A+ A A-

Γιάννης Μπεράτης: «Ο μαύρος φάκελος» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ

Ο Μαύρος Φάκελος Γιάννης Μπεράτης Επιμέλεια Έρη Σταυροπούλου Ερμής


Ο Γιάννης Μπεράτης (1904- 1968) ανήκει στους πεζογράφους της γενιάς του τριάντα. Γεννήθηκε και πέθανε στην Αθήνα. Εργάστηκε στην Εθνική Τράπεζα, στην πρεσβεία της Σόφιας, στο Υπουργείο Τύπου, επόπτης σε λατομείο στη Νάξο, μεταφραστής σε εκδοτικούς οίκους, δημοσιογράφος σε περιοδικά. Υπηρέτησε στον πόλεμο του 1940-41 ως εθελοντής και ως αντάρτης στην Κατοχή. Έργα του είναι το Πλατύ ποτάμι που τιμήθηκε με το Α΄ Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος, το περίφημο Οδοιπορικό του ’43 (1946), η Διασπορά (1930), ο Στρόβιλος (1961) που τιμήθηκε με Β΄ Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος, μια βιογραφία του Μποντλέρ με τον τίτλο Αυτοτιμωρούμενος (1935), οι Στιγμές και το Ένας σωσίας, όπου συγκέντρωσε σκέψεις και ιδέες.

 

Εμφανίσεις: 566

Περισσότερα...

Γιάννης Χ. Ταρνανίδης: «Σινά το εμόν» κριτική του Ελπιδοφόρου Ιντζέμπελη

Σινά το εμόν Οδοιπορικό προς τους πνευματικούς θησαυρούς της Ιεράς Μονής τής Αγίας Αικατερίνης Σινά Γιάννης Χ. Ταρνανίδης Κυριακίδη


Το παρόν βιβλίο ανήκει στη σειρά «Μαρτυρίες» και τεκμηριώνει εμπειρία και γνώση πρωτότυπη για την ιερά μονή της Αγίας Αικατερίνης Σινά. Ο συγγραφέας καταθέτει με μορφή οδοιπορικού τις εμπειρίες του από όσα είδε και έζησε κατά την παραμονή του στην ιερά μονή. Συμπεριλαμβάνει εντυπώσεις, εκτιμήσεις, παραστάσεις που συνθέτουν και απεικονίζουν ως σύνολο την προσωπική του οπτική του ιερού χώρου. Στα χρόνια που εργάστηκε στο μοναστήρι της Αγίας Αικατερίνης (1982-1988) για να μελετήσει και να δώσει στη δημοσιότητα τα παλαιά σλαβικά χειρόγραφα που ανακάλυψε, ενσωμάτωσε στο υποσυνείδητό του και τις παραμέτρους των εντυπώσεων και παραστάσεων που συνόδεψαν τις επισκέψεις του στο Θεοβάδιστο Όρος. Από αυτά χαράχτηκε ασυναίσθητα αλλά σταθερά και βαθιά μέσα του μια ξεχωριστή , νοερή δική του εικόνα του Σινά, το «Σινά το εμόν», το οποίο και αποτύπωσε στο συγκεκριμένο βιβλίο. Αφορμή να επισκεφτεί για πρώτη φορά το Σινά υπήρξε η πρόσκληση την οποία έλαβε το έτος 1981 από την Ιερά Σύναξη της Μονής της Αγίας Αικατερίνης να μεταβεί επιτόπου και να μελετήσει τα επί αιώνες εγκαταλελειμμένα και ξεχασμένα σε κάποια κρύπτη ελληνικά και άλλα ξενόγλωσσα αρχεία. Οι μεταπτυχιακές σπουδές του συγγραφέα στο Βελιγράδι και η γνώση της γλώσσας τον βοήθησαν να διερευνήσει και να εισχωρήσει βαθιά στη μελέτη και αποκάλυψη των γραπτών χειρογράφων, που μελέτησε στην παλαιά σλαβική γραφή.

 

Εμφανίσεις: 605

Περισσότερα...

«Μια ματιά στον κόσμο του Τσέχοφ, της Όστεν, του Μπαλζάκ» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ

«Μια ματιά στον κόσμο του Τσέχοφ, της Όστεν, του Μπαλζάκ» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ


Η ιδέα των εκδόσεων Λέμβος να κυκλοφορήσει τη σειρά «Μικρά Βιογραφικά» είναι πολύ ευχάριστη και σημαντική. Γιατί στα μέτρα ενός μικρού μελετήματος πέτυχε να δώσει τη σύνοψη μιας μεγάλης δημιουργίας, προσωπικοτήτων που σημάδεψαν την παγκόσμια λογοτεχνία, χωρίς να αφαιρεί κάτι από την οφειλόμενη σημασία στο πρόσωπο και στο έργο.

Τη Ματιά στον κόσμο του Άντον Τσέχοφ, που υπογράφει η Ελένη Κατσιώλη, θα μπορούσαμε να χωρίσουμε σε τρεις άξονες. Ο ένας αφορά τα πρώτα του χρόνια και τη φυματίωση που τον κατάτρυχε σε όλη του τη ζωή μέχρι που πέθανε. Ο άλλος το συγγραφικό έργο με το οποίο έγινε διάσημος, ενώ ο τρίτος αφορά την κοινωνική του προσφορά, η οποία εκφράστηκε όχι μόνο με την ιδιότητα τού γιατρού αλλά και γενικότερα, με τη χριστιανική πλευρά της προσωπικότητάς του, εφόσον στάθηκε με κάθε τρόπο στο πλευρό των ασθενών, των φτωχών και των φυλακισμένων, εκτοπισμένων, αδικημένων.

 

Εμφανίσεις: 707

Περισσότερα...

Κώστας Αρκουδέας: «Το χαμένο Νόμπελ» κριτική του Διαμαντή Αξιώτη

Το χαμένο Νόμπελ Μια αληθινή ιστορία Κώστας Αρκουδέας Καστανιώτη


Το τελευταίο μυθιστόρημα-έρευνα του πολυγραφότατου συγγραφέα και μέχρι πρότινος δραστήριου μέλους του Δ. Σ. της Εταιρείας Συγγραφέων Κώστα Αρκουδέα προτίθεται –και το καταφέρνει– να κεντρίσει το ενδιαφέρον του υποψήφιου αναγνώστη από τον τίτλο και μόνο: Το χαμένο Νόμπελ. Δεν είναι όμως το θέμα που καθιστά αυτή την πολυσέλιδη πλην ευανάγνωστη «αληθινή ιστορία» καλή ή κακή. Είναι η ικανότητά του να τιθασεύσει, ώστε να αναμετρηθεί στη συνέχεια μαζί τους, το πλήθος των τεκμηριωμένων πληροφοριών που συνέλεξε για να αναπαραστήσει με ακρίβεια μια εποχή, να αναδείξει το πρόβλημα της απώλειας, να επιμερίσει τις ευθύνες και να φωτίσει τις αθέατες-σκοτεινές πλευρές της. Είναι το ταλέντο του, με άλλα λόγια, που αναδεικνύεται μέσα από αξιοζήλευτη έρευνα, δαπάνη χρόνου, αφομοίωση των στοιχείων και σωστή απόδοση αυτών. Το οποίο ταλέντο συνίσταται στη χρήση της γλώσσας και στη δομή του δοκιμιακού λόγου του πονήματος. Ακόμα, στην τόλμη και παρρησία με την οποία φωτίζει τις παρασκηνιακές κινήσεις της Εκκλησίας, της πολιτείας, του ακαδημαϊκού κατεστημένου και των πνευματικών ταγών εκείνης της εποχής. Με πλήθος ντοκουμέντων: προσωπικές μαρτυρίες, επιστολές, άρθρα, αποσπάσματα από βιβλία και έγγραφα, προβάλλει και τεκμηριώνει τις σκοπιμότητες, τους ανταγωνισμούς και τον σκοταδισμό που συνέβαλαν στο να μην αποδοθεί, εντέλει, το Νόμπελ Λογοτεχνίας στον Νίκο Καζαντζάκη.

 

Εμφανίσεις: 1467

Περισσότερα...

Chochana Boukhobza: «HK» κριτική του Λέοντα Ναρ

ΗΚ Αναζητώντας τη χαμένη ταυτότητα. Ένα εβραιόπουλο στη δίνη του Β' παγκοσμίου πολέμου Chochana Boukhobza Μετάφραση Γιώργος Ξενάριος Στερέωμα


Πρόκειται για την αληθινή ιστορία του Γκυ Μπρεν, ενός παιδιού που γλύτωσε το φόνο, αντίθετα με χιλιάδες συνομιλήκους του που ανήκαν σε «ανεπιθύμητες» ομάδες, σύμφωνα με τη ναζιστική ιδεολογία. Ο Μπρεν, ο οποίος γεννήθηκε στην υπό γερμανική κατοχή Γαλλία το 1941 και για μεγάλο διάστημα δεν γνώριζε την αλήθεια για τους πραγματικούς του γονείς, συνάντησε στα σαράντα του την αληθινή του μητέρα, την αυστριακής καταγωγής Εβραία Έλεν Κάλμους, που κατέφυγε το 1938 στη Γαλλία για να σωθεί. Η Έλεν ήταν μόλις 17 χρονών τότε. Αν και πρόλαβε να γνωρίσει τη μητέρα του, ο Γκυ δεν κατάφερε να μάθει από εκείνη όλη την αλήθεια. Η Έλεν προτίμησε να κρατήσει για τον εαυτό της τα μυστικά της. Μετά τον θάνατο της, ωστόσο, ο Γκυ ξεκίνησε μία αγωνιώδη έρευνα για να αποκαλύψει το μυστήριο της γέννησης του. Ποιος ήταν ο πατέρας του; Πώς γνωρίστηκαν με τη μητέρα του; Γιατί τον εγκατέλειψαν;

Ο Γκυ είχε απαγορεύσει στον εαυτό του να κρίνει τη μητέρα του, δεν της εξομολογήθηκε ποτέ πόσο διψούσε να μάθει την αλήθεια. Θεωρούσε πως η μητέρα του είχε δικαίωμα στη λήθη, μιας και ήξερε ότι η ζωή της Έλεν στη διάρκεια της κατοχής ήταν ταμπού και δεν αποτελούσε αντικείμενο συζήτησης. Είσοδος, υπόγειο, ξενοδοχείο. Ο Γκυ, θα έλεγε κανείς, γεννήθηκε από τις τρεις αυτές ταπεινές λέξεις και για σχεδόν δυο δεκαετίες ζούσε με αυτές, φέρνοντας στη φαντασία του το χειρότερο, ελπίζοντας το καλύτερο, μέχρι τη στιγμή που η Έλεν συμπλήρωσε: «ήταν ηλεκτρολογος, καθολικός και Αλσατός».

 

Εμφανίσεις: 542

Περισσότερα...

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ...

  1. Φιόντορ Σαλιάπιν: «Η μάσκα και η ψυχή» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ
  2. Μάρω Δούκα: «Τίποτα δεν χαρίζεται» κριτική του Χρίστου Παπαγεωργίου
  3. Αχιλλέας Κυριακίδης: «Σημειώσεις για μια ιδιωτική θεωρία της λογοτεχνίας» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ
  4. Α. Ε. Hotchner: «Ερωτευμένος Χέμινγουεϊ» κριτική του Φίλιππου Φιλίππου
  5. Μποστ: «Η Φαύστα και διάφορα διηγήματα» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ
  6. Συλλογικό έργο: «Ποιητικό Ημερολόγιο 2016» κριτική του Παναγιώτη Σκορδά
  7. Σοφία Νικολαΐδου: «Καλά και σήμερα: Το χρονικό του καρκίνου στο δικό μου στήθος» κριτική του Θανάση Αντωνίου
  8. Αρετή Σπίνουλα: «La Lingua attraverso i Racconti» κριτική της Στέλλας Πριόβολου
  9. Μαρκ Μαζάουερ: «Τριάντα χρόνια ελληνικής ιστορίας: Μια προσωπική αναδρομή» κριτική της Μίνας Ξηρογιάννη
  10. Συλλογικό έργο: «Έκφραση τιμής στον Κώστα Ε. Τσιρόπουλο» κριτική της Ελένης Χωρεάνθη

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr