A+ A A-

Ο ΑΝΤΡΑΣ ΜΕ ΤΗ ΓΕΡΜΑΝΙΚΗ ΣΤΟΛΗ

του Χρίστου Παπαγεωργίου

Η Μαρούλα Κλιάφα (πεζογράφος, συγγραφέας παιδικών και εφηβικών βιβλίων, λαογράφος, ερευνήτρια της παράδοσης) γράφοντας και για ενήλικες, αλλά κυρίως για τις τρυφερές ηλικίες, έχει κατακτήσει έναν άμεσο, ευθύβολο, απλό και συναισθηματικό λόγο υψηλού επιπέδου. Πράγματι, ακόμη μια φορά, βολιδοσκοπώντας και ανατρέχοντας σε ιστορικές πηγές, σε πρόσωπα που βίωσαν την τελευταία χρονιά της γερμανικής Κατοχής, σε εφημερίδες ένθεν και ένθεν, σε ανθρώπους που έχουν αφιερώσει τη ζωή τους σε τέτοια θέματα, καταφέρνει να δώσει ένα έργο όχι απλώς προοδευτικό, όχι μόνο με αριστερή ματιά, όχι απλώς έτοιμο να κατακεραυνώσει τους ταγματασφαλίτες της περιόδου, αλλά πολύ περισσότερο να σώσει από την αφάνεια όσους αντιπαρατέθηκαν, όσους πολέμησαν αυτή τη λαίλαπα, όσους έχασαν τη ζωή τους για τις ιδέες τους, όσους εντέλει δεν λούφαξαν σε ένα σπιτάκι αλλά βγήκαν στο βουνό αφήνοντας πίσω οικογένειες, εργασίες και περιουσίες. Άρα, βρισκόμαστε και πάλι μπροστά σε ένα μυθιστόρημα εμπνευσμένο από την Κατοχή και τον Εμφύλιο, αυτή τη φορά όμως η δύναμη της πένας της Μαρούλας Κλιάφα καθηλώνει, συναρπάζει, εκπλήσσει, αφήνοντας τις σελίδες να κυλούν μέχρι την έξοδο.

Ας δούμε με δυο λόγια τον μύθο του βιβλίου: μια νεαρή δημοσιογράφος, μετά τον θάνατο της μητέρας της, ανακαλύπτει ένα ημερολόγιο που, λίγο-πολύ, την καθιστά «εγγονή» ενός ταγματασφαλίτη της Κατοχής, του Χρίστου Μαντούρα, ο οποίος μαζί με τον συνεργάτη του, Γιάννη Μαβρή, διεύθυναν την εγκληματική οργάνωση ΕΕΕ, στόχος της οποίας ήταν η εξόντωση των κομμουνιστών, των συμπαθούντων, όλων γενικά των προοδευτικών. Ξεκινά, λοιπόν, για τα Τρίκαλα και σιγά σιγά, με τη βοήθεια ενός τοπικού ιστοριοδίφη που γνωρίζει πρόσωπα και πράγματα, πετυχαίνει ανθρώπους που ακόμη ζουν και οι οποίοι της εξιστορούν γεγονότα της παρακρατικής αυτής συμμορίας. Επανερχόμενη στην Αθήνα και στη δουλειά της, αποφασίζει όλο αυτό το υλικό που συνέλεξε να το μετουσιώσει σε μυθιστόρημα. Προς το τέλος και μετά, μέσω δικηγόρου προτροπή του Μαντούρα να βγουν στην επιφάνεια τα αρχεία εκείνης της εποχής και αφού η δημοσιογράφος ουδεμία συγγενική σχέση έχει με αυτόν, το πεζογράφημα εκδίδεται με δεκαοκτώ ολόκληρα χρόνια καθυστέρηση.

Το μυθιστόρημα δομείται βασικά με δυο τρόπους: αρχή και τέλος με πρόζα θεατρικής εκδοχής, δηλαδή πλήρης εντυπωσιακών διαλόγων, και στο σώμα προφορικές συνεντεύξεις των ανθρώπων που γνώρισαν τον Μαντούρα, προσθέτοντας ο καθένας τη δική του εμπειρία απ' τη γνωριμία μαζί του. Πολλά συμβάντα απ' όσα εξομολογούνται ταιριάζουν, άλλα είναι εντελώς παράταιρα. Είναι αυτό που συχνά λέμε για τα χίλια πρόσωπα της Ιστορίας. Βέβαια, ο τρόπος εκφοράς των παράλληλων μονολόγων, που εγγράφονται σε ένα κασετοφωνάκι, δεν είναι πρωτόγνωρος, πολλοί συγγραφείς τον έχουν χρησιμοποιήσει, εδώ όμως στην Κλιάφα έχει χαρακτήρα ζωντάνιας, εικονοπλασίας, ενδιαφέρουσας και παραμυθοποιητικής έκβασης. Κάτι που σαφώς και δεν είναι δεδομένο ή συνηθισμένο και περικλείει μια θαυμαστή προσωπική τεχνική συγγραφής.

Ένα ακόμη σημείο που αφορά το εν λόγω μυθιστόρημα και αξίζει σχολιασμού είναι το εξής: παρότι διαδραματίζεται στα χρόνια της Κατοχής και μάλιστα στο τελευταίο, όπου οι συνθήκες από τη δράση των δωσίλογων και των ταγματασφαλιτών ήταν απάνθρωπες, παρότι ο χαφιεδισμός, οι θάνατοι, οι εκτελέσεις, τα αντίποινα, οι αγνοούμενοι, ήταν σε ημερήσια διάταξη και παρότι οι ομιλούντες αναφέρονται με πολλές λεπτομέρειες, ενίοτε τραγικές, στα γεγονότα, η ατμόσφαιρα αλλά και το ύφος του είναι θα έλεγα «υπερβατικά». Όπως, δηλαδή, τα βλέπει μια νέα γυναίκα, η οποία γράφει λίγο πριν εκπνεύσει ο αιώνας και η οποία ζει τέτοια ζωή, ώστε ούτε ως παραμύθι δεν μπορεί να πιστέψει όλα όσα έλαβαν χώρα στη δεκαετία του '40. Χωρίς φυσικά να αλλοιώνει την αληθοφάνεια όσων λέγονται, σεβόμενη πλήρως τον συνομιλητή της και απονέμοντας τα εύσημα όπου τούτο χρειάζεται, αν η γλώσσα μπορούσε να περιγράψει με μια λέξη την απουσία έντονου συναισθηματισμού αλλά και μελοδραματικών στοιχείων, αυτή θα ήταν «αποστασιοποίηση» ή έστω «νεανικότητα».

Ο άντρας με τη γερμανική στολή Μαρούλα Κλιάφα ΚέδροςΟ άντρας με τη γερμανική στολή
Μαρούλα Κλιάφα
Κέδρος
224 σελ.
Τιμή € 13,00

 

Διαβάστε επίσης
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
ΚΑΡΡΕ-ΚΑΡΡΕ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΔΙΗΓΗΜΑΤΑ

του Χρίστου Παπαγεωργίου   Ο –χαμηλών τόνων αλλά υψηλών απαιτήσεων– πεζογράφος Κώστας Καλφόπουλος παρουσιάζει έναν τόμο με διηγήματα, που καλύπτει μια τριακονταετία, στόχος του οποίου είναι η απογύμνωση ενός τρίπτυχου θεματολογικού, που ακούει στις λέξεις Ποδόσφαιρο-Πολιτική-Έρωτας. Οι προθέσεις του συγγραφέα γίνονται αμέσως...

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
ΖΩΗ ΚΑΙ ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΥ

της Ανθούλας Δανιήλ Ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος είναι μια προσωπικότητα περιβεβλημένη με την αχλή του μύθου λόγω της ιστορικής συγκυρίας όπου έζησε και της απελπισμένης προσπάθειάς του να εμποδίσει την άλωση της Πόλης από τους μωαμεθανούς. Η μοίρα τού επιφύλαξε να είναι αυτός που θα ζούσε τις τραγικές ώρες και θα έβαζε με το αίμα του τη σφραγίδα της...

ΦΙΛΙΚΑ SITE

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr