ΩΣ ΤΟ ΤΕΛΟΣ

της Aσημίνας Ξηρογιάννη


«Συγγνώμη που επεθύμησαν πολύ». Μ' αυτά τα λόγια τελειώνει το νέο μυθιστόρημα της Τζούλιας Γκανάσου, Ως το τέλος. Η λέξη-κλειδί εδώ είναι η λέξη «επεθύμησαν». Επιθυμία που εκπληρώνεται. Επιθυμία που μένει ανεκπλήρωτη. Και ποτέ η επιθυμία δεν μπορεί να είναι μόνο μία. Οπότε μιλάμε για πλήθος επιθυμιών, που αποτελούν κινητήριο δύναμη της ζωής των ανθρώπων.

Πρώτη φορά ερχόμενη σε επαφή με τη γραφή της Γκανάσου, συναντώ ένα σφιχτό, δωρικό κείμενο που σου κρατά το ενδιαφέρον «ως το τέλος». Αρχικά νομίζεις ότι ζεις μέσα σε κάποιο μπεκετικό σκηνικό, σου μοιάζουν όλα αλλόκοτα και ανερμήνευτα, όμως σιγά σιγά οι μάσκες πέφτουν και σταδιακά ρίχνεται φως στην υπόθεση. Η αφήγηση του παρελθόντος επιτυχώς συμπλέει με την αφήγηση του παρόντος. Το παρόν εύστοχα εμπλέκεται με το παρελθόν και το συμπληρώνει, ολοκληρώνοντας το ψηφιδωτό μιας ιστορίας που άνετα συναντάμε στην καθημερινότητά μας. Δεν υπάρχουν κανονικά ονόματα πρωταγωνιστών ή δευτεραγωνιστών, ως είθισται. Υπάρχουν μόνο ιδιότητες και ανθρώπινα χαρακτηριστικά. H χλωμή, ο κοντός, ο οστεωμένος ή «λαξευτής», ο ψηλός γεροδεμένος, η ηλικιωμένη, η τριχωτή πρωτευουσιάνα, η παχουλή καλοντυμένη είναι δοσμένοι σκόπιμα όλοι ως καρικατούρες. Όλοι ευάλωτοι μπροστά στις επιθυμίες τους. Αυτές κινούν τα νήματα της ζωής τους. Πώς οι επιθυμίες μπορούν να αποτελέσουν κινητήρια δύναμη ζωής; Πώς η ακύρωσή τους μπορεί να οδηγήσει τον άνθρωπο σε ακραίες και νοσηρές καταστάσεις; Ακόμα, ανατρέπεται το πεπρωμένο του ανθρώπου, αν υποθέσουμε ότι υπάρχει; Πολλά τα ερωτήματα που κεντρίζουν τη σκέψη.

Ο πρωταγωνιστής θέλοντας να βιώσει το όνειρο φτάνει στα άκρα, ξεπερνά τα όρια. Με κάθε τίμημα κυνηγά την εκπλήρωση του ονείρου προκειμένου να κερδίσει χαρά, πληρότητα, γαλήνη, αλλά να έχει και υλικές απολαβές. Γεγονός είναι ότι φτάνει στην ύβρη τελικά. Στην ύβρη με την αρχαία ελληνική έννοια του όρου, που ορίζει ότι όποιος υπερβαίνει το μέτρο πέφτει και τσακίζεται, αφού τιμωρείται από ανώτερες από αυτόν δυνάμεις. Ο πρωταγωνιστής της Γκανάσου συνεχώς προσπαθεί: αρχικά να επιβιώσει, μετά να επιτύχει. Στο τέλος να εκδικηθεί. Όλες αυτές οι εξαντλητικές προσπάθειες τον στέγνωσαν, του στέρησαν την ευτυχία της ηδονής.

Παρ' όλα αυτά, ως αναγνώστες δεν συμμεριζόμαστε τον πόνο του. Στεκόμαστε απλώς θεατές της ιστορίας του. Ούτε καν η συγγραφέας δεν παίρνει το μέρος των ηρώων της. Δεν παίρνει το μέρος κανενός ήρωα. Από απόσταση αφηγείται αυτή την ιστορία δίνοντας ικανά και επαρκή στοιχεία, επιλέγοντας να μην εμπλακεί συναισθηματικά και να μη βάλει και εμάς σε αυτήν τη διαδικασία. Δεν συγκινούμαστε. Στοχαζόμαστε όμως πάνω στα πράγματα. Και αυτό είναι το πιο σημαντικό στους καιρούς που διανύουμε.

Ως το τέλος Τζούλια Γκανάσου ΓκοβόστηςΩς το τέλος
Τζούλια Γκανάσου
Γκοβόστης
112 σελ.
Τιμή € 9,50

 

Διαβάστε επίσης
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
ΤΟ ΧΑΔΙ

του Χρίστου Παπαγεωργίου Ο συγγραφέας Αλέξανδρος Στεφανίδης είναι πρωτοεμφανιζόμενος, παρότι γεννήθηκε το 1962, άρα δεν είμαι σε θέση να ξέρω τα χρονικά περιθώρια που υπάρχουν για βελτίωση κάποιων παραμέτρων που δυστυχώς στο παρόν βιβλίο είναι εμφανείς. Γιατί, πράγματι, τα δώδεκα διηγήματα του τόμου βρίσκονται στο όριο να χαρακτηριστούν έτσι,...

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
IΧΝΗ ΣΤΟ ΧΙΟΝΙ

της Μαργαρίτας Χρυσάκη   Διχόνοια: διχο- (διχα, «σε δυο μέρη, χωριστά» δις)+ -νοια, νους. Δύο ξεχωριστά μυαλά. Δύο ξεχωριστές σκέψεις. Δύο διαφορετικές απόψεις. Το διαφορετικό το γεννά ο αντίλογος. Για να υπάρχει αντίλογος,...

ΦΙΛΙΚΑ SITE

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr