A+ A A-

Η ΒΙΚΤΩΡΙΑ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ

του Χρίστου Παπαγεωργίου

 

Επιτέλους ένας αξιολογότατος πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας, ο οποίος παραθέτει ένα έργο στο πλαίσιο σύγχρονων προβλημάτων και προβληματισμών, κλέβοντας την προσοχή μας την αναγνωστική και δημιουργώντας συνθήκες λογοτεχνικές τέτοιες, που επιτρέπουν την πρόβλεψη και εμπορικής αλλά και κριτικής επιτυχίας. Η νουβέλα δομείται σε δύο επίπεδα, που εναλλάσσονται: το πρώτο αφορά τη συνομιλία μέσα σε ένα τρένο ανάμεσα σε δύο επιβάτες. Ο ένας, ρωτώντας δημοσιογραφικά, εντελώς αποστασιοποιημένα και ο δεύτερος, βαθιά ρατσιστής, απαντά αναφερόμενος στη γειτονιά του, πέριξ της πλατείας Βικτωρίας, για το χάλι των λαθρομεταναστών, φτάνοντας ακόμη και στο σημείο της βιολογικής τους εξόντωσης, όπως συμβαίνει με τις κατσαρίδες και τα ποντίκια, για το κακό που έχουν επιφέρει στο σώμα της περιοχής. Στο δεύτερο, παρατίθενται αστικές ιστορίες φτωχογειτονιών της πρωτεύουσας, που έχουν τη δική τους δυναμική και λειτουργούν ως υποστύλωμα υποκειμενικών θεματικών εμπνεύσεων, που άπτονται της πραγματικότητας, διαθέτουν όμως και αρκετή φαντασία. Το γεγονός ότι πολλοί πεζογράφοι ασχολούνται με το πρόβλημα της μετανάστευσης και ό,τιαυτό συνεπάγεται ούτε καινούργιο είναι ούτε πρόκειται να εκπνεύσει, εφόσον οι άνθρωποι αυτοί θα συνεχίσουν να ζουν ανάμεσά μας. Εκείνο όμως που έχει σημασία είναι ο τρόπος προσέγγισης, ο τρόπος εκφοράς και, εν πάση περιπτώσει, ο βαθμός αφομοίωσης των συμπεριφορών, πουόσο και αν δεν μας αρέσει πλήττει βαθιά το μικροαστικό μας υπόστρωμα.

Δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία ότι το πεζογράφημα του Τσίρμπα είναι ποιοτικότατο. Αυτό το λέμε με όλες μας τις δυνάμεις, με όλον μας τον οίστρο. Παρόλα αυτά, υπάρχει κάτι στο ύφος του βιβλίου, το οποίο συνεπικουρείται από ένα γλωσσικό ιδίωμα, που παρουσιάζεται ως υπερβολικά εξεζητημένο. Πράγματι, ένα είδος λογοτεχνικής μαγκιάς, μια προσπάθεια να λεχθούν τα πράγματα με εξωφρενική πειθώ, ακόμη και όταν δεν είναι έτσι ακριβώς, μια απόπειρα διόγκωσης των συμβάντων, μια υποσκάπτουσα πνευματική και διανοητική αφορμή στον κορμό αλλά και στην επιφάνεια του προβλήματος, που ξενίζει, δημιουργούν μιαν ατμόσφαιρα, η οποία παρά τη ρεαλιστικότητά της αφήνει πολλά ερωτηματικά για την αληθοφάνειά της. Θέλω να πω πως, ενώ όλοι μας γνωρίζουμε από κοντά τα αποτελέσματα αυτής της τραγικής, από πλευράς Πολιτείας, πολιτικής απέναντι σε εξαθλιωμένους ανθρώπους, ενώ όλοι μας έχουμε ζήσει παρόμοιες καταστάσεις, διαβάζοντας τη Βικτώρια έχουμε την αίσθηση ότι λέγονται με τον τρόπο ακραίων ιδεολογιών, που τους έχουν αναλάβει εργολαβικά. Χωρίς βέβαια να ξεχνάμε πως, ίσως αυτή ήταν η πρόθεση του συγγραφέα, δηλαδή η πλήρης απογύμνωση και η παράδοση στη λογοτεχνία επεισοδίων και συνεπώς ρατσιστικών αντιλήψεων, προς μια απέλπιδα απόρριψή τους. Μια θεωρητικά αντίστροφη επομένως κατάθεση, στόχος της οποίας είναι η απομόνωση των ακραίων επιλογών.

Η νουβέλα Η Βικτώρια δεν υπάρχει του Γιάννη Τσίρμπα έχει επιπλέον δυο σοβαρότατα πλεονεκτήματα, που πρέπει να επισημανθούν: α) Η όλη συλλογιστική έχει να κάνει με ό,τι έχουμε πια μπουχτίσει, δεν αντέχουμε πια, έτσι ώστε κάποια στιγμή να αντιληφθούμε το μέγεθος του λάθους τέτοιων απόψεων. Και β) Η περίοδος της κρίσης την οποία διάγουμε, ισοδυναμεί με ερεθίσματα λογοτεχνικά σκληρά και βίαια και μας παρακινεί σε συλλογικές δράσεις απέναντι σε ό,τι βρομίζει τις αξίες μας ως λαού, τη φιλοξενία μας, την υπερηφάνειά μας, τη σύμπλευσή μας με όσους υποφέρουν. Ο Τσίρμπας γράφει κατ αυτόν τον τρόπο για να μας ταρακουνήσει συθέμελα, για να επιστήσει τη φιλευσπλαχνία μας, για να δρομολογήσει τη συμπόνια μας και όχι για να γίνουμε σύμμαχοι και ταυτόσημοι ακροδεξιών, ρατσιστικών και ξενοφοβικών πράξεων.

 

Η Βικτώρια δεν υπάρχει Νουβέλα Γιάννης Τσίρμπας ΝεφέληΗ Βικτώρια δεν υπάρχει
Νουβέλα
Γιάννης Τσίρμπας
Νεφέλη
61 σελ.
Τιμή € 7,30

 

 

 

Διαβάστε επίσης
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
ΔΥΟ ΦΟΡΕΣ ΑΘΩΑ

της Ανθούλας ΔανιήλΕίναι γνωστό ότι οι συγγραφείς χρησιμοποιούν πολλούς τρόπους για να κάνουν αληθοφανή την έναρξη της αφήγησής τους. Άλλοτε είναι ένα παλιό γράμμα, άλλοτε ένα πρόσωπο που ξεπετιέται από το πουθενά και τώρα μια δημοσιογράφος, η Δανάη Ζ., που ζητά συνέντευξη από την ηρωίδα, Βερόνικα Κ....

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
IΧΝΗ ΣΤΟ ΧΙΟΝΙ

της Μαργαρίτας Χρυσάκη   Διχόνοια: διχο- (διχα, «σε δυο μέρη, χωριστά» δις)+ -νοια, νους. Δύο ξεχωριστά μυαλά. Δύο ξεχωριστές σκέψεις. Δύο διαφορετικές απόψεις. Το διαφορετικό το γεννά ο αντίλογος. Για να υπάρχει αντίλογος,...

ΦΙΛΙΚΑ SITE

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr