A+ A A-

ΚΛΕΦΤΕΣ ΚΑΙ ΑΣΤΥΝΟΜΟΙ

του Κώστα Θ. Καλφόπουλου

Μπορεί η αστυνομική λογοτεχνία στην Ελλάδα να έχει, εδώ και χρόνια, αποσείσει το άχθος της «παραλογοτεχνίας» και να επιστρέφει δριμύτερη στα βιβλιοπωλεία και τα «ευπώλητα», χάρις στον Πέτρο Μάρκαρη, αλλά και νεότερους Έλληνες συγγραφείς, τα τελευταία χρόνια μάλιστα, παρασυρμένη από το σκανδιναβικό «νέο κύμα», αυτό όμως δεν σημαίνει πως έχει αποκατασταθεί πλήρως η λογοτεχνική τάξη των πραγμάτων. Επιπλέον, η επιμονή αρκετών εκδοτικών οίκων να βαφτίζουν –αυθαίρετα– νουάρ οτιδήποτε έχει σχέση με έγκλημα και προβάλλει με φόντο την ελληνική δυστοπία, την αποδομητική παγκοσμιοποίηση ή ένα «σκοτεινό παρελθόν», επιτείνει τη σύγχυση γύρω από ένα δύσκολο είδος, υπερτιμά δυνάμεις και δυνατότητες και, συχνά, αδικεί προθέσεις και αποτελέσματα.

Η συλλογή διηγημάτων Κλέφτες και αστυνόμοι αποτελεί μια ιδιαίτερη περίπτωση στην εκδοτική συγκυρία και υλοποιεί ένα ενδιαφέρον εγχείρημα, που μένει όμως ανολοκλήρωτο.

Κατ’ αρχάς, ό,τι διαφοροποιεί τη συγκεκριμένη έκδοση από άλλες συλλογές διηγημάτων είναι ότι απαρτίζεται από διηγήματα που γράφτηκαν ειδικά για το ραδιόφωνο και ακούστηκαν από τη συχνότητα του πάλαι ποτέ καλού «902 Αριστερά στα FM», στον οποίον ο Γιάννης Διακογιάννης είχε εκπομπή για το γαλλικό τραγούδι. Στην αναβίωση της παλιάς, επιτυχημένης παράδοσης, όταν «Ιστορίες ανθρώπων που πιάστηκαν στον ‘‘ιστό της αράχνης’’» ή οι περιπέτειες του «Πράκτορα 055» καθήλωναν τα βράδια τους ακροατές της ελληνικής ραδιοφωνίας, συνέβαλαν σημαντικά ο Δάνης Παπαβασιλείου ως «ηθικός αυτουργός», η Τιτίνα Δανέλλη ως «φυσική αυτουργός», έχουσα την επίβλεψη και επιμέλεια του συνολικού εγχειρήματος, η Αντέλα Μέρμηγκα, με την ευρηματική ραδιοσκηνοθεσία της (ιδιαίτερα διαφωτιστική στην παρουσίαση του βιβλίου) και, βεβαίως, ο αξεπέραστος «Θείος Νώντας» – Πουλικάκος.

Η έκδοση μιας επιλογής από τα διηγήματα που γράφτηκαν ειδικά για το ραδιόφωνο (απ’ όπου όμως απουσιάζουν σημαντικοί εκπρόσωποι, όπως ο Π. Μάρκαρης, η Αθ. Κακούρη κ.ά., που συμμετείχαν στο σύνολο των εκπομπών), αντίθετα με τις προσδοκίες, δεν καταφέρνει να γεφυρώσει το χάσμα ανάμεσα στην ακρόαση και την ανάγνωση, δύο άκρως διαφορετικές προσλήψεις που καθορίζονται κυρίως από τις ιδιαιτερότητες του μέσου. Το αποτέλεσμα που εμφανίζεται στο τυπωμένο χαρτί είναι μάλλον άνισο και αδικεί έργο, συγγραφείς και συντελεστές. Με έναν καλύτερο σχεδιασμό της έκδοσης, η συλλογή θα μπορούσε να ήταν πιο αντιπροσωπευτική, όχι μόνο ως προς τις –πάντα αμφιλεγόμενες– «γενιές των σύγχρονων Ελλήνων αστυνομικών συγγραφέων», όσο και σε σχέση με τους τρεις κύκλους, περιλαμβάνοντας και τα στοιχεία των εκπομπών (ημερομηνίες, πρωταγωνιστές, μουσικοί τίτλοι). Ταυτόχρονα, στην εποχή της οπτικοακουστικής πλημμυρίδας, υπάρχει πάντα η δυνατότητα να συμπεριληφθούν, έστω ενδεικτικά, κάποια ηχητικά αρχεία, που θα συνέβαλλαν στην ανάδειξη του εγχειρήματος χωρίς να επιβαρύνουν ιδιαίτερα την έκδοση.

Έτσι, ο αμήχανος αναγνώστης είτε ανατρέχει στις «μέρες ραδιοφώνου», αναζητώντας με δυσκολία στο Διαδίκτυο τις εκπομπές, ώστε να εντοπίσει στο τυπωμένο χαρτί ό,τι κάποτε απόλαυσε από τα ερτζιανά, είτε, πάλι, σκοντάφτει σε κάποιες ιστορίες, που χάνουν το συγκριτικό πλεονέκτημα της υποβλητικής ραδιοφωνικής σκηνοθεσίας μέσα από τη στεγνή αφήγηση μιας συχνά ενδιαφέρουσας υπόθεσης.

Πιθανόν, μία Audio Book έκδοση, συνοδευόμενη από ένθετο με κάποια διηγήματα, να ήταν προτιμότερη, καθώς θα μπορούσε να συνδυάσει ακρόαμα και ανάγνωσμα, ήχο και ύφος, αγωνία και πλοκή, ώστε το μυστήριο, αφού βρήκε τη συχνότητά του, όπως ήταν και το τρέιλερ της εκπομπής, να συναντήσει και τον αναγνώστη.

Κλέφτες και αστυνόμοι Νεοκλής Γαλανόπουλος, Κυριακή Γεροζήση, Σέργιος Γκάκας, Τιτίνα Δανέλλη, Βασίλης Δανέλλης, Κώστας Κυριακόπουλος, Ανδρέας Μιχαηλίδης, Τεύκρος Μιχαηλίδης, Δημήτρης Μπούνιας, Μανώλης Πιμπλής, Γιάννης Ράγκος, Γεράσιμος Α. Ρηγάτος, Χρύσα Σπυροπούλου, Φίλιππος Φιλίππου ΨυχογιόςΚλέφτες και αστυνόμοι
Νεοκλής Γαλανόπουλος, Κυριακή Γεροζήση, Σέργιος Γκάκας, Τιτίνα Δανέλλη, Βασίλης Δανέλλης, Κώστας Κυριακόπουλος, Ανδρέας Μιχαηλίδης, Τεύκρος Μιχαηλίδης, Δημήτρης Μπούνιας, Μανώλης Πιμπλής, Γιάννης Ράγκος, Γεράσιμος Α. Ρηγάτος, Χρύσα Σπυροπούλου, Φίλιππος Φιλίππου
Ψυχογιός
265 σελ.
Τιμή € 13,30

 

Διαβάστε επίσης
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Φίλιππος Φιλίππου: «Η κόρη του εφοπλιστή» κριτική της Χρύσας Σπυροπούλου

Ο χαλκέντερος συγγραφέας και κριτικός της λογοτεχνίας Φίλιππος Φιλίππου επαναφέρει σε μια ατμοσφαιρική ιστορία του τον δημοσιογράφο Τηλέμαχο Λεοντάρη και τον εμπλέκει σε μια υπόθεση που ξεκινάει από το...

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Κατερίνα Ι. Παπαντωνίου: «Σκοτεινό ασανσέρ» κριτική του Χρίστου Παπαγεωργίου

Ποια η διαφορά ανάμεσα σε ένα ελλειπτικό μυθιστόρημα και σε μια νουβέλα, θα αναρωτηθεί αμέσως μόλις κλείσει το βιβλίο ο υποψιασμένος αναγνώστης, γνωρίζοντας πως το πρώτο είδος αφορά σε μια...

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Τόλης Νικηφόρου: «Αγνώστου Στρατιώτου» κριτική της Ελένης Χωρεάνθη

Έχω μια παλιά συνήθεια, να αρχίζω το ξεφύλλισμα και την περιδιάβαση κάθε βιβλίου, τις περισσότερες φορές, από το τέλος. Έτσι, δεν μπορώ να μην κάνω το ίδιο και με τα διηγήματα του Τόλη Νικηφόρου και να μην...

ΦΙΛΙΚΑ SITE

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr