Seth Goldman, Barry Nalebuff: «Μαθαίνω να επιπλέω»

Seth Goldman, Barry Nalebuff: «Μαθαίνω να επιπλέω»

Πριν λίγες εβδομάδες ανακοινώθηκε η εξαγορά της ελληνικής εταιρείας Taxibeat, μια πετυχημένη start-up παροχής υπηρεσιών στην αγορά των ταξί που ιδρύθηκε με κεφάλαιο λίγων χιλιάδων ευρώ –αλλά είχε πετύχει να εξασφαλίσει χρηματοδότηση 7 εκατ. Ευρώ– από τη mytaxi, θυγατρική του κολοσσιαίου ομίλου Daimler (Mercedes) έναντι 45 εκατ. ευρώ. Μάλιστα ο ιδρυτής της εταιρείας Νίκος Δρανδάκης, είναι μεταξύ αυτών που σχολιάζουν το παρόν βιβλίο στο οπισθόφυλλό του, συστήνοντάς το ανεπιφύλακτα σε φερέλπιδες νέους επιχειρηματίες που έχουν μια ιδέα και θέλουν να τη δουν να πραγματώνεται.

Το αμερικανικό όνειρο
Εδώ έχουμε ένα graphic novel που εξιστορεί την ίδρυση και την ανάπτυξη μιας εταιρείας ροφημάτων τσαγιού στις ΗΠΑ, από τη στιγμή της ίδρυσής της το 1997 μέχρι τη στιγμή της πώλησης της εταιρείας –που είχε ήδη μεγαλώσει εντυπωσιακά– στον πολυεθνικό κολοσσό της Coca Cola το 2008 κι αφού πρώτα είχε αποτύχει μια ανάλογη προσπάθεια με τη Nestle. Το βιβλίο διαβάζεται ως άλλη μια ιστορία «αμερικανικού ονείρου», καθώς είναι ένα αληθινό success story. Διαβάζεται όμως και ως ένα εγχειρίδιο οργάνωσης και διοίκησης επιχειρήσεων· οι σπουδαστές και οι νέοι επιχειρηματίες είναι το φυσικό κοινό του βιβλίου.

Μέσα στις συνθήκες ύφεσης που επικρατεί στην Ελλάδα, παρά τις ανακοινώσεις των αρμοδίων ότι «η ανάπτυξη έρχεται» και με τον κλάδο των τροφίμων/ποτών να είναι η μόνη σοβαρή εγχώρια βιομηχανία, το βιβλίο αυτό θα εμπνεύσει νέους και νέες στον δύσκολο αγώνα τους. Αυτόν που, υπό άλλες ασφαλώς συνθήκες, έδωσαν στις ΗΠΑ ο Σεθ Γκόλντμαν, απόφοιτος του Yale, και ο Μπάρι Νέιλμπαφ, καθηγητής του πρώτου στο φημισμένο αμερικανικό πανεπιστήμιο.

Όπως αναφέρουν και οι ίδιοι, στην περίπτωση του Honest Tea πέτυχαν να δώσουν στους καταναλωτές μια πειστική απάντηση, σε μια εποχή που τρεις διαφορετικές μεταξύ τους αλλά όμορες τάσεις διαφαίνονταν στο εσωτερικό της αμερικανικής κοινωνίας: η τάση για υγεία/ευεξία, η οικολογική συνείδηση των καταναλωτών και η άνοδος της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης.

Το 1997 ο Σεθ Γκόλντμαν, 32 ετών τότε, αποφάσισε να φτιάξει μια εταιρεία παραγωγής και διάθεσης εμφιαλωμένου ροφήματος τσαγιού, το οποίο όμως να περιέχει πολύ λιγότερη ζάχαρη από αυτή που περιείχαν τα αντίστοιχα προϊόντα που κυκλοφορούσαν μέχρι τότε στις ΗΠΑ. Απευθύνθηκε στον καθηγητή του, 39 ετών τότε, ο οποίος τον βοήθησε τόσο στη δημιουργία του business plan, όσο και στην οργάνωση της επιχείρησης. Οι δυο τους πήραν σβάρνα μαζί προμηθευτές, διανομείς, λιανέμπορους, εμφιαλωτές, επενδυτές και δημοσιογράφους για να παραγάγουν, να διακινήσουν, να διαφημίσουν και να τοποθετήσουν το προϊόν τους, το Honest Tea, στην άκρως ανταγωνιστική αγορά των ΗΠΑ.

Είχαν να αντιμετωπίσουν, εκτός από τα εγγενή προβλήματα κάθε ξεκινήματος (κεφάλαια, λογιστήρια, αποθηκευτικούς χώρους, πρώτες ύλες κ.λπ.), την παντοδυναμία των πολυεθνικών επιχειρήσεων, τη δυσπιστία των εμπορικών αντιπροσώπων και, φυσικά, την «κόπωση» του κοινού από το συνεχές λανσάρισμα νέων προϊόντων τα οποία, χωρίς πραγματικά να διαφέρουν μεταξύ τους, υπόσχονταν «λαγούς με πετραχήλια».

Το εικονογραφημένο βιβλίο εξιστορεί με χιούμορ αλλά κι επιστημοσύνη, με επεξηγηματικό, σχεδόν διδακτικό τρόπο –σαν ένα μάθημα προσομοίωσης σε αμερικανικό κολλέγιο– τον τρόπο με τον οποίο οι δύο δαιμόνιοι Αμερικανοί έστησαν και ανάπτυξαν την επιχείρηση. Το πώς διαφοροποιήθηκαν από τον ανταγωνισμό, το πώς ξεπέρασαν απρόβλεπτα εμπόδια (π.χ. κακοπληρωτές), το πώς ανέπτυξαν συνεργασίες με άγνωστους αντιπροσώπους στις αχανείς ΗΠΑ, το πώς αντιμετώπισαν την αντίδραση άλλων εταιρειών (π.χ. των Snapple της Cadbury Schweppes) κ.ά.

Σημεία των καιρών
Το μεγαλύτερο μέρος του βιβλίου καταλαμβάνουν τα μέρη στα οποία παρουσιάζεται η τιτάνια, όπως αποδεικνύεται, προσπάθειά τους για εξεύρεση κεφαλαίων όταν η επιχείρηση είχε ήδη στηθεί και δούλευε αλλά χρειαζόταν... βοήθεια για να πάει ένα (μεγάλο) βήμα παραπέρα, ενώ τους Έλληνες αναγνώστες και ειδικά όσους σκοπεύουν να εισέλθουν στον κλάδο των τροφίμων/ποτών αφορούν ιδιαίτερα τα κεφάλαια στα οποία οι δύο φίλοι και συνεργάτες ξεδιπλώνουν τις προσπάθειές τους για να βρουν υψηλού επιπέδου πρώτες ύλες σε όλο τον κόσμο και να εξασφαλίσουν την έγκριση της βιολογικής σήμανσης, γεγονός που είχε επιπτώσεις στην παραγωγή τους.

Ένα graphic novel που εξιστορεί την ίδρυση και την ανάπτυξη μιας εταιρείας ροφημάτων τσαγιού στις ΗΠΑ, από τη στιγμή της ίδρυσής της το 1997 μέχρι τη στιγμή της πώλησης της εταιρείας –που είχε ήδη μεγαλώσει εντυπωσιακά– στον πολυεθνικό κολοσσό της Coca Cola το 2008.

Πέρα από ένα σαφές επιχειρηματικό σχέδιο, αναγκαίο όπως αποδεικνύουν οι δύο συγγραφείς, χρειάζεται κι ένα όραμα, μια ιδέα που πρέπει να προσφέρεις στο κουρασμένο από τη διαφήμιση κοινό και, ακόμα περισσότερο, έναν υψηλό σκοπό: οι δύο επιχειρηματίες, επιλέγοντας ένα ιδιαίτερο όνομα, διαλέγοντας ιδιαίτερες ποικιλίες τσαγιού, προωθώντας το δίκαιο εμπόριο με τον Τρίτο Κόσμο, βάζοντας προσωπική εργασία αλλά στηριζόμενοι και σε ένα μικρό, αρχικά, αλλά φανατικό δίκτυο συνεργατών που πίστεψαν στο όραμά τους, κατάφεραν να κάνουν ένα τρελό όνειρο πραγματικότητα.

Όπως αναφέρουν και οι ίδιοι, στην περίπτωση του Honest Tea πέτυχαν να δώσουν στους καταναλωτές μια πειστική απάντηση, σε μια εποχή που τρεις διαφορετικές μεταξύ τους αλλά όμορες τάσεις διαφαίνονταν στο εσωτερικό της αμερικανικής κοινωνίας: η τάση για υγεία/ευεξία, η οικολογική συνείδηση των καταναλωτών και η άνοδος της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, τάσεις στις οποίες οι δύο επιχειρηματίες απάντησαν με την ίδια τη δημιουργία της εταιρείας και το εξαίρετο όσο κι επιτυχημένο προϊόν τους. Στη χώρα των ευκαιριών και λίγο πριν ξεσπάσει η κρίση των ενυπόθηκων δανείων, οι δύο φίλοι και συνεργάτες (μοσχο)πούλησαν την εταιρεία τους και σήμερα απολαμβάνουν παγκόσμια αναγνώριση και σεβασμό.

Μαθαίνω να επιπλέω
Πώς θα πετύχεις με μία start-up
Seth Goldman, Barry Nalebuff
Μετάφραση: Αβραάμ Κάουα
Εικονογράφηση: Sungyoon Choi
Κριτική
288 σελ.
ISBN 978-960-586-157-5
Τιμή: €23,00
001 patakis eshop


 

Τα σχόλια σας

Κάντε το σχόλιο σας, με σύνδεση από το facebook ή συμπληρώστε τα στοιχεία σας, στην παρακάτω φόρμα.

 


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΔΙΑΦΟΡΑ
Παναγιώτης Σκορδάς: «Αδιάντροπα του Κλήδονα»

Η παράδοση ενός λαού, παρά τις όποιες τροποποιήσεις που υφίσταται στον χρόνο, αποδεικνύει μεγάλη αντοχή και προσαρμοστικότητα στα εκάστοτε κοινωνικά δρώμενα, κρύβοντας κάτω από την εορταστική...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΔΙΑΦΟΡΑ
Ιωάννης Σ. Τουλουμάκος: «Χιούμορ και σάτιρα των αρχαίων Ελλήνων»

Δεν υπάρχει ωραιότερο καλοκαιρινό ανάγνωσμα από ένα καλογραμμένο βιβλίο για το χιούμορ των αρχαίων Ελλήνων διανθισμένο με αμέτρητα αποσπάσματα που διατρέχουν όλο το απέραντο πέλαγος της διασωθείσας...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Το μήνυμά σας

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER