A+ A A-

Φαίδων Γ. Γιαγκιόζης: «1960 και μετά» κριτική του Απόστολου Σπυράκη

1960 και μετά Οι καλές ιστορίες δεν είχαν αίσιο τέλος Φαίδων Γ. Γιαγκιόζης Κυριακίδη


Φορώντας μια μπλούζα ιατρική, ο Φαίδων Γιαγκιόζης μπήκε στο θάλαμο του ΑΧΕΠΑ όπου νοσηλεύονταν σε αφασία φρουρούμενος αυστηρά ο Γρηγόρης Λαμπράκης και τον φωτογράφησε, ύστερα έφυγε νύχτα με ταξί μέσω Κοζάνης - Σερβίων - Μπράλου - Θηβών, απ’ όπου γινόταν τότε το δρομολόγιο για την Αθήνα. Εκεί τον περίμεναν ο αρχισυντάκτης της «Βραδυνής» Μπάμπης Κλάρας, ο αδερφός του Άρη Βελουχιώτη, μαζί με τον εκδότη Τζώρτζη Αθανασιάδη∙ κάθισε σ’ ένα γραφείο και έγραψε το συγκλονιστικό ρεπορτάζ για την απόπειρα εναντίον του βουλευτή της ΕΔΑ που έγινε η αφορμή για τον εκτροχιασμό ολόκληρης της πολιτικής ζωής της Ελλάδας. Η δεύτερη έκδοση της «Βραδυνής» με τις αποκλειστικές φωτογραφίες, που κυκλοφόρησε το μεσημέρι, πούλησε δεκάδες χιλιάδες φύλλα και η εκπληκτική αυτή εκδοτική επιτυχία καταξίωσε τον νεαρό δημοσιογράφο ως ανταποκριτή της εφημερίδας στη συμπρωτεύουσα.

Σε ολόκληρο το κείμενο του Φαίδωνα Γιαγκιόζη, όπου φυλλομετρά το αρχείο του διανύοντας μια περίοδο πενήντα ετών, πρόδηλος είναι ο ρόλος που έπαιξε και εξακολουθεί να παίζει η Θεσσαλονίκη ως ο δεύτερος πιο σημαντικός πόλος στην ανάπτυξη και εξέλιξη της χώρας.

Ακολούθησε μια σειρά από ρεπορτάζ που σφράγισαν τη σύγχρονη ιστορία της Θεσσαλονίκης αλλά και όλης της χώρας, για την εκτέλεση του «Δράκου» του Σέιχ Σου Αριστείδη Παγκρατίδη, γύρω από την οποία πλέχθηκαν άπειρες διαδόσεις και φήμες περίεργες, τις θρυλικές προεκλογικές ομιλίες των αρχών της δεκαετίας του εξήντα στην πλατεία Αριστοτέλους, με ομιλητές τον Κωνσταντίνο Καραμανλή και τον Γεώργιο Παπανδρέου, τότε που το μοναδικό μπαλκόνι της πλατείας παραχωρούνταν μόνο στον Μακεδόνα πολιτικό, κι αυτός από κει πάνω απευθύνονταν στις λαοθάλασσες που κατέκλυζαν το χώρο, προαγγέλλοντας τα έργα που άλλαξαν τη φυσιογνωμία της πόλης, κι όταν κάποτε φτιάχτηκε μια εξέδρα για τον αρχηγό της Ένωσης Κέντρου, αυτός ξεκίνησε την ομιλία του λέγοντας «Ευχαριστώ τους εξώστες για την υποδοχή!».

Είχε επίσης την ευκαιρία ο νεαρός δημοσιογράφος να καλύψει το αντικίνημα του βασιλιά στην Καβάλα και στην Κομοτηνή τον Δεκέμβριο του 1967, εκεί όπου γράφτηκαν οι τελευταίες σελίδες της βασιλείας στην Ελλάδα, όπως επίσης και την επάνοδο του Καραμανλή από τη Γαλλία, καθώς ο συγγραφέας ερχόταν συχνά σε επαφή με τον έμπιστο του Έλληνα εξόριστου πολιτικού Τάκη Λαμπρία τις μεταμεσονύκτιες ώρες από το τηλεφωνείο του ΟΤΕ, με το πρόσχημα ότι συνομιλεί με κάποιον ανταποκριτή από την Πορτογαλία που μετέδιδε τα νέα της «επανάστασης των γαρύφαλλων», καθώς και μια σειρά από άλλες ανταποκρίσεις για γεγονότα κρίσιμα στη διαμόρφωση της ιστορίας του τόπου.

Σε ολόκληρο το κείμενο του Φαίδωνα Γιαγκιόζη, όπου φυλλομετρά το αρχείο του διανύοντας μια περίοδο πενήντα ετών, πρόδηλος είναι ο ρόλος που έπαιξε και εξακολουθεί να παίζει η Θεσσαλονίκη ως ο δεύτερος πιο σημαντικός πόλος στην ανάπτυξη και εξέλιξη της χώρας, ένας ρόλος που ήρθε να επιβεβαιωθεί δραματικά σε στιγμές όπως η αποκατάσταση της δημοκρατίας το 1974, όταν ο διορισμένος από τη χούντα στρατηγός Ντάβος, διοικητής του Γ’ Σώματος Στρατού με έδρα τη συμπρωτεύουσα, συντέλεσε τα μέγιστα στην αποκατάσταση της ομαλότητας, γνωρίζοντας από μέσα πρόσωπα και πράγματα, και εκτελώντας κινήσεις προσεχτικές, καθώς το παιχνίδι δεν είχε κριθεί ακόμα, ενώ είχε διαρρεύσει η φήμη ότι ετοιμαζόταν να κατέβει με τανκς στην Αθήνα για να συλλάβει τον Ιωαννίδη καθώς η χώρα κατέρρεε.

1960 και μετά Οι καλές ιστορίες δεν είχαν αίσιο τέλος Φαίδων Γ. Γιαγκιόζης Κυριακίδη

Στενή ήταν η σχέση του συγγραφέα με τον Κωνσταντίνο Καραμανλή, τον ικανότερο Έλληνα πολιτικό του εικοστού αιώνα, τρία ιστορικά πράγματι κείμενα του οποίου φιλοξενούνται στο βιβλίο, διαφωτίζοντας με διαύγεια κρυστάλλινη και λεπτομέρειες απίστευτες τις σχέσεις του μεγάλου ηγέτη με το στέμμα (ειδικά με τη βασίλισσα Φρειδερίκη), τους πολιτικούς του αντιπάλους και το μεγάλο κεφάλαιο, τρία κείμενα από τα οποία μπορεί να σχηματίσει κανείς σαφή άποψη για μερικά γεγονότα πραγματικά εντυπωσιακά.

Εκτός από τα πολιτικά γεγονότα, μνεία εξαιρετική γίνεται απο τον συγγραφέα στα υπέροχα τοπία της βόρειας Ελλάδας όπου ταξίδεψε κατά καιρούς, καλύπτοντας ποικίλες αποστολές, και πρώτα απ’ όλα στο Άγιο Όρος, την καρδιά της ορθοδοξίας αλλά και στην ευρύτερη, εκπληκτική περιοχή της Χαλκιδικής, τον υπέροχο Όλυμπο και τα ορεινά της δυτικής Μακεδονίας με τα στενά της Καστανιάς, όπου βρίσκονταν θαυμάσια παραδοσιακά εστιατόρια πριν την χάραξη της Εγνατίας Οδού.

Η δουλειά αυτή του παλαίμαχου δημοσιογράφου πλημμυρίζει από αγάπη για την πατρίδα του, τη Μακεδονία, και για μια ακόμα φορά μέσα από τις γραμμές του βιβλίου αναδεικνύεται το δίλημμα κάθε πνευματικού ανθρώπου που ζει στη βόρεια Ελλάδα και θέλει να προκόψει: θα στραφεί προς τα γοητευτικά Βαλκάνια που βρίσκονται τόσο κοντά και με τα οποία έχουν σφυρηλατηθεί στη διάρκεια των αιώνων σχέσεις δυνατές που αφορούν τη γεωγραφία, τη θρησκεία, την ιστορία, ή θα προσανατολιστεί προς τον δυτικό κόσμο, που αποτελεί το προπύργιο όλων των εξελίξεων στην κατεύθυνση της διαμόρφωσης του σύγχρονου πολιτισμού, διατηρώντας με κάθε τρόπο τα μοναδικά χαρακτηριστικά της βυζαντινής και της αρχαίας ελληνικής παράδοσης, ένας προσανατολισμός που ακολουθήθηκε σταθερά και με συνέπεια από τις επιφανέστερες προσωπικότητες που αναδείχτηκαν ποτέ στο βόρειο τμήμα της χώρας, όπως ο Κωνσταντίνος Καραμανλής και ο Μανώλης Ανδρόνικος;

1960 και μετά
Οι καλές ιστορίες δεν είχαν αίσιο τέλος
Φαίδων Γ. Γιαγκιόζης
Κυριακίδη
384 σελ.
ISBN 978-960-599-087-9
Τιμή: €27,50
001 patakis eshop

 

Διαβάστε επίσης
ΔΙΑΦΟΡΑ
Δημήτρης Καλοκύρης: «Παρασσάγγες» κριτική του Χρ. Δ. Αντωνίου

Τον Μάιο του 2016 κυκλοφόρησε το βιβλίο του Δημήτρη Καλοκύρη Παρασάγγες, Β’, που αποτυπώνει σε εγκυκλοπαιδική και πάλι μορφή το «κυκλοφοριακό χάος που προκάλεσε η έκδοση του Α’ τόμου» με τον ίδιο τίτλο....

ΔΙΑΦΟΡΑ
Όσκαρ Ουάιλντ: «Δεν έχω τίποτα να δηλώσω, παρά μόνο την ιδιοφυΐα μου» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ

Σε έναν τόμο μικρού μεγέθους, εκατόν είκοσι επτά σελίδων, ένα Εισαγωγικό Σημείωμα και ένα Xρονολόγιο, βρίσκεται συγκεντρωμένη η «ιδιοφυΐα» που έτσι προκλητικά δηλώνει ο τίτλος του βιβλίου του...

ΔΙΑΦΟΡΑ
Άλμπερτ Αϊνστάιν - Μιλέβα Μάριτς: «Ερωτικές επιστολές» κριτική της Ανθούλας Δανιήλ

Ο Ρίτσαρντ Έλμαν είπε πως «ο δημιουργικός αναβρασμός από τον οποίο προκύπτουν σπουδαία έργα δεν πρόκειται ποτέ να αποκαλύψει τα μυστικά του». Ο αναβρασμός αυτός δεν αφορά μόνο τα λογοτεχνικά έργα...

ΦΙΛΙΚΑ SITE

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

ΠΤΟΛΕΜΑΙΩΝ 4 (ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ)
11635 ΑΘΗΝΑ, ΤΗΛ.-FAX: 210-7212307
info@diastixo.gr

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

*  Το email σας:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

facebook icontwitter icongoogle plus iconpinterest iconyoutube iconrss icon

Με την υποστήριξη του diastixo.gr - Designed by: artspr