360

του Χρίστου Παπαγεωργίου

Η, μπορχικής έμπνευσης και καταγωγής, καταπληκτική νουβέλα του Αχιλλέα Κυριακίδη προκαλεί αναγνωστικά, υλοποιεί λογοτεχνικά και υιοθετεί λεπτομερειακές παραμέτρους τέτοιες, που αν ξεφύγουν της προσοχής, σαφέστατα η πρόσληψη είναι λειψή. Πράγματι, ένα τροχαίο ατύχημα κινητοποιεί νύχτα στο γραφείο του έναν συγγραφέα, ο οποίος έχει να διαχειριστεί ένα μεσόκοπο ζευγάρι με τον γιο τους, έναν ταξιτζή με την Αυστριακή γυναίκα του, μια ψυχαναλύτρια, η οποία το ίδιο βράδυ δίνει διάλεξη για τη μελαγχολία, και έναν ιδιωτικό ντετέκτιβ, ο οποίος, όπως αποδεικνύεται, είναι το θύμα. Όλα αυτά συνάδουν σε έναν κύκλο στον οποίο εμπλέκονται οι συγκεκριμένες φιγούρες, αφού ελάχιστα άλλα στοιχεία μάς δίνονται για τον χαρακτήρα τους, πέρα από την ιδιαιτερότητα του Ιάσονα, τη φιλοσοφία του ταξιτζή, την έντρομη σύζυγο που έμαθε για το συμβάν, τον έρωτα που κατακλύζει τον ντετέκτιβ και που στέκεται μοιραίος, τέλος, τις υποψίες της Άννας για εξωσυζυγικές δραστηριότητες του συζύγου της. Αληθινά, όπως και το εξώφυλλο μας προϊδεάζει, όλοι οι συγκεκριμένοι ήρωες κατατρύχονται από τον χρόνο, είναι αιχμάλωτοι της κυκλικής του προσαρμογής, είναι μέσα στα περιθώρια και τα οριακά και τα ακραία, προκειμένου η συνύπαρξή τους να μην είναι τυχαία.

Για μια ακόμα φορά ο καταξιωμένος Αχιλλέας Κυριακίδης παρουσιάζει ένα βιβλίο μινιμαλιστικό. Θα έλεγα μικρής φόρμας. Καθώς είναι δεδομένο πως γνωρίζει καλά τον συγκεκριμένο χώρο, γράφοντας μικρά αριστουργήματα. Σε όλα του τα έργα, είτε μικρά πεζά, είτε νουβέλες σύντομες, είτε μικρά δοκίμια με συγκεκριμένη θεματολογία, ο συγγραφέας όχι μόνο δεν κρύβει τις καταβολές του, όχι μόνο δεν ερμηνεύει την ελληνικότητα –πράγμα που πολλοί άλλοι συνάδελφοί του επαρκώς δραματοποιούν–, όχι μόνον απορρίπτει το συναίσθημα μέχρι την πλήρη απογύμνωση των ηρώων, όχι μόνον, τέλος, δεν παίζει με την ψυχοσύνθεση αυτών αλλά με τις απρόβλεπτες πράξεις τους, αλλά, επιπλέον, δίνει στα πεζά του την εικόνα μιας φευγαλέας ματιάς πάνω σε μια πραγματικότητα σουρεαλιστική, η οποία υπάρχει εξ ολοκλήρου μόνο στη φύση του.

Επίσης, για μια ακόμα φορά και εδώ αποδεικνύεται η τεράστια αγάπη, η τρομερή γνώση, το αλάνθαστο ένστικτο του συγγραφέα γύρω από τη μουσική –τη σοβαρή, κλασική, όπως αλλιώς μπορεί να χαρακτηριστεί μουσική– η οποία ντύνει το σώμα με το καλύτερο ένδυμα. Ο Κυριακίδης, φανατικός της απύθμενης και απρόσμενης λατρείας, της θεραπευτικής και αισθητικής χροιάς που η μουσική προσδίδει, και έχοντας γράψει επανειλημμένως κείμενα γι' αυτήν, έχει ως πρώτο μέλημά του τη διάδοσή της, την απόλαυσή της και την αύρα της με στόχο την καλλιέργεια, την ψυχική άνοιξη και τη λειτουργία του συναισθήματος. Έτσι, και όταν οι συνθήκες το επιτρέπουν, διανθίζει το έργο με συγγραφικές νότες, ικανές να προκαλέσουν την αναζήτηση και την αισθητική ηδονή.

Και για μια ακόμα φορά, επίσης, ένα άλλο στοιχείο, που είναι η ενασχόληση του δημιουργού με τον κινηματογράφο: έχουμε μια νουβέλα καθαρά υπαινικτική. Επομένως, θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως το σενάριο μιας ταινίας, την οποία και σκηνοθετεί ο ίδιος ο συγγραφέας, άλλωστε αυτός είναι ο ρόλος του και μέσα στη λογοτεχνική εκδοχή. Ο Κυριακίδης έχει γράψει πολλά σενάρια και έχει σκηνοθετήσει πολλές ταινίες μικρού μήκους, άρα και στο σινεμά δεν προδίδει το μικρό –που είναι και όμορφο–, δεν διχάζεται τεχνικά και ό,τι κι αν κάνει δεν προστρέχει σε τίποτα περισσότερο, σε οποιαδήποτε μορφή τέχνης και αν αποπειράται, απ' τη μικρή φόρμα, εξαφανίζοντας κενά, χάσματα και πλεονασμούς και τροφοδοτώντας τη λόγια και την κινηματογραφική ευθύβολη συνισταμένη, που σημαδεύει ευθεία στην καρδιά των ληπτών.

Πλην όλων αυτών, όμως, ο συγγραφέας Αχιλλέας Κυριακίδης είναι και μεταφραστής. Μετέφερε στη χώρα μας, εδώ και πολλά χρόνια, πρωτοποριακά έργα όπως των Μπόρχες, Σεπούλβεδα, Περέκ, Κενό, Εσνόζ, Χέμινγουεϊ, Σάλιντζερ κ.ά. και είναι φυσικό, όχι μόνο να επηρεάστηκε απ' αυτά τα ιερά τέρατα, αλλά παράλληλα και να θέλησε να τα «μιμηθεί», υιοθετώντας τεχνικές και θεματικές ανάλογα με την κάθε περίσταση. Η νουβέλα 360, πάντως, διεξοδικά κυλιόμενη και εμφατικά δρομολογημένη, πιστοποιεί την τεράστια ικανότητα του συγγραφέα στο πεδίο της υπαρξιακής αναφοράς και απόδρασης, και της συμβολικής αφηγηματικής προοπτικής.

360 Αχιλλέας Κυριακίδης Πατάκης360
Αχιλλέας Κυριακίδης
Πατάκης
62 σελ.
Τιμή € 5,50

 

Τα σχόλια σας

Κάντε το σχόλιο σας, με σύνδεση από το facebook ή συμπληρώστε τα στοιχεία σας, στην παρακάτω φόρμα.

 


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Το μήνυμά σας

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER