Συλλογικό: «Προσεχώς εμείς μεγαλώνουμε»
Συλλογικό: «Προσεχώς εμείς μεγαλώνουμε»

Συλλογικό: «Προσεχώς εμείς μεγαλώνουμε»

Το βιβλίο αποτελεί καρπό της πιλοτικής διδασκαλίας της λογοτεχνίας σε σχολεία της Ροδόπης και της Ξάνθης (άλλα με μεικτό μαθητικό πληθυσμό και άλλα με αμιγή μουσουλμανικό), την περίοδο 2012-2014, στο πλαίσιο του Προγράμματος Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων, με στόχο τη βελτίωση της ελληνομάθειας, τη μείωση των εκπαιδευτικών και κοινωνικών ανισοτήτων και την κοινωνική ένταξη των παιδιών της μειονότητας. Είναι η φωνή των εκπαιδευτικών, οι οποίοι εργάστηκαν με έναν εναλλακτικό τρόπο διδασκαλίας της λογοτεχνίας και ανέδειξαν την ανάγκη θεμελίωσης της εκπαιδευτικής πολιτικής όχι σε στείρες κανονιστικές διατάξεις του Υπουργείου Παιδείας, αλλά στη συλλογικότητα, τη συστηματική δουλειά και την πρωτοτυπία.

Η πιλοτική εφαρμογή, όπως περιγράφουν οι ίδιοι οι συμμετέχοντες, δημιούργησε κοινότητες μάθησης, κάτι που τόσο λείπει από το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Δίνει το παράδειγμα μιας εναλλακτικής διδακτικής της λογοτεχνίας που μπορεί να εφαρμοστεί παντού και δίνει την ευκαιρία στη φωνή των μαθητών να ακουστεί και όχι να καταπνιγεί από την αυθεντία του δασκάλου. Συμμετοχικότητα και συνεργατικότητα είναι οι δύο κεφαλαιώδεις έννοιες που αναδεικνύονται, καθώς το υλικό και η μέθοδος που προτείνονται από την ομάδα των εκπαιδευτικών κι εφαρμόστηκαν στην πράξη κινητοποιούν τους μαθητές να συμμετέχουν στη διδασκαλία του μαθήματος της λογοτεχνίας μέσα από τη συνεργασία, αποκτώντας την ιδιαίτερα σπάνια στην ελληνική εκπαίδευση συνεργατική κουλτούρα. Ο εκπαιδευτικός λειτουργεί ως διαμεσολαβητής μεταξύ του κειμένου και του μαθητή βοηθώντας τον να το προσεγγίσει με τρόπο προσωπικό, βιωματικό ή και παιγνιώδη ακόμη. Οι μαρτυρίες των εκπαιδευτικών αποτελούν πηγή εμπλουτισμού της διδακτικής μεθοδολογίας και δείγμα σχεδιασμού κι εφαρμογής της εκπαιδευτικής παρέμβασης και καινοτομίας ως πρότυπο εφαρμογής της μεθόδου project. Διαβάζοντας κάποιος το βιβλίο διαπιστώνει ότι η αδιαφορία και η πλήξη των μαθητών στο ελληνικό σχολείο είναι προϊόν του ίδιου του σχολείου και ότι κανένας μαθητής δεν είναι ανίκανος για μάθηση, αρκεί να λάβει κανείς υπόψη τις ιδιαίτερες δυσκολίες τους και να στοχεύσει στην άμβλυνσή τους. Οι μαθητές με αυτή την παιδαγωγική αρχή ανέπτυξαν την περιέργεια για τη γνώση και τη μάθηση, όπως και τα κίνητρα για την απόκτησή της, και από παθητικοί δέκτες έγιναν ενεργά υποκείμενα που ερευνούν και δημιουργούν.

Διαβάζοντας κάποιος το βιβλίο διαπιστώνει ότι η αδιαφορία και η πλήξη των μαθητών στο ελληνικό σχολείο είναι προϊόν του ίδιου του σχολείου και ότι κανένας μαθητής δεν είναι ανίκανος για μάθηση.

Η ενεργητική εμπλοκή των μαθητών, η διαμόρφωση ευνοϊκών μαθησιακών συνθηκών και συνεργατικού περιβάλλοντος με βιωματική προσέγγιση δίνει ιδιαίτερο προσωπικό νόημα στην αναζήτηση της γνώσης, παράλληλα με τον μεθοδολογικό πλουραλισμό, ώστε με την ενεργοποίηση των μαθητών να αυξάνεται η διάθεση για συμμετοχή και να μεγιστοποιείται η σχολική επίδοση. Στα κείμενα των εκπαιδευτικών τα βασικά πρόσωπα των αφηγήσεων είναι οι ίδιοι οι μαθητές και οι ιστορίες τους, όπως τις βίωσαν και τις αξιοποίησαν στη διδασκαλία οι εκπαιδευτικοί. Προφανώς όμως αυτές οι ιστορίες υπερβαίνουν το πλαίσιο εφαρμογής ενός προγράμματος και αποτελούν ψηφίδες μιας πραγματικότητας όχι μόνο της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης, αλλά της συνολικής πολιτισμικής και κοινωνικής πραγματικότητας της σύγχρονης Ελλάδας.

Γράφουν οι: Μαρία Αλεξίου, Βενετία Αποστολίδου, Χρήστος Δανιήλ, Αλέξανδρος Δημαράς, Ελπινίκη Μουτίδου, Ζωή Μπάρμπα, Φωτεινή Νεστορίδου, Αντώνης Στεργίου, Έλενα Χατζή, Ελένη Χοντολίδου. Η εισαγωγή είναι των Άννας Φραγκουδάκη και Θάλειας Δραγώνα.

Η μελέτη χαρακτηρίζεται από μια πρωτοτυπία, αφού είναι ένα μοναδικό εγχείρημα στην ελληνική βιβλιογραφία – εδώ ο λόγος δίνεται στους εκπαιδευτικούς για να παρουσιάσουν με βιωματικό τρόπο τη δουλειά τους στις τάξεις τους και να αναδείξουν τη δουλειά των μαθητών τους. Υπάρχουν πολλά βιβλία με κείμενα για τους εκπαιδευτικούς, μα όχι από τους εκπαιδευτικούς.

 

Ο Γιώργος Μαρέτης είναι φιλόλογος.

 

Προσεχώς εμείς μεγαλώνουμε
Μαρτυρίες εκπαιδευτικών για τη διδασκαλία της λογοτεχνίας στο πλαίσιο του Προγράμματος Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων
Συλλογικό
Επιμέλεια: Χρήστος Δανιήλ, Ελένη Χοντολίδου
Τόπος
224 σελ.
ISBN 978-960-499-134-1
Τιμή: €16,90
001 patakis eshop

 

Τα σχόλια σας

Κάντε το σχόλιο σας, με σύνδεση από το facebook ή συμπληρώστε τα στοιχεία σας, στην παρακάτω φόρμα.

 


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΔΙΑΦΟΡΑ
Γεωργία Μ. Πανσεληνά: «Νίκος Αναλυτής: Επιμένων συλλογικά»

Όπως οι περισσότεροι δημοσιογράφοι του επιχειρηματικού ρεπορτάζ, γνώρισα τον Νίκο Αναλυτή στο πλαίσιο επίσημων ενημερώσεων, κλαδικών εκδηλώσεων κι επιχειρηματικών συνεδρίων, ενώ είχα την ευκαιρία να του...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΔΙΑΦΟΡΑ
Βασίλειος Ε. Λαμπρίδης: «Αναμνήσεις και εκμυστηρεύσεις ενός δικαστή»

Ο χώρος της δικαιοσύνης ήταν πάντοτε ένα πεδίο σκληρού αγώνα, κανένα δικαίωμα δεν παραχωρήθηκε δίχως προσπάθεια επίπονη, κάθε τάξη, κάθε λαός, κάθε άνθρωπος για να προχωρήσει έστω και ένα ελάχιστο...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

Ηλίας Γκρης - Σαν άλλος Οιδίποδας - εκδήλωση

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας και μάθετε πρώτοι τα τελευταία νέα για το βιβλίο και για τις τέχνες.

 

Το email σας: