ΑΡΧΟΝΤΟΥΛΑ ΔΙΑΒΑΤΗ: ΦΕΥΓΩ, ΑΛΛΑ ΘΑ ΞΑΝΑΡΘΩ κριτική της Κέλλυς Πάλλα

Σε όλα τα σύντομα αυτά αφηγήματα κυριαρχεί ένα θέμα επικαιρικό και εφήμερο, που αποτελεί κάθε φορά την αφορμή για να επιστρέψει η συγγραφέας σε αγαπημένα βιβλία και κλασικές ταινίες, αλλά επεξεργασμένα έτσι ώστε να αποκτούν λογοτεχνικές αρετές.

Και ενώ ο όρος «χρονογράφημα» μας προετοιμάζει για κείμενα βγαλμένα από την κοινωνική και πολιτική επικαιρότητα σε τόνο κατά παράδοση δηκτικό, τα κείμενα εδώ, όπως η ίδια η Διαβάτη δηλώνει στον πρόλογο, έχουν καταρχήν την πρόθεση να αιχμαλωτίσουν, ως γραφικές παραστάσεις / γραφήματα, τη ροή του χρόνου, που κυλά ανεπίγνωστα. Με αυτό το πνεύμα συνάδει και το μότο του βιβλίου, παρμένο από τα Τέσσερα κουαρτέτα του Τ.Σ. Έλιοτ, όπου παρελθόν, παρόν και μέλλον τήκονται και αμαλγαματοποιούνται στην ίδια χρονική βαθμίδα.

Σε όλα τα σύντομα αυτά αφηγήματα κυριαρχεί ένα θέμα επικαιρικό και εφήμερο, που αποτελεί κάθε φορά την αφορμή για να επιστρέψει η συγγραφέας σε αγαπημένα βιβλία και κλασικές ταινίες, αλλά επεξεργασμένα έτσι ώστε να αποκτούν λογοτεχνικές αρετές. Ο αφηγητής σχεδόν παντού πρωτοπρόσωπος, ο χρόνος διάχυτος, αποσπασματικός και ως εκ τούτου υποκειμενικός. Ο κατεξοχήν χώρος είναι το κέντρο της συμπρωτεύουσας, όπου συμπεριλαμβάνονται όλα τα σημεία αναφοράς των φιλότεχνων της πόλης: Ολύμπιον, Λιμάνι, Κ.Ι.Θ., Βαφοπούλειο, Γαλλικό Ινστιτούτο κ.ά. Η Διαβάτη με το νοσταλγικό της ύφος, γνωστό ήδη από τα δύο προηγούμενα βιβλία της, χτενίζει με τρυφερό βλέμμα το παρόν, αλλά με κάθε ευκαιρία αφήνεται στους συνειρμούς και μεταπηδά στο παρελθόν, αναστοχάζεται τις αναμνήσεις και σταθμίζει τη ροή του χρόνου που μεσολάβησε. Αν στη Μάνα του νερού οι φευγαλέες εικόνες της παιδικής ηλικίας και της εφηβείας και στο Αλογάκι της Παναγίας οι αναμνήσεις της φοιτητικής, κυρίως, ζωής φωτίζονται έτσι ώστε να αποτυπωθεί η παλλόμενη ένταση του παρόντος, εδώ ένα μικροσυμβάν στους δρόμους της Θεσσαλονίκης, μια κινηματογραφική σκηνή ή μια μεμονωμένη φράση ενός βιβλίου μπορεί να σταθεί η αφετηρία για απρόσμενες ανακλήσεις περασμένων εντυπώσεων.

Πανταχού παρούσα σ' αυτό το τρίτο μέρος της άτυπης τριλογίας η διακειμενικότητα, η αριστερή διανοούμενη συνείδηση (ενδεικτική περίπτωση το κείμενο με τίτλο «Ν' αρχίσουμε πάλι απ' το μηδέν, από των Ψαρών την ολόμαυρη ράχη...» για τον Δημήτρη Χατζή, εκατό χρόνια από τη γέννησή του) και η αγάπη για τα Γράμματα, το διάβασμα και το σινεμά, η τιμή στον δάσκαλο, πανεπιστημιακό και όχι μόνο, ο σεβασμός στο έργο των άλλων δημιουργών, ομότεχνων και μη.

Ο ένας πόλος του βιβλίου, ίσως ο πιο προφανής, είναι επομένως η επικαιρότητα, ενώ ο έτερος είναι αυτό που θα λέγαμε εσωτερική διαδρομή, γιατί σχετίζεται με τον ιδιωτικό βίο – τις καθημερινές μέριμνες, τις εμπειρίες από τον εργασιακό χώρο, την κοινή πορεία στον γάμο, την αναχώρηση των παιδιών από το σπίτι, τη διαχείριση του προσωπικού ελεύθερου χρόνου, τις συζητήσεις με τις φίλες, τις ταξιδιωτικές διαδρομές με τους φίλους κ.λπ.

Εμφανές προτέρημα των κειμένων τα αναπαραστατικά ασύνδετα σχήματα και οι αβίαστες αναπαραστάσεις, όπου οι εικόνες κατρακυλούν σε χώρο και χρόνο ανασύροντας γεγονότα, συναισθήματα και κρίσεις. Η γλώσσα συνειδητά πεζολογική με λόγο κοφτό, μικροπερίοδο, προκειμένου να αποδοθεί η μουσική της ρουτίνας και της κοινότοπης κάποτε καθημερινότητας. Ύφος αναγνωρίσιμο και στα τρία βιβλία της. Στο Φεύγω, αλλά θα ξανάρθω όμως η Διαβάτη διασταυρώνει όχι μόνο διαφορετικά θέματα, αλλά καταφέρνει να συνενώσει και πολλές διαφορετικές συγγραφικές προθέσεις, η συνύπαρξη των οποίων αποτελεί την κυρίαρχη αρετή του βιβλίου της.

1-patakis-linkΦεύγω, αλλά θα ξανάρθω
Αρχοντούλα Διαβάτη
Νησίδες
112 σελ.
Τιμή € 8,52

 

Τα σχόλια σας

Κάντε το σχόλιο σας, με σύνδεση από το facebook ή συμπληρώστε τα στοιχεία σας, στην παρακάτω φόρμα.

 


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΔΙΑΦΟΡΑ
Παναγιώτης Σκορδάς: «Αδιάντροπα του Κλήδονα»

Η παράδοση ενός λαού, παρά τις όποιες τροποποιήσεις που υφίσταται στον χρόνο, αποδεικνύει μεγάλη αντοχή και προσαρμοστικότητα στα εκάστοτε κοινωνικά δρώμενα, κρύβοντας κάτω από την εορταστική...

ΚΡΙΤΙΚΕΣ > ΔΙΑΦΟΡΑ
Ιωάννης Σ. Τουλουμάκος: «Χιούμορ και σάτιρα των αρχαίων Ελλήνων»

Δεν υπάρχει ωραιότερο καλοκαιρινό ανάγνωσμα από ένα καλογραμμένο βιβλίο για το χιούμορ των αρχαίων Ελλήνων διανθισμένο με αμέτρητα αποσπάσματα που διατρέχουν όλο το απέραντο πέλαγος της διασωθείσας...

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Το μήνυμά σας

Διεύθυνση

Πτολεμαίων 4
(Πλατεία Προσκόπων)
11635 Αθήνα,
Τηλ.-fax: 210.7212307
info@diastixo.gr
ISSN: 2585-2485

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER