360

του Χρίστου Παπαγεωργίου

Η, μπορχικής έμπνευσης και καταγωγής, καταπληκτική νουβέλα του Αχιλλέα Κυριακίδη προκαλεί αναγνωστικά, υλοποιεί λογοτεχνικά και υιοθετεί λεπτομερειακές παραμέτρους τέτοιες, που αν ξεφύγουν της προσοχής, σαφέστατα η πρόσληψη είναι λειψή. Πράγματι, ένα τροχαίο ατύχημα κινητοποιεί νύχτα στο γραφείο του έναν συγγραφέα, ο οποίος έχει να διαχειριστεί ένα μεσόκοπο ζευγάρι με τον γιο τους, έναν ταξιτζή με την Αυστριακή γυναίκα του, μια ψυχαναλύτρια, η οποία το ίδιο βράδυ δίνει διάλεξη για τη μελαγχολία, και έναν ιδιωτικό ντετέκτιβ, ο οποίος, όπως αποδεικνύεται, είναι το θύμα. Όλα αυτά συνάδουν σε έναν κύκλο στον οποίο εμπλέκονται οι συγκεκριμένες φιγούρες, αφού ελάχιστα άλλα στοιχεία μάς δίνονται για τον χαρακτήρα τους, πέρα από την ιδιαιτερότητα του Ιάσονα, τη φιλοσοφία του ταξιτζή, την έντρομη σύζυγο που έμαθε για το συμβάν, τον έρωτα που κατακλύζει τον ντετέκτιβ και που στέκεται μοιραίος, τέλος, τις υποψίες της Άννας για εξωσυζυγικές δραστηριότητες του συζύγου της. Αληθινά, όπως και το εξώφυλλο μας προϊδεάζει, όλοι οι συγκεκριμένοι ήρωες κατατρύχονται από τον χρόνο, είναι αιχμάλωτοι της κυκλικής του προσαρμογής, είναι μέσα στα περιθώρια και τα οριακά και τα ακραία, προκειμένου η συνύπαρξή τους να μην είναι τυχαία.

Για μια ακόμα φορά ο καταξιωμένος Αχιλλέας Κυριακίδης παρουσιάζει ένα βιβλίο μινιμαλιστικό. Θα έλεγα μικρής φόρμας. Καθώς είναι δεδομένο πως γνωρίζει καλά τον συγκεκριμένο χώρο, γράφοντας μικρά αριστουργήματα. Σε όλα του τα έργα, είτε μικρά πεζά, είτε νουβέλες σύντομες, είτε μικρά δοκίμια με συγκεκριμένη θεματολογία, ο συγγραφέας όχι μόνο δεν κρύβει τις καταβολές του, όχι μόνο δεν ερμηνεύει την ελληνικότητα –πράγμα που πολλοί άλλοι συνάδελφοί του επαρκώς δραματοποιούν–, όχι μόνον απορρίπτει το συναίσθημα μέχρι την πλήρη απογύμνωση των ηρώων, όχι μόνον, τέλος, δεν παίζει με την ψυχοσύνθεση αυτών αλλά με τις απρόβλεπτες πράξεις τους, αλλά, επιπλέον, δίνει στα πεζά του την εικόνα μιας φευγαλέας ματιάς πάνω σε μια πραγματικότητα σουρεαλιστική, η οποία υπάρχει εξ ολοκλήρου μόνο στη φύση του.

Επίσης, για μια ακόμα φορά και εδώ αποδεικνύεται η τεράστια αγάπη, η τρομερή γνώση, το αλάνθαστο ένστικτο του συγγραφέα γύρω από τη μουσική –τη σοβαρή, κλασική, όπως αλλιώς μπορεί να χαρακτηριστεί μουσική– η οποία ντύνει το σώμα με το καλύτερο ένδυμα. Ο Κυριακίδης, φανατικός της απύθμενης και απρόσμενης λατρείας, της θεραπευτικής και αισθητικής χροιάς που η μουσική προσδίδει, και έχοντας γράψει επανειλημμένως κείμενα γι' αυτήν, έχει ως πρώτο μέλημά του τη διάδοσή της, την απόλαυσή της και την αύρα της με στόχο την καλλιέργεια, την ψυχική άνοιξη και τη λειτουργία του συναισθήματος. Έτσι, και όταν οι συνθήκες το επιτρέπουν, διανθίζει το έργο με συγγραφικές νότες, ικανές να προκαλέσουν την αναζήτηση και την αισθητική ηδονή.

Και για μια ακόμα φορά, επίσης, ένα άλλο στοιχείο, που είναι η ενασχόληση του δημιουργού με τον κινηματογράφο: έχουμε μια νουβέλα καθαρά υπαινικτική. Επομένως, θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως το σενάριο μιας ταινίας, την οποία και σκηνοθετεί ο ίδιος ο συγγραφέας, άλλωστε αυτός είναι ο ρόλος του και μέσα στη λογοτεχνική εκδοχή. Ο Κυριακίδης έχει γράψει πολλά σενάρια και έχει σκηνοθετήσει πολλές ταινίες μικρού μήκους, άρα και στο σινεμά δεν προδίδει το μικρό –που είναι και όμορφο–, δεν διχάζεται τεχνικά και ό,τι κι αν κάνει δεν προστρέχει σε τίποτα περισσότερο, σε οποιαδήποτε μορφή τέχνης και αν αποπειράται, απ' τη μικρή φόρμα, εξαφανίζοντας κενά, χάσματα και πλεονασμούς και τροφοδοτώντας τη λόγια και την κινηματογραφική ευθύβολη συνισταμένη, που σημαδεύει ευθεία στην καρδιά των ληπτών.

Πλην όλων αυτών, όμως, ο συγγραφέας Αχιλλέας Κυριακίδης είναι και μεταφραστής. Μετέφερε στη χώρα μας, εδώ και πολλά χρόνια, πρωτοποριακά έργα όπως των Μπόρχες, Σεπούλβεδα, Περέκ, Κενό, Εσνόζ, Χέμινγουεϊ, Σάλιντζερ κ.ά. και είναι φυσικό, όχι μόνο να επηρεάστηκε απ' αυτά τα ιερά τέρατα, αλλά παράλληλα και να θέλησε να τα «μιμηθεί», υιοθετώντας τεχνικές και θεματικές ανάλογα με την κάθε περίσταση. Η νουβέλα 360, πάντως, διεξοδικά κυλιόμενη και εμφατικά δρομολογημένη, πιστοποιεί την τεράστια ικανότητα του συγγραφέα στο πεδίο της υπαρξιακής αναφοράς και απόδρασης, και της συμβολικής αφηγηματικής προοπτικής.

360 Αχιλλέας Κυριακίδης Πατάκης360
Αχιλλέας Κυριακίδης
Πατάκης
62 σελ.
Τιμή € 5,50

 

Διαβάστε επίσης
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ ΤΩΝ ΑΣΕΒΩΝ ΜΟΥ ΦΟΒΩΝ

της Ελένης Γκίκα «Το πρώτο μέρος και η συνέχειά του» υπογραμμίζει με μικρότερα γράμματα στον τίτλο για ένα βιβλίο-ταξίδι που κρατά όσο και η ζωή του, ένας απίστευτος πραγματικά Γιάννης Ξανθούλης, ποιητής, συγγραφέας. Το γιατί η Πόλη βασικό, βεβαίως, ερώτημα: «Γιατί όλα αυτά;» με διέκοψε. «Αναρωτήθηκες ποιος "γκαρίπ",...

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Η ΚΑΤΑΡΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

του Μάνου Κοντολέων   Το ιστορικό μυθιστόρημα είναι ένα είδος λογοτεχνικό με κάποιες δικές του –και μάλιστα δύσκολες– απαιτήσεις. Πρώτα απ' όλα, ο συγγραφέας του πρέπει να αφιερώσει χρόνο για τη συλλογή των αναγκαίων ιστορικών...

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ

του Χρίστου Παπαγεωργίου Το βασικό χαρακτηριστικό των διηγημάτων του πολύ καλού συγγραφέα Κώστα Λογαρά είναι ο βαθύς ανθρώπινος πόνος, η οδύνη της ύπαρξης, το πάθος μιας δραματικής βίωσης, εντέλει ο ρεαλισμός μιας καθημερινότητας, που όντως υπαρκτή, χρωματίζει εικόνες, βίτσια και πάθη, λάθη και ανείπωτες πράξεις. Αν, δηλαδή, οι...

ΦΙΛΙΚΑ SITE

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr