A+ A A-

Τζον Μπόιν: «Το αγόρι στην κορυφή του βουνού» κριτική της Ελένης Σαραντίτη

Το αγόρι στην κορυφή του βουνού Τζον Μπόιν Μετάφραση: Πετρούλα Γαβριηλίδου Ψυχογιός


«Κάθε βιβλίο του Ιρλανδού Τζον Μπόιν», έγραφα με την ευκαιρία της παρουσίασης του μυθιστορήματός του Τι συνέβη στον Μπάρναμπι Μπρόκετ, «είναι ένα θαυμάσιο γεγονός για μένα αλλά και για εκατομμύρια αναγνώστες σε όλο τον κόσμο». Παρουσιάζοντας, δε, (πάντοτε στο diastixo.gr) το συναρπαστικό και γεμάτο καλοσύνη και συγκίνηση Μείνε εκεί που είσαι και μετά φύγε, υπογράμμιζα:

«Ξέρω εκ των προτέρων πως θα πιάσω στα χέρια μου ένα βιβλίο εξαιρετικό, που εγκωμιάζει την ανθρωπιά και αναδεικνύει τα συναισθήματα ως αναγκαίους σηματωρούς σε περιόδους τρικυμίας. Γνωρίζω, επίσης, πως θα εξαφθεί η φαντασία μου, θα καρδιοχτυπήσω, θα γλυκάνει ο κόσμος μέσα μου, ενώ θα μου χαριστεί και η απόλαυση μιας αριστοτεχνικής γραφής».

 

Εμφανίσεις: 1100

Περισσότερα...

Αγγελική Δαρλάση: «Όταν έφυγαν τ’ αγάλματα» κριτική της Ελένης Σαραντίτη

Όταν έφυγαν τ’ αγάλματα Αγγελική Δαρλάση Προλογικό σημείωμα Άλκη Ζέη


«Είχα δυο αγάλματα περίφημα, μια γυναίκα κι ένα βασιλόπουλο ατόφια- φαίνονταν οι φλέβες· τόση εντέλειαν είχαν. Όταν χάλασαν τον Πόρον, τα ‘χαν πάρει κάτι στρατιώτες και εις τ’ Άργος θα τα πουλούσαν κάτι Ευρωπαίων· χίλια τάλλαρα γύρευαν. Άντεσε κι εγώ εκεί, πέρναγα· πήρα τους στρατιώτες, τους μίλησα· “Αυτά και δέκα χιλιάδες τάλλαρα να σας δώσουνε, να μην το καταδεχτείτε να βγουν από την παρτίδα μας. Δι’ αυτά πολεμήσαμεν”» (Στρατηγός Μακρυγιάννης, Απομνημονεύματα 1829-1850, τόμος Β΄, σ. 303).

Η γνωστή συγγραφέας Αγγελική Δαρλάση με αρκετά βιβλία πεζογραφίας και θεατρικά έργα και αρκετά, επίσης, βραβεία στο ενεργητικό της, έγραψε για τους νέους ένα μυθιστόρημα μεγάλου ενδιαφέροντος. Ίσως οι ενήλικες γνωρίζουν το θέμα, πιθανόν να έχουν διαβάσει ή ακούσει μέρος των σημαντικών για την κληρονομιά και την υπόσταση του λαού μας και τη λάμψη της τέχνης και του πολιτισμού της πατρίδας μας γεγονότων• εξάλλου κατά καιρούς δημοσιοποιούνται πτυχές του απίστευτου και ιερού αυτού τολμήματος. Πρόκειται για την κατάχωση, απόκρυψη και εντέλει τη διάσωση των αρχαιοτήτων του Εθνικού Μουσείου, την ταφή τους δηλαδή στη γη, σε κρύπτες, σε σπηλιές, σε θησαυροφυλάκια, λίγο πριν την εισβολή του Άξονα στη χώρα μας, με την πρόνοια, τις φροντίδες και την ευθύνη της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας αλλά και των εργατών, των τεχνιτών, των υπαλλήλων και των φυλάκων του Μουσείου· ακόμη και εθελοντών. Δεν ήταν μια απλή και συνηθισμένη κινητοποίηση, καθώς το εγχείρημα εγκυμονούσε πολλούς κινδύνους, ούτε επρόκειτο για μια διεκπεραίωση δίχως αγωνία και τρέμουλο ψυχής. Ήταν ό, τι ωραιότερο και υψηλότερο μπόρεσαν να προσφέρουν οι φωτισμένοι και αποφασισμένοι άνθρωποι αυτοί για την πατρίδα. Εδώ πραγματοποιήθηκε ένα κατόρθωμα ηρωικό, χωρίς υπερβολή, ένα έπος!

 

Εμφανίσεις: 1438

Περισσότερα...

Ελένη Κατσαμά: «Γορίλλας στο φεγγάρι» κριτική της Νένας Κοκκινάκη

Γορίλλας στο φεγγάρι Ελένη Κατσαμά Πατάκης


Αντιπροσωπευτικό μυθιστόρημα μυθοπλασίας για εφήβους, ιδιαίτερα καλογραμμένο, με ηρωίδα και κεντρική αφηγήτρια τη δωδεκάχρονη Μαρία Παντελάκη, είναι το Γορίλλας στο φεγγάρι της Ελένης Κατσαμά. Το βιβλίο βραβεύτηκε το 2015 με το Βραβείο Λογοτεχνικού Βιβλίου για Εφήβους του ηλεκτρονικού περιοδικού Ο αναγνώστης και απευθύνεται σε σύγχρονους έφηβους, αλλά και σε ενήλικους, αναγνώστες. Θυμίζουμε ότι η συγγραφέας βραβεύτηκε και για το προηγούμενο βιβλίο της (Κοσμοδρόμιο, Πατάκης 2011) με βραβείο κρατικό και του περιοδικού Διαβάζω. Η θεματική του βιβλίου αυτού αναφερόταν στη ζωή των παιδιών και των εφήβων σε διαφορετικές περιοχές του πλανήτη.

Με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, το βιβλίο της Κατσαμά εμφανίζεται διαφορετικό από τα συνήθη μυθιστορήματα εφηβείας. Πρόκειται για μια εκτενή αφήγηση για νέους που απολαμβάνουν την πραγματικότητα διαθλασμένη μέσα από τον φακό της φαντασίας της νεαρής Μαρίας, η οποία, αν και με προβληματική όραση, καταφέρνει να φτάσει στην αλήθεια των πραγμάτων. Η Μαρία είναι ένα παράξενο κορίτσι. Μοναχική, λίγο αλλοπαρμένη, με μαλλιά κομμένα αγορίστικα μετά την πυρκαγιά που έβαλε άθελά της στο σπίτι της, επίμονη και κάπως ατίθαση, ασχολείται με διάφορα: προσπαθεί να πουλήσει σ’ ένα αγόρι τις παιδικές της συλλογές, δουλεύει με τους αρχαιολόγους, βοηθάει στην αποστολή πακέτων σε φυλακισμένους και πιάνει, μάλιστα, σχέσεις με κάποιον απ’ αυτούς. Πώς αλλιώς θα μπορούσε να περάσει τον καιρό της σ’ ένα μέρος τόσο ζεστό και απίστευτα αποπνικτικό;

 

Εμφανίσεις: 857

Περισσότερα...

Τζακ Λόντον: «Το κάλεσμα της άγριας φύσης» κριτική της Βερίνας Χωρεάνθη

Το κάλεσμα της άγριας φύσης Τζακ Λόντον μετάφραση: Σοφία Γρηγορίου εικονογράφηση: Γιώργος Δημητρίου Μεταίχμιο


Σε μια από τις χαρακτηριστικές και πιο υποβλητικές σκηνές της ιστορίας του Μπακ, ο ήρωας του Τζακ Λόντον ακούει το αρχέγονο κάλεσμα της φύσης του και έχει ν’ αντιμετωπίσει το μεγάλο δίλημμα, να ανταποκριθεί σ’ αυτό ή να παραμείνει κοντά στον άνθρωπο που είχε στο μεταξύ μάθει ν’ αγαπά και να του είναι απόλυτα πιστός. Αν και τετράποδος, ο Μπακ δεν διαφέρει και πολύ από τους ανθρώπους, ωστόσο εκείνος, λειτουργώντας κυρίως με το ένστικτο, είναι πολύ περισσότερο προετοιμασμένος να τα βάλει με την άγρια φύση και να προσπαθήσει να της επιβληθεί.

Το Κάλεσμα της άγριας φύσης είναι μια ιστορία επιβίωσης, όχι ωστόσο με την πιο συνηθισμένη και αναμενόμενη έννοια του όρου. Τη βλέπουμε και παρακολουθούμε την εξέλιξή της μέσα από τα μάτια του Μπακ, ενός πανέξυπνου σκύλου, διασταύρωση ποιμενικού με Αγίου Βερνάρδου, ο οποίος από την ασφάλεια και τη ζεστασιά της φάρμας στην οποία ζούσε, βρέθηκε αναπάντεχα να βιώνει στο πετσί του τις άγριες και απίστευτα σκληρές και απαιτητικές συνθήκες στο κυνήγι της αναζήτησης χρυσού.

Έχοντας ο ίδιος προσωπική εμπειρία από τον πυρετό του χρυσού στο Κλοντάικ, ο Τζακ Λόντον αφηγείται με γλαφυρότητα τις περιπέτειες του ήρωά του, τον οποίο φυσικά ελάχιστα ενδιαφέρει ο χρυσός αυτός καθαυτόν – για τον Μπακ πρόκειται απλώς για ένα «κίτρινο μέταλλο». Πρωταρχικό του μέλημα είναι να επιβιώσει στις πρωτόγνωρες γι’ αυτόν συνθήκες και έχοντας αυτή την έγνοια πάντα κατά νου, να προσπαθήσει παράλληλα να επιβληθεί στα υπόλοιπα σκυλιά της ομάδας, με στόχο την κατάληψη της θέσης του αρχηγού, μια θέση που έρχεται σε άμεση συνάρτηση με την επιβίωσή του.

 

Εμφανίσεις: 1494

Περισσότερα...

Φίλιπ Κερ: «Τα άλογα του χειμώνα» κριτική της Ελένης Σαραντίτη

Φίλιπ Κερ: «Τα άλογα του χειμώνα» κριτική της Ελένης Σαραντίτη


Φημισμένος τεχνίτης του λόγου και γνώστης της ψυχής του ανθρώπου αλλά και της Ιστορίας του, ο Σκοτσέζος συγγραφέας Φίλιπ Κερ (Εδιμβούργο, 1956), με τα Άλογα του χειμώνα δεν έγραψε απλώς ένα συναρπαστικό μυθιστόρημα, αλλά και ένα μικρό έπος. Ένα δοξαστικό στο ανυπότακτο πνεύμα και στην αντοχή και την περηφάνια της ψυχής, όχι μόνον του ανθρώπου αλλά και των συντρόφων του των ζώων.

Έχει τύχει –δόξα τω Θεώ αρκετές φορές– να βιάζομαι να επιστρέψω σπίτι, όταν διαβάζω κάτι ωραίο. Σπεύδω να το ξαναπιάσω στα χέρια μου. Να το απολαύσει ο νους μου, να καρδιοχτυπήσω γλυκά. Και τα Άλογα του χειμώνα με γοήτευσαν τόσο που αισθανόμουν ότι με κάθε έξοδό μου εγκατέλειπα έναν φίλο θερμό, ενδιαφέροντα, γεμάτο αισθήματα.

Συγγραφέας της πασίγνωστης «Τριλογίας του Βερολίνου», που περιλαμβάνει τα μυθιστορήματα Οι βιολέτες του Μάρτη, Ο χλομός εγκληματίας και Γερμανικό ρέκβιεμ (Εκδόσεις Κέδρος), έγραψε επίσης και το πολυδιαβασμένο Μοιραία Πράγα αλλά και τη σειρά των βιβλίων με ήρωα τον ντετέκτιβ Μπέρνι Γκούντερ, που θεωρείται από τις κορυφαίες σειρές στον χώρο της νουάρ αστυνομικής λογοτεχνίας. Οι ιστορίες του Μπέρνι Γκούντερ διαδραματίζονται στη Γερμανία της ναζιστικής κυριαρχίας και του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Η σειρά αυτή τον έκανε γνωστό παγκοσμίως. Βεβαίως, υπάρχουν μεταφρασμένοι στη γλώσσα μας πολλοί άλλοι τίτλοι του, βιβλία ενδιαφέροντα, ερεθιστικά.

Ο Φίλιπ Κερ έκανε αξιόλογες σπουδές στο Πανεπιστήμιο του Μπέρμιγχαμ, από όπου έλαβε μεταπτυχιακά διπλώματα Νομικής και Φιλοσοφίας. Υπήρξε συνεργάτης των SundayTimes,EveningStandardκαι NewStatesman· κατόπιν, δόθηκε ολοκληρωτικά στη Λογοτεχνία. Γράφει για ενηλίκους, για εφήβους, για παιδιά· βιβλία σοβαρά, έντιμα, με σεβασμό στον αναγνώστη αλλά και στον άνθρωπο των ωραίων πράξεων και των θερμών και αλληλέγγυων αισθημάτων. Αντιθέτως, δεν διστάζει να καταγγείλει τη σκληρότητα, τη βαρβαρότητα, την αδηφαγία, την αδιαφορία, τον πόλεμο, όπου και αν εκρήγνυται αυτός, σε πατρίδες ή σε ψυχές. Με τη δύναμη και την αρτιότητα της γραφής του μπορεί να επηρεάσει: να συγκινήσει, να φυτέψει στοχασμούς στον αναγνώστη, ο οποίος ήδη από τις πρώτες σελίδες τού έχει παραδοθεί.

 

Εμφανίσεις: 1468

Περισσότερα...

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr