A+ A A-

Τζακ Λόντον: «Το κάλεσμα της άγριας φύσης» κριτική της Βερίνας Χωρεάνθη

Το κάλεσμα της άγριας φύσης Τζακ Λόντον μετάφραση: Σοφία Γρηγορίου εικονογράφηση: Γιώργος Δημητρίου Μεταίχμιο


Σε μια από τις χαρακτηριστικές και πιο υποβλητικές σκηνές της ιστορίας του Μπακ, ο ήρωας του Τζακ Λόντον ακούει το αρχέγονο κάλεσμα της φύσης του και έχει ν’ αντιμετωπίσει το μεγάλο δίλημμα, να ανταποκριθεί σ’ αυτό ή να παραμείνει κοντά στον άνθρωπο που είχε στο μεταξύ μάθει ν’ αγαπά και να του είναι απόλυτα πιστός. Αν και τετράποδος, ο Μπακ δεν διαφέρει και πολύ από τους ανθρώπους, ωστόσο εκείνος, λειτουργώντας κυρίως με το ένστικτο, είναι πολύ περισσότερο προετοιμασμένος να τα βάλει με την άγρια φύση και να προσπαθήσει να της επιβληθεί.

Το Κάλεσμα της άγριας φύσης είναι μια ιστορία επιβίωσης, όχι ωστόσο με την πιο συνηθισμένη και αναμενόμενη έννοια του όρου. Τη βλέπουμε και παρακολουθούμε την εξέλιξή της μέσα από τα μάτια του Μπακ, ενός πανέξυπνου σκύλου, διασταύρωση ποιμενικού με Αγίου Βερνάρδου, ο οποίος από την ασφάλεια και τη ζεστασιά της φάρμας στην οποία ζούσε, βρέθηκε αναπάντεχα να βιώνει στο πετσί του τις άγριες και απίστευτα σκληρές και απαιτητικές συνθήκες στο κυνήγι της αναζήτησης χρυσού.

Έχοντας ο ίδιος προσωπική εμπειρία από τον πυρετό του χρυσού στο Κλοντάικ, ο Τζακ Λόντον αφηγείται με γλαφυρότητα τις περιπέτειες του ήρωά του, τον οποίο φυσικά ελάχιστα ενδιαφέρει ο χρυσός αυτός καθαυτόν – για τον Μπακ πρόκειται απλώς για ένα «κίτρινο μέταλλο». Πρωταρχικό του μέλημα είναι να επιβιώσει στις πρωτόγνωρες γι’ αυτόν συνθήκες και έχοντας αυτή την έγνοια πάντα κατά νου, να προσπαθήσει παράλληλα να επιβληθεί στα υπόλοιπα σκυλιά της ομάδας, με στόχο την κατάληψη της θέσης του αρχηγού, μια θέση που έρχεται σε άμεση συνάρτηση με την επιβίωσή του.

 

Εμφανίσεις: 1697

Περισσότερα...

Φίλιπ Κερ: «Τα άλογα του χειμώνα» κριτική της Ελένης Σαραντίτη

Φίλιπ Κερ: «Τα άλογα του χειμώνα» κριτική της Ελένης Σαραντίτη


Φημισμένος τεχνίτης του λόγου και γνώστης της ψυχής του ανθρώπου αλλά και της Ιστορίας του, ο Σκοτσέζος συγγραφέας Φίλιπ Κερ (Εδιμβούργο, 1956), με τα Άλογα του χειμώνα δεν έγραψε απλώς ένα συναρπαστικό μυθιστόρημα, αλλά και ένα μικρό έπος. Ένα δοξαστικό στο ανυπότακτο πνεύμα και στην αντοχή και την περηφάνια της ψυχής, όχι μόνον του ανθρώπου αλλά και των συντρόφων του των ζώων.

Έχει τύχει –δόξα τω Θεώ αρκετές φορές– να βιάζομαι να επιστρέψω σπίτι, όταν διαβάζω κάτι ωραίο. Σπεύδω να το ξαναπιάσω στα χέρια μου. Να το απολαύσει ο νους μου, να καρδιοχτυπήσω γλυκά. Και τα Άλογα του χειμώνα με γοήτευσαν τόσο που αισθανόμουν ότι με κάθε έξοδό μου εγκατέλειπα έναν φίλο θερμό, ενδιαφέροντα, γεμάτο αισθήματα.

Συγγραφέας της πασίγνωστης «Τριλογίας του Βερολίνου», που περιλαμβάνει τα μυθιστορήματα Οι βιολέτες του Μάρτη, Ο χλομός εγκληματίας και Γερμανικό ρέκβιεμ (Εκδόσεις Κέδρος), έγραψε επίσης και το πολυδιαβασμένο Μοιραία Πράγα αλλά και τη σειρά των βιβλίων με ήρωα τον ντετέκτιβ Μπέρνι Γκούντερ, που θεωρείται από τις κορυφαίες σειρές στον χώρο της νουάρ αστυνομικής λογοτεχνίας. Οι ιστορίες του Μπέρνι Γκούντερ διαδραματίζονται στη Γερμανία της ναζιστικής κυριαρχίας και του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Η σειρά αυτή τον έκανε γνωστό παγκοσμίως. Βεβαίως, υπάρχουν μεταφρασμένοι στη γλώσσα μας πολλοί άλλοι τίτλοι του, βιβλία ενδιαφέροντα, ερεθιστικά.

Ο Φίλιπ Κερ έκανε αξιόλογες σπουδές στο Πανεπιστήμιο του Μπέρμιγχαμ, από όπου έλαβε μεταπτυχιακά διπλώματα Νομικής και Φιλοσοφίας. Υπήρξε συνεργάτης των SundayTimes,EveningStandardκαι NewStatesman· κατόπιν, δόθηκε ολοκληρωτικά στη Λογοτεχνία. Γράφει για ενηλίκους, για εφήβους, για παιδιά· βιβλία σοβαρά, έντιμα, με σεβασμό στον αναγνώστη αλλά και στον άνθρωπο των ωραίων πράξεων και των θερμών και αλληλέγγυων αισθημάτων. Αντιθέτως, δεν διστάζει να καταγγείλει τη σκληρότητα, τη βαρβαρότητα, την αδηφαγία, την αδιαφορία, τον πόλεμο, όπου και αν εκρήγνυται αυτός, σε πατρίδες ή σε ψυχές. Με τη δύναμη και την αρτιότητα της γραφής του μπορεί να επηρεάσει: να συγκινήσει, να φυτέψει στοχασμούς στον αναγνώστη, ο οποίος ήδη από τις πρώτες σελίδες τού έχει παραδοθεί.

 

Εμφανίσεις: 1579

Περισσότερα...

Έλενα Γλωσσιώτη: «Ο Φύλλος» κριτική της Ελένης Σαραντίτη

Έλενα Γλωσσιώτη: «Ο Φύλλος» κριτική της Ελένης Σαραντίτη


Εκεί μόνος αντίκρισα

τον κόσμο
κλαίγοντας γοερά (Οδυσσέας Ελύτης, Το Άξιον Εστί – Η Γένεσις

Συχνά, τα μυθιστορήματα φαντασίας τα ορίζει κάτι το αμετάκλητο, μια αυστηρή προσκόλληση στον λόγο και στον σκοπό του πρωταγωνιστή. Ο Φύλλος, το βιβλίο της Έλενας Γλωσσιώτη, μυθιστόρημα φαντασίας και αυτό, έχει ως κεντρικό ήρωα ένα παιδί, τον Φύλλο, με δροσερά φυλλαράκια αντί για μαλλιά στο όμορφο στρογγυλό του κεφάλι, εξ ου και το όνομά του, και ψυχή γεμάτη ξέφωτα, φύλλα χλοερά, αρωματισμένες ανάσες γης, μαυλιστικές και αθώες ευωδιές νεαρών δέντρων και ιστορίες πανάρχαιες, ιερές.

Ανάμεσα ουρανού και δάσους, «ανάμεσα στο πράσινο φως και τη βαθιά λαδοπράσινη σκιά, ζούσαν οι Δεντράνθρωποι». Το γένος τους όλο. Είχαν τις κατοικίες τους ψηλά σε δέντρα σεβαστά, αγαπημένα και σοφά, σπίτια φτιαγμένα από τα δώρα της φύσης, ενώ από την ημέρα της εκεί κατοίκησής τους, προσπαθούσαν να ακούσουν και να μάθουν τα μυστικά και τα μυστήρια της ζωής από το θρόισμα και τη φορά των φύλλων, από τα πουλιά, τα έντομα, τα ζωάκια, από όλο τον κόσμο που το καλό, αγαθό δέντρο φιλοξενούσε. Να ζουν, να χαίρονται, να μαθαίνουν, να αγαπιούνται μες στο δάσος, το μεγάλο τους σπιτικό, να βλέπουν τα παιδιά τους γερά, ωραία, γελαστά, ζωηρά, εφοδιασμένα με τις πολύτιμες γνώσεις αντλημένες από το ασύγκριτο διδασκαλείο της φύσης, ημέρευε και γλύκαινε τον νου τους. Ο ύπνος ερχόταν σύντροφος και παραστεκόταν στα όνειρά τους.

 

Εμφανίσεις: 1563

Περισσότερα...

Πάτρικ Νες: «Το τέρας έρχεται» κριτική της Σταυρούλας Γ. Τσούπρου

Πάτρικ Νες: «Το τέρας έρχεται» κριτική της Σταυρούλας Γ. Τσούπρου


Το όνομα του Πάτρικ Νες ήρθε στη δημοσιότητα στις αρχές του περασμένου Σεπτεμβρίου, επ’ ευκαιρία της πρωτοβουλίας του να συγκεντρώσει, με έναν ιδιαίτερο, «συγγραφικό» τρόπο, χρήματα για τους Σύριους πρόσφυγες. Ο δικαίως πολυβραβευμένος και διάσημος συγγραφέας, πάντως, ήταν ήδη γνωστός στη χώρα μας χάρη στην κυκλοφορία του εξαιρετικού –εφηβικού, όπως προσδιορίζεται ειδολογικά– μυθιστορήματός του, με τον τίτλο Το τέρας έρχεται, βιβλίο το οποίο συγκέντρωσε και χάρισε στον δημιουργό του (όπως και στον εικονογράφο του) σημαντικότατες περγαμηνές, αλλά το οποίο θεωρώ πως στην Ελλάδα, δυστυχώς, δεν έτυχε της υποδοχής που του άξιζε. Παίρνοντας, λοιπόν, αφενός αφορμή από τα πρόσφατα γεγονότα και, αφετέρου, παίρνοντας τη σκυτάλη από τον ίδιο τον Πάτρικ Νες, ο οποίος, σε ένα μικρό εισαγωγικό σημείωμα που προλογίζει το βιβλίο, γράφει: «Και τώρα είναι η ώρα να παραδώσω τη σκυτάλη σε σας. Οι ιστορίες δεν τελειώνουν στους συγγραφείς […] Στα χέρια σας κρατάτε αυτό που σκεφτήκαμε η Σοβόν κι εγώ. Εμπρός, λοιπόν. Πάρτε την ιστορία και δρόμο. Κάντε σαματά», αποφάσισα να «κάνω λίγο σαματά», έστω και καθυστερημένα, για ένα βιβλίο, το οποίο, κατά την προσωπική μου άποψη, είναι ένα από τα καλύτερα σύγχρονα ξενόγλωσσα μυθιστορήματα, εφηβικά ή μη, που έχω διαβάσει. Καθώς, δε, η πορεία της συγγραφής και της έκδοσής του έχουν την δική τους ενδιαφέρουσα ιστορία, θα ξεκινήσω από αυτήν.

Η αρχική ιδέα στην οποία βασίστηκε το βιβλίο (και αυτή η ιδέα περιελάμβανε τους χαρακτήρες, την υπόθεση και την αρχή του έργου) ανήκε στην, τιμημένη επίσης (όπως και ο Patrick Ness) με το Carnegie Medal, Σοβόν Ντάουντ (Siobhan Dowd), η οποία, εξαιτίας του πρόωρου θανάτου της από καρκίνο, στην ηλικία των 47 ετών, δεν κατάφερε ποτέ να τη μετατρέψει σε ολοκληρωμένο μυθιστόρημα. Ο Νες δεν είχε γνωριστεί ποτέ με την Ντάουντ, παρόλο που είχαν τον ίδιο επιμελητή. Μετά τον θάνατό της, το 2007, του ζητήθηκε να πάρει την ιδέα που επεξεργαζόταν η Σοβόν για το πέμπτο της μυθιστόρημα και να τη «γράψει» εκείνος. Το αποτέλεσμα ήταν το Το τέρας έρχεται (A Monster Calls), που εκδόθηκε στα αγγλικά τον Μάιο του 2011,[1] με θέμα την ιστορία του δεκατριάχρονου Κόνορ, ο οποίος προσπαθεί (ουσιαστικά αρνείται) να αποδεχτεί τη μάχη της μητέρας του με τον καρκίνο. «Κανονικά, δε θα δεχόμουν να κάνω βιβλίο την ιδέα κάποιου άλλου», δήλωνε ο Νες σε μία συνέντευξή του στο BBC. «Αλλά αυτή η ιδέα είχε τέτοια δύναμη και ζωντάνια, που σε καμία περίπτωση δεν ένιωσα πως επινοούσα κάτι που δεν θα ήθελε εκείνη [η Σοβόν Ντάουντ]. Το υλικό ήταν όσο ακριβώς χρειαζόταν για να πάρω μπρος, είχα την ελευθερία να αφήσω την ιστορία να ζήσει και να ανασάνει, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την ιδέα της».

 

Εμφανίσεις: 1505

Περισσότερα...

Αθηνά Μπίνιου: «Η κυρά της Αιξωνής» κριτική της Ελένης Σαραντίτη

Αθηνά Μπίνιου: «Η κυρά της Αιξωνής» κριτική της Ελένης Σαραντίτη


Το καινούργιο βιβλίο της Αθηνάς Μπίνιου κυριολεκτικώς με συνεπήρε, καθώς σ’ αυτό είδα να ζωντανεύουν, με τρόπο χαριτωμένο, ευφυή και έμπειρο, σκηνές από τη ζωή των προγόνων μας, μέρες και νύχτες σε μια συνοικία ζωηρή, ζωντανή, ανθρωπινή. Ένας δρόμος πολυσύχναστος διασχίζει ολόκληρη την περιοχή, ξεκινά από τα πλάγια του Υμηττού και ξεδιψά στη θάλασσα. Δεν είναι πλατύς, δεν είναι επιμήκης, πρόκειται όμως για έναν ωραίο, χαλικόστρωτο δρόμο, με τοιχίο κατασκευασμένο από υλικό σαν το σημερινό ξερολίθι. Από τις ρωγμές, με την πρώτη βροχή, ξεπηδούν αγριολούλουδα. Ολόκληρος τρία χιλιόμετρα, μα είναι το κέντρο και το πέρασμα της πόλης που ονομάζεται Αιξωνή, της οποίας οι κατοικίες είναι κτισμένες δεξιά και αριστερά του.

Αυλίτσες, λουλούδια, βότανα, μυρωδικά, πουλιά, χήνες, παραπέρα ελαιώνες, μακρύτερα τσομπάνηδες με τα καλοταϊσμένα κοπάδια τους. Τόπος ανοιχτόκαρδος, τα γέλια και τα παιχνίδια των παιδιών αντηχούν, σκυλιά, πουλιά, κάρα φορτωμένα προϊόντα της γης, οι φωνές των πλανόδιων πωλητών, δρόμος ζωντανός, πολύχρωμος, πολύβουος. Δήμος Αιξωνής· παραπέρα οι Αλές Αιξωνίδες. Σήμερα αναπτύχθηκαν εκεί οι δήμοι Γλυφάδας, Βούλας, Βουλιαγμένης.

Η Αιξωνή, μεταξύ 5ου και 4ου αιώνος, ήταν πόλη με δραστήριους και νοικοκυρεμένους κατοίκους, προοδευμένη, ειρηνική· εξάλλου, στα χρόνια εκείνα δημιουργήθηκαν συνθήκες και προϋποθέσεις για μια πρωτοφανή άνοδο του επιπέδου της ζωής χάρη στη φωτεινή και καθοριστική παρουσία αυτού που ο Θουκυδίδης χαρακτήρισε: «Πρώτον ων Αθηναίων λέγειν τε και πράσσειν δυνατώτατος». Η Αθήνα του Περικλή ήταν παρούσα παντού.

 

Εμφανίσεις: 1495

Περισσότερα...

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr