Ο ΜΙΚΡΟΣ ΕΛΛΗΝΑΣ

του Χρίστου Παπαγεωργίου

Με το παρόν μυθιστόρημά του ο διάσημος συγγραφέας Βασίλης Αλεξάκης κάνει κυριολεκτικώς βουτιά στο παρελθόν. Ανασύρει στην επιφάνεια όλα τα παιδικά μας διαβάσματα, όλους τους ήρωες των χρόνων εκείνων, που στάθηκαν η αφορμή αλλά και η αιτία της παραπέρα εξέλιξης. Έτσι, δίπλα στον Ουγκό, τον Δουμά, τον Ντίκενς, τον Φλομπέρ, τον Μπαλζάκ, τον Ντοστογιέφσκι, τον Τζόις, συναντάμε τον Μικρό Ήρωα Γιώργο Θαλάσση και τους φίλους του, τους Τρεις Σωματοφύλακες, τον Ταρζάν και την Τσίτα, γαλλικό κουκλοθέατρο, τον Καραγκιόζη, μόνον ο δημοφιλέστατος Λούκι Λουκ και ο Έλληνας ημίθεος Γκαούρ λείπουν από την κολοσσιαία προσφορά. Επανερχόμενος ο συγγραφέας στα διαβάσματα της παιδικής του ηλικίας ασφαλώς και παρουσιάζει σημάδια γήρανσης, κάτι όμως που δεν γίνεται εμφανές στο εύρος του μυθιστορήματος, το οποίο εμφανίζεται σφριγηλό, ενδιαφέρον, πολύσημο, με δυο λόγια συναρπαστικό.

Το πρώτο λοιπόν σημείο είναι αυτό: η καταβύθιση στην αυλή της Καλλιθέας, παρέα με τους γονείς, τον αδελφό, τους φίλους, τις πρώτες αγάπες. Το δεύτερο έχει να κάνει με ένα σοβαρότατο πρόβλημα υγείας, το οποίο στέλνει τον συγγραφέα σε ένα ξενοδοχείο στον Κήπο του Λουξεμβούργου, μια που είναι αδύνατον να ανεβοκατεβαίνει πέντε ορόφους, αφού η πολυκατοικία του δεν διαθέτει ασανσέρ. Ξεκινώντας λοιπόν από αυτό το γεγονός, άλλοτε διυλίζοντας αληθινά επεισόδια και άλλοτε ψευδόμενος ασύστολα, ο δημιουργός επιφυλάσσει στον αναγνώστη ένα σκοτσέζικο ντους: από δραματικά δάκρυα έως χιούμορ μέχρι δακρύων. Παρουσιάζοντας δε ο Αλεξάκης το βιβλίο του, αναφέρεται συχνά στο τι είναι πραγματικό και τι όχι, προκειμένου οι χρήστες να έχουν ευκολότερη πρόσβαση στο έργο του και παράλληλα να λύνει γρίφους που φαίνονται άλυτοι. Επειδή όμως καθετί που γράφει ακολουθείται από τεράστια έρευνα, κριτικά βλέποντας το μυθιστόρημα είμαστε σίγουροι πως έστω και με τα δεκανίκια, σίγουρα κατέβηκε στους υπονόμους του Παρισιού, εκεί που ζούσαν οι «Άθλιοι», επιθυμώντας να έχει ακόμη μια τεράστια εμπειρία, καθοριστική στη ζωή του.

Ένα τρίτο σημείο που χαρακτηρίζει τη δημιουργία του Αλεξάκη είναι η ακτινογραφία της γαλλικής πρωτεύουσας, κάτι που για όποιον δεν γνωρίζει την πόλη φαίνεται τουλάχιστον άκαιρο, μια που ο ίδιος ζει εκεί πάνω από σαράντα χρόνια. Παρέα με το επάνω της πόλης, οδηγούμαστε και στο κάτω της, έτσι ώστε να έχουμε δύο παράλληλες διαδρομές και πορείες, μια για ανθρώπους που δεν έχουν πληγεί οικονομικά και μια για τους αστέγους, που στήνουν εκεί ολόκληρα νοικοκυριά. Ακλουθώντας ο Αλεξάκης με τα δεκανίκια αυτή την αχανή υπόγεια πόλη, ασφαλώς και μένει ενεός μπροστά στη μεγαλοπρέπειά της. Ενώ με αφορμή τους αστέγους, που συνεχώς πολλαπλασιάζονται στη Γαλλία –και εκεί– ο συγγραφέας παίρνει θέση σαφέστατα προοδευτική γύρω από την Ελλάδα της κρίσης, τους ηγέτες, την Εκκλησία, τους αστέγους, τη μιζέρια και την απαξίωση των γεγονότων, το πληγωμένο φιλότιμο και την τρωθείσα υπερηφάνεια και ό,τι άλλο σημάδεψε την πατρίδα μας τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Μια θέση συγγραφική, η οποία προσμετράται στα «αληθή στοιχεία» που ο Αλεξάκης εντάσσει στο βιβλίο του και τα οποία ωθούν σε έναν γενικότερο προβληματισμό.

Το μυθιστόρημα Ο μικρός Έλληνας του Βασίλη Αλεξάκη, που δανείζεται τον τίτλο του από τον πίνακα του Ντελακρουά, είναι ένα εκπληκτικό πόνημα. Κατ’ αρχάς γίνεται προσβάσιμο σε όλους και σε όλες τις ηλικίες. Είναι εύκολο στην εκφορά και παράλληλα είναι έτσι γλωσσικά προσαρμοσμένο, που αγγίζει όλες τις βιβλιοκριτικές μας ικανότητες. Διαβάστε το και μιλήστε για αυτό και σε άλλους. Απαιτεί τρεις μέρες άφθαστης απόλαυσης, ψυχαγωγικού διαβάσματος και ανεπανάληπτης ηδονής.

Ο μικρός Έλληνας Βασίλης Αλεξάκης Εξάντας 309 σελ. Τιμή € 17,57Ο μικρός Έλληνας
Βασίλης Αλεξάκης
Εξάντας
309 σελ.
Τιμή € 17,57

 

Διαβάστε επίσης
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
ΖΩΗ ΚΑΙ ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΥ

της Ανθούλας Δανιήλ Ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος είναι μια προσωπικότητα περιβεβλημένη με την αχλή του μύθου λόγω της ιστορικής συγκυρίας όπου έζησε και της απελπισμένης προσπάθειάς του να εμποδίσει την άλωση της Πόλης από τους μωαμεθανούς. Η μοίρα τού επιφύλαξε να είναι αυτός που θα ζούσε τις τραγικές ώρες και θα έβαζε με το αίμα του τη σφραγίδα της...

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
ΩΣ ΤΟ ΤΕΛΟΣ

της Aσημίνας Ξηρογιάννη «Συγγνώμη που επεθύμησαν πολύ». Μ' αυτά τα λόγια τελειώνει το νέο μυθιστόρημα της Τζούλιας Γκανάσου, Ως το τέλος. Η λέξη-κλειδί εδώ είναι η λέξη «επεθύμησαν». Επιθυμία που εκπληρώνεται. Επιθυμία...

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
ΔΥΟ ΦΟΡΕΣ ΑΘΩΑ

της Ανθούλας ΔανιήλΕίναι γνωστό ότι οι συγγραφείς χρησιμοποιούν πολλούς τρόπους για να κάνουν αληθοφανή την έναρξη της αφήγησής τους. Άλλοτε είναι ένα παλιό γράμμα, άλλοτε ένα πρόσωπο που ξεπετιέται από το πουθενά και τώρα μια δημοσιογράφος, η Δανάη Ζ., που ζητά συνέντευξη από την ηρωίδα, Βερόνικα Κ....

ΦΙΛΙΚΑ SITE

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr