A+ A A-

ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ ΜΑΣΤΡΟΓΙΑΝΝΗ: ΧΑΡΤΙΝΗ ΑΓΚΑΛΙΑ κριτική του Ελπιδοφόρου Ιντζέμπελη

ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ ΜΑΣΤΡΟΓΙΑΝΝΗ: ΧΑΡΤΙΝΗ ΑΓΚΑΛΙΑ κριτική του Ελπιδοφόρου Ιντζέμπελη
Η συγγραφή των εφηβικών και παιδικών βιβλίων, ως «δύναμη παιδαγωγούσα», χρειάζεται δεξιοτεχνία και ταλέντο. Με τη δεξιοτεχνία, ο συγγραφέας μπορεί να πλησιάσει το παιδί, να το ευαισθητοποιήσει, να ευρύνει το πνευματικό και το γνωστικό του πεδίο, να απογειώσει τη φαντασία του και να το οδηγήσει τελικά στη φιλαναγνωσία. Το ταλέντο του, από την άλλη, τον καθοδηγεί με τρόπο αλάνθαστο στο να επιλέξει θέματα που αγγίζουν τον σύγχρονο προβληματισμό, θέματα που συγκινούν την παιδική ψυχή και παίρνουν οντότητα από την πένα της γραφής του, έπειτα από πολύχρονη και πολύμοχθη επεξεργασία.

Τη δεξιοτεχνία αυτή και το ταλέντο διακρίνουμε στη συγγραφέα της Χάρτινης αγκαλιάς, που διαθέτει το πλεονέκτημα να έχει διδάξει σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Η πολύχρονη επαφή της με τους μαθητές της ηλικίας αυτής απέδωσε καρπούς που φαίνονται και στο παλαιότερο μυθιστόρημά της, Τα παιδιά του τελευταίου θρανίου, ένα αγαπημένο βιβλίο των εφήβων.

 

Εμφανίσεις: 1778

Περισσότερα...

ΓΚΟΥΙΝΤΟ ΣΓΚΑΡΝΤΟΛΙ: ΟΛΑ ΑΠΟ ΔΥΟ κριτική της Ράνιας Μπουμπουρή

ola-apo-dyo
«Τα έχω όλα από δύο: δύο σπίτια, δύο κρεβατοκάμαρες, δύο ποδήλατα, δύο γραφεία για να κάνω τα μαθήματά μου, δύο σάκους ποδοσφαίρου [...] Τα Χριστούγεννα στολίζω δύο δέντρα και ο Άγιος Βασίλης μου φέρνει δύο δώρα κάθε Πρωτοχρονιά». Έτσι αρχίζει την αφήγησή του ο Γκουίντο Σγκάρντολι, διά στόματος του δεκάχρονου Άλεξ, ο οποίος συνεχίζει προσπαθώντας να πείσει τον εαυτό του μάλλον, παρά τους άλλους: «Το δύο είναι ο τυχερός μου αριθμός». Διότι στην πραγματικότητα αναπολεί την εποχή που τα είχε όλα μονά, την εποχή πριν χωρίσουν οι γονείς του και ζούσαν και οι τρεις μαζί στο ίδιο σπίτι αγαπημένοι. Ή μήπως δεν ήταν και τόσο αγαπημένοι; Ο Άλεξ θυμάται τη ζωή του στο σπίτι, μόνο που –και αυτό το διαπιστώνει στην πορεία της αφήγησης– δεν θυμάται τους γονείς του αγαπημένους. Μόνο στις παλιές φωτογραφίες τούς βλέπει χαμογελαστούς κι αγκαλιασμένους.

«Δεν ξέρω αν είναι καλύτερο να μη μιλάς καθόλου με τον άλλο ή να τσακώνεσαι διαρκώς», λέει παρακάτω. Κι είναι ένα παράδειγμα των ερωτημάτων που τον απασχολούν και που κατά πάσα πιθανότητα απασχολούν τα περισσότερα παιδιά διαζευγμένων γονιών. Ο κόσμος των μεγάλων φαντάζει περίπλοκος, οι εξηγήσεις τους όχι και τόσο πειστικές. «Γιατί ο μπαμπάς κοιμάται στον καναπέ;» ρωτά τη μητέρα του, λίγο πριν φύγει ο πατέρας του οριστικά από το σπίτι. «"Προτιμάμε να μένουμε μόνοι μας για να σκεφτούμε. [...] Θέλουμε να σκεφτούμε πώς βλέπουμε τα πράγματα, γιατί εδώ και λίγο καιρό τα βλέπουμε διαφορετικά". Μα πώς είναι δυνατόν να βλέπουν τα πράγματα διαφορετικά; Αν κάτι είναι κόκκινο ή μπλε, γιατί εσύ να βλέπεις ότι έχει άλλο χρώμα;» Το παιδί, βέβαια, νιώθει την απομάκρυνση των γονιών του και πριν έρθει η οριστική ρήξη. Διαισθάνεται τα σημάδια, αν και δεν μπορεί να φανταστεί πού θα οδηγήσουν. Γι' αυτό και τα ψυχοσωματικά συμπτώματα, οι φοβεροί κοιλόπονοι και οι αδιαθεσίες του, εμφανίζονται πριν από το διαζύγιο. Και μέσα σε όλο το άγχος που βιώνει από τις μεγάλες αλλαγές στη ζωή του, έρχεται επιπλέον και το άλλο άγχος που δεν είχε φανταστεί ποτέ, όταν ο μπαμπάς αρχίζει να βγαίνει με μιαν άλλη γυναίκα: «Το να είσαι παιδί δύο γονιών που δεν είναι πια μαζί είναι στ' αλήθεια δύσκολη δουλειά. Πρέπει να προσέχεις πολύ τι λες, σε ποιον το λες, τι κάνεις, πού το κάνεις και πώς».

 

Εμφανίσεις: 1360

Περισσότερα...

ΜΑΡΙΑ ΛΑΜΠΑΔΑΡΙΔΟΥ-ΠΟΘΟΥ: ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟ ΦΑΝΤΑΣΜΑ ΤΟΥ ΒΑΛΤΟΥ κριτική της Ελένης Χωρεάνθη

ΜΑΡΙΑ ΛΑΜΠΑΔΑΡΙΔΟΥ-ΠΟΘΟΥ: ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟ ΦΑΝΤΑΣΜΑ ΤΟΥ ΒΑΛΤΟΥ κριτική της Ελένης Χωρεάνθη
Εις μνήμην Μ.Π.

Πολυγραφότατη και πολυφωνική, δεν παραλείπει να μας ξαφνιάζει κάθε φορά με ποιητικές, μυθιστορηματικές και δοκιμιακές εκπλήξεις, η καταξιωμένη συγγραφέας Μαρία Λαμπαδαρίδου-Πόθου, κρατώντας αδιάλειπτη επαφή με το ευρύ αναγνωστικό κοινό της. Η πιο πρόσφατη παρουσία της έχει να κάνει με ένα αλλιώτικο, αλλά όχι και τόσο αλλιώτικο, μυθιστόρημα γιατί τη γραφή της πάντα τη διακρίνει η ποιητική χροιά και η μεταφυσική μεταφορά και αναφορά.

Το θέμα του καινούργιου της βιβλίου είναι μια συνέντευξη με συγκεκριμένο φάντασμα, «με το φάντασμα του βάλτου». Μην πάει ο νους κανενός στο αφανέρωτο και «ξενέρωτο» φάντασμα του Βορρά. Πρόκειται για ευφυές φάντασμα που δίνει... συνέντευξη!

Οπωσδήποτε, το να κάνεις «Συνέντευξη με το φάντασμα του βάλτου», με ένα φάντασμα τέλος πάντων, έχει ιδιαίτερη σημασία και χρειάζονται κότσια για να καταφέρεις να το πλησιάσεις και να του την πάρεις! Πρέπει να έχεις περπατήσει πολλές νύχτες με φεγγάρι κι άφωτες νύχτες σε απέραντες ερήμους αναζήτησης, χίλιες φορές να βουτήξεις στον «ιερό ποταμό» κι άλλες τόσες να αναδυθείς, πολλές ώρες να περιμένεις με αγωνία την κατάλληλη στιγμή να γίνει το αναμενόμενο συναπάντημα, να έχεις κάνει πολλά ταξίδια στο επέκεινα, στον χώρο του άλλου κόσμου, του νοητού, να μπεις σε άλλη διάσταση και να διαθέτεις το μαγικό στοιχείο που οδηγεί στον χώρο του αμίλητου. Να έχεις στο ενεργητικό σου τις κατακτήσεις που η πολυγραφότατη ποιήτρια Μαρία Λαμπαδαρίδου-Πόθου τις έχει συσσωρευμένες στις συγγραφικές αποσκευές και είναι οι καρποί των κόπων ατελεύτητης μελέτης και πνευματικής δημιουργίας, σημαντική προσφορά στα νεοελληνικά γράμματα. Η γόνιμη και αδιάλειπτη παρουσία της καλύπτει μια μακρά χρονική περίοδο, ολόκληρη ζωή.

 

Εμφανίσεις: 1806

Περισσότερα...

ΕΡΙΚΑ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ: Η ΚΑΤΑΡΑΜΕΝΗ ΒΡΥΣΗ κριτική του Μάνου Κοντολέων

ΕΡΙΚΑ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ: Η ΚΑΤΑΡΑΜΕΝΗ ΒΡΥΣΗ κριτική του Μάνου Κοντολέων
Η νεοελληνική λογοτεχνία για παιδιά και νέους παρουσίασε μια σημαντική άνθηση τα χρόνια μετά τη μεταπολίτευση. Τότε ήταν που από τη μια εμφανίστηκαν, σχεδόν μαζικά, συγγραφείς που γράφανε όχι τόσο για να διδάξουν το παιδί, αλλά για να το καλλιεργήσουν πνευματικά και ψυχικά, και από την άλλη κυκλοφόρησαν βιβλία με πλούσια θεματολογία.

Ανάμεσα σ' εκείνους τους συγγραφείς που με τα έργα τους κυριαρχούσαν στις δεκαετίες του '80 και του '90 ήταν και η Κίρα Σίνου.

Στην ουσία η Σίνου θεμελιώνει το είδος εκείνο του παιδικού/νεανικού μυθιστορήματος που κινείται στα όρια του αστυνομικού ή του μυστηρίου, ενώ παράλληλα ενημερώνει για θέματα που έχουν να κάνουν ή με την Ιστορία ή με την αρχαιολογία ή και την οικολογία. Σφιχτή πλοκή, επιστημονική τεκμηρίωση, καλοσχηματισμένοι χαρακτήρες.

Η Κίρα Σίνου είχε την τύχη πάνω στο έργο της να γραφτεί μια πολύ ενδιαφέρουσα μελέτη. Μα είχε την ατυχία να μην προλάβει να τη δει να κυκλοφορεί. Πέθανε λίγους μήνες προτού το βιβλίο της Έρικας Αθανασίου –αυτή ήταν η συγγραφέας της μονογραφίας– βρεθεί στις προθήκες των βιβλιοπωλείων.

 

Εμφανίσεις: 1668

Περισσότερα...

ΝΤΕΪΒΙΝΤ ΑΛΜΟΝΤ: ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΠΟΥ ΚΟΛΥΜΠΗΣΕ ΜΕ ΤΑ ΠΙΡΑΝΧΑΣ κριτική της Ελένης Γεωργοστάθη

ΝΤΕΪΒΙΝΤ ΑΛΜΟΝΤ: ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΠΟΥ ΚΟΛΥΜΠΗΣΕ ΜΕ ΤΑ ΠΙΡΑΝΧΑΣ κριτική της Ελένης Γεωργοστάθη
Όταν ο θείος του ορφανού από γονείς Σταν χάνει τη δουλειά του στο ναυπηγείο όπου εργαζόταν, φτιάχνει μια δική του επιχείρηση κονσερβοποίησης ψαριών. Η διογκούμενη απληστία του όμως τον οδηγεί σε ακρότητες στη συμπεριφορά, αναγκάζοντας τον ανιψιό του να το σκάσει από το σπίτι καταφεύγοντας σε ένα πλανόδιο λούνα παρκ. Εκεί θα συναντήσει, μεταξύ πολλών άλλων, τον σπουδαίο νουμερίστα Πάντσο Πιρέλι, τον άνθρωπο που κολυμπάει με τα πιράνχας, ο οποίος θα χρίσει τον Σταν διάδοχό του! Κι εδώ αρχίζει για το παιδί η πορεία προς την αυτογνωσία και την ενηλικίωση, σ' έναν δρόμο όπου συχνά δεν γίνεται ξεκάθαρο τι είναι αλήθεια και τι ψέμα.

Το Αγόρι που κολύμπησε με τα πιράνχας είναι ένα από αυτά τα βιβλία που καθιστούν τα όρια ανάμεσα στην αναγνωστική απόλαυση και στην «επαγγελματική» ενασχόληση του διορθωτή/επιμελητή μαζί τους δυσδιάκριτα. Και, ταυτόχρονα, σου κάνουν μια και καλή σαφές ότι ένα βιβλίο προορισμένο για παιδιά δεν είναι διόλου εύκολη ή απλοϊκή υπόθεση. Γιατί ο Ντέιβιντ Άλμοντ γράφει για παιδιά – ναι. Αλλά δεν χαϊδεύει, δεν υπεραπλουστεύει, δεν σερβίρει έτοιμο φαγητό. Ίσα ίσα, τόσο σε θεματικό όσο και σε αφηγηματικό επίπεδο, φέρνει και τον ήρωά του και τον αναγνώστη του αντιμέτωπους με ενδιαφέρουσες και τολμηρές προκλήσεις.

 

Εμφανίσεις: 1858

Περισσότερα...

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr