A+ A A-

Η ΛΙΜΝΟΘΑΛΑΣΣΑ ΤΗΣ ΓΕΩΡΓΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ

του Χρίστου Παπαγεωργίου

Ο τσέχικης καταγωγής καθηγητής της ιταλικής γλώσσας στο ΑΠΘ, μεταφραστής, μακετίστας, γραφίστας, ζωγράφος, ποιητής και εσχάτως πεζογράφος Κάρολος Τσίζεκ αποτελεί μια καλή εκδοτική, αναγνωστική και απολαυστική επιλογή. Είναι γεγονός πως, ενώ τα έξι αφηγήματα που συγκροτούν τον τόμο γράφτηκαν το 2003, δηλαδή δέκα χρόνια πριν, παρ’ όλα αυτά ο συγγραφέας ήταν ήδη πάνω από 80, όχι τόσο υπέργηρος όσο εμφανίζεται σήμερα, πάντως αρκετά μεγάλος. Δεν είμαι σε θέση να διακρίνω την ακρίβεια των λεγομένων του Τσίζεκ, που στην ουσία φαίνονται αληθινά, καθώς δεν ελέγχεται ούτε η μνήμη αλλά ούτε και η χρονική στιγμή που γεγονότα και καταστάσεις έλαβαν χώρα, πάντως είναι τέτοια η μορφή της διήγησης, που σε πείθει για μια ρεαλιστική και πραγματιστική, προσωπική αλλά και κοινωνική και οικογενειακή ή φιλική προσαρμογή. Γιατί πράγματι, τα κομμάτια του Τσίζεκ, μέσα από μια παραμυθιακού τύπου εκφορά, κάνουν ελκυστική και γοητευτική την ανάγνωση, καθώς μάλιστα επεισόδια μπερδεύονται από αφήγημα σε αφήγημα και αναφέρονται σε πάνω από ένα, ενώ τόσο οι Θεσσαλονικείς συμπολίτες του λογοτέχνες, όσο και Τσέχοι αλλά και Ιταλοί περνούν μέσα απ’ αυτά, μαζί με πόλεις ή κωμοπόλεις, μαζί με ημερομηνίες και χρονολογίες, έστω και στο περίπου.

Ο Τσίζεκ είναι ένας ολοκληρωμένος, γνήσιος και αυθεντικός αφηγητής της ζωής του. Αυτό το τελευταίο δεν σημαίνει ότι παρακολουθούμε μια ισοπεδωτική και άχρωμη τεχνική γλωσσικής κάλυψης αλλά το αντίθετο, χωρίς υπερβολές, χωρίς φαντασιοπληξίες, χωρίς φανφάρες και χωρίς εκκεντρικές προσθήκες, η κατάθεση χαρακτηρίζεται ως επιπέδου και παράλληλα ακόμη και ως ιστορικής παρακαταθήκης. Γιατί μέσα από τα γραπτά του Τσίζεκ, η ουσία της υπόθεσης, το εύρος της θεματολογίας και το μήκος των αναμνήσεων, ασφαλώς κάτω από συνεπέστατη εκφραστική διατύπωση, παίρνουν ποιότητα κοινωνικής συνεισφοράς και επιπλέον γίνονται κέρδος ακόμη και πολιτικής ή πολιτισμικής αξίας. Ο Τσίζεκ, λοιπόν, με μόνον έξι εκτενή πεζογραφήματα γίνεται σοβαρότατος καταγραφέας μιας δραματικής χρονικής περιόδου και, αν ο ίδιος δεν βρέθηκε στην κόψη των γεγονότων, το σίγουρο είναι πως έβαλε το στίγμα του σ’ αυτή την εποχή, με τους δυο πολέμους, την Κατοχή, τον εμφύλιο, τις εκτοπίσεις, τη δικτατορία και τη μεταπολίτευση.

Είναι σε όλους γνωστό πως ο Τσίζεκ συνεργάστηκε επί πολλά χρόνια με τον ποιητή Ντίνο Χριστιανόπουλο στην έκδοση της Διαγωνίου. Απ’ αυτή τη θητεία κληρονόμησε το μικρό, το ρεαλιστικό, το μινιμαλιστικό ερέθισμα. Υπήρξε ακόμη φίλος και με άλλους ομότεχνους, και πάλι κληρονομώντας κάτι τι από τον καθένα ξεχωριστά. Και αν το υπόλοιπο έργο του χαίρει σίγουρα της εκτίμησης των ανθρώπων της Τέχνης, ο πεζός του λόγος είναι αληθινά μια τεράστια έκπληξη, που φυσικά οι Εκδόσεις Κίχλη δεν θα άφηναν να περάσει απαρατήρητη, καταχωνιασμένη σε διάφορα περιθωριακά περιοδικά της συμπρωτεύουσας ή της περιφέρειας, τα οποία ειρήσθω εν παρόδω και προσπαθούν και πετυχαίνουν. Τέλος, αν το βιβλίο πέσει στα χέρια σας, διαβάστε το καταπληκτικό επίμετρο του κριτικού Αλέξη Ζήρα, που συνοδεύει το κείμενο.

Η λιμνοθάλασσα της Γεωργικής Σχολής και άλλες αφηγήσεις Κάρολος Τσίζεκ ΚίχληΗ λιμνοθάλασσα της Γεωργικής Σχολής και άλλες αφηγήσεις
Κάρολος Τσίζεκ
Κίχλη
221 σελ.
Τιμή € 13,00

 

Διαβάστε επίσης
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
ΚΑΡΡΕ-ΚΑΡΡΕ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΔΙΗΓΗΜΑΤΑ

του Χρίστου Παπαγεωργίου   Ο –χαμηλών τόνων αλλά υψηλών απαιτήσεων– πεζογράφος Κώστας Καλφόπουλος παρουσιάζει έναν τόμο με διηγήματα, που καλύπτει μια τριακονταετία, στόχος του οποίου είναι η απογύμνωση ενός τρίπτυχου θεματολογικού, που ακούει στις λέξεις Ποδόσφαιρο-Πολιτική-Έρωτας. Οι προθέσεις του συγγραφέα γίνονται αμέσως...

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Ο ΑΝΤΡΑΣ ΜΕ ΤΗ ΓΕΡΜΑΝΙΚΗ ΣΤΟΛΗ

του Χρίστου Παπαγεωργίου Η Μαρούλα Κλιάφα (πεζογράφος, συγγραφέας παιδικών και εφηβικών βιβλίων, λαογράφος, ερευνήτρια της παράδοσης) γράφοντας και για ενήλικες, αλλά κυρίως για τις τρυφερές ηλικίες, έχει κατακτήσει έναν άμεσο, ευθύβολο, απλό και συναισθηματικό λόγο υψηλού επιπέδου. Πράγματι, ακόμη μια φορά,...

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
ΔΥΟ ΦΟΡΕΣ ΑΘΩΑ

της Ανθούλας ΔανιήλΕίναι γνωστό ότι οι συγγραφείς χρησιμοποιούν πολλούς τρόπους για να κάνουν αληθοφανή την έναρξη της αφήγησής τους. Άλλοτε είναι ένα παλιό γράμμα, άλλοτε ένα πρόσωπο που ξεπετιέται από το πουθενά και τώρα μια δημοσιογράφος, η Δανάη Ζ., που ζητά συνέντευξη από την ηρωίδα, Βερόνικα Κ....

ΦΙΛΙΚΑ SITE

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr