φιλίππου

 

Η Λίλλυ Σπαντιδάκη (Αθήνα, 1984), γράφει βιβλιοκριτικές σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα, άρα είναι εξοικειωμένη με το γραπτό λόγο. Τώρα εμφανίζεται και ως συγγραφέας με ένα μυθιστόρημα που συνδέεται με το χορό και το μπαλέτο, δεδομένου ότι η ίδια φαίνεται να έχει ασχοληθεί με τη συγκεκριμένη τέχνη. Θα μπορούσε να πει κάποιος πως το Χωρίς σκηνή είναι ένα μυθιστόρημα για το χορό, για την προσπάθεια κάποιων ανθρώπων να τον υπηρετήσουν, για την προσήλωσή τους σε αυτόν, για τα όνειρα που κάνουν, για τη δόξα που αποκτούν μέσω αυτού.

H κεντρική ηρωίδα, η Ζιλιέτ Ρου, είναι χορεύτρια, μέλος ενός θιάσου που δίνει παραστάσεις στη Νέα Υόρκη, η μεγαλύτερη πρίμα μπαλαρίνα της εποχής. Φαίνεται όμως πως είναι στριμμένη γιατί όλοι, εχθροί και φίλοι, τη μισούν, αποκαλώντας την «σκύλα» και «σκρόφα»∙ αυτή αδιαφορεί για τους χαρακτηρισμούς, στο μυαλό της τους έχει τοποθετήσει χαμηλά.

Η ιστορία της αρχίζει στο Παρίσι το 1911, όταν η Ζιλιέτ ήταν δώδεκα χρονών και πήρε μέρος σε μια οντισιόν. Ήταν μεγάλο ταλέντο και φάνηκε πως το μέλλον της διαγραφόταν ρόδινο. Τη βρίσκουμε το 1930 στη Νέα Υόρκη, την εποχή του κραχ, της μεγάλης κρίσης που ξεκίνησε από το χρηματιστήριο της Γουόλ Στριτ, κι αμέσως στο Παρίσι, στην Όπερα της πόλης, όταν τα μαύρα σύννεφα του πολέμου εξαπλώνονταν πάνω από την Ευρώπη.

Με συχνές αναδρομές στο παρελθόν, με ιστορίες για κόμητες κι επιχειρηματίες που θέλουν να παντρευτούν τη Ζιλιέτ, με γυναίκες που την ερωτεύονται, με τη Βανέσα την οποία αγαπάει, με τα δικά της όνειρα και τους εφιάλτες, η συγγραφέας αφηγείται την πορεία της μοναχικής και απόμακρης ηρωίδας της από το μηδέν στο ζενίθ κι από κει στο ναδίρ, φτάνοντας σ' ένα αναπάντεχο τέλος που ξαφνιάζει τον αναγνώστη. Ωστόσο, οι εναλλαγές των χρόνων δράσης, οι αφηγήσεις των άλλων ηρώων, τα πλάγια γράμματα στην αφήγηση (που ήρθαν από την Ευρώπη και την Αμερική κι έγιναν μόδα και στην ελληνική λογοτεχνία), αποβαίνουν σε βάρος του όλου εγχειρήματος.

Σίγουρα, το μυθιστόρημα της Λίλλυς Σπαντιδάκη αποτελεί μια καλή αρχή, η γραφή της είναι γραφή δόκιμου λογοτέχνη, οπότε περιμένουμε το επόμενο συγγραφικό της βήμα. Ανεξάρτητα από το θέμα που θα επιλέξει, αυτή τη φορά θα θέλαμε η πλοκή να εκτυλίσσεται στην Ελλάδα, ή τουλάχιστον οι ήρωες να συνδέονται με τη χώρα μας. Διότι, αν επιθυμούσαμε να διαβάσουμε για μια Γαλλίδα χορεύτρια που κάνει καριέρα στην Αμερική, θα επιλέγαμε το βιβλίο μιας Γαλλίδας συγγραφέως.

Χωρίς σκηνήΧωρίς σκηνή
Λίλλυ Σπαντιδάκη
Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη
304 σελ.
Τιμή € 9,90


 

Τα σχόλια σας  

#1 PT 22-03-2014 17:33
Επειδή φαντάζομαι ότι θεωρείτε πως η θεματική της ''ελληνικότητας '' στις δημιουργίες ελλήνων συγγραφέων δεν έχει κορεστεί και επειδή θεωρείτε (αλήθεια, λόγω εμπορικότητας ή πραγματικής καλλιτεχνικής αξίας;) ότι το επαναλαμβανόμεν ο μοτίβο ''ιστοριών σε ένα ιστορικό ελληνικό φόντο'' είναι κάτι νέο;
Αντιθέτως, είναι μάλλον στα συν του βιβλίου η επίσκεψη σε θεματικές που απασχολούν κυρίως την διεθνή λογοτεχνία (και καταναλώνονται μαζικά και από το ελληνικό κοινό), όπως αντίστοιχα και η ικανότητα της συγγραφέως να προσεγγίσει μια γαλλίδα χορεύτρια χωρίς να είναι Γαλλίδα η ίδια- αυτή η ''εθνοκανονικότ ητα'' της τελευταίας σας πρότασης είναι πολύ άστοχη! Είναι καιρός και οι Έλληνες συγγραφείς να διευρύνουν τα όρια των στεγανών των θεματικών που καταπιάνονται και να υποστηρίζονται σε αυτό, όχι να ωθούνται να αρκεστούν στην ''κανονικότητα' ' της σύγχρονης ελληνικής λογοτεχνίας (που είναι ένα ξέχωρο θέμα).
Παράθεση

Τα σχόλια σας

Κάντε το σχόλιο σας, με σύνδεση από το facebook ή συμπληρώστε τα στοιχεία σας, στην παρακάτω φόρμα.

 


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Το μήνυμά σας

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 7
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER